چه رنگی برای برندمان انتخاب کنیم؟ آیا واقعا انتخاب رنگ برند برای یک کسب و کار و یا یک برند و لوگو تنها محدود به انتخاب رنگ است و یا پروزه ایست که برای ان باید برنامه ریزی کنید؟ آیا نوع کسب و کار شما با رنگی که انتخاب می کنید مرتبط است؟  سن و سال مشتریان و مخاطب شما چطور؟ اگر به دنبال انتخاب یک رنگ برای برند خود هستید با ما همراه باشید تا تمامی جوانب آن را با شما کاربران هاو کن یو مورد برسی قرار دهیم.

قبل از شروع مقالات مشابهی در رابطه با این موضوع که قبلا در هاو کن یو منتشر شده بود که در لینک های زیر می توانید ان ها را مطالعه و مشاهده کنید.

چگونه بهترین نام را برای برندمان انتخاب کنیم؟ (۱۰ نکته انتخاب نام برند)

چگونه از کسب و کار خود برند بسازیم؟!

انتخاب رنگ برند و ماهیت برند

صادرات، ملی، رفاه، تجارت، سپه و و و… تقریبا تمامی بانک ها از رنگ آبی به نوعی به عنوان رنگ غالب برندشان استفاده می کنند. حتی برخی دیگر از مؤسسات مالی هم از رنگ آبی استفاده می کنند. مسلماً تمامی این شرکت های مرتبط با پول این رنگ را به طور تصادفی یا توافقی برای هویت برندشان انتخاب نکرده اند. پس همۀ آنها چه می دانند که شما نمی دانید؟

طبق مقاله ای که در مطبوعات هند منتشر شده است، مصرف کنندگان، برندهایی که از رنگ آبی استفاده کرده اند را، نسبت به رنگهای دیگر حتی سبز، سازگار تر با محیط زیست می بینند. و اگر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید می بینید که ما سعی کرده ایم به چرایی این موضوع پاسخ بدهیم.

پاسخ کوتاه به این سؤال این است که آنها می دانند چگونه تئوری رنگ ها را با تجارت ترکیب کنند. درست مانند زمانی که خانه یا اسباب و اثاثیۀ منزل را می سازید، هنگام ساخت برند هم باید بدانید که چگونه از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارید استفاده کنید و این دقیقاً همان چیزی است که قرار است امروز در این مقاله بخوانید.

در این مقاله  از هاو کن یو  ما تمامی نکته هایی که باید در مورد رنگ های برند سازی بدانید را مطرح می کنیم. مفاهیم را از دیدگاه رشته های هنری – مثل تئوری رنگ و تاریخ – بررسی می کنیم و آنگاه آنها را با بهترین عملکرد های برندسازی، بازاریابی و آنچه که شرکت برای حفظ بقا در چشم انداز تجاری امروزه نیاز دارد، ادغام می کنیم. اما قبل از هر چیزی باید بدانید که چرا رنگ برندسازی تا این حد حائز اهمیت است.

چرا انتخاب رنگ نام تجاری (برند) مهم است

پابلو پیکاسو: “رنگ ها هم مانند چهره ها، از تغییر هیجانات تبعیت می کنند.”

وقتی کلمۀ “عشق” به گوشتان می خورد، چه چیز به ذهنتان خطور می کند؟ چه مثبت باشد و چه منفی، در مقایسه با عبارت “فرمان دوچرخه” واکنش عاطفی شدیدتری را در شما ایجاد می کند. عواطف و هیجانات قدرتمند هستند و (چه بخواهیم چه نخواهیم) تصمیم گیری ما را کنترل می کنند.

به عنوان یک برند و نام تجاری، شما می خواهید یک ارتباط عاطفی قوی را در مشتریانتان ترویج کنید. مسئله اینجاست که نمی توانید کل داستان زندگی شرکت را در یک لوگو یا یک ویترین تعریف کنید، اما رنگ های برندتان میانبرهایی فراهم می کنند که مستقیم قلب مشتریان را نشانه می گیرد.

یکی از معروفترین نظریه پردازان رنگ به نام فابر بیرن بطور مفصل در مورد ارتباط بین رنگ ها و وضعیت هیجانی نوشته است. درست همانطور که کلمات “عشق” و “فرمان دوچرخه” هیجانات مختلف را بر می انگیزند، رنگ های قرمز و آبی هم واکنش های انسانی متفاوتی را ایجاد می کنند. حتی جالب تر اینکه رنگ های یکسان واکنش های مشابهی را در افراد مختلف ایجاد می کنند؛ به عبارت دیگر رنگ زرد احساسات مشابهی را در مردم ایران و آلمان بر می انگیزد. این مسئله به رنگ های دیگر هم قابل بسط است، به طوری که آبی تیره و آبی آسمانی تأثیرات متفاوتی را ایجاد می کنند.

تئوری رنگ ذاتاً به تاریخچۀ بشر گره خورده است. تئوری رنگ فراتر از این است که بگوئیم “صورتی رنگ قشنگی است”. روانشناسان آن را با سیر تکاملی انسان ها مرتبط ساخته اند. ارتباطات با رنگ های خاص، پس از همراه کردن آنها با اشیاء خاص به مدت طولانی، ایجاد شده اند. مثلاً قرمز خونی، به افراد نسبت به خطری که در نزدیکی شان است هشدار می دهد، رنگ قهوه ای خاک و مواد غذایی فاسد شده غیر جذاب هستند.

البته این همیشه صدق نمی کند. رنگ قهوه ای برای کشاورزان و طرفداران شکلات های کاکائویی بسیار هم رنگ جذابی است. و فراموش نکنیم که انسان ها رنگ آبی را طی هزارۀ اخیر دیده اند.

اما با درنظر گرفتن میلیون ها سال شرطی سازی بیولوژیکی، آسان است که ببینیم چگونه قرابت با رنگ ها فراتر از ترجیح دادن محض می رود، چیزی که انسان مدت هاست آن را می داند.

آمریکایی ها برای حفظ سبزی شان سخت کوشیده اند اما آیا اروپایی ها هم برای حفظ رنگ آبی شان تلاش کرده اند؟ [این رنگ ها به رنگ اسکناس های هر دو ملت اشاره دارد]

بیایید تداعی معانی فرهنگی را هم در نظر بگیریم. یکی از نمونه ها همراه کردن رنگ سبز با پول در آمریکا است. مردم کشورهای دیگر الزاماً معنی عبارت “خرج کردن سبزها” را نمی فهمند. اما تقریبا همه می دانند که “سبز شدن” یک شرکت به معنی سازگار شدن آن با محیط زیست معنی می شود.

حتی بی عاطفه ترین تاجران هم نمی توانند تأثیرات روانشناختی بر رنگ نام تجاری را نادیده بگیرند. خیل عظیمی از شواهد موجود نشان می دهند که مسئله این نیست که “آیا رنگ نام تجاری تأثیری دارد یا نه” بلکه این است که “چگونه می توانیم اثر بخشی رنگ ها را در برند سازی به کار بگیریم؟”

اپلیکیشن برای رنگ های برند

در زمینۀ برند سازی هم دوره های آموزشی چند روزۀ آنلاین وجود دارند که منابع و توصیه هایی را به شما ارائه می دهند تا بتوانید برند خودتان را طراحی کنید.

طبق گفتۀ عصب شناس آنتونیو داماسیو، اینکه مشتریان چه احساسی در مورد برند شما داشه باشند، نسبت به این که در مورد برندتان چه تفکری داشته باشند، مهم تر است و کشش بیشتری دارد. این گفته را با این حقیقت در آمیزید که رنگ های خاص، هیجانات خاصی را بر می انگیزند: رنگ برند شما این توانایی را دارد که حتی بیشتر از خود محصولتان، فروش یا عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد.

به علاوه تکرار یک رنگ می تواند آگاهی برند را تقویت کند. آخرین باری که آیکون واتس اپ را به رنگی غیر از سبز یا ظرف سس کچاپ را به رنگی غیر از قرمز دیده اید کی بوده؟ (بدیهی است که دنیای بازاریابی از حملۀ فجیع هینز به کچاپ بنفش درس بزرگی گرفته باشد). با به نمایش گذاشتن کافی رنگ ها بخشی از برند می شوند، پس قرار است این تداعی را با استفاده از رنگ برندتان به صورت دائمی تقویت کنید.

در خصوص سازمان، فهرست زیر رایج ترین حوزه هایی هستند که در آن ها از رنگ برندتان استفاده می کنید:

  •  لوگو
  • وب سایت
  • ویترین
  • طراحی داخلی
  • یونیفرم پرسنل
  • تبلیغات

با استفاده از رنگ یکسان در تمامی اقدامات و معاملات تجاری تان، تداعی برندتان با آن رنگ ها را تقویت می کنید و با تعمیم و گسترش آن به طور کلی آگاهی و هوشیاری برندتان را بالا می برید. همۀ این مطالب، حداقل در مورد برند سازی، به این منظور عنوان شد که بدانید باید رنگ نام تجاری تان را با دقت هر چه تمام انتخاب کنید، زیرا این رنگ ها تأثیر مستقیم روی هویت برندتان دارند. شاید صورتی رنگ مورد علاقۀ شخصی تان باشد اما ممکن است بدترین انتخاب برای اهداف تجاری باشد. اما قبل از اینکه به این فکر کنید که می خواهید چه رنگی نمایندۀ شما باشد، اول باید در مورد خصوصیات و ویژگی های ایده آل برندتان تصمیم گیری کنید.

چگونه هویت برندتان را تعیین کنید

رنگ قرمز برای شرکت Target که می خواهد برندی پر انرژی، با طراوت، جوان پسندانه و پر جلوه داشته باشد، شگفت انگیز است اما همین رنگ قرمز برای برند تولید تشک خوشخواب به هیچ عنوان مناسب نیست، زیرا چنین شرکتی به دنبال برندی با خصوصیات آرامش، سکوت و ارائه دهنده خواب خوب شبانه است.

اگر بدانید چه چیزی را می خواهید از طریق برندتان منتقل کنید، انتخاب رنگ برند بسیار آسان می شود. یکی از مقدماتی ترین مراحل ساخت برند تعیین خصوصیات برندتان است. الزاماً باید به شرکتتان مانند یک شخص فکر کنید: او چه کسی است؟ چه چیزی برایش مهم است؟

وقتی مشخص کردید که اهداف شخصیتی برندتان چه هستند، چگونه تعیین می کنید که کدام رنگ بیشترین تأثیر را روی آن دارد؟ ابتدا باید تداعی معانی هیجانی هر رنگ را فرا بگیرید.

تداعی معانی هیجانی همراه با هر رنگ

به اندازۀ کافی در مورد ابعاد انتزاعی رنگ های نام تجاری صحبت کرده ایم. بیاید وارد عمق حقایق دشوار (یا حد اقل بعضی از راهبردها) شویم. در اینجا فهرست خلاصه ای از معانی رنگ ها برایتان آورده شده است که با شما کاربران مرور می کنیم.

  • قرمز: علاقۀ شدید، اهمیت، توجه
  • نارنجی: نشاط، صمیمیت، انرژی و زنده دلی
  • زرد: شادی، خوش بینی، هشدار
  • سبز: طبیعت، ثبات، موفقیت (رشد)
  • آبی روشن:  آرامش، اطمینان، پذیرش
  • آبی تیره (سورمه ای): حرفه ای بودن، ایمنی، رسمیت
  • بنفش: سلطنتی، خلاقیت، لوکس بودن
  • صورتی: زنانگی، جوانی، پاکی
  • قهوه ای: ناهموار، خاکی، قدیمی
  • سفید: تمیزی، پاکدامنی، سلامت
  • خاکستری: بی طرفی، افسردگی، مطیع بودن
  • سیاه: قدرتمندی، پیچیدگی، پرخاشگری

به یاد داشته باشید که این یک فهرست مختصر است. رابطه ما با رنگ ها عمیق تر از این هاست- به عنوان مثال، وجود رنگ زرد بیش از حد می تواند اضطراب ایجاد کند. اگر می خواهید در مورد این ریزه کاری ها هم بدانید با جستجوی بیشتر می توانید مقالاتی در این زمینه پیدا کنید.

وقتی می خواهید تمام پولی که دارید را تحویل شخصی بدهید، اعتماد بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر است که اکثر بانک ها یا مؤسسات مالی در ساخت برندشان از رنگ آبی استفاده می کنند.

اگر یک برند تک رنگ را انتخاب کرده اید بیشتر کارتان تمام شده است. اما اکثر افراد طرح رنگی پیچیده تری همراه با طیف رنگی مختلف می خواهند. انگار انتخاب یک رنگ آنقدرها سخت نبود، حالا باید چند رنگ دیگر انتخاب کنید و مطمئن شوید آنگونه که می خواهید با هم ترکیب شوند.

فرمولی برای ساخت طرح رنگی نام تجاری (برند)

مسلماً هیچ روش مستقیمی برای انتخاب طرح رنگی برندتان وجود ندارد. وقتی با موارد انتزاعی مثل هویت برند سروکار دارید، انجام قوانین سریع و سخت، دشوار و غیر عاقلانه است. این فرایند می تواند دلهره آور و گیج کننده باشد، بنابراین کمی راهنمایی در این زمینه می تواند مفید واقع شود. در اینجا ما فرایندمان برای ساخت یک طرح رنگ را برایتان توضیح می دهیم تا بتوانید از آن بیشتر به عنوان یک چارچوب، و کمتر به عنوان یک آموزش گام به گام استفاده کنید.

برای انتخاب سه رنگ برنامه ریزی کنید

رنگ پایه، رنگ قدرت و رنگ خنثی. طرح های رنگی برندتان می توانند براساس نوعشان بین  1 تا 4 رنگ داشته باشند، اما حتی طرح های تک رنگ هم بنا به دلایل مختلفی در تصویر به طیف رنگی نیاز دارند.

رنگ پایه تان را انتخاب کنید

در بین تمامی ویژگی های شخصیتی برند شما، کدام یک ار همه مهم تر است؟ رنگ پایۀ شما نه تنها باید مهم ترین ویژگی برجستۀ برندتان را منعکس کند بلکه باید بتواند مخاطب هدف که سعی در رسیدن به آن را دارید جذب کند. بقیۀ رنگ هایتان را براساس هاهنگی شان با این رنگ انتخاب می کنید.

رنگ قدرتتان را انتخاب کنید

رنگ قدرت، رنگی است که بعد از رنگ پایه بیشترین کاربرد را دارد. انتخاب آن نسبت به رنگ پایه به مهارت بیشتری نیاز دارد، زیرا در انتخاب آن محدودیت بیشتری وجود دارد: جدا از هماهنگی که باید با ویژگی های هویتی برندتان داشته باشد، باید از نظر بصری با رنگ پایه هم هماهنگی داشته باشد. نیاز به گفتن نیست که در این راستا خشنودی مخاطبتان هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

رنگ خنثی تان را انتخاب کنید

رنگ خنثی، بیشتر حکم رنگ پس زمینه را دارد و باید به نحوی انتخاب شود که توجهی را جلب نکند. معمولا این رنگ ها با رنگ خاکستری متفاوتند و بیشتر در بین رنگ های بژ، سفید و رنگ های شبیه به سفید مانند کرمی انتخاب می شوند. سیاه هم می تواند گزینۀ خوبی باشد اما باید دقت کنید، چون این رنگ تمایل دارد که بخش برجستۀ هر یک از طرح هایی باشد که بخشی از آنهاست.

طی فرایند انتخاب رنگ برندتان باید هدف نهایی تان را در ذهن داشته باشید: چه نوع طرح رنگی استفاده می کنید؟ معمولا برند ها از یکی از طرح رنگ های زیر استفاده می کنند:

تک رنگ

وقتی یک ویژگی هویتی دارید که می خواهید روی آن تمرکز کنید، یک طرح تک رنگ می تواند بر مفهوم آن رنگ واحد برند تأکید کند. اگرچه این برای برندهای مینیمالیست عالی است اما چالشی که در اینجا وجود دارد ایجاد تمایز بین رنگ ها به اندازه ای است که جلوی دید شما را نگیرد.

مشابه

رنگ هایی که در چرخۀ رنگ کنار هم قرار دارند رابطۀ هماهنگ و هارمونیکی با هم دارند، زیرا رنگ های مجاور معمولا معانی ضمنی هیجانی مشابهی دارند. طرح های مشابه ریسک کمی دارند، اما برای جلب توجه و خاص بودن مناسب نیستند.

مکمل

رنگ های مکمل یا متضاد رنگ هایی هستند که در در چرخۀ رنگ دقیقا مقابل هم قرار دارند. چون متضاد هستند موقعی که جفت می شوند بهترین های یکدیگر را به تصویر می کشند. در تیم های ورزشی رنگ های متضاد یا مکمل را به وفور می بینید. رنگ های متضاد برای تصاویر پویا و محرک عالی هستند اما از آنجایی که استفاده از آنها بسیار رایج و پر طرفدار است باید دقت کنید که ترکیب رنگی برند دیگری را کپی نکنید.

سه گانه

این یک طرح رنگی ثابت است و به طور مساوی رنگ هایی را از سه قسمت مختلف چرخۀ رنگ بر می دارند. طرح های سه گانه مانندطرح های مشابه، ثابت هستند اما مانند طرح های مکمل، طیف تحریک کننده تری را ارائه می دهند. سخت ترین بخش انطباق این رنگ ها با ویژگی های هویتی برندتان است.

چگونگی ترکیب رنگ های برندتان، بارها و بارها در ابعاد مختلف کسب و کارتان مطرح می شود. طرح رنگی برندتان ظاهر وب سایت، لوگو، طراحی فروشگاه ، تبلیغات و غیره را تعیین می کند. حتی در ظواهر کم اهمیت تر مانند حساب کاربری رسانه های اجتماعی تان هم نفوذ پیدا می کند. پس تمامی رنگ ها را با دقت انتخاب کنید.

بدانید بیرون خطوط را چه موقع باید رنگ کنید

همانطور که در بالا گفتیم هیچ قانون واحدی برای انتخاب رنگ برندتان وجود ندارد. این مقاله را بیشتر به عنوان یک راهنمای کلی ببینید- یک منبع آموزشی برای استفاده در تصمیمات آگاهانه. اما فراسوی همه این ها، غریزۀ درونی تان را نادیده نگیرید. بررسی اصلی رنگ ها ارتباط عاطفی شان است، پس احساسات خودتان را در موقع تصمیم گیری در مورد رنگ برند نادیده نگیرید.