احوالپرسی کاریست که روزانه بارها انجام می دهیم و می‌تواند در روابط اجتماعی ما تاثیری مهم داشته باشد. اگر شما هم از اهمیت تاثیر احوال پرسی در روابط اجتماعی و زندگی روزمره، خانوادگی و کاری بی اطلاع هستید و نمی‌دانید روش صحیح احوال پرسی چگونه است با ما همراه باشید.

 در شرایط و موقعیت‌های مختلف ممکن است با افراد متفاوتی روبه رو شوید. برخی از این دست افراد، کسانی هستند که با آن ها ارتباط برقرار کرده و گفت‌و‌گو های کوتاهی اتفاق می افتد. در این گفت‌و‌گو‌های کوتاهی که عموما با احوالپرسی همراه است چه مواردی را بیاد بدانید، رعایت کنید و به کار ببرید؟ در این مقاله برخی مراحل آسان در رابطه با نحوه احوالپرسی با افرادی که ملاقات می‌کنیم را به شیوه‌ای کابردی متذکر شده‌ایم تا با رعایت این نکات بتوانید روابط اجتماعی، کاری و دوستانه بهتری داشته باشید.

احوال پرسی های دوستانه و صمیمی

در این نوع احوال پرسی که معمولا با دوستان، اقوام و آشنایان صورت می گیرد دقت داشته باشید که:

در احوالپرسی ادب را رعایت کنید

با وجود این که این احوال پرسی صمیمانه است و با دوستان و آشنایان اتفاق می‌افتد باید دقت کنید که  ابتدای ملاقات زمان مناسب برای استفاده از هر لغت، یا هر نوع برخورد نیست، حتی اگر شما با یکدیگر به اندازه کافی صمیمی باشید. اجازه دهید کمی از این ملاقات بگذرد و بعد سر شوخی را باز کنید.

پیش قدم شوید

 خوب می دانید در خانواده ما ایرانی‌ها ایرانی  احترام به بزرگ تر چقدر با اهمیت و مهم است. دقت داشته باشید که همیشه در احوال پرسی در مقابل افرادی که از لحاظ سنی از شما بزرگ تر هستند جانب پیش قدم شدن را رعایت کنید.چه برای احوال پرسی و چه برای دست دادن.

با روی خوش برخورد کنید

با روی خوش و گشاده با یک فرد احوال پرسی کردن شاید نیمی از راهی است که شما در ملاقات باید طی کنید. همیشه انرژی لازم و با لبخندی بر لب، جملات احوال پرسی را بیان می کند. حتی اگر حال خوشی ندارید سعی کنید این پر انرژی بودن را در ابتدای ملاقات رعایت کنید.

چگونه مودب باشیم؟ (۱۰ عادت افراد مودب)

احوال پرسی غیررسمی، فردی که از نزدیکان نیست

نزدیک شدن به شخص

 به آن شخص نزدیک شوید با اطمینان راه رفتن مهم است. دزدکی راه رفتن خوشایند نیست. نشان دهید که برای سلام و احوال پرسی به وی نزدیک می شوید. از قبل استراتژی خود را برای نوع برخورد مشخص کنید.

برقراری ارتباط چشمی

چگونه خوب صحبت کنیم_ هاو کن یو 043
قبل از احوالپرسی ارتباط چشمی برقرار کنید. زمانی که ارتباط چشمی برقرار کردید، نزدیک شوید و چیزی ساده بگویید مانند “سلام، حالت چطوره؟” یا هر عبارت دیگری که مد نظرتان هست. ساده بگیرید، سعی نکنید سوالات خصوصی مانند روابط گذشته، مشکلات، یا موضوعات عاطفی بپرسید.

صبر کنید تا با شما ارتباط برقرار کنند

وقتی به شما سلام می‌کنند لبخند بزنید و خود را معرفی کنید. همچنین باید بگویید آنها را از کجا می‌شناسید یا آنها چطور شما را می‌شناسند. برای مثال، “سلام، من محمد هستم. ترم قبل باهم در کلاس زبان بودیم.” این باعث می‌شود زمانی که یکدیگر را به خاطر بیاورند موقعیت اضطراب آور یا آزاردهنده نشود. این نکات در احوال پرسی مهم به شما می آیند

چگونه خوب صحبت کنیم و خوب بشنویم؟

سر صحبت را باز کنید

فرض بر این است که شما می‌خواهید بحث را با این فرد ادامه دهید.، چنانچه مورد مشترکی دارید در آن رابطه صحبت کنید. شما می توانید بگویید “آیا هنوز هم طرفدار تیم بارسلونا هستید” یا “مایلم چند دقیقه ای با هم گفتگو داشته باشیم، بهتر نیست جای دیگری برای صحبت برویم!”

