چگونه مافیا بازی کنیم و یا بازی مافیا چگونه است؟ حتما اسم این بازی را بار ها و بار ها شنیده اید. مافیا یک بازی استراتژیک است که هر فردی در آن نقشی را ایفا می کند. بازیکنان باید بتوانند بقای خود را حفظ کرده و تقلب را شناسایی کنند. مکانی که بازی در آن اتفاق می افتد یک روستای خیالی است که افراد محلی و اعضای مافیا برای بقا در مبارزه به سر می برند. این بازی به طرق مختلف انجام می شود. ما در این مقاله، نسخه ای از آن را توضیح می دهیم که با کارت و ورق انجام می شود. شما می توانید به جای آن از کاغذ و خودکار هم کمک بگیرید و اسلامی را روی کاغذ بنویسید.در این بازی می توانند  12 تا 24 نفر بازی می کنند. ( با تعداد کمتر هم قابل انجام است)

شروع بازی مافیا

یک واسطه (فردی که بازی نمی کند و بر بازی نظارت دارد و کار های بازی را مدیریت می کند) انتخاب کنید. بهتر است این شخص قواعد بازی را بداند و قبلا آن را بازی کرده باشد. یا حداقل این متن از هاو کن یو را چندین بار مطالعه کرده باشد. (در صورت در دسترس نداشتن کارت ها شما می توانید اسامی شخصیت ها را روی کاغذ بنویسید و بازی را ادامه دهید)

تقسیم کارت ها و یا ورق ها

ورق ها را طوری تقسیم کنید که هر فرد یک ورق داشته باشد (منهای کارت واسطه). شاه همیشه نقش کارآگاه را دارد و همیشه یک شاه در بازی خواهد بود. ملکه هم نقش دکتر را دارد و فقط یک ملکه باید در بازی باشد. حال به انتخاب خود یک نوع از کارت ها را (خشت و یا …) به عنوان کارت های مافیا انتخاب کنید، دقت کنید که باید تعداد به صورتی باشد که به ازای هر روستایی سه مافیا وجود دارد. این سه مافیا را در ورق قرار دهید و برای همه به جز واسطه، ورق های مرتب توزیع کنید.

 

ورق ها را بر بزنید

ورق ها را بر بزنید و هر بازیکن یک ورق بردارد و بدون اینکه به دیگری نشان بدهد آن را نگاه کند. ورق که فرد بر می دارد نقشی است که بر عهده خواهد داشت. وقتی همه به ورق هایشان نگاه کردند (بدون نشان دادن به دیگری) بازی شروع می شود.

بازی را در نوبت های روز و شب انجام دهید (همانگونه که در زیر توضیح خواهیم داد) تا مافیا از بین برود و یا تعداد مافیا و اهالی روستا برابر شود (در این مورد، مافیا بر رای گیری کنترل کامل خواهد داشت). بازی با چرخه ی روز شروع می شود و در آن، مافیا هنوز اعضای دیگر مافیا را نمی شناسد.)

بازی مافیا در چرخه ی شب

واسطه به دیگران می گوید چشم هایشان را ببندند و سرشان را پایین بیندازند و بدین ترتیب چرخه ی شب را شروع می کند.

در حالت چشمان بسته

وقتی همه خواب هستند( چشم هایشان بسته است) واسطه باید به مافیا بگوید که هر قربانی را چگونه بیدار و انتخاب کند. افرادی که به برگ ها نگاه کردند و ورق های مافیا دارند به آهستگی چشم هایشان را باز می کنند و بین خودشان (با نهایت سکوت) تصمیم می گیرند. آنها با انگشت چشم یا سر بدون سر و صدا و متوجه شدن دیگران  به قربانی اشاره می کنند و بدین تریب  قربانی را نشان می دهند و یکی را انتخاب می کنند. و سپس واسطه به مافیا می گوید دوباره به خواب بروند و یا چشم های خود را ببندند.

بیدار کردن کاراگاه

واسطه یا داور حال کلانتر/کاراگاه را بیدار می کند(چشم هایش را باز می کند). کلانتر سپس به فردی که در مظان عضویت در مافیا قرار دارد اشاره می کند و سپس واسطه با سکوت (با نشان دادن علامت لایک یا دیسلایک) می گوید که آیا آن فرد عضو مافیا است یا خیر. اگر حق با کلانتر بود ، عضو مافیا را از بین می برد و اگر هم حق با او نبود بی گناه دیگری را می شناسد (به غیر از خودش یا کسی که در شب های قبل به اشتیباه انتخابش کرده). سپس واسطه با کلانتر می گوید برود بخوابد و یا چشم هایش را مجدد ببندد.

توجه: یک روش دیگر هم وجود دارد و آن اینکه کلانتر/کارآگاه به طور خودکار عضو مافیایی را که شناسایی کرده از بین نمی برد. بلکه این بر عهده ی کلانتر است که  فردای روز بعد مردم را با معرفی عضو مافیا متقاعد کند.

بیدار کردن دکتر

سپس به دکتر دستور بیداری داده می شود و فردی را برای نجات انتخاب می کند. سپس دکتر، در سکوت، به فردی اشاره می کند تا جانش را نجات دهد. دکتر می تواند تصمیم بگیرد حتی اگر خودش قربانی است جان خودش را نجات دهد. اگر جان فردی که مافیا آن را برای کشتن انتخاب کرده نجات داده شود، از شب جان سالم به در می برند. در غیر این صورت هیچ اتفاقی برای فردی که برای نجات جانش انتخاب شده نخواهد افتاد و فردی هم که کشته شده می میرد. اگر دکتر بمیرد، جان مردم روستا دیگر در امان نخواهد بود.

بازی مافیا در چرخه ی روز

واسطه سپس به همه می گوید که بیدار شوند و داستان کوتاهی در مورد افرادی که مافیا انتخاب کرده ارائه می کند، اگر دکتر فرد مرده را حدس زد، آن فرد در داستان کوتاهی که تعریف می کنید پس از تجربه ی نزدیک به مرگ یا حتی مرگ، زنده خواهد ماند و اگر دکتر جان فردی که مافیا انتخاب کرده نجات داده نشود آن فرد در داستان کوتاه خواهد مرد.

گفتگو ها در بازی مافیا

اهالی روستا (که شامل مافیا و کلانتر می شوند) باید در مورد وقایع اخیر گفتگو کنند. هیچ کسی نباید ورق هایش را نشان دهد گرچه همه می توانند سعی کنند دیگران را از داشتن نقش معینی متقاعد کنند. وقتی گفتگو به مرحله ای رسید که کسی مشکوک شد، بازی به مرحله ی اتهام زنی می رسد.

شروع اتهام زنی در بازی

در این مرحله، کسی کس دیگر را متهم می کند و می گوید که به نظر او آن فرد عضو مافیا است. وقتی اتهام زده شد بازیکن دیگری همان اتهام را مطرح می کند تا اتهام به رای گذاشته شود. وقتی کسی توسط فردی متهم شود و نفر دیگری هم او را متهم کند متهم کننده باید دلیل اتهام را توضیح دهد. سپس سایر بازیکنان نظر خود را در مورد حق یا نا حق بودن اتهام بیان خواهند کرد.

دفاع از متهم در بازی مافیا

در این مرحله، هر کسی می تواند از متهم دفاع کند و سپس متهم می تواند از خودش دفاع کند و توضیح دهد که چرا عضو مافیا نیست. این اتفاق می تواند در یک محیط شبیه دادگاه رخ دهد و در آن، متهم یک دلیل خیالی مطرح می کند که در موقع ارتکب جرم جای دیگری بوده است و بدین ترتیب بازیکنان دیگر را متهم می کند. بازیکنان می توانند روابط خود با سایر بازیکنان را به عنوان دلیل عدم عضویتشان در مافیا توضیح دهند.

رای دادن در مافیا

سپس واسطه می پرسد از همه می پرسد که فکر می کنند متهم چه کسی است و از آنها رای گیری می کند. رای دهندگان می توانند در صورتی که خواستند گمنام بمانند.

صدور حکم

اگر اکثر رای دهندگان رای به اتهام متهم بدهند و یا متهم نتواند دیگران را مجاب کند که بی گناه است، او ورق خود را نشان داده و مرده اعلام می شود. اگر از ورق استفاده نمی شود، متهم می تواند صرفا دلیل عدم عضویت خود را در مافیا اثبات کند. اگر رای اکثریت به عدم اتهام متهم بود دوباره فرایند اتهام زنی از نو آغاز می شود. چرخه ی روز ادامه پیدا می کندتا فردی متهم شود و از بازی حذف شود و چرخه ی شب دوباره شروع شود.

داستان بسازید

در یک نسخه از چرخه ی روز، اتهام زنی انجام نمی شود. اگر فرد کشته شود واسطه داستانی را در مورد فرد مقتول می سازد و نحوه ی قتل او را بدون اینکه قاتل را لو بدهد بیان می کند. اگر جان فرد نجات داده شود واسطه توضیح می دهد که چگونه زخمی شده، پیدا شده و نجات داده شده است (باز هم نباید اطلاعتی در مورد قاتل لو بدهد) این نسخه جا را برای خلاقیت و تفریح باز می کند.

چند تا از نسخه های گوناگون بازی

  • در یک نسخه ی چپگرا از این بازی، نقش کلانتر را یک انقلابی مارکسیست مثل چگوارا بازی می کند. به جای مافیا هم پلیس اف بی آی قرار دارد و باید افسران اف بی آی از بین بروند. کسانی که این بازی را انجام می دهند به آن به جای مافیا اما یا آساتا می گویند.
  • واسطه می تواند اعضای مافیا، کلانتر و … خودش حذف کند. اگر واسطه سطح بازی بازیکنان را بداند و بتواند در بازی توازن برقرار کند، این خوب است.
  • مادربزرگ با اسلحه. هر کسی که مادربزرگ با اسلحه را در شب ببیند، می میرد. اگر مافیا سعی کند مادربزرگ را بکشد، یکی از اعضای مافیا کشته خواهد شد.افرادی که مادربزرگ را تعقیب می کنند نمی دانند به خاط او مرده اند یا به خاطر مافیا.
  • می توان این بازی را با یک جادوگر که طرفدار اهالی روستا است بازی کرد. جادوگر می تواند در سب، فردی را که به عضویت او در مافیا مظنون است بکشد و می تواند با علامت دادن به واسطه جان آن فرد را نجات دهد.