ظاهر می تواند چیزی فریبنده باشد. بسیاری این قابلیت را دارند که تصمیم و قضاوت خود را در کسری از ثانیه به واسطه ظاهر به مرحله عمل برسانند و بر این اساس جلو بروند!! در این مقاله از هاو کن یو با شما 9 مورد که سایر افراد تنها با نگاه کردن به شما به آن پی می برند را با هم مرور می کنیم و بهتر است برای این موارد اهمیت بیشتری قایل شوید.

تحقیقات گسترده ای نشان داده اند که مردم در حدس زدن آن چه که شما واقعا هستید، بسیار خوب هستند و به عنوان مثال فقط با یک نگاه می توانند تشخیص دهند که شما چه قدر باهوش هستید و یا گرایش جنسیتان چیست. البته در بسیاری از مواقع هم برداشت و قضاوت ان ها اشتباه است ولی با این حال این برداشت ها تنها از ظاهر شما انجام می گیرند.

ما در این مقاله اطلاعاتی از این قبیل را جمع آوری کرده و در ادامه این مطلب برایتان ارایه داده ایم و  از شما دعوت می کنیم تا آنها را خوانده و ببینید چه چیزهایی را به طور ناخودآگاه موقع برخوردتان با دیگران بروز می دهید. چیزهایی که ممکن است آنها را دوست داشته و یا نداشته باشید.

 چه قدر نسبت به پذیرفتن تجربیات جدید پذیرا هستید

در سال 2015 دانشمندان از دانش آموزانی در یک دانشگاه چینی خواستند تا به عکس های سلفی ای که دیگران از خود انداخته بودند نگاه کنند و سعی کنند تا  شخصیت آن افراد را حدس بزنند. در همین حین، افرادی که از خود سلفی گرفته بودند نیز مشغول به پر کردن فرم های شخصیت شناسی شدند.

در بیشتر موارد، دانش آموزان فرضیات اشتباهی را بیان کرده بودند، اما یکی از فرضیات درستی که اکثر آنها آن را درست حدس زده بودند، وجود احساسات مثبت شخص داخل تصویر بود که نشان دهنده پذیرا بودن آن نسبت به تجربیات جدید است.

گرایش جنسی

در یک مطالعه کوچک در سال  2008، 90 دانشجوی دختر و پسر به عکس هایی از چهره مردان نگاه کردند. نصفی از آن آقایان نسبت به جنس مخالف خود گرایش داشته و نصف دیگر هم جنس گرا بوند و نتایج بدین صورت بود که به طور متوسط 57% از آن دانشجویان در زمانی در حدود 1/20 ثانیه توانسته بودند تا گرایش جنسی فرد داخل تصویر را به درست حدس بزنند. که تقریبا این نتیجه 7% بیشتر از حدس زدن شانسی درست بود.

ظاهر شما و میزان هوش شما

علم نشان داده است  که مخاطبین شما قادر هستند که با یک تعامل جزیی با شما، میزان هوش شما را به درستی تشخیص بدهند. البته فقط  در مواردی که شما به طور فعالانه سعی بر این دارید که خودتان را باهوش تر نشان دهید.

در یک مطالعه در  سال 2007،  از 182 دانشجوی کالج خواسته شد تا درباره این موضوع  و  به صورت جفتی و به مدت پنج دقیقه بحث کنند و به طور مخفیانه به  نیمی از شرکت کنندگان گفته شده بود تا هوشمندانه رفتار کنند و خود را فردی باهوش و ماهر نشان دهند و به نیمه دیگر هیچ چیز خاصی گفته نشده بود. سپس از تمامی مذاکرات افراد فیلمبرداری شده بود.

پس از آن از همه خواسته شد تا  به میزان هوش طرف مقابلشان امتیازی بدهند. سپس 20 زن و مرد،  ویدیوهای ضبط شده مکالمات را تماشا کردند.

شرکت کنندگان قادر به تشخیص صحیح میزان هوش طرف مقابلشان نبودند، ولی به طو متوسط کسانی که ویدیوهای ضبط شده را مشاهده کرده بودند، به درستی تشخیص داده بودند. البته تنها درباره قضاوت هایی که بر روی افرادی که بدانها گفته شده بود تا هوشمندانه رفتار کنند.