آنها را در شرایط سخت قرار ندهید

اگر مانند یک غریبه به شما نگاه می‌کنند و دوست دارند از شما دور شوند، سعی کنید صحبت را ادامه ندهید. نتنها اجبار به برقراری ارتباط زشت و ناخوشایند است  بلکه ممکن است شما را به دردسر بیندازد. اگر به شما لبخند زدند و شروع به صحبت با شما کردند، تبریک می‌گویم ولی اگر مدام از رفتن، دیر شدن و یا نگرانی هایشان صحبت کردند و یا  در حال چک کردن تایم بودند بهتر است شما پیش قدم شوید و ملاقات رابه پایان برسانید.

ملاقات های رسمی با فردی که با واسطه میشناسید

مراقب رفتار خود باشید

راه مودبانه احوالپرسی با کسی که تازه با او آشنا شده‌اید این است که به عنوان مثال بگویید، “سلام خانم مجیدی . از ملاقات با شما خوشبختم.”
دستتان را برای دست دادن جلو ببرید و اگر او نیز پذیرفت و دست داد، محکم، اما نه غیر عادی، دست او را بفشارید.
بپرسید، ” حال شما چطور است؟” این جمله، یخ موجود را می‌شکند و به او فرصتی احوال پرسی می‌دهد. این را به خاطر بسپارید که  در هنگام پرسش‌های کلی همچون “اوضاع از چه قرار است”، این پاسخ را خواهید شنید، “خوب”، مهم نیست بدانید در زندگی واقعی آنها چه می‌گذرد. آماده باشید که راجع به موضوع بعدی صحبت کنید. به مورد دیگری در او توجه کنید، لباسی که پوشیده است، یا اگر میزبان شما درباره شغل آشنای جدید شما گفته است، در رابطه با آن موضوع صحبت کنید.

از موضوعات کوچک برای شروع گفتگو استفاده کنید

برای ادامه مکالمه، می‌توانید درباره موضوعاتی مانند هوا، خانواده، دوری مسافت، مکان مناسب برای صرف نهار، و موضوعات دیگری از علایق کلی صحبت کنید. لازم نیست که طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهید. خوشرو، موقر و قابل اعتماد برخورد کنید.

آگاه باشید

حواستان باشد اگر شخصی که با او صحبت می‌کنید مدام به شانه‌هایش یا ساعتش نگاه می‌کند، این نشانه نسبتا” خوبی نیس، چون نشان می‌دهد که علاقه‌ای به ادامه مکالمه ندارد. محترمانه عذرخواهی کنید و گفت‌وگو را پایان دهید.

چگونه درست دست بدهیم؟ (آموزش و اهمیت درست دست دادن )

ملاقات های رسمی و کاری

با اعتماد به نفس برخورد کنید


محکم و با اعتماد به نفس باشید. با آشنای جدید خود دوستانه، اما حرفه‌ای احوال پرسی کنید. سعی کنید تمام پرستیژ یک فرد متشخص و البته حرفه ای را داشته باشید.

توجه به موقعیت و احوالپرسی

حواستان به رتبه شغلی‌تان باشد. اگر با یک همکلاسی یا یک رفیق احوال پرسی می‌کنید مشکلی ندارد که غیر رسمی رفتار کنید. “سلام وحید، از دیدنت خوشحالم. چیزهای خوبی دربارت شنیدم، و خیلی دوست دارم با هم همکار بشیم.”

اگر شما با کسی در رستوران ملاقات کرده‌اید یا یک عضو محترم و پرافتخار از جامعه را دیدار کرده‌اید، او را محترمانه خطاب کنید نه با اسم کوچک. بطور مثال، “سلام آقای مدیری، از ملاقات با شما خوشحالم”، این طور صحبت کردن در محیط کاری، حرفه‌ای تر است و بیشتر تاثیرگذار است تا گفتن “سلام مهران، چه خبر؟”
در نظر بگیرید با کسی که جایگاه شغلی‌اش از شما خیلی بالاتر است به همان شکل احوال پرسی می‌کنید. “سلام علیکم خانم محمدی. از ملاقات با شما خوشحالم”، اینطور احوال پرسی باعث می‌شود که دیدگاه حرفه‌ای او در برخورد با شما حفظ شود.

در رابطه با کار مختصر صحبت کنید

کسی خوشش نمی‌آید وارد گفتگویی شود که نتواند از آن بیرون آید، و این مورد، بخصوص در محیط کاری بسیار مهم است. شما که نمی‌خواهید به عنوان کسی شناخته شوید که نمی‌داند کی حرفش تمام می‌شود.