خرید خودرو مناسب یکی در بازار کشور ما میتواند کاری سخت و دشوار باشد. اگر اولین بار است که می خواهید اتومبیلی را خریداری کنید یا سالهاست که خریدی انجام نداده اید، سخت است بدانید از کجا شروع کنید. چگونه اتومبیلی را که دقیقاً با نیازهای چند سال بعدتان تناسب دارد را پیدا کنید؟ این کار فقط نیازمند کمی تحقیق و برنامه ریزی است. وقتی بدانید چه نوع ماشینی می خواهید آنگاه می توانید تصمیم بگیرید که ماشین جدیدی بخرید، یک ماشین جدید کرایه کنید یا یک ماشین کار کرده بخرید.

گام اول. نیازهایتان را ارزیابی کنیدخودرو مناسب - هاو کن یو

تعریف «ماشین مناسب» به این بستگی دارد که شما چه کسی هستید و از یک ماشین چه انتظاری دارید. بعضی از ماها می خواهیم با ماشینمان پیغامی برسانیم، مثل اینکه «من پولدار هستم» یا «من عاشق زمین هستم».  در این صورت گزینه های ما بیشتر حول ماشین های لوکس یا ماشین ها دوست دار طبیعت می چرخند. بعضی ها دوست دارند آخر هفته ها را به رانندگی های سرعتی بروند. پس به دنبال ماشین هایی با توان اسب بخار بیشتر و صدای بلندتر موتور هستند. در این موارد «کارکرد ماشین» کنار می ایستد تا ببیند این ماشین چه احساسی ایجاد می کند. یعنی احساسی که ماشین در رانندۀ آن ایجاد می کند مهم تر از عملکرد آن است.

نکات مهم تحویل خودروی صفر که باید بدانید (تمامی نکات هنگام تحویل و خرید)

مثلا در مورد ظرفیت ماشین، اگر دو فرزند دارید و فرزند سومتان در راه است باید رفتن به تعطیلات و همینطور نصب یک صندلی کودک را در نظر بگیرید. در این صورت داشتن فضا برای حمل بار اولویتی ندارد. یا به عنوان مثال اگر قرار است فرد مسنی را با این ماشین جابجا کنید بهتر است خودرو های شاسی بلند را در بین گزینه هایتان قرار ندهید.

 

اما برای کسانی که به یک وسیلۀ نقلیه برای کارهای روزمره احتیاج دارند، عملکرد باید الویت داشته باشد. در اینجا چند ملاحظۀ عملی ارائه می شود که بهتر است برای خرید در ذهن داشته باشیدشان:

چند نفر را می خواهید با آن حمل کنید؟ چه نوع رانندگی می خواهید با آن انجام دهید؟ آیا بیشتر در بزرگراه رانندگی می کنید، یا خیابان های سطحی یا جاده؟ آیا مسافرت های طولانی دارید و به همین خاطر مصرف سوخت ماشین برایتان مهم است؟ چه ویژگی های ضروری مد نظرتان است؟ به ویژگی هایی مثل دوربین پشتیبان، صندلی چرم و غیره هم فکر کنید. چه ویژگی های امنیتی برایتان مهم است؟ آیا به نمایش نقطۀ کور، هشدار تفکیک مسیرهای باریک و ترمز اضطراری اتوماتیک نیاز دارید؟ چه ظرفیت باری نیاز دارید؟ آیا به صندلی کودک نیاز دارید؟ آیا به یدک کش هم نیاز دارید؟ فضای پارکینگتان چقدر است؟

گام دوم. بودجۀ تان را مشخص کنید (از پس خرید چه ماشینی بر می آیید)خودرو مناسب - هاو کن یو

در صرتی که پول نقدی برای خرید ماشینتان نداشته باشید باید در مورد مسائل اقتصادی خرید یا اجاره تان فکر کنید. واقعاً ماهیانه از پس پرداخت چه میزان برای ماشنتان بر می آیید؟ قانون کلی این است که پرداخت ماهیانه برای خرید ماشین نباید از ۱۵ درصد درآمدتان بیشتر شود. یک ماشین دست دوم ارزانتر خواهد بود اما این قانون را باید در مورد آن هم اعمال کنید. اگر به دنبال اجارۀ اتومبیل هستیدبه دنبال پرداخت ماهیانه ای باشید که از ۱۰ درصد مخارج خانه تان کمتر باشد.

همچنین باید از ۷ درصد درآمد ماهیانه تان برای پشتیبانی از هزینه های بیمه و سوخت صرف نظر کنید. زمانی که به خرید ماشین بعدی تان فکر می کنید اینکه از قبل از بودجه تان اطلاع داشته باشید خیلی به شما کمک می کند.

مطمئن نیستید که چه نوع وسیلۀ نقلیه ای زیر مجموعۀ این درآمد ماهیانه قرار می گیرد؟ برای این منظور می توانید سیستم محاسباتی در بعضی از سایت ها استفاده کنید که توان مالی را محاسبه می کند. این سیستم های محاسباتی وسایل نقلیه ای را فهرست می کند که در محدوده قیمتی متناسب با چیزی که شما از پیش تعیین کرده اید قرار می گیرند. به یاد داشته باشید که قیمت ها در صفحۀ نتیجه، بر اساس وضعیت داخلی ماشین، آپشن ها، مالیات و وضعیت اقتصادی تغییر می کنند.

گام سوم. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید ماشین را نقدا بخرید یا اقساطیخودرو مناسب - هاو کن یو

اجاره کردن و خرید خودرو هر یک موافقان و مخالفان خود را دارد. همینطور احساسی که شما در مورد اینها دارید می تواند شما را در تصمیم گیری تان دربارۀ مسیری که انتخاب می کنید هدایت کند.

به عنوان مثال اجارۀ خودرو نیازمند پول نا چیزی است و پرداخت های ماهیانۀ پایین تری را به همراه دارد. اما زمانی که اجاره تمام شود شما هیچ ماشینی ندارید و باز هم باید به سراغ خرید ماشین بروید. از طرف دیگر خرید خودرو در ابتدا گران تر است و پرداخت ماهیانۀ بالاتری هم به همراه دارد. اما با اتمام پرداخت وام، شما ماشینی دارید که می توانید تا جایی که ممکن است با آن رانندگی کنید. در زمان تصمیم گیری بین خرید و اجاره عوامل بیشتری را هم می توان در نظر گرفت.

خرید اقساطی

می توانید پشت ماشین گران قیمت تری بنشینید و پول کمتری هم پرداخت کنید. هر چند سال می توانید ماشین جدیدی با آخرین تکنولوژی موجود را امتحان کنید. اکثر تعمیرات اتومبیل تحت پوشش ضمانت نامۀ کارخانه قرار دارد. در پایان زمان اجاره هیچ جر و بحثی بر سر معاوضه وجود ندارد.

خرید نقدی

هر وقت که بخواهید، انعطاف پذیری بیشتری برا فروش ماشین وجود دارد. می توانید ماشین را بر اساس ذائقه تان تغییر دهید. اگر بیش از حد رانندگی کنید هیچ جریمه ای برای مسافت طی شده پرداخت نمی کنید. هزینه های ماشینتان در طولانی مدت کمتر خواهد بود که این امکان را به شما می دهد تا هزینۀ ماشین را پرداخت کرده و برای مدتی آن را داشته باشید.

گام چهار. سایر ماشین های آن طبقه را هم در نظر بگیرید

آیا ذهن و دلتان معطوف یک ماشین خاص است؟ بسیاری از خریدار ها اینگونه هستند. اما در بازار امروز که همیشه در حال تغییر است، ماشین های جدید همیشه بازار گالری های اتومبیل را گرم نگه می دارند، و ماشینی که اصلا به آن فکر نکرده اید می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. بعضی از سایت ها به شما این امکان را می دهند تا ماشین های مشابه را مقایسه کنید و در نهایت ماشینی که واقعا مناسب نیازتان است را پیدا کنید.

اگر قبلا ماشینی را در ذهن داشته اید با این حال باید وسایل نقلیۀ قابل مقایسۀ دیگری که در همان طبقه هستند را مرور کنید تا مطمئن شوید گزینه ای که ممکن است حتی برایتان بهتر باشد را نادیده نگرفته اید. می توانید این کار را با انتخاب وسیلۀ نقلیه ای در همان رده و تعیین پارامترهایی که برای شما حائز اهمیت هستند، انجام دهید. وقتی چشم انداز ارزشمندی تعیین کردید می توانید به راحتی اطلاعات دقیق در مورد قیمت، خصوصیات و ویژگی ها را بررسی کنید.