محققین این وضعیت را این چنین شرح داده اند که : در تعاملات اجتماعی افراد، انسانها می توانند تا با  مدیریت  بر  روی میزان تاثیر گذارییشان و بر روی رفتارهایی که نشان دهنده پایین بودن یا بالا بودن میزان هوش آنها هستند، در نشان دادن میزان هوش و مهارتشان بزرگنمایی کنند. شاید انگیزه این که بخواهید یکه تاثیر خاص را بر روی طرفتان بگذارید، به طور طبیعی رفتار شما درآن لحظه را نیز تقویت می کند.

میزان تهاجمی بودن شما و ظاهر شما

یک آزمایش کوچک در سال 2009 و در کانادا که با کمک  دانشجویان دختر مقطع کارشناسی انجام شده بود، نشان  داد که این دخترها در عرض 39 میلی ثانیه نگاه کردن به عکس 37 مرد، می توانند تا به درستی میزان تهاجمی بودن آن افراد را تشخیص دهند.

محققان، میزان تهاجمی بودن آن مردان را با ارایه عکسی از آنها در حال انجام یک بازی کامپیوتری نشان داده بودند، بدین صورت که در آن بازی آن مردان میتوانستند تا امتیاز رقیت خود را بدزند.

همچنین محققان با صرف نظر از صحبت های افرادی که مورد آزمایش قرار گرفته بودند، به ارتباطی مستقیم  مابین نسبت عریض بودن و کشیده بودن صورت آنها  با میزان پرخاشگریشان پی بردند و معتقد بودند که علت این رابطه در این است که، صحبت های خشمگینانه و تهاجمی باعث اخم کردن و درهم کشیدن ابروها و بالا بردن لب بالایی شده و این رابطه تهاجمی بودن فرد را با فرم صورتش، افزایش میدهد.

میزان صلاحیت شما به عنوان یک رهبر

در سال 2010، محققان از دانشجویان خواسته بودند تا به عکس های گرفته شده از چهره تقریبا 100 تا از همر گروهیانشان که  در  چندین شرکت فعال در ضمینه حقوق مدیریت می کردند نگاه کنند و به برخی از ویژگی های مختلف شخصیتی آنها از جمله  میزان  نفوذ و چیرگی، جا افتادگی صورتشان، دوستیابی و مورد اعتماد بودنشان امتیاز دهند. سپس محققین امتیاز میزان نفوذ و چیرگی و جا افتادگی صورت را با یکدیگر جمع کرده و مجموع آن امتیاز را  امتیاز قدرتمندی آن طرف نامگذاری کردند. همچنین امتیاز دوستیابی و مورد اعتماد بودن را نیز جمع کرده و مجموع آن را امتیاز گرم و صمیمی بودن گذاشتند. افرادی که در ضمینه قدرت امتیاز بیشتری به دست آورده بودند، تمایل به رهبری در  شرکتهایی که   بیشتر برایشان سودآور بودند را  داشتند.

حتی نتیجه آنها  حتی بعد از دیدن عکس های سالنامه کالج 73 نفر از آن مدیران که  برخی از آنها  حدود نیم قرن پیش گرفته شده بودند، نیز مشابه بود.

میزان برونگرا بودن شما از روی ظاهر

بیشتر افراد در عرض 50 میلی ثانیه، می توانند تا به درستی  میزان برونگرا بودن شما را تشخیص دهند.

این صحبت طبق یک مطالعه ای کوچک که در سال 2009 توسط محققین آلمانی انجام شد، بازگو شده است. مطالعه ای که در آن داوطلبین به تصویر چهره هزاران نفر نگاه کرده و به خصوصیات اخلاقی آنها امتیاز داده بودند محققان می گویند که اکثر افراد برونگرا، در عکس ها افرادی شاد دیده میشوند و همین باعث تشخیص آسان آنها می شود. همچنین آنها اعتقاد دارند که بسیاری از مردم خصوصا زمانی که قرار است ازشان عکس گرفته شود، سعی بر این دارند تا احساسات مثبت خود را با لبخند زدن نشان دهند. اما افراد درونگرا، کمتر این کار را انجام داده و مهارت کمی در لبخند زدن و استفاده از سایر روش هایی که افراد برونگرا از آن استفاده می کنند، دارند.

