گل مژه چیست ؟ تا به حال به گل مژه مبتلا شده اید؟ گل مژه به بیان ساده عبارت است از التهاب غدد چربی پلک چشم که به شکل جوش در لبه ی بیرونی پلک ظاهر می شود. پلک های چشم به ویژه در اطراف مژه ها دارای غدد چربی بسیاری است. وقتی یکی از این غدد مسدود شوند ، باکتری ها داخل آن رشد می کنند و باعث ایجاد گل مژه می شوند. در این مقاله از هاو کن یو قصد داریم تا با ۸ درمان گل مژه آشنا شویم. با ما همراه باشید.

گلمژه را احتمالا خیلی از شما کاربران تجربه و یا گاها مشاهده کردید که افراد دیگر به ان مبتلا شده اند. موردی که بر روی پلک های شما مشاهده می شود و ممکن است برای شما دردسر های سلامتی و زیبایی به همراه داشته باشد. درمان های مختلفی برای گل مژه معرفی شده است که در این مقاله از هاو کن یو به برسی 8 مورد از کاربردی ترین راه های درمان آن می پردازیم.

علائم گل مژه چیست؟

  • درد و وَرَم
  • افزایش حجم اشک چشم
  • پوسته ای که در اطراف پلک ایجاد می شود
  • خارش و درد

اگر به گل مژه مبتلا شده اید و با درد مواجه نشده اید ممکن است حاد نبوده و در عوض گل مژه ی مزمن باشد. درمان گل مژه ی مزمن و گل مژه ی حاد مشابه است اما درمان گل مژه ی مزمن طولانی تر است. در زیر هشت درمان برای تسریع روند بهبود گل مژه ی غیر مزمن ارائه می شوند.

استفاده از کمپرس آب گرم 

چگونه گل مژه را درمان کنیم _ هاو کن یو

کمپرس آب گرم موثرترین درمان برای گل مژه است. گرما باعث می شود که چرک و چربی تحلیل رود و گل مژه به صورت طبیعی تخلیه شود. کافی است یک دستمال یا پارچه ی تمیز را با آب گرم مرطوب کنید. اما آب نباید زیاد داغ باشد. پارچه یا دستمال را بچلانید تا آب هایش بیرون بریزد. سپس آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی چشم یا چشم هایتان قرار دهید. گل مژه را فشار ندهید.

شستشو با آب و صابون ملایم

یک شامپو بچه که چشم را نسوزاند بر دارید و آن را با اندکی آب گرم مخلوط کنید. سپس آن محلول را به پارچه کتان یا دستمال تمزیی بمالید و به آرامی پلک هایتان را تمیز کنید. می توانید این کار را هر روز انجام دهید تا وقتی که گل مژه به کلی خوب شود. تمیز کردن پلک ها می تواند مانع از بروز گل مژه های آتی هم شود. راه دیگر این است که از محلول آب و نمک استفاده کنید.  آب و نمک می تواند گل مژه را تخلیه کند و غشاهای باکتری ها را تجزیه نماید.

استفاده از چای کیسه ای برای درمان گل مژه

به جای اینکه از کمپرس آب گرم استفاده کنید، می تواند از یک چای کیسه ای برای مداوای گل مژه استفاده کنید. اما بهتر است از چای سیاه استفاده کنید نه چای های دیگر چرا که التهاب و ورم را می خواباند و خواص ضد باکتریایی دیگر هم دارد. آب را بجوشانید و چای کیسه ای را داخل یک لیوان بیندازید، گویی می خواهید چای میل کنید. بگذارید چای کیسه ای حدود ۱ دقیقه داخل لیوان بماند. صبر کنید تا کیسه خنک شود و وقتی به اندازه ی کافی خنک شد آن را بین ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پلک یا پلک هایتان بگذارید. برای هر کدام از چشم ها ی کچای کیسه ای جداگانه استفاده کنید.

استفاده از مُسکن های بی نسخه

مسکن هایی نظیر ایبوپروفن یا استامینوفن درد را کاهش می دهند. از دستور العمل نوشته شده روی جعبه ی این مسمن ها پیروی کنید تا از دوز مصرفی اطلاع پیدا کنید. اگر گل مژه درد شدیدی دارد و مانع انجام کارهای روزمره تان می شود بهتر است به نزد دکتر بروید.

از استفاده از لوازم آرایشی و لنز اجتناب کنید

اگر به گل مژه مبتلا شده اید لوازم آرایشی استفاده نکنید. آرایش وضعیت را بدتر می کند و روند درمان را کند می نماید. با آرایش ممکن است باکتری به ابزار آرایش سرایت کند و عفونت به جاهای دیگر صورت منتقل شود.  برس های چند بار مصرف خود را مرتب بشویید. هر محصول آرایشی بهداشتی مربوط به چشم که بیش از سه ماه عمر دارد را دور بیندازید.  اگر هم از لنز استفاده می کنید ، بهتر است به جای آن عینک بزنید تا گل مژه خوب شود. باکتری ها می توانند به لنز سرایت کنند و عفونت را منتشر نمایند.

از مرهم های آنتی بیوتیک استفاده کنید

می توانید مرهم های گل مژه را بدون نسخه از داروخانه ها بخرید. کافی است داخل پلک مبتلا به گل مژه یک چهارم اینچ از مرهم را قرار دهید.  حتما از محصولاتی استفاده کنید که منحصرا برای چشم ها ساخته شده اند. شواهد مبنی بر درمان گل مژه های بیرونی توسط قