رانندگی در شب چگونه است؟ چگونه در شب رانندگی کنیم؟ راه های رانندگی در تاریکی و شب. در این مقاله شما کاربران فرا خواهید گرفت که چگونه در شب و تاریکی می توانید رانندگی بهتر و البته ایمن تری داشته باشید.

حتما همه ی شما بار ها و بار ها در جاده های تاریک و یا در شب رانندگی کرده اید و اطلاع دارید که علاوه بر سخت شدن رانندگی در شب چه خطراتی هم شما را تهدید می کند. اما چه مهارت ها و چه نکته هایی را باید فرا بگیرم تا در شب رانندگی ایمن و همچنین صحیح داشته باشیم.

چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟

با شب و رانندگی در تاریکی آشنا شوید (سرعت پایین، تمرکز بالا)

04

چه شما هایی که از رانندگی در شب خوشتان نمی آید و چه شمایی که عاشق رانندگی در شب هستید باید بدانید که تصادفات و سوانح به وجود آمده در شب و تاریکی سه برابر روز است  و این در حالی است که تنها یک چهارم رانندگی های انجام شده در طول یک شبانه روز، در تاریکی شب انجام می شوند. بنابراین، آمار ارائه شده از National Highway Traffic Safety Administration  نشان دهنده سوانح و خطرات بسیار بیشتر در شب و تاریکی شما را تهدید می کند.

عمق دید کمتر، توانایی تشخیص رنگ های پایین، دید پیرامونی و دید محیطی کم و … از جمله مشکلات دید در نور کم و همان رانندگی در شب هستند. همچنین بر همه این مشکلات دیداری، مشکلاتی همچون خستگی بیشتر، خواب آلودگی و تمرکز کمتر را اضافه کنید. از سوی دیگر با چراغ های کم نور نهایتا از ۴۵ تا  ۸۰ متر جلوی خودروی خود را دید خواهید داشت و با چراغ های مناسب و پر نور نهایتا ۱۰۶ الی ۱۵۰ متر دید خوب خواهید داشت و این در حالی است که با سرعت حدودا ۹۶ کیلوکتر بر ساعت چیزی حدود ۶۰ متر را تا توقف خودرو نیاز خواهید داشت. بنابر این در سرعت های بالا حتی اگر تمام حواستان و دیدتان کاملا معطوف به رانندگی باشد فرصت مانور چندانی برای جلوگیری از سانحه نخواهید داشت.

چراغ های خودرو را تنظیم کنید

01

تجربه و تحقیقات نشان داده است که حتی در خودرو های جدید با چراغ های جدید بعضی وقت ها، چراغ ها نامیزان و یا تنظیم نشده جایگذاری می شوند که منجر می شود نور و دید شما خوب و صحیح نباشد. بنابراین نور و چراغ های خودرو جای بررسی دارد. شما می توانید از دفترچه راهنمای خودروی خود برای تنظیم دقیق چراغ ها کمک بگیرید و اگر خودتان همچین توانایی و یا مهارتی را ندارید باید به سراغ نمایندگی و یا تعمیرکاران بروید. دقت کنید که مسیر چراغ ها، خطری برای رانندگان مقابل شما ایجاد نکند.

همچنین شما با نظافت و تمیز کردن چراغ ها و لامپ ها تا حدود بسیار زیادی می توانید بر قدرت آن ها تاثیر گذار باشید. برای تمیز کردن و برق انداختن چراغ ها می توانید مقاله و آموزش زیر را از هاو کن یو مطالعه کنید.

چگونه می توانید چراغ های خودرو را تمیز کنید؟

مراقب حیوانات باشید

07

تحرک و رفت و آمد حیوانات در شب چند برابر می شود و  علاوه بر تمام تابلو ها، موانع ، پیچ های جاده و خودرو های دیگر میبایست حواستان به حرکت و رفت و آمد این حیوانات هم باشد، چرا که به راحتی می توانند باعث بروز و ایجاد سانحه شوند. معمولا بهترین روش تشخیص این حیوانات، انعکاس نور چراغ های خودرو از چشمان این حیوانات است که از فواصل دور می توانید آن ها را تشخیص داده و از بروز حادثه جلو گیری کنید.

چنانچه شما با حیوانات بزرگ مواجه شدید مطمئنا ادامه رانندگی می تواند یک خطر بزرگ به حساب بیاید. در کمترین زمان سعی در توقف خودرو داشته باشید البته به صورت ایمن. دقت کنید که این حیوانات با مشاهده چراغ ها به سرعت جذب آن ها می شوند و ممکن است حتی به سمت شما هم حرکت کنند و البته شاید برخی فرار کنند. چنانچه حیوان کوچک است ناچارا جان خود و سرنشینان را به جان این حیوانات ترجیح داده و مسیر را ادامه دهید و از هر گونه تغییر مسیر یکباره خودداری کنید. به هر حال با توجه به جثه حیوانات هر چه سریع تر تصمیم بگیرید.