میزان آسیب پذیری شما

معمولا افراد در تشخیص شخصیت سایرین، با توجه به طرز راه رفتن آنها ضعیف هستند.

اما تحقیقات نشان داده است که عده ای از افراد، به عنوان مثال جنایتکارانی که دچار بیماری های روانی هستند،  فقط با چند دقیقه نگاه کردن به طرز راه رفتن یک نفر، قادر به تشخیص میزان آسیب پذیری او هستند.

مطالعه ای  در سال 2013 نشان داد که زندانیانی که میزان اختلالات روانی آنها بالا بوده است، تقریبا میتوانند با توجه  و دقت به طرز راه رفتن اشخاص، افرادی را که قبلا قربانی آزار و اذیت شده بودند را تشخیص دهند.

متاسفانه، دانشمندان بر این باورند که تغییر دادن نحوه راه رفتن میتواند امری سخت باشد، بنابراین اگر میخواهید که امنیت داشته باشید، بهتر است که در کنار توجه به مدل راه رفتنتان، تمرکزتان را بر روی فاکتورهای لازم دیگر نیز بگذارید.

میزان مذهبی بودن شما

مردم به سادگی و با توجه به رفتار شما، به میزان مذهبی بودن شما پی میبرند.

 مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که به طور متوسط ، 123 دانشجوی شرکت کننده در آن مطالعه، قادر هستند تا با نگاه کردن به عکس تمام قد 113 نفر از افرادی که تعصبات مذهبی دارند، متعصب بودن آنها در ضمینه مسایل دینی را  به درستی تشخیص دهند.

در این مورد، علاوه بر این که  میزان مذهبی بودن افراد با  توجه به  نشان دادن عکس های آن ها به   دانشجویان شرکت کننده در  آن تحقیق  سنجیده شد، بلکه  در کنار آن نیز از سه نفر از افراد نزدیک بدانها نیز سوالاتی در ضمینه مذهبی بودن آنها پرسیده شد.

کسانی که در عکس ها لبخند زده و  پر انرژی و مرتب بودند، افراد مذهبی تری قضاوت شده بودند. و در حقیقت، واقعا هم همان طور بودند.

جالب توجه است که  این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان قادر به تشخیص درست میزان برونگرا بودن، پذیرا بودن، خوش برخورد بودن و با اعتماد به نفس بودن آن 113 نفر،  نیز بوده اند.

میزان خود پرستی

پنهان کردن خودشیفتگی کار سختی است.در یک مطالعه در سال 2009 ، 160 دانشجو  در چندین سری تست مرتبط با شخصیت شناسی شرکت کردند،  که یکی از این تست ها با میزان خودشیفتگی افراد  مرتبط بود. همچنین محقیق از 3 نفر از افراد نزدیک به هر کدام از آن دانشجوها خواستند که همان تست های شخصیت شناسی را درباره دوست و یا آشنایشان انجام دهند.

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم ؟ ۸ روش

سپس 7 نفر از دانشجوها به عکسهای تمام قدی از شرکت کنندگان نگاه کرده و با توجه به ویژگی های ظاهری آن ها، بدانها امتیاز دادند.

نتایج نشان داد که به طور متوسط، افراد فقط با توجه به نگاه کردن به  ظاهر اشخاص داخل عکس، قادر به تشخیص صفت خود پرستی در آنها بوده اند. نشانه های خاصی که ناظران به آنها اشاره کرده بودند، فاکتورهایی از قبیل داشتن ظاهری مرتب و سازمان یافته،  تیپی زرق و پرق دار، استفاده از  لباس های تو چشم و  گرانقیمت و شیک بود.

نتایچ نشان داد که افراد خود پرست مدام (چه به طور خواسته و چه ناخواسته) در حال تغییر در ظاهر خود هستند و این کار انگیزه های ظاهری آنها را بازتاب میکند.