ایده پردازی یک روش موثر برای رسیدن به یک راه حل جدید است. هنر ایده پردازی عبارت است از استفاده به جا از تجربیات و تخیل و پردازش آنها با استفاده از قدرت تفکر. برای اینکه ایده های نوآورانه ارائه کنیم لازم نیست متفکری عمیق باشیم اما حتما باید روش های صحیح بکار گیری ایده پردازی را بدانیم. در این مقاله هفت روش را به شما عزیزان ارائه می کنیم تا بتوانید از تفکرات متداول فاصله گرفته و خلاقیت خود را به کار بیش از پیش بکار بگیرید.

به نظر شما فرق بین ایده و ایده‌ی عالی چیست؟ ایده های خوب همیشه به وجود می آیند و به مردم در حل مشکلات کوچک روزمره کمک می کنند. اما از سوی دیگر ایده های عالی و بکر مستلزم زمان بیشتری هستند و خود به خود در ذهن فرد ایجاد نمی شوند. ایده های عالی لزوما نتیجه ی کار اتاق فکرها که در ازای دریافت مبالغ کلان ایده ارائه می کنند نیستند؛ بلکه این ایده ها اغلب حاصل الهام در ذهن فرد هستند.

چالش بزرگ بر سر راه تولید ایده های عالی این است که بتوانید خود را از قید و بند تفکرات متداول و روزمره که بیشتر ذهن و مغز شما را اشغال کرده اند رها کنید. در ادامه هفت راهکار برای به دست آوردن ایده های خلاقانه و نوین به شما ارائه می کنیم تا از آنها استفاده نمایید.

دقایقی برای مشاهده
discussion

ایده پردازی های عالی در خلاء رخ نمی دهند. همانطور که قبلا در هاو کن یو گفتیم باید مغز خود را در موقعیتی قرار دهید که به شیوه های نو و خلاقانه فکر کند. بنابراین روزانه چند دقیقه را به مشاهده اطراف اختصاص دهید و سعی کنید در بین اشیا یا افراد ارتباطاتی را کشف کنید. به عبارت دیگر متفاوت به اطراف بنگرید. خواه این نگاه، نگاه به پرندگان در حال پرواز دسته جمعی باشد یا نگاه به رهگذران خیابان. تا زمانی که ندانید چگونه میشود با تفاوت اطراف را مشاهده کرد نمیتواند ایده پرداز ماهری شوید.

با افرادی بیرون از دایره ی دوستان خود ارتباط برقرار کنیدshutterstock_259189931-1

اینکه فقط با یک دسته از دوستان و همکاران قدیمی ارتباط داشته باشید مغز و خلاقیت فکری شما را می سوزاند. دوره دوره ی اینترنت است. پس از سایت ها و شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با افراد دیگر استفاده کنید. افراد جدید داستان زندگی و افکار شما را نمی دانند و با هر فرد جدیدی که سر و کارتان بیفتد مجبور می شوید برای معرفی خود، افکارتان را مرور کنید. بدینوسیله دیدگاه های جدیدی کسب خواهید کرد که در نهایت باعث می شوند تفکر جدیدی پیدا کنید.

بیشتر کتاب بخوانید و ایده پردازی کنید
3pht934t-1504658920

کتاب و مطالعه برای خلق افکار جدید، ایده پردازی و ایجاد ایده های نو در ذهن بسیار سودمند هستند. من مدت ها بود که کتاب نمی خواندم. تا وقتی که کتاب های مرتبط با کسب و کار را به برنامه ی خود اضافه کردم و توانستم با مطالعه ی آنها نگرش و تفکر خود را وسعت ببخشم. بعد از مدت ها که کتابهای کسب و کار را خواندم به سراغ کتاب های داستانی و تاریخی رفتم. توانستم با مطالعه ی آنها از محیط بسته ی خود بیرون بیایم و ایده های نو در ذهنم شکل گرفت. اگر فکر می کنید کتاب گران است و یا وقت کافی برای کتاب خواندن ندارید حتما به یک کتاب فروشی یا کتابخانه ی عمومی سر بزنید و کتاب ها را به مدت یک ساعت ورق بزنید. حتما خلاقیت تان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

چگونه توانایی های ذهن خود را بالا ببریم؟

به صورت بی هدف به چرخ زدن در اینترنت بپردازید
internet-on-a-laptop-702x336-800x500_c

وقتی به دنبال چیزی هستیم گوگل ابزار بسیار خوبی است که هر آنچه می خواهیم را در اختیارمان می گذارد. اما باید بدانیم که برای تولید ایده های نو و خلاقانه به یادگیری غیرمنتظره نیاز هست. هر هفته یک ساعت وقت بگذارید و در اینترنت چرخ بزنید. مقالات مختلف و آموزنده به خلاقیت شما کمک خواهند کرد.

۱۱ روش استفاده حرفه ای از گوگل

یک دفتر یادداشت روزانه داشته باشید
notebook-8-w710-h473-2x

در دفتر یادداشت روزانه می توانید افکار، احساسات و تجربیات مختلف از زندگی خود را بنویسید. علاوه بر این، دفتر یادداشت عادت خوبی برای پرورش توانایی در تولید ایده است. اگر این دفتر را ندارید همین امروز تهیه کنید. اگر هم روزانه در دفتر خود مطالبی را یادداشت میکنید، فقط کافی است در هر برگ با این جمله آغاز کنید: ایده ی امروز من این است.

مراقبه کنید
shutterstock_111655631

وقتی که ذهن انسان با افکار و ذغدغه های روزمره شلوغ باشد خیلی سخت می توان به ایده های نوین و خلاقانه دست یافت. برای کسب ایده ی نو و خلاقیت به یک مکان دنج و آرام نیاز هست. با مراقبه و مدیتیشن می توان به آن فضای آرام دست یافت و استرس زندگی روزمره را از خود دور کرد. بعد از آن می توان به راحتی بر آینده تمرکز کرد و شروع به پرورش ذهن در جهت خلاقیت نمود. هر هفته جلساتی دو ساعتی برگزار کنید و ببینید که ایده ها چگونه به ذهن آرام شما هجوم خواهند آورد.

از تمارین ساختارمند استفاده کنید

ساختار باعث پرورش ذهن می شود. تمرینات ساده مغز شما را به شیوه ی متمرکز جهت خلق ایده به کار می اندازند. به عنوان مثال، با یک دوست قرار بگذارید و زمان بگیرید که ظرف ده دقیقه 40 ایده برای یک مساله یا موضوع ارائه کنید. ممکن است در محدوده 10 دقیقه به عدد پایین تر 40 برسید. اما مهم این است که در این 10 دقیقه ذهنتان با تمام قوا به تولید ایده های جدید پرداخته است.

همه ی این روش ها مستلزم تعهد شما هستند. برای کسب هنر ایده پردازی باید وقت و انرژی بگذارید. باید به مغز خود زمان بدهید و تا حد ممکن ذهن را آرام نگه دارید.