همچنین به راحتی می توانید وسایل نقلیه ای که انتخاب کرده اید را از نظر ویژگی ها و خصوصیات متضادشان مقایسه کنید. از سوی دیگر اگر فقط می دانید که چه وسیلۀ نقلیه ای می خواهید می توانید مشورت های لازم در این زمینه را با متخصص های مربوطه انجام دهید. آنها فهرستی از خودروهای پر طرفدار و پرفروش در آن طبقه را به شما ارائه می دهند.

 گام پنجم. هزینه های مالکیت را برآورد کنید

خرید بعضی از ماشین ها ارزان تر است اما داشتن آنها گران تر از آب در می آید. حتی ممکن است قیمت فروش دو ماشین یکسان باشد اما ممکن است یکی زودتر مستهلک شود یا هزینۀ بیمۀ ماشین و نگهداری از آن بیشتر باشد.

قبل از خرید ماشین باید هزینه های مالکیت طولانی مدت آن را تخمین بزنید. این هزینه ها عبارتند از استهلاک، بیمه، نگهداری و هزینه های سوخت. برخی از سایت ها برای این منظور ابزار ارزیابی را ارئه می دهند. این امر می تواند به گونه ای به شما در تصمیم گیری کمک کند که میلیون ها تومان را در طول عمر ماشین صرفه جویی کنید.

گام ششم. ماشینی برای فروش پیدا کنیدخودرو مناسب - هاو کن یو

روش قدیمی خرید ماشین این بود که شخصا به نمایندگی مجاز فروش می رفتید تا ماشین های موجود را ببینید و متوجه شوید آیا این ماشین ها آپشن های مورد نظر شما را دارند یا نه. اما امروزه با استفاده از اپلیکیشن ها، سایت ها و ابزار های موجود می توانید به سرعت زمینۀ بیشتری را پوشش داده و در صرف هزینه تا حد زیادی صرفه جویی کنید. به محض اینکه ایده ای در مورد ماشین مورد نظرتان به ذهنتان رسید می توانید موجود بودن آن را بررسی کنید.

اگر چیزی که می خواهید را در مناطق نزدیکتان پیدا نکردید می توانید فواصل بیشتری را جستجو کنید. همچنین می توانید جستجویتان را بر اساس یک رنگ خاص یا یک آپشن خاص محدود کنید.

نکته مهم

بعضی از وب سایت ها برای بعضی از ماشین های خاص قیمت های تضمین شده و صادقانه ای ارائه می دهند. در زمان خرید یا اجارۀ خودرو این ماشین ها را در اولویت قرار دهید. معمولاً بلافاصله بعد از اینکه یک پیشنهاد ویژه را سفارش دادید از سوی نمایندگی ایمیل یا تماس تلفنی دریافت می کنید. این همان موقعی است که باید تحقیق کنید که آیا ماشین در محموله است، یک رانندگی آزمایشی را برنامه ریزی کنید یا هر سوال اضافه دیگری که لازم است را بپرسید. اگر آمادگی لازم برای تکمیل معامله را ندارید فقط لازم است یادداشت کنید که کدام نمایندگی مجاز خودرویی که شما می خواهید را دارد و زمانی که آمادگی پیدا کردید با آنها تماس بگیرید.

گام هفتم. یک رانندگی آزمایشی را ترتیب دهیدخودرو مناسب - هاو کن یو

حالا که ماشین مورد نظرتان را پیدا کرده اید با نمایندگی مجاز تماس بگیرید یا برایشان ایمیل یا پیامکی بفرستید تا روز و ساعتی را برای یک رانندگی آزمایشی انتخاب کنید. فروشندگان اینترنتی نمایندگی ها دوستان خوبی هستند: اطلاعات لازم را برای خریداران فراهم می کنند، در مورد قیمت صادقانه تر برخورد می کنند و از ضوابط هم آگاهی دارند.

