چگونه همانند مدیران لباس بپوشیم؟ مدیران و رئیسان چگونه لباس می پوشند؟ خیلی ها می گویند رئیس شدن خرج دارد، و راست هم می گویند. اگر می خواهید مدیر یا رئیس شوید باید بدانید مدیر شدن نتنها تغییراتی در مسئولیت ها و وظایف کاری شما ایجاد می کند بلکه ناخواسته تغییراتی هم در ظاهر و رفتار شخصی شما به همراه خواهد داشت.

 باید به طور مداوم وضعیت ظاهری خود را زیر نظر داشته باشید. چرا که بیش از قبل در معرض توجه خواهید بود. این کار هزینه و زمان هم نیاز دارد. این متفاوت بودن از نظر ظاهری به هیچ وجه نباید تبعیت از مد یا به تن کردن البسه گران قیمت تعبیر شود. شما باید مرتب، منظم و البته متعادل لباس بپوشید و در این بین برخی از قوانین انتخاب لباس و رنگ لباس احترام بگذارید. فراموش نکنید که حال به عنوان یک مدیر چهارچوب ظاهری محدود تری دارید.

قبل تر در هاو کن یو در رابطه با انواع پوشش ظاهری در خانوم ها و آقایان با شما همراه بودیم ولی حال به سراغ پوشش رسمی رفته ایم و تمام مواردی که یک فرد در شرایط رسمی همچون مدیریت یا ریاست باید در مورد ظاهر خود رعایت کند را مرور می کنیم.

تناسب اندام خود را حفظ کنید

قبل از اینکه به انتخاب لباس بپردازیم موضوع مهم تری را باید مد نظر بگیرید و آن هم تناسب اندام است. اکثر مدیران ۵۰۰ شرکت برتر دنیا در وضعیت بدنی مناسبی قرار دارند. اکثر آن ها سلامت جسمی و متعاقبا تناسب اندام را از اولویت های زندگی خود بر می شمارند.  آنها یا هر روز به پیاده روی و دوندگی می پردازند، یا وزنه می زنند یا حداقل همه روزه تایم مشخصی را به فعالیت بدنی اختصاص می دهند. رئیس شدن نیازمند تلاش است و جوانب فیزیکی به اندازه ی جوانب ذهنی مهم هستند. چنانچه فیزیک بدنی شما به دلیل رژیم غذایی نامناسب و یا عدم فعالیت بدنی دچار مشکل شده است بهتر است زود تر اقدام به اصلاح آن کنید.

صورت خود را اصلاح کنید

برای مدیران خانم این مورد را باید فاکتور گرفت اما در رابطه با آقایان قضیه متفاوت است. باز هم باید گفت که اکثر مدیران عامل شرکت های برتر دنیا صورت اصلاح شده دارند هر چند در برخی کشور ها همچون ایران ممکن است شرایط کمی متفاوت باشد. از سوی دیگر این روزها ریش های بلند و یا ته ریش مد شده است اما اگر می خواهید شکل مدیران باشید باید بدانید مدل دادن به ریش و سبیل ایده خوبی نیست. ترجیح بر این است که ریش خود را اصلاح کنید اما اگر هم دارای ریش هستید حتما در مرتب کردن روزانه آن کوشا باشید.

لباس های سایز بدنتان بپوشید

دقت داشته باشید که همیشه سایز بدن خودتان لباس خریداری کنید. یک اشتباه بزرگ در ظاهر هر مدیری، گشاد و یا تنگ بودن هر کدام از لباس هاست. یکی از آسان ترین کارهایی که به راحتی به خراب شدن ظاهر شما می انجامد، این است که لباس هایی بر تن کنید که بر تنتان بزرگ یا کوچک تر است.

پیشنهاد این است که اگر شرایط و امکانش را دارید به خیاط مراجعه و سایز بدنتان لباس تهیه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

چگونه رنگ های لباس را باهم ست کنیم

کت و شلوار بپوشید

اگر می خواهید مدیر یا رئیس باشید باید لباس مدیران را هم بپوشید و این به معنای این است که در کمد شما باید حداقل دو دست کت و شلوار مناسب وجود داشته باشد. همیشه یک دست را برای استفاده روزمره خود انتخاب کنید و یک دست را هم همیشه برای جلسات و ملاقات های خاص کنار بگذارید. رنگ هر دو دست باید تیره و بدون طرح باشد.

موردی ندارد اگر گاها  تصمیم بگیرید که از لباس های دیگری به غیر از کت و شلوار برای استفاده روزمره بهره ببرید، ولی همیشه چهارچوب ها را رعایت کنید.

انتخاب پیراهن مناسب

اگر از کت و شلوار استفاده می کنید پس انتخابی به جز پیراهن هایی با رنگ روشن ندارید. بهترین رنگ سفید است ولی از رنگ های روشن دیگر متناسب با رنگ کت و شلوار می توانید بهره ببرید. برای انتخاب پیراهن باز هم توصیه می کنیم که مناسب سایز خودتان دوخته شود ولی اگر از پیراهن های آماده استفاده می کنید نباید دارای موارد تزئینی باشد. ترجیحا آستین پیراهن تک دکمه و یک لایه باشد.

 

کراوات مناسب انتخاب کنید

کت و شلوار بدون کروات ناقص است. هرچند باز هم در ایران شرایط شاید کمی متفاوت باشد و هر جای نتوانید از کروات استفاده کنید. اما اگر تصمیم بر استفاده از کروات گرفتید همیشه در انتخاب رنگ و طرح کروات دقت داشته باشید.

