آداب و قوانین غذا خودرن و پشت میز نشستن موضوع این مقاله از هاو کن یو است. در این مقاله با شما کاربران مطالعه خواهیم کرد و خواهیم آموخت که به هنگام غذا خوردن و البته پشت میز نشستن و یا حتی در سنت های ایرانی سر سفره نشستن چه نکاتی را باید رعایت کنیم و مد نظر داشته باشیم. با هاو کن یو همراه باشید.

آداب غذا خوردن و پشت میز نشستن در شرایط رسمی و البته خودمانی بسیار مهم و البته کاربردی هستند. بسیار خوب است که برخی از این آداب نکات مهم که تقریبا در سراسر جهان هم مشترک هستند را اطلاع داشته باشید و به هنگام پشت میز نستن یا غذا خوردن آن ها را رعایت کنید. البته این آداب در موارد جزئی تر به فرهنگ و رسوم و البته کشور و حتی شهر های هر منطقه بستگی دارد ولی با این حال مواردی را که ذکر می کنیم در سراسر جهان سعی در رعایتشان دارند که این کار در مراسم های رسمی و جلسات کاری اهمیت بیشتری دارند.

پس دفعه بعد اگر به مهانی دوستانه و یا کاری دعوت شدید (چه داخل کشور و چه خارج کشور) با رعایت نکات زیر می توانید به کمک شما بیاید و شما را آنگونه که شایسته هستید نشان دهد.

وقتی یکی از اقوام یا دوستان ما را به خانه یا رستوران دعوت می کند هیجان زده می شویم. اما تا به حال به این فکر کرده اید که غذا خوردن در مهمانی ها چه آدابی دارد؟ وقتی به مهمانی برای صرف شام یا ناهار دعوت می شوید باید قبل، حین و بعد از تمام شدن مهمانی نکاتی را رعایت کنید که ما در این مقاله از هاو کن یو می خواهیم آنها را برای شما بیان کنیم تا فرهنگ خود را ارتقا دهید. این نکات مانند افرادی که ما را به مهمانی دعوت می کنند متنوع هستند.

آداب و نکات قبل از شام

آداب مهمانی رفتن و غذا خوردن _ هاو کن یوهر وقت کسی شما را به صرف شام دعوت کرد پاسخ او را بدهید. اینطور او بهتر می تواند برنامه ریزی کند. اگر فقط خود شما دعوت شده اید هرگز نپرسید که آیا می توان با خود مهمان اضافه هم آورد یا نه. اما اگر خانواده ی شما دعوت شده اند ( و مثلا روی کارت نام خانوادگی شما نوشته شده) می توانید بپرسید که آیا می توان بچه ها را هم آورد یا نه. اگر هم به شما اجازه دادند حتما آداب و فرهنگ را به بچه هایتان آموزش دهید و آنها را وارد دنیای متمدنین نمایید.

تهیه هدیه

آداب مهمانی رفتن و غذا خوردن _ هاو کن یووقتی به صرف شام به منزل دوستتان دعوت شده اید بهتر است با خود هدیه همراه داشته باشید. اگر هم هدیه تان خوراکی است انتظار دیده شدن آن در میز شام را نداشته باشید چون ممکن است میزبان منوی خود را تهیه کرده باشد و جایی برای هدیه ی شما نداشته باشد. با این حال مخصوصا در مهمانی ها همراه داشتن یک هدیه به پاس قدر دانی از دعوت شما لازم است.

برویم سر اصل مطلب

آداب مهمانی رفتن و غذا خوردن _ هاو کن یوبرخی از مهمانی های شام رسمی هستند (مثل عروسی) و کارت دعوت به شما می دهند که صندلی رزور شده ی شما روی آن درج شده است. اگر اینطور نیست از میزبان بپرسید که آیا جای خاصی باید بنشینید یا نه. منتظر بمانید تا میزبان سر میز بنشیند و بعد شما بنشینید. در برخی از فرهنگ ها قبل از شام دعا می خوانند اگر حتی به این مسائل اعتقاد ندارید احترام بگذارید و سکوت را رعایت کنید. بسیار مهم است که در هر کشور و یا مکانی که هستید قوانین و آداب و رسوم را اطلاع داشته باشید و از ان ها تبعیت کنید.

