چگونه حسادت را کنار بگذاریم؟ چگونه بر حسادت خود غلبه کنیم؟ آیا اصلا حسادت مفید است یا دردسرساز. در این مقاله از هاو کن یو به اتفاق شما کاربران عزیز به سراغ حسادت می رویم و مطالعه می کنیم که چگونه می توانیم بر حسادت خود غلبه و آن را کنار بگذاریم و یا از آن به عنوان ابزاری مفید برای پیشرفت خود و خانواده استفاده کنیم. با ما همراه باشید.

حسادت چیست؟ آیا از آن برای خود تعریف دقیقی در ذهن دارید؟ واقعا اسم چه رفتار یا حسی را می توانیم حسادت بگذاریم. شاید بتوان حسادت را اینگونه تعریف کرد که

حسادت یک احساس است و زمانی اتفاق می افتد که شما کمبود هایی را در دستاورد ها و موفقیت ها در خود نسبت به دیگران میبینید یا احساس می کنید.

در واقع شما با دیدن موفقیت های دیگران در زمینه های مالی، اجتماعی، پیشرفت، و … نگران و ناراضی هستید و از دیدن این موارد حس خوبی ندارید و شاید در پی آن هستید که آن را به دست بیاورید و یا دیگری آن را نداشته باشد. همانطور که در تعریف مشاهده می کنید واقعا در ظاهر داشتن همچین احساس خوشایند نیست. ولی تقریبا همه ی ما به نحوی با درجات مختلف با آن در زندگی خود سر و کار داریم که اگر پیشرفت کند می تواند صدمات جبران ناپذیری به ما و زندگی ما بزند. در حالات شدید این مشکل فرد از زندگی عادی خود باز می دارد و درصورت برطرف نشدن این کمبود ها شاهد حالاتی از افسردگی و حتی آسیب رساندن به دیگران هستیم.

برخی تا حدودی از حسادت به عنوان ابزاری برای پیشرفت یاد می کنند ولی شاید با تعریفی که ما از حسادت داشتیم نتوان به عنوان یک ابزار مفید از آن یاد کرد.  اما چگونه می توانیم بر حسادت غلبه کنیم و این مشکل رفتاری جدی و دردسرساز را کنار بگذاریم.

بر روی خود و زندگی خود تمرکز کنید

getty_527541040_249321

یکی از دلایلی که منجرب می شود به سوی حسادت قدم برداریم، برداشتن تمرکز از روی خود و زندگی خود و تمرکز کردن بر روی دیگران است. شما باید بدانید که برای خود زندگی کنید و نه دیگران. مقایسه کردن بد نیست اما زمانی که تمام تمرکزتان بر روی داشته های دیگری است زندگی خودتان با اختلال مواجه خواهد شد. با این شرایط انرژیتان را از دست خواهید داد. زندگی و زمان شما باارزش تر از آن است که برای دیگران مصرف و اتلاف شود. علاوه بر همه ی این موارد چیزی که شما مشاهده و مقایسه می کنید ظاهر داستان است و باطن شرایط متفاوت است. برای خود زندگی کنید و نه برای دیگران.

بر روی داشته های خود تمرکز کنید. حال که خیلی درگیر مقایسه کردن شده اید اینبار داشته های خود را با نداشته های دیگران مقایسه کنید. مطمئنا شما یک لیست بلند بالا دارید که دیگران در حسرت آن هستند. به دنبال آن ها بگردید و آن ها را در زندگی خود پر رنگ تر کنید ضمن اینکه در این میان برای کسب دستاورد های بیشتر هم با تمرکز بر روی خود و پتانسیل خود هم در تلاش هستید و درست از کار نکشیده اید.