سعی کنید همیشه از رنگ های تیره تر کمک بگیرید و طرح روی کرواتتان خیلی شلوغ نباشد. در رابطه با انتخاب گره هم دقت کنید که گره

آموزش گره زدن کراوات

کفش مناسب مدیران

کفش ها هم اغلب مواقع از اولین مواردی هستند که مورد توجه واقع می شوند. شاید انتخاب کفش در ظاهر یک مدیر به اندازه تمامی لباس های دیگر با اهمیت باشد. اگر از کت و شلوار استفاده می کنید بدون شک انتخاب کفش های رسمی و چرم همچون آکسفورد ها بهترین گزینه است. دقت کنید که به عنوان کفش رسمی می توانید از نیم بوت ها رسمی هم کمک بگیرید ولی همیشه در مکان های رسمی آکسفورد ها بهترین گزینه هستند.

 سعی کنید از کفش های چرمی استفاده کنید ولی توجه داشته باشید که کفش های ورنی انتخاب خوبی به حساب نمی آیند.

استفاده از جوراب مناسب

دقت کنید که به عنوان یک مدیر در محیط کار شما دارای یک شخصیت رسمی هستید. پس انتخاب جوراب های رنگارنگ یا طرح و نقش های شاد، شاید گزینه مناسب به حساب نیایند. همیشه از جوراب های ساده و ترجیحا تیره رنگ کمک بگیرید. بهتر است رنگ جوراب های هم رنگ کت و شلوار باشد.  نکته مهمی که در انتخاب جوراب باید رعایت کنید این است که طرح، لوگو و یا نام برند به هیچ وجه نباید در معرض چشم باشند.

 

کیف پول

درست است که این روزها اسکناس های کاغذی کم کم  جای خود را به کارت های بانکی و اعتباری داده اند ولی باز هم به کیف پول برای این کارت ها نیاز خواهید داشت. یک کیف پول چرمی و خوب برای نگه داشتن اسکناس، کارت های اعتباری مختلف، کارت های شناسایی و … تهیه کنید. سعی کنید مابین کیف دستی، کفش ها و کیف پول خود یک هارمونی رنگی ایجاد کنید.

یک ساعت جذاب به دست کنید

ساعت جزئی از ظاهر هر فرد مدیر است. در رابطه با انتخاب ساعت چند قاعده و قانون وجود دارد. اگر از لباس خیلی رسمی استفاده می کنید باید از ساعت با بند چرمی و صفحه روشن کمک بگیرید. اگر لباس های رسمی ولی کاری روزمره بهره می برید گزینه شما برای انتخاب ساعت علاوه بر ساعت های چرمی با صفحه روشن، ساعت های دسته فلزی نیز هستند. برای لباس های کاری غیر رسمی هم می توانید از ساعت های کامپیوتری تا ]رمی با صفحه تیره استفاده کنید.

آموزش تشخیص اصل یا تقلبی بودن ساعت مچی

 خودکار همراه داشته باشید

به عنوان یک مدیر به همراه داشتن یک خودکار شکیل یک باید برای شما به حساب می آید. در اسرع وقت یک خودکار مناسب برای خود خریداری کنید و همیشه آن را همراه خود داشته باشید. قاعدتا خودکار شما نباید یک خودکار معمولی باشد.

استفاده از یک کیف دستی

کیف دستی هم از دیگر مواردی است که از جمله تجهیزات یک مدیر شناخته می شود. استفاده از کیف چرمی یا انواع دیگر آن متناسب با سلیقه شماست. دقت داشته باشید که این کیف حتما قابلیت حمل لپتاپ ها و همچنین تبلت ها را داشته باشد. اگر از کیف چرمی استفاده می کنید همانطور که قبل تر اشاره کردیم رنگ ان را با رنگ کفش های خود می توانید ست کنید.

چند نکته دیگر در رابطه با ظاهر یک مدیر

اتو کشیده راه بروید

بسیاری از مواقع زبان بدن رساتر از زبان شفاهی با آدم سخن می گوید. زبان بدن بر ذهنیتی که دیگران از آدم می سازند تاثیر می گذارد و در عین حال احساسات فرد را نسبت به اعتماد به نفس و قدرت تغییر می دهد. وقتی وارد اتاقی می شوید سرتان را بالا بگیرید و محکم قدم بردارید. به همه نشان دهید که آدم با اعتماد به نفس بالایی هستید. اعتماد به نفس، تبحر، قدرت و مهارت باید علاوه بر اعمال در رفتار هم تجلی پیدا کند.

وضعیت نشستن

صاف نشستن و مناسب نگه داشتن وضعیت بدن در حالت نشسته کار آسانی نیست. اما شما سعی کنید صاف بنشینید. همیشه به عنوان مدیر باید ارتفاع صندلی خود را به نحوی تنظیم کنید که پایتان کامل بر روی زمین باشد. فراموش نکنید که در هر مکانی تکیه دادن به صندلی یک باید به حساب می آید. هیچ وقت جلوی صندلی ننشینید.

طبق مطالعاتی که انجام شده صاف نشستن آدم را شادتر می کند و اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد و ما را در برابر ریسک مقاوم تر می کند. شما هم در بین مدیران برتر دنیا همچین وضعیتی را بار ها مشاهده کرده اید.