با تعیین قرار ملاقات با نمایندگی محلی تان برای رانندگی آزمایشی، مطمئن می شوید وقتی به آنجا می رسید ماشین آمادۀ انجام تست است. بهتر است رانندگی با سه ماشین را امتحان کنید تا گزینه های انتخابی تان را محدود نکرده باشید. سعی کنید چندین قرار را پشت سر هم تنظیم کنید؛ به این ترتیب مقایسۀ ماشین ها با هم آسان تر می شود و شما هم خروج دلپذیر تری از آن نمایندگی خواهید داشت. اگرچه ممکن است فرشنده بخواهد پس از اولین تست رانندگی حرف اعداد و ارقام را به میان بیاورد اما با این حال ممکن است شما آمادگی اش را نداشته باشید.

گام هشتم. در رانندگی آزمایشی به دنبال چه چیز باشیم؟

ممکن است یک ماشین در ظاهر تمام ویژگی هایی که می خواهید را داشته باشد اما آزمایش واقعی زمانی انجام می شود که شما روی صندلی راننده نشسته باشید. باید به نحوی با آن ماشین رانندگی کنید که برای کارهای روزمره در زندگی روزمرۀ تان رانندگی می کنید.

اگر با اتومبیلتان سفرهای طولانی انجام می دهید، هم در عبور مرور هایی که شامل حرکت و توقف می شوند ماشین را امتحان کنید و هم با سرعتی که در بزرگراه رانندگی می کنید. اگر در مناطق کوهستانی رانندگی می کنید، برای رانندگی آزمایشی تپه هایی با شیب تند را در نزدیکی تان پیدا کنید. اگر در دست انداز های رانندگی می کنید پس باید ترمز ماشین را با رانندگی در گوشه های با زاویۀ تند امتحان کنید.

چندین بار سوار ماشین شوید و از آن پیاده شوید و به خصوص اگر می خواهید کسی را با آن حمل کنید روی صندلی عقب هم بنشینید. ظرفیت بارش را هم بررسی کنید. اگر قرار است صندلی کودک روی آن نصب کنید، صندلی را با خودتان بیاورید تا سهولت نصب آن در این ماشین را بیازمایید. عکس هایی از ماشین بگیرید تا بتوانید بعداً به آنها رجوع کنید.

زمانی که در حال ارزیابی ماشین هستید حواستان را به چیز دیگری پرت نکنید. برای برانداز کردن همه چیز زمان بگذارید. یک فروشندۀ خوب برای نیازتان به تجربه کردن با ماشین احترام قائل می شود و به شما اجازه می دهد روی تجربۀ رانندگی تان تمرکز کنید.

سیستم پخش ماشین را خاموش کنید تا بتوانید صدای موتور را گوش کنید. سیستم صوتی را زمانی که به نمایندگی برگشتید هم می توانید بررسی کنید. اگر مکالمه تان به خرید ماشین رسید، خاطر نشان شوید که شما هنوز در مرحلۀ رانندگی آزمایشی با ماشین هستید.

گام نهم. ماشینتان را انتخاب کنید

پس از رانندگی آزمایشی با چند ماشین دیگر انتخابتان روشن می شود. اگر هنوز هم نمی توانید انتخاب کنید تصمیم گیری تان را به تأخیر بیاندازید. شاید صبح روز بعد که بیدار شوید به جوابتان رسیده باشید. اگر هم نه، شاید لازم است چند گام به عقب برگردید و با ماشین های بیشتری رانندگی کنید. بهتر است خریدتان بیشتر طول بکشد تا اینکه پس از خرید پشیمان شوید.

در رابطه با انتخاب رنگ ماشین بحث مفصل است که شما می توانید راهنمای کامل انتخاب بهترین رنگ خودرو را در لینک زیر از هاو کن یو مطالعه کنید

خودرو چه رنگی بخرم؟ (راهنمای کامل انتخاب رنگ خودرو)

اگرچه گرفتن تصمیم درست بسیار مهم است اما خوب است بدانید که هیچ جوابی ۱۰۰% درست نیست. امروزه ماشین ها از هر زمان دیگری ایمن تر هستند. خلاصه اینکه ممکن است چندین گزینۀ خوب پیش رو داشته باشید و تصمیم گیری نهایی شدیداً منوط به ذائقۀ شخصی تان باشد.

گام دهم. زمان خرید نقدی است یا اقساطی

حالا که تحقیقات لازم را انجام داده اید و درمورد ماشینی که انتخاب کرده اید احساس اطمینان می کنید زمان آن رسیده که ماشین را بخرید یا اجاره کنید. در این زمینه هم مقالاتی برای خواندن وجود دارند که می توانند شما را راهنمایی کنند.