به نور های خارجی خیره نشوید

نورهای روشنایی های جاده  و یا هر نور در حاشیه جاده و یا در دور دست ها به راحتی می تواند توجه را جلب و البته شما نا خواسته به آن خیره شوید. اگر راننده شب باشید با این صحنه زیاد رو به رو شده اید. خیره شدن به این نور ها به راحتی بر تمرکز شما اختلال ایجاد می کنند، باید بدانید که در درون خودرو چشمان شما به نور های نه چندان درخشان داشبورد و همچنین جاده تاریک خو پیدا کرده است بنابراین به راحتی حواس و چشمانتان جذب این نور های قوی خودرو های پر نور  دیگر و … خواهد شد.

بهتر است تا قبل از در گیر شدن با این نور ها تمرین کنید تا از مشاهده و خیره شدن به نور های خارجی جلوگیری کنید. چنانچه این نور از جانب خودروی پشت سری بود و در آینه چشمان شما را اذیت می کرد با بالابردن تمرکز نسبت به شرایط آینه را از مسیر نو بر گردانید و یا حتی با انعکاس نور (با تمرکز بالا به رانندگی) و جا به جایی مکرر  آینه راننده عقبی را متوجه این مشکل کنید.

نکته مهم: چنانچه خودروی رو به رویی با نور بالا به سمت شما  حر کت می کند در ابتدا از خیره شدن به آن خود داری کنید، چرا که بسته به نوع چراغ ها و نور ساطع شده از ان ها، حتی شما را می تواند برای چند ثانیه نابینا کند، حال سعی کنید که کم کم چشمان خود را به سمت چپ لاین خود معطوف کنید و ضمن زیر نظر داشتن حاشیه ی خط کشی جاده ( چه در کنار و چه در وسط) به نوعی خودروی دیگر را زیر نظر داشته باشید، با این کار خودروی خود را در لاین حفظ کرده و از نور خودروی رو به رو هم در امان هستید.

 استفاده صحیح از نور بالا در شب

05

استفاده از نور بالا در شب در صورتی که صحیح و درست استفاده شوند یک امر ضروری و بسیار مفید و کاربردی است. مطمئنا دید شما با نور بالا به واسطه زاویه چراغ ها به مراتب بیشتر خواهد شد. از نور بالا زمانی باید استفاده کنید که جاده بسیار تاریک است با دید کم و شما در جاده و یا مسیری کم تردد در حال رانندگی هستید. در این صورت دید شما و همچنین عمق دید بسیار بیشتر و با وضوح کامل تر خواهد بود.

  • مدام حواستان باشد که هنگامی که با نور بالا در حال رانندگی هستید به محض مشاهده خودرویی در جاده مخصوصا از سمت رو به رو، نور بالا را به پایین تغییر دهید تا از اذیت و حتی بروز سانحه جلوگیری کنید. حتما شما  با رعایت حقوق و قوانین ضمن جلوگیری از حادثه به دیگر رانندگی احترام بگذارید.
  • در جاده های پر پیچ و خم، در سر هر پیچ چنانچه با هاله نور در حال نزدیک شدن مواجه شدید حتما زاویه نور ها را به پایین تغییر دهید تا از بروز سوانح جدی خود داری کنید.

تکنیک های بیدار ماندن به هنگام رانندگی در شب

capture

یکی از بزرگ ترین و جدی ترین خطرات رانندگی در شب، به خواب رفتن است. اما چگونه می توانید از این مشکل و خطر فرار کنید. شما باید بدانید که قبل از رانندگی در شب و در طی روز میبایست استراحت کامل و لازم را داشته باشید و بازه های رانندگی در شب بلند مدت نباشد و مدام در بازه های مشخص استراحت کنید و سپس مسیر را ادامه دهید.

  1. صحبت کردن:

شاید یک راه بسیار خوب برای جلوگیری از به خواب رفتن در خودرو باشد. چنانچه خودروی شما دارای سر نشینان دیگر است می توانید با شروع یک بحث معمول و ادامه دادن این بحث شیرین و پی بردن به زوایای پنهان بحث :l  خود را به راحتی از خطر به خواب رفتن برهانید. البته دقت داشته باشید که خیلی درگیر بحث نشوید و حواستان پرت نشود.

  1. استفاده از موسیقی 

شاید شامگاهان، با آن آرامش مثال زدنی در دل جاده های بی پایان به همراه نسیم و جریان هوای خنک وارد شده از پنجره بهترین زمان برای گوش فرا دادن به یک موسیقی ناب باشد. در این زمان است که جزئیات بیشتری از موزیکی که بار ها گوش فرا داده اید برای شما نمایان می شود. بسته به سلیقه خود و البته شرایط اقدام به روشن کردن سیستم صوتی خودرو کنید و با گوش فرا دادن به موسیقی از به خواب رفتن خود جلوگیری کنید.

  • در ادامه صرفا برای کشف بیش تر لذت های رانندگی در شب اسامی برخی از موزیک های توصیه شده منبع برای رانندگی در شب را ذکر می کنیم (این موضوع کاملا سلیقه ایست).
  1. drombeg” a thousands nights music”
  2. Chromatics – Tick Of The Clock
  3. Desire – Under Your Spell
  4. Kavinsky – Nightcall
  5. College & Electric Youth – A Real Hero
  6. A Horse With No Name