دستمال سر میز

آداب مهمانی رفتن و غذا خوردن _ هاو کن یوبه محض اینکه نشستید نگاهی به میزبان بیندازید و ببینید که می خواهد چه کار کند. وقتی میزبان دستمال سر میزش را باز کرد شما کاربران هاو کن یو هم می توانید دستمالتان را از بشقابتان بردارید و آن را روی پایتان قرار دهید. اگر در رستوران هستید بلافاصله باید دستمال را روی پایتان قرار دهید.

دستمال را تا وقتی که غذایتان تمام نشده روی پایتان نگه دارید. اگر مجبور شدید موقع غذا خوردن از جایتان بلند شوید اما قصد برگشت به سر میز داشتید دستمال را کنار بشقابتان قرار دهید. وقتی هم که غذایتان تمام شد دستمال را در سمت چپ بشقاب قرار دهید.

چه زمان باید غذا خورد؟

اگر بیرون از منزل میزبان در حال غذا صرف غذا هستید، باید صبر کنید تا غذای تمام اعضای گروه بر سر میز حاضر باشد و بعد شروع کنید. وقتی مهمانی خصوصی است باید مراقب میزبان باشید و وقتی که او دست به قاشق و چنگال برد شما حق شروع کردن دارید نه زودتر. این نکته ی مهمی است.

قاشق و چنگال

آداب مهمانی رفتن و غذا خوردن _ هاو کن یویکی از چیزهایی که افراد در مورد آن بیشتر سردرگم می شوند این است که از کدام قاشق، چنگال یا کارد باید استفاده کنند. قاعده ی رایج این است که باید از قاشق چنگالی که از بشقابتان دورتر از استفاده کنید و به وسط بشقاب بیایید. اگر هم میزبان طور دیگری شروع کرد از روش او پیروی کنید. نکته ی مهم این است که تابلوبازی در نیاورید و سر میز مثل بقیه باشید. البته ما در هاو کن یو ویدئویی برای شما در این رابطه تهیه مرده ایم که در زیر می توانید آن را مشاهده کنید و تمامی این قوانین مربوط به ظروف را سر میز شام مطلع شوید.

چگونه یک میز مجلل بچینیم؟

آداب تهیه غذا

وقتی غذا روی میز سرو می شود، باید بشقاب ها بر خلاف جهت عقربه های ساعت بگردند. هرگز دستتان را به آن طرف میز دراز نکنید تا چیزی بردارید. در عوض از فردی که نزدیک آن شی مورد نظر است درخواست کنید تا او را به شما بدهد. نمک و فلفل را باید با هم به طرفی که درخواست می کند داد. اگر می خواهید از دیس برنج یا ظرف خورشت چیزی بردارید و به بشقاب خود اضافه کنید حتما از کفگیر یا بشقابی آن ظرف استفاده کنید نه از قاشق چنچال بشقاب خودتان. رعایت بهداشت غذا خوردن و استفاده از ظروف را مدام مد نظر داشته باشید.

آداب غذا خوردن

آداب مهمانی رفتن و غذا خوردن _ هاو کن یواین آداب برای این است که انسان ها هنگام غذا خوردن از حیوانات متمایز شوند بنابراین آموختن و به کار بستن آنها خیلی مهم است. همانطور که در بالا بیان شد نباید سر میز با شکستن این قواعد و آداب هرگز خود را زیر ذره بین ببرید. بنابراین نکات زیر را حتما به کار بندبد:

  • حتما قبل از نشستن بر سر میز شام تلفن همراه خود را خاموش کنید. صحبت کردن با تلفن همراه یا پیام دادن وقتی در جمع یا حضور دیگران قرار دارید بی ادبی است.
  • حتما شما کاربران از این موضوع اطلاع دارید ولی با این حال هرگز با دهان پر حرف نزنید. خیلی ناپسند است. حتی اگر کسی از شما سوالی کرد صبر کنید تا غذایتان را ببلعید بعد جواب او را بدهید.
  • قبل از اینکه به غذایتان نمک، فلفل یا سایر ادویه جات را اضافه کنید غذایتان را بچشید. اگر این کار را قبل از چشیدن انجام دهید به میزبان بی احترامی کرده اید.
  • قبل از اینکه خوردن را شروع نکرده اید تمام غذا را برش ندهید. یکی دو لقمه در هر بار کافی است.
  • هرگز غذایتان را فوت نکنید. اگر غذا داغ است چند دقیقه منتظر مانده و دندان به جگر بگذارید تا خنک شود. (هرچند برخی از غذاها را باید با انگشت خورد. از راهنمایی میزبان در این زمینه کمک بگیرید.
  • اگر از لیوان دسته دار دارید می نوشید دسته ی آن را بگیرید.

نکات و آداب تکمیلی غذا خوردن

  • نان خود را به قطعات کوچک برش دهید و در هر بار فقط یک لقمه را در دهان بگذارید.
  • اگر چند نوع غذا بر سر میز قرار دارد سعی کنید از هر کدام یکی دو لقمه بخورید.
  • اگر از غذا خوشتان آمد از میزبان تعریف کنید اما اگر خوشتان نیامد نظرتان را بیان نکنید.
  • از قاشق و چنگال برای خوردن غذا استفاده نکنید و آنها را برای نشان دادن ژست استفاده نکنید.
  • آرنج خود را روی میز قرار ندهید. در عوض دستهای تان روی چاهایتان قرار دهید.
  • آرام غذا بخورید تا زودتر از میزبان غذایتان تمام نشود.
  • سر میز آروغ نزنید.
  • اگر در ستوران هستید و چیزی ریخت، به یکی از پیشخمدت ها بگویید آن را بر دارد. اگر در خانه ی میزبان در مهمانی خصوصی هستید و چیزی ریخت آن را بردارید و جایش را تمیز کنید. در صورت لزوم پیشنهاد کنید که با هزینه ی خودتان آن را تمیز می کنید.
  • وقتی غذایتان تمام شد قاشق و چنگال خود را در ظرفتان قرار دهید.
  • هرگز از خلال دندان یا نخ دندان بر سر میز شام استفاده نکنید.
  • می توانید رژ لب خودرا دوباره تازه کنید ، اما از تجدید آرایش بقیه ی صورتتان خودداری نمایید.

بعد از غذا

آداب مهمانی رفتن و غذا خوردن _ هاو کن یووقتی غذا تمام شد دستمال میز را تا کنید و آن را سمت چپ بشقاب قرار دهید. صبر کنید تا میزبان اعلام کند که غذا تمام شده است. یا رفتارش این مورد را نشان دهد. حالا می توانید بیاستید. وقتی غذا تمام شد بلافاصله منزل را ترک نکنید. اگر چیزی برای بعد از شام تدارک دیده نشده است حدودا یک ساعت دیگر در منزل بمانید و بعد از میزبان بابت پذیرایی تشکر کرده و خداحافظی کنید. اگر مهمانی غیررسمی است می توانید برای شستن ظرف ها اعلام آمادگی کنید.

بعد از خداحافظی

همیشه وقتی از منزل میزبان بیرون رفتید، فردای آن شب تماس گرفته و از او بابت پذیرایی تشکر کنید. این کار را به یکی دو روز بعد از مهمانی موکول نکنید. با میزبان تماس بگیرید و بابت پذیرایی بی نظیرشان تشکر کنید و لا به لای حرفهایتان یکی دو نظر بابت شام و پذیرایی مثبت اعلام کنید.