اگر مستاچر هستید یا قصد جا به جایی و خرید و فروش خانه دارید همیشه انتخاب محله، ساختمان و محیطی که قرار است در آن زندگی کنید یکی از چالش های بزرگ است.  نکات مهمی که هنگام خرید یا اجاره و تحویل محل مورد نظر و یا حتی پیش از آن باید در نظر بگیرید تا بتوانید یک خرید و یا اجاره موفق داشته باشید.

در ادامه برای شما روش ها و نکاتی که پیش از خرید یا اجاره هر خانه، زمین، مغازه و … باید تماما زیر نظر بگیرید را گرد آوری کرده ایم. این موارد می تواند شما را از اشتباهی به بزرگی از دست دادن یک سرمایه بزرگ برهاند و یا از این که در زندگی خود با مشکلات جدی مواجه شوید، نجات دهد.

انتخاب یک محله، آپارتمان و یا یک ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که از یک سو معمولا هزینه زیادی برای آن باید پرداخت کنید و از سوی دیگر، اگر قرار است در این مکان زندگی کنید ممکن است یک اشتباه در تصمیم گیری برای مدت ها زندگی شما را با اخلال مواجه کند. برای بررسی این موارد همراه باشید.

حواستان به تبلیغات و ترفند های تبلیغاتی باشد

همیشه آنچه در تبلیغات می بینید با آنچه در واقعیت وجود دارد متفاوت است. حتی در بسیاری از مواقع آنچه به چشم خود میبینید و در ذهن تصور می کنید با آنچه در واقعیت برای زندگی در محل مورد نظر اتفاق خواهد افتاد متفاوت است چرا که در اکثر مواقع نکات منفی از چشم خریدار دور می ماند.

به وبسایت های و اپلیکیشن های مختلف سر می زنید، عکس هایی از خانه مورد نظر مشاهده می کنید و در کنار قیمت وسوسه انگیز با تعریف و تمجید های مالک هم مواجه می شوید. همین مقدار شوق و شعف برای استفاده از فرصتی که ممکن است دیگر اتفاق نیفتد، چشماناتان را در مقابل نکات منفی کور می کند. به اندازه ای درگیر خرید و یا اجاره شده اید که امکان بررسی بیشتر و یا حتی تصمیم منطقی را از خود صلب کرده اید و این تاثیری است یا شاید بهتر است بگوییم دامی است که تبلیغات برای شما گسترده است.

بررسی قارچ ها و نم دادگی ها و حشرات

چنانچه هنگام بازدید منزل در ناحیه های مختلف مخصوصا اطراف محل های چوبی و سرویس های بهداشتی و همچنین آشپزخانه با قارچ ها و نم دادگی ها بر خورد کردید باید بدانید با یک مشکل جدی رو به رو هستید. این قارچ ها و نم دادگی ها به این راحتی ها قابل برطرف کردن نیستند و احتیاج به تعمیرات اساسی با هزینه های سنگین دارند. آن ها با رنگ کردن و موارد مشابه از بین نمی روند و حتی گسترش میابند  و تقریبا تا قبل از تعمیر، حضور همیشگی دارند با ظاهر و بوی ناخوشایندشان.

از سوی دیگر نیز حیوانات و حشرات موزی از موش و سوسک گرفته تا مورچه به راحتی زندگی در یک محل را برای هر فردی عذاب آور می کنند و رهایی از شر آن ها کار آسانی نیست. معمولا با یک بازدید چند دقیقه ای هم متوجه حضور آن ها نمی شوید. حتما در این رابطه از مالک سوال کنید و تضمین عدم حضور این دست حشرات را از وی بگیرید. یا اینکه برای چند روز سعی کنید با پخش کردن مقداری مواد غذایی در مکان های مورد نظر و حضور های گاه و بی گاه از عدم حضور آن ها مطمئن شوید.

دردسر های قبوض مختلف

همیشه قبض های آب، برق، گاز و حتی برگه های مالیاتی منشا جدی اختلافات مالکان و مستاجران و حتی خریدار و فروشنده ها هستند. معمولا بخشی از اولین قبوض دریافتی شما مربوط به شما نیست و شامل مصارفی است که قبل از شما انجام شده است، دقت کنید که پیش از بستن قراداد و یا قولنامه تکلیف آن ها را مشخص کنید و یا اینکه از راه های محاسبه مصرف خود از تاریخ به دست گرفتن ملک استفاده کنید.

فراموش نکنید که با توجه به افزایش قیمت ها، قبض های آب، برق، گاز، تلفن و …  در دوماه می تواند تا میلیون ها تومان برای شما هزینه داشته باشد. فراموش نکنید که در قولنامه و هر سندی این موارد را در نظر بگیرید.

نکات مهم برای محل پارک خودرو

حتی خود مالکان چه در داخل پارکینگ و چه خارج از ساختمان با مشکلات محل پارک خودروی خود رو به رو هستند، پس پذیرفتن شما به عنوان عضو جدیدی از آپارتمان و یا حتی محله، کار راحتی در داخل و خارج از ساختمان نخواهد بود. در همان روز های ابتدایی با کمک مالک و یا فروشنده سعی کنید تکلیف محل پارک خودروی خود را با همسایگان مشخص کنید.

  • همچنین بررسی کنید که محل پارک خودرو در خارج از منزل تا چه اندازه می تواند از منزل زیر نظر باشد. اگر مکان پارک خودروی شما از پنجره به راحتی قابل رویت باشد یک امتیاز مثبت به حساب می آید. شاید باورتان نشود که دید نداشتن به خودروی پارک شده  از منزل تا چه اندازه برای شما می تواند استرس زا و دردسر ساز باشد.
  • همچنین دقت کنید که محل پارک خودروی شما با محل پارک ساختمان های تجاری و فروشگاه های بزرگ تداخل نداشته باشد. این شلوغی و و رفت و آمد های زیاد خودرو ها می تواند در نهایت برای شما گران تمام شود.

بررسی کیفیت سیم کشی و تعداد پریز ها

نکته مهمی که باید پیش از خرید یا اجاره زیر نظر داشته باشید بررسی سیم کشی های ساختمان است که از چه نوع سیم هایی با چه توانی استفاده شده است. سیم کشی ناقص و کم کیفیت علاوه بر مشکلاتی همچون ایجاد خطر آتش سوزی و آسیب برای وسایل برقی، حتی می تواند باعث ایجاد قطعی در قسمتی از منزل و نیاز به تعمیرات اساسی و یا حتی تعویض تمامی سیم کشی با هزینه ای گزاف و تخریب زیاد باشد. یک راه ساده برای بررسی سیم کشی ها تست کردن آن هاست. دو یا سه وسیله برقی پر قدرت همچون چای ساز و مایکرویو و یا جاروبرقی را به یک پریز وصل کنید و بررسی کنید که آیا مشکل و یا اختلال و یا کاهش ولتاژ مقطعی مشاهده می کنید یا خیر. سعی کنید برای تست کردن از وسایلی استفاده کنید که مصرف بالایی دارند و همزمان چند دستگاه به پریز ها متصل کنید.

مطمئنا تا به حال به این موضوع آنچنان که باید و شاید توجه نکرده اید. اما همیشه حواستان باشد که تعداد کافی پریز برق در ساختمان مورد نظر وجود داشته باشد. یک خریدار یا اجاره کننده حرفه ای به خوبی می دانید که کمبود پریز های برق چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و همیشه با سیم های سیار در منزل سر و کار خواهید داشت. برای هر اتاق حداقل یک یا دو پریز و در آشپزخانه و سالن های پذیرایی به تعداد، متناسب با متراژ.

بررسی کیفیت اینترنت و خطوط تلفن

چنانچه از اینترنت استفاده نمی کنید صرف برقراری یک تماس برای تست کردن خطوط کافیست. اما امروزه که اینترنت جزء جدایی ناپذیر زندگی و کار شماست،  چنانچه از اینترنت های پر سرعت قرار است استفاده کنید حتما می دانید کیفیت پایین سیم ها و نویز ها تا چه اندازه باعث قطع و وصلی های متوالی و مشکلات جدی می شود و ممکن است هزینه سیم کشی مجدد را به شما تحمیل کند. پس در این روز ها بررسی کیفیت سیم های مخابراتی بسیار مهم به نظر می آید که باید بررسی شود.

نکات مهم در رابطه با منظره و اطراف خانه

قرار نیست در این ارزیابی شما زیبایی و منظره های زیبا را بررسی کنید هرچند با توجه به محل و هزینه ای که پرداخت می کنید، ویو ها هم می تواند برای شما مهم تلقی شود ولی  با این حال هدف از این کار بررسی بیلبرد ها و همچنین تابلو های الکترونیکی تبلیغاتی ساختمان ها و مکان های اطراف ساختمان شماست.

چه بسیار کسانی که شب های حتی با داشتن پرده های ضخیم از انواع نور های نئون، چشمک زن و … این تابلو های تبلیغاتی در ساعات خواب که روشن و خاموش می شوند نتوانستند دوام بیاورند و محل زندگی خود را تغییر دادند.

  • محل هایی که باعث ایجاد صدا ها هم می شوند همچون مدارس را نیز وارسی کنید که از آلودگی های صوتی در امان باشید. قرار گرفتن یک مدرسه در محل زندگی همیشه یک نکته منفی برای هماسیگان محسوب می شود.
  • هرچند هنوز اپراتور ها و مراکز مخاربراتی زیر بار زیان بار بودن دکل های مخابراتی نرفته اند با این حال شما کاربران هاو کن یو جانب ایمنی را رعایت کنید و ببینید فاصله ایمن و مطمئنی از این دکل های مخابراتی دارید یا خیر.