بدانید با چه کسانی معاشرت می کنید

getty_558271531_2000133320009280299_299226

چیزی که بسیاری از منابع به عنوان یکی از دلایل حسادت بر روی آن مانور می دهند افرادی است که با آن ها در ارتباط هستید. این افراد با رفتار غلط و نادرست خود به شما انرژی منفی تزریق می کنند و شما را درگیر داشته های دیگران می کنند. سعی کنید از دوستان و تمام کسانی که مدام سعی در پر رنگ کردن داشته های دیگران هستند فاصله بگیرید. همچنین افرادی که مدام در پی آخرین ها (مد، لباس، گجت، خودرو و …) هستند هم شما را دچار مشکل خواهند کرد هم خودشان. شما با همنشینی با این افراد همیشه دست پایین تر را دارید و شاید این جایگاه پایین تر را هنگام معاشرت با این افراد پذیرفته اید. مراقب باشید این حس ممکن است کم کم در رفتار های شما نمود پیدا کند . اعتماد به نفس شما را دچار مشکل کند و کم کم حس حسادت را در شما بپروراند.

بر روی خود سرمایه گذاری کنید

getty_515369338_270911

همه ی ما در زندگی اهدافی کوچک و بزرگ داریم. اگر که ان ها را مشخص نکرده اید همین الان دست به کار شوید. اگر در راه رسیدن به این اهداف متحمل شکست و نا امیدی های بسیاری شده اید مهم نیست. لحظه هایی در زندگی شما به وجود می آِند که به خود و توانایی های خود شک می کنید، اما از رویاهاتون دست نکشید. لحظه های سخت می آیند ولی نیامده اند که بمانند. بر روی خود و دانش خود سرمایه گذاری کنید و سعی کنید حواستان در پی خود و اهدافتان باشد. دیگران و داشته هایشان فقط تا اندازه ای که درگیر اهداف شما می شوند برای شما مهم هستند.

چگونه عادت های بد را ترک کنیم؟

سخاوتمند باشید

getty_500665983_289796

دست و دل باز، بخشنده و سخاوتمند باشید. حتی اگر همچین روحیه ای ندارید خود را مجبور کنید که به این سمت بروید. بخشندگی را به صورت یک عادت در خود پرورش دهید و سعی کنید برای دیگران زمان بگزارید و ارزش بیشتری نسبت به قبل قائل شوید. یاد بگیرید که در موقعیت های مختلف در به اشتراک گذاشتن دانش و مهارت های خود داوطلب باشید.

سپری کردن وقت و گذراندن زمان با کسانی که به شما و مهارت های شما محتاج و نیازمند هستند کم کم حس حسادت را در شما و رفتار های شما ریشه کن خواهند کردو دست بالا را داشتن در موقعین های مختلف به کمک شما خواهد امد و بر حسادت غلبه می کند. یکبار دیگر اعتماد به نفس خود را در این راه بازیابی خواهید کرد و همین برای رهایی از این مشکل برای شما کافی است.

مراقب تبلیغات باشید

getty_495698925_20001334181884367442_303986

این روز ها یکی از تاثیر گذار ترین ابزار ها در تبلیغات استفاده از ایجاد حس حسادت برای فروش بیشتر است. مراقب باشید که گول تبلیغات و حس هایی که ان ها ناخواسته با مدیا در شما به وجود می آورند باشید. حتما شما هم با دیدن تبلیغات تلویزیون و … مجذوب جو و محیط ان شده اید. این افراد با ایجاد حس است که ذهن شما را درگیر می کنند و ترغیب برای از بین بردن کمبود های نمایش داده شده را در شما به وجود می آورند. با فاصله گرفتن از تبلیغات می توانید کم کم بر حسادت غلبه کنید.

بر روی اعتماد به نفس خود کار کنید

getty_486653205_124007

حسادت و اعتماد به نفس با یکدیگر رابطه مخاالف دارند. با افزایش اعتماد به نفس کوچک شمردن خود و داشته هایتان در مقابل دیگران کاهش پیدا می کند و از طرف دیگر هم بر حسادت شما غلبه خواهد کرد. قبل تر راهکار های افزایش اعتماد به نفس را برای شما کاربران در وبسایت هاو کن یو تهیه کرده ایم که در لینک زیر می توانید آن را مشاهده و مطالعه کنید. کنید.

چگونه می توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید؟