چگونه صحیح جسم سنگین بلند کنیم؟ حتما شما هم در منزل یا محیط کار بارها با اجسام سنگین بر خورد می کنید که قصد جا به جا کردنشان را دارید. اما آیا می دانید چگونه می توانید کاملا صحیح و اصولی این اجسام را بلند کنید بدون این که ضربه یا صدمه ای به بدن خود مخصوصا کمرتان وارد کنید. برای برسی این روش ها با هاو کن یو همراه باشید.

بدون اینکه به تضیحات بیشتر بپردازیم سریع به سراغ مراحل و روش های درست برای بلند کردن اجسام سنگین می رویم که در آن می توانید با رعایت اصول از صدمه به خود و کمر خود جلوگیری کنید.

پا های خود را به اندازه باز کنید

1

پس از این که تمصم به بلند کردن یک جسم گرفتید ابتدا به اندازه کافی به آن شی نزدیک شوید و سپس پا های خود را در همان مکان به اندازه عرض شانه هایتان باز کنید. همچنین بهتر است که یکی از پاهای شما مقداری از پای دیگر شما جلو تر باشد.

خم شوید

04حال باید ارتفاع بدن خود را پایین بیاورید و خود را برای بلند کردن جسم آماده کنید. این خم شدن در ناحیه زانو ها و پشت شما اتفاق میفتد و نه در جایی دیگر. دقت کنید که کمر خود را صاف نگه دارید و اصلا نباید کمر خود را خم کنید. حال اگر خواستید می توانید حتی یکی از زانو های خود را هم بر روی زمین بگذارید.

پوزیشن خود را حفظ کنید

04سعی کنید نگاه و گردنتان به سمت جلو باشد و آن را به اطراف کج نکنید. از سویی دیگر قفسه سینه شما بایدکمی به جلو بیاید و در همین حال شانه های شما کمی به عقب. این موارد به صاف نگه داشتن کمر و ستون فقرات هم کمک می کند. دقت کنید که قوس طبیعی کمر می تواند به همان حالت باقی بماند.

شروع به بلند کردن کنید

03

با حفظ حالت هایی که در بالا گفته شد حال کم کم می توانید اقدام به بلند کردن جسم مورد نظر کنید. دقت کنید که این کار را به یکباره انجام ندهید. در هنگام بلند کردن تنها نواحی که باید راست شوند، زانو والبته پشت شماست. کمر و سایر قسمت ها در همه حالات حالت طبیعی خود را حفظ می کنند. حال که جسم را بلند کردید می بایست آن را تا ارتفاع  ناف خود بالا بیاورید و تعادل آن را حفظ کنید.

از پاها و عضلات برای تغییر مسیر کمک بگیرید

05چنانچه پس از بلند کردن جسم قرار است به تصمیم به رفتن به مسیر دیگری غیر از روبه رو دارید باید تنها از پا ها و پشت خود کمک بگیرید و نه بالا تنه و کمر خود. سعی کنید در حین جابه جایی وضعیت خود را حفظ کنید.

جسم را مجدد بر زمین بگذارید

06حال که جسم را به سطح مورد نظر خود منتقل کردید نوبت به آن می رسد که آن را مجدد بر روی سطحی قرار دهید. برای خم شدن مجدد تنها از زانو ها خم شوید و کمر خود را صاف نگه دارید. کم کم فاصله خود را کم تر کنید  و در نهایت با رعایت و حفظ حالات جسم را بر روی سطح قرار دهید.

نکته ها:

  • دقت کنید که به هیچ عنوان نباید به جلئ خم شوید و تنها خم شدن در ناحیه زانو ها اتفاق می افتد.
  • جسم را برای بلند کردن و روی زمین قرار دادن هرگز از خود دور نکنید.
  • هرگز اجسام سنگین را بلا تر از شانه های خود بالا نبرید. حتی برای یک بار
  • تا جایی که می توانید از چرخیدن به هنگام بلند کردن اجسام جلوگیری کنید