بررسی امنیت درب و پنجره ها

بررسی کنید که آیا درب و یا درب های ساختمان مورد نظر شما امنیت لازم راه به همراه دارند و یا خیر و تا چه اندازه ایمن هستند.

  • آیا پنجره های شما به راحتی قابل دسترسی است و یا می توان از ساختمان های اطراف به آن ها دسترسی داشت.
  • آیا پنجره ها به راحتی باز و بسته می شوند وروان هستند و در ادامه در صورت در دسترس بودن پنجره ها آیا قفل و ایمنی لازم در آن ها در نظر گرفته شده است. همچنین آیا جریان هوا به خوبی از آن ها عبور می کند و باعث تهویه هوای داخل می شوند.

لیست متعلقات را یادداشت کنید

معمولا برای کریه یک ساختمان متعلقات مختلفی هم در داخل و خارج ساختمان به شما امانت داده می شود که تا پایان دوره می توانید از آن ها استفاده کنید اما این متعلقات و وسایل باید مجدد تحویل داده شوند. با کمک صاحب ملک لیستی از این موارد تهیه کنید تا در پایان کار این موارد مورد اختلاف واقع نشوند.

از سوی دیگر نیز در هنگام تحویل ساختمان هر گونه عیب و ایراد ساختمانی را مورد توجه قرار دهید و از ان ها عکس هایی تهیه کنید تا د رانتها یان موارد به نام شما نوشته و حساب نشوند.

آیا ساختمان شما برای فروش قرار گرفته است؟

برخی از مالکان ساختمان ها ضمن اینکه در حال فروش ملک خود هستند تا پیدا شدن مشتری این ملک ها را اجرا می دهند اما چنانچه مالک ساختمان تغییر کند مالک قبلی از زیر تهعدات خود فرار و مشکلات متعدد با مالک جدید به وجود خواهد آمد. مطمئن شوید که ساختمانی که شما اجاره کرده اید برای فروش قرار نگرفته است و چنانچه بعدا متوجه این مورد شدید حتما توافقات لازم را با مالک قبلی و جدید داشته باشید.

عواقب پنهان کردن موارد خاص

ممکن است شما دارای شرایط خاص یا مشاغل خاصی باشید و یا با خود در منزل موارد خاصی را به همراه داشته باشید که دردسر هایی را برای شما به همراه داشته باشد. به عنوان مثال شما نوازنده باشید و از ابزار آلات موسیقیایی استفاده کنید و یا حتی با خود حیوانات خانگی پر سر و صدا به همراه داشته باشید و …. که اکیدا توصیه می شود تمامی این موارد را در همان ابتدای کار به اطلاع مالک برسانید، چرا که مخفی کردن آن ها و موارد ذکر شده جز دردسر و ایجاد اختلاف هیچ منفعتی دیگر نخواهد داشت.

نکات مهم مکتوب کردن توافقات

شاید در ابتدا با صحبت های اولیه هر دو طرف کاملا راضی و خوشنود به نظر بیایند ولی ما قبلا در سایت یاد گرفتیم که به هنگام بر خورد با مشکل شرایط به کلی تغییر خواهد کرد. تمامی توافقات و قول و قرار ها باید مکتوب شوند.

  • گاهی مالکان برای وارسی ساختمان خود اقدام به بازدید های سر زده می کنند که اگر تصمیم بر انجام چنان کاریست بهتر است زمان آن مشخص و مکتوب گردد تا از مزاحمت های نا خواسته جلو گیری به عمل بیایید.
  • قول نامه یا اجرا نامه ها را با دقت بخوانید و از آن ها نسخه دیگری تهیه و نزد خود با دقت به همراه داشته باشید.
  • چنانچه قرار است برای بلند مدت و چندین سال مکانی را اجازه کنید احتمالا با افزایش اجاره ها رو به رو خواهید شد. در این صورت حتما مقدار و شرایط افزایش اجاره نامه و یا حتی عدم افزایش اجاره را مشخص و مکتوب کنید.
  • معمولا به ازای خساراتی که طی اقامت شما در مکان مورد نظر به وجود می آید هزینه هایی دریافت می شود. چه بهتر است که مقدار و یا شرایط جایگزینی و یا تعمیرات آن را در ابتدای کار مشخص کنید.

نکته: نکاتی که ذکر شد نکاتی برای داشتن یک خرید و یا اجاره موفق است و شاید با توجه به هزینه پرداختی شما داشتن همه موارد بالا و در نظر گرفتنشان سخت باشد ولی با این حال این موارد نکاتی است که ما اینجا در هاو کن یو برای شما تهیه کرده ایم و باید در نظر داشته باشید.