وقتی مبحث خشم به میان می آید، همه توجهات به سمت کنترل خشم معطوف می شود. اما در مقابل یک موضوع مهم دیگر نیز وجود دارد و آن این است: چگونه با افراد خشمگین برخورد کنیم؟ خشم یک وضعیت روانی است که به همراه تپش قلب، سرخ شدن صورت و بالارفتن آدرنالین نمود می کند. روزانه افراد خشمگین زیادی را در اطراف خود میبینیم. اما چگونه باید با این افراد برخورد کرد؟ آیا رفتار ما میتواند خشم طرف مقابل را کنترل کرده یا حتی کاهش دهد؟ در ادامه مقاله به این سوالات پاسخ میدهیم.

برای بیان خشم راه های مختلفی اتخاذ میشود. اینکه از کدام روش برای نشان دادن عصبانیتتان استفاده میکنید نشان از الگو های شخصیتی شما دارد. به عنوان مثال برخی از افراد بر خلاف عصبانیت زیاد، سکوت میکنند. اما برخی دیگر از کوره در رفته و خشم خود را با دادزدن و دعوا کردن نشان می دهند. به هر جهت روش هایی برای برخورد با فرد عصبانی وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

از خودتان بپرسید که آیا عصبانیت فرد مقابل توجیه پذیر است یا نه؟

چگونه با فرد عصبی و خشن برخورد کنیم ؟ www.howcanu.com

گاهی اوقات خشم کاملا منطقی است. همیشه درک کردن احساسات فرد مقابل هنگام تعامل با او بسیار مهم است. باید از خودتان بپرسید که چرا شخص عصبانی است. آیا شما در عصبانیت آن فرد نقشی داشته اید و یا چیزی وجود دارد که بتواند این وضعیت را تغییر دهد و به حل آن کمک کند؟ به عنوان مثال اگر در یک مهمانی نوشیدنی یک نفر را بریزیم، طبیعی است که او عصبانی شود و با ما خشمگینانه برخورد می کند. این پاسخ او کاملا توجیه پذیر است. اما اگر داد بزند، توهین کند و یا برخورد پرخاشگرانه داشته باشد، این کار او غیر قابل قبول و توجیه ناپذیر است.

در این شرایط سعی کنید به سرعت کار اشتباه خود را جبران کرده و در صدد عذرخواهی از فرد مقابل برآیید. به عنوان مثال یک نوشیدنی جدید برای او تهیه کنیداگر او رفتار پرخاشگرانه خود را ادامه داد، به او بگویید ادامه ی توهین کاری غیر منطقی است.

چگونه روابط اجتماعی قوی داشته باشیم؟

آرامش (حداقل در ظاهر)

چگونه با فرد عصبی و خشن برخورد کنیم ؟ www.howcanu.com

یکی از مهم ترین اقداماتی که برای کنترل فرد عصبانی باید انجام داد، حفظ آرامش است. سعی کنید از کارهایی مثل فریاد زدن یا توهین کردن متقابل پرهیز کنید. حتی اگر حفظ آرامش در این شرایط برایتان سخت است، هر طور شده آرام بمانید. به طور مستقیم صحبت کنید و صدایی آرام و خونسرد داشته باشید. احتمالا این کار باعث تشدید وضعیت و عصبانیت فرد نمی شود. افراد سعی دارند که در برخورد ها حجم و تن صدای فرد مقابل را بررسی کنند. پس سعی کنید هنگامی که در حال تعامل با یک فرد عصبانی هستید آرامش خود را حفظ کنید و با صحبت کردن به صورت آرام و خونسرد باعث کاهش عصبانیت او شوید.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

اجتناب از حمله شخصیتی

چگونه با فرد عصبی و خشن برخورد کنیم ؟ www.howcanu.com

اقدامی که حتما باعث تشدید عصبانیت فرد مقابل می شود، حمله شخصیتی به اوست. به کار بردن جملاتی مانند “تو همیشه اینطوری هستی” به احتمال زیاد وضعیت را بدتر می کند. در عوض باید بر روی احساسات و رفتار های خاص تمرکز کنید. بجای گفتن “هر موقع عصبانی هستی سر من داد میزنی” بگویید “لطفا سر من داد نزن”. به جای گفتن “بسیار بی حوصله و بی تابی” بگویید “می توانی با من صبور تر و خونسرد تر باشی”. در کل بکار بردن کلماتی مانند “همیشه” که باعث جمع بستن می شود، فرد مقابل را ناراحت و پرخاشگر تر می کند، سعی کنید فقط از مشکلات همان لحظه صحبت کنید.

افراد ممکن است از نظر احساسی متفاوت باشند، اما حمله احساسی و شخصیتی شما می تواند به او ضربه بزند و باعث تشدید وضعیت و دعوا شود. احتمالا ممکن است شخص مورد نظر واقعا فرد بی تاب و بی حوصله ای باشد. همیشه به یاد داشته باشید وسط دعوا زمان خوبی برای صحبت کردن نیست.

چگونه یک مرد با شخصیت باشیم؟

چگونه یک خانم باشخصیت باشید

بدانید که چه زمانی باید عقب نشینی کرده و محل را ترک کنید

چگونه با فرد عصبی و خشن برخورد کنیم ؟ www.howcanu.com

در هر مشاجره، ممکن است یک نقطه زمانی وجود داشته باشد که نشان دهنده نیاز به خاتمه بحث باشد.اما چرا این کار نه تنها هوشمندانه بلکه لازم و ضروری است؟ در هنگام مشاجره، اگر عصبانیت فرد مقابل تشدید یافت بهترین راه حل سکوت و یا ترک محل است. باید اجازه دهیم که عصبانیت او فروکش کند و زمانی را به تفکر درمورد رفتار خود اختصاص دهد. این استراتژی نه تنها به حل سریع مسئله کمک میکند، بلکه باعث حفظ روابط در چارچوب احترام می شود.

حفظ امنیت

چگونه با فرد عصبی و خشن برخورد کنیم ؟ www.howcanu.com

حفظ آرامش و جلوگیری از برخورد فیزیکی در هنگام مشاجره بین دو فرد از مهم ترین ویژگی افراد بالغ است. بعضی از مردم بنا بر عادت ممکن است در حین دعوا کنترل خود را از دست داده و به طرف مقابل خود حمله کند. هنگامی که فرد در دعوا تنش را چنان درک می کند که احتمال برخورد فیزیکی هر لحظه افزایش می یابد ، بهترین راه حل فاصله گرفتن از فرد عصبانی و در نهایت ترک آن محل می باشد.