بورس یکی از روش های گسترده و پیشرفته افزایش سرمایه گذاری است. بسیاری از افراد برای پس انداز و کسب درامد از سرمایه اولیه خود گزینه بورس را انتخاب میکنند. به زبان ساده، بازار بورس بازاری حقیقی و غیر حقیقی برای معاملات سهام شرکت های عمومی است. بسیاری از شرکت های بزرگ و ملی که دارای سهامی عام هستند میتوانند سهامی خود را در بازار بورس بفروشند و خریداران نیز از سود ماهیانه شرکت ها به اندازه سهامی که خریده اند سود کنند.

اما در صورتی که علاقه ورود به بازار بورس کشور را دارید شاید در بخش های زیادی سوالاتی مبهم داشته باشید که در اینجا به آنها پاسخ داده خواهد شد. در ادامه این مطلب از هاو کن یو روش ورود به بازار بورس، پیش نیاز ها و طریقه انجام مبادلات آنلاین یا اینترنتی را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

برای شروع چه کنم؟

سرمایه گذاری آنلاین در بورس howcanu.com

قبل از شروع سرمایه گذاری آنلاین در بورس میبایست تحقیقات خود را در رابطه با این شغل بیشتر کنید. چرا که در صورت کمبود اطلاعات سهامی شما میتوانند در طول زمان بی ارزش شده و از نظر مالی برای شما ضرر به همراه داشته باشد. پس در صورتی که علاقمند به کسب سود از این بازار هستید، تمام زیر و روی این کسب و کار را بدانید. در اولین قدم باید نگاهی به جیب خود بیاندازید و ببینید که تا چه مقدار میتوانید و میخواهید در بورس سرمایه گذاری کنید. این قدم بسیار مهم است. بسیار پیش آمده که افرادی با هزینه های بسیار زیاد و بدون اطلاعات سهامی مورد نظر خود را خریده اند و پس از گذشت مدتی تمام پول خود را از دست داده اند. از نظر مالی حد و حدودی در سرمایه گذاری در بورس نمیباشد اما بهتر است از ابتدا با مبالغ کم مانند ۲۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان وارد کار شوید و پس از یادگیری روش ها و ترفند های بازار بورس مبلغ ورودی خود را بیشتر کنید.

پس از تعیین بودجه مورد نظر باید به دنبال کارگزاری مناسب خود باشید. اما کارگزاری چیست؟ در بین شرکت ها و خریداران سهامی کارگزاران مانند یک واسطه عمل میکنند. به عبارت بهتر وظیفه اصلی آنها پیدا کردن خریدار برای فروش سهامی فروشنده ها و پیدا کردن فروشنده برای خرید سهامی خریداران است. کارگزاری ها جدا از نام ونوع از این خرید و فروش سهامی حق الزحمه خود را برداشت میکنند. در زیر لیست کامل کارگزاری های معتبر کشور که توسط کانون کارگزاری سازمان بورس و ارواق بهادار کشور تهیه شده است. با کلیک بر روی کلید زیر میتوانید نام و مشخصات آن ها را مشاهده کنید.

کارگزاری ها

کدام کارگزار را انتخاب کنم

سرمایه گذاری آنلاین در بورس howcanu.com

برای انتخاب بهترین کارگزاری باید به سه نکته مهم توجه داشت:

  • شرکت کارگزاری باید تماما رسمی و معتبر باشد و به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور رسیده باشد.
  • برای انتخاب کارگزار باید به تعداد مشتران آن کارگزار توجه شود. در صورتی که تعداد اعضا زیاد باشد احتمالا آن کارگزاری مناسب شما نخواهد بود. بهتر است به دنبال یک مورد خلوت تر باشید تا به تمام امور شما رسیدگی شود.
  • از آنجایی که برای کارگزاری ها مشتریان با مبالغ بالاتر در اولویت هستند (به دلیل کارمزد بالا)‌ برای رسیدگی به امور خود به دنبال کارگزاری هایی باشید که مشتریان آن در رنج بودجه شما سرمایه گذاری کرده اند. به عنوان مثال کارگزاری که اکثر مشتریان آن دارای سرمایه های بالای یک میلیارد ریال باشند، برای سرمایه گذار با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال مناسب نیست.

آموزش تحلیل تکنیکال


دریافت کد سهامداری

برای شروع معاملات خود در بازار های بورس نیاز به کد سهام داری است که میتوانید آن را از طریق شعب کارگزاری شهر خود دریافت کنید. کافیست تا در محل حاضر شده و کارت شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)‌خود را همراه داشته باشید. این کد منحصر به فرد بوده و تنها یک بار صادر میشود.

دریافت اطلاعات آنلاین

سرمایه گذاری آنلاین در بورس howcanu.com

پس از دریافت کد سهامداری، شما از شرکت کارگزاری می‌ خواهید که اطلاعات ورود به سامانه معاملات آنلاین را در اختیار شما قرار دهند. شرکت کارگزاری هم پس از تکمیل برگه‌های موردنیاز برای دریافت حساب آنلاین توسط شما، نام کاربری یا کلمه عبور را یا بصورت چاپ شده و یا از طریق آدرس ایمیل برای شما ارسال می‌کند.

انجام معاملات آنلاین

سرمایه گذاری آنلاین در بورس howcanu.com

برای انجام معاملات آنلاین میتوانید به وبسایت کارگزاری خود مراجعه کرده و در ساعت های ۹ تا ۱۲:۳۰ خرید و فروش را انجام دهید. سایر امکاناتی که با ثبت نام در وب‌سایت خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد، عبارت‌اند از:

  • مشاهده مشخصات، کد سهامداری، مانده حساب کل، قابل برداشت و بلوکه شده
  • مشاهده اطلاعیه‌هایی که سازمان بورس منتشر می‌کند
  • واریز آنلاین پول به حساب شرکت کارگزاری و تقاضای دریافت وجه
  • مشاهده کلیه سهام موجود در پرتفوی خود بصورت یکجا
  • مشاهده وضعیت سهام بصورت تکی تکی
  • مشاهده وضعیت پرتفوی سپرده گذاری سهام خود
  • مشاهده سابقه معاملات، لیست خرید و فروش ها و سفارش های باز
  • درخواست وجه

چند نکته مهم در خرید و فروش آنلاین

  1. علیرغم امکانات متنوع خرید و فروش سهامی آنلاین، بهتر است ابتدا کار خود را به صورت حضوری (حقیقی) در کارگزاری ها انجام دهید تا تجربه مناسب را در این موضوع کسب کنید.
  2. یکی از ضعف های انجام معاملات آنلاین میتواند سرعت کم وبسایت در ثبت درخواست و سفارش شما باشد که  ریسک انجام آن را بالاتر خواهد برد.
  3. به تحلیل های افراد بدون اعتبار گوش فرا ندهید. در دنیای بورس و خرید و فروش سهام کلاهبرداران بسیار زیاد و همچنین روش های نوینی در دزدی اطلاعات و سرمایه شما وجود دارد.