همین الان نگاهی به محیط و فضای کار خود بیاندازید و اگر در این مکان نیستید به آن فکر کنید. حس و حالتان در رابطه با این مکان چیست؟ آیا از آن خسته شده اید؟ محیط تکراری است؟ از بودن در این محیط لذت می برید؟ اگر حس خوب و انرژی مثبتی نسبت به این محیط ندارید پس باید قید خلاقیت، بهره وری، بازدهی و البته انجام صحیح کار را بزنید. در این مقاله  با شما مرور خواهیم کرد که در ابتدا یک محیط مناسب کار چه ویژگی هایی باید داشته باشد و این محیط چه تاثیری در روند و فرایند کار شما خواهد داشت. سپس به بررسی عواملی محیطی که شما را در محیط کار، خلاق، شاداب و پر انرژی می کند می پردازیم.  با ما همراه باشید.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که یک روز وارد محل کارتان شوید و آنجا را با دید جدیدی برانداز کنید. گاهی دفتر‌ کارتان برای مدت طولانی تغییری را به خود ندیده است و شما به سختی به ظاهر نامناسب آن دقت می‌کنید. شاید به ذهنتان برسد که آنجا را دوست ندارید، ولی این درست نیست. آنجا فقط قدیمی و کم تکراری شده است و دیگر شخصیت شما را منعکس نمی‌کند. زمان، زمان تغییر است.

این یک چالش است که برای روبه‌رو شدن با آن می‌توان مانند یک مربی حل مسئله، تحقیقات لازم را انجام دهید. ببینید علم در مورد فضای دفتر کاری که انرژی، خلاقیت و سودمندی را بالا می برد و احساس امنیت و آرامش ساطع می کند چه می‌گوید؟ این کار کار سخنی نیست. شما می توانید خودتان این کار را انجام دهید. ما در اینجا راهکار‌هایی را برایتان فراهم کرده‌ایم.

از رنگ مناسب استفاده کنید و نه هر رنگی که دوست دارید

انتخاب فضای کار - هاو کن یو

انتخاب فضای کار – هاو کن یو

مطالعات روانشناسی رنگ (که کم هم نیستند) نشان داده‌اند که با مشاهده‌ی رنگ های خاصی تغییراتی در مغز و بدن ایجاد می‌شود. این تغییرات بر سودمندی، خلاقیت، سلامتی، سطح استرس، تمرکز، ارتباط و هیجانات تأثیر می‌گذارد.

آنجلا رایت  Angela Wright  ، روانشناس رنگ، این پدیده را به این شکل توضیح می‌دهد: رنگ بر‌ اساس طول موج فوتون‌هایی که از خورشید ساطع می‌شود به ما منتقل می‌شود. آنها به تکانه‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند که به قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس می‌رسند که سیستم غدد درون ریز و هورمون‌ها و بیشتر فعالیت‌های ما را کنترل می‌کند.

ابتدا در مورد مهمترین  چیز یعنی  چگونگی تأثیر رنگ بر شما، همکاران‌تان و مراجعه کنندگان‌تان تصمیم بگیرید. در مصاحبه‌ای با کریس بیلی Chris Bailey، رایت این تقسیم‌بندی ساده‌ی تأثیرات رنگ روی ذهن را پیشنهاد می‌کند: «چهار رنگ روانشناختی عبارتند از: قرمز، آبی، زرد و سبز. این رنگ ها روی بدن(قرمز)؛ روی ذهن(آبی)؛ روی هیجانات،ضمیر و اعتماد نفس(زرد)؛ و تعادل لازم بین ذهن، بدن و هیجانات(سبز) تأثیر می‌گذارد.» اما به این سادگی هم نیست.

مطمئنا در قابل این مقاله نمی گنجد که تمامی طیف های رنگی و رنگ مناسب با هر شغل مورد به مورد توضیح داده شود ولی کار سختی پیش رو ندارید. تنها کافیست کمی در رابطه با ویژگی های شغل و کار خود تحقیق کنید و ببنید بر این اساس کدام رنگ مناسب شرایط و محیط کار شماست. البته می توانید با یک جست و جوی ساده در اینترنت محیط کاری که شبیه به کار شما هستند را پیدا کنید و ببینید که از چه زنگ هایی استفاده کرده اند و البته چرا.

راهنمای انتخاب رنگ مناسب برای اتاق و منزل

مبلمان مد روز خوب است، اما در نظر گرفتن فاکتورهای انسانی هم ضروری است

در محیط های کاری امروزه وجود مبلمان و محیط هایی که سبب کنار هم نشستن همکاران و اعضای تیم می شود یک امر ضروری است. همیشه در محیط های کاری علاوه بر فراهم کردن محیط برای مشتری و ارباب رجوع با یه فکر ایجاد یک فضا برای کنار هم نشستن و گفت و گوی همکاران نیز باشید.

اثاثیه‌ی مد روز خوب است اما شما دقت کنید که دنبال کردن بی قید و شرط مد خیلی هم منطقی نیست زیرا در این صورت طی چند سال بعد مجبورید دوباره آن فضا را به دلیل اشتباه هاتان مجدد تغییر دهید. که البته شامل هزینه ای زیاد و البته دردسر فراوان است. اگرچه ظاهر مبلمان و حسی که به ما می‌دهد قطعاً حائز اهمیت است اما در نظر گرفتن طراحی براساس فاکتورهای انسانی مهمترین مسئله است.

با یادگیری در مورد ویژگی‌های میز و صندلی ایمن، از آسیب های انسانی پیشگیری کنید. مهمترین شاخصه صندلی، میز، و …  همیشه سلامت و ارگونومی است. طراحی این موارد باید به محوی باشد که به شما آسیبی وارد نکند.   مطالعات نشان داده‌اند که تغییر وضعیت بدن در طول ساعات کار احتمالات جراحت را کاهش می‌دهد، پس مطمئن شوید که صندلی تان از هر نظر تنظیم است و بافت منفذ داری دارد. در این صورت برای هر روز کار کردن در دفترتان و استفاده از صندلی‌تان از خودتان تشکر خواهید کرد.

از سوی دیگر در انتخاب رنگ، چیدمان و همچنین طراحی این موارد سعی کنید قوانین را رعایت کنید. اگر نیاز به گفت و گو و بحث های کاری دو یا چند نفره وجود دارد جتما از میز و صندلی استفاده کنید ولی اگر این محیط جنبه همفکری، تبادل نظر و ایده پردازی دارد از رنگ های شاد و البته طرحی باز تر کمک بگیرید.

 

پشت سرتان  و فضای آن را فراموش نکنید

انتخاب فضای کار - هاو کن یو

انتخاب فضای کار – هاو کن یو

قبل از خرید اثاثیه‌ی جدید با دقت به قرار دادن وسایل فکر کنید. در صورتی که پشتتان به در یا پنجره باشد، غریزه و هوش طبیعی‌تان شما را گوش به زنگ نگه می‌دارد. اگر فضا به شما اجازه می‌دهد رو به در ننشینید تا رفت و آمدها حواس شما را پرت نکند. هر چیزی که سبب حواس پرتی و دور شدن از تمرکز می شود را از خود دور کنید.  موارد استرسزا را نیز همین طور. حتی این سطح پایین استرس می‌تواند تمرکز کردن را برای شما دشوار کند. آینه یا هر موردی که سبب انعکاس تصویر و رفت و آمد ها و تحرکات می شود را سعی کنید بپوشانید یا چیزی مقابل ان ها قرار دهید.

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم؟ (۱۳ روش برای برقراری ارتباط و همکار خوب بودن)

گیاهان طبیعی را وارد فضای کارتان کنید

انتخاب فضای کار - هاو کن یو

انتخاب فضای کار – هاو کن یو

باز هم مطالعات بی‌شماری از این ادعا حمایت می‌کنند که گیاهان آپارتمانی در فضای کار کیفیت هوا را بهتر می‌کند و فواید روانشناختی زیادی دارد. این مطالعات در زمان قرار دادن گیاهان در اطراف فضای کار، ارتباطی بین کاهش بیماری و افزایش سودمندی را نشان می‌دهند.

سعی کنید از گلدانی مناسب با رنگ و طراحی شاد استفاده کنید. تاثیر این گلدان و گیاه واقعا به اندازه حضور یک منبع انرژی است. آن ها به شما حس سر زندگی و شادابی می دهند.

اینجا فهرستی از رایج‌ترین گیاهان آپارتمانی که مراقبت از آنها آسان است را به شما کاربران عزیز سایت ارائه می‌دهیم:

  • درخت کائوچو
  • گیاهان ذرت
  • پیچک انگلیسی
  • آلوئه ورا
  • بامبو
  • سوسن سفید
  • نخل پارلر
  • گیاه مار
  • سرخس بوستون

تابلوی رؤیاها  و اهدافتان را نمایش دهید

اگرچه خیلی‌ها ایده‌ی تابلوی رؤیاها که به تابلوی کائنات هم معروف است را نادیده می‌گیرند، اما این نظریه پشتوانۀ علمی دارد. این تابلو می تواند یک تخته یا یک بورد باشد که شما ایده ها، اهداف و هر آن چه که مرتبط با مسیر موفقیت است را در آن ترسیم یا نصب می کنید. اگر این تابلو را داشته باشید و همیشه آنرا به‌روز کنید، تأثیرش را روی زندگی و کارتان می‌بینید. این کار راحت و مفرّح است، پس آنرا به یک پروژه‌ی خانوادگی تبدیل کنید.

به هم ریختگی ها را منظم کرده و برطرف کنید

انتخاب فضای کار - هاو کن یو

انتخاب فضای کار – هاو کن یو

شاید جالب باشد بدانید که به هم ریختگی به میزان کم، خلاقیت را افزایش می‌دهد اما به هم ریختگی زیاد استرس ایجاد می‌کند. باید حد و حدود آن را بدانید. این مسئله روی ذهن شما چیره می‌شود زیرا چیزهای زیادی را در رادار شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال شما نگاهی به حجم صورتحساب‌هایی که باید پرداخت کنید می‌اندازید و دائماً تحت فشار هستید. از این دست موارد استرس زا را هنگام کار کردن از خود دور کنید. اینها را کنار بگذارید تا کمتر احساس دستپاچگی، خستگی و افسردگی کنید. برای کاهش بیشتر استرس، ولی آنها را به گونه‌ای سازماندهی کنید تا پیدا کردنشان راحت باشد.

چگونه یک محل کار منظم داشته باشیم؟

نورپردازی مناسب برای فضای کار بیشترین تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند

انتخاب فضای کار - هاو کن یو

انتخاب فضای کار – هاو کن یو

مزایای نور طبیعی غیرقابل انکار است. جنوبی بودن ساختمان که باعث می شود برای مدت طولانی نور خورشید را داشته باشید شما را سرزنده، متمرکز و  هوشیار نگه می‌دارد. اگر مزیت قرار گرفتن در معرض نور خورشید را ندارید یک لامپ با طیف کامل خریداری کنید. نورپردازی ضعیف می‌تواند باعث آسیب به بینایی و سر‌درد شود، بنابراین مطمئن شوید که نور کافی در محیط کارتان باشد.

فضایی هر چند کوچک برای استراحتتان ایجاد کنید

انتخاب فضای کار – هاو کن یو

حتی کوچکترین دفترهای کار هم می‌توانند یک محوطۀ استراحت موقت داشته باشند. حتما شما خوب می دانید که در شرکت های بزرگ فناوری این موضوع تا چه اندازه جدی گرفته می شود و به آن اهمیت می دهند.  این محوطه حتی می‌تواند به یک مبل راحتی نزدیک پنجره محدود شود تا بتوانید کمی از طبیعت لذت ببرید. این کار در زمانی که از کامپیوتر دور هستید، حتی اگر به اندازۀ یکی دو متر هم باشد، ارزشمند است. تغییر در محیط به مغز و بدنتان استراحتی را می‌دهد که واقعا مورد نیازتان است و می‌تواند جرقه نگرش های خلاقانه را بزند.

اگر دفتر کار شما چند کارمند را در خود جای می‌دهد یک اتاق استراحت، ولو یک اتاق کاملاً مجهز، مورد نیاز است.

حالا هر چیزی که برای ایجاد فضایی که برای شما الهام بخش و انرژی بخش باشد را در اختیار دارید. این موضوع ارزش زمان، سرمایه گذاری و تفکر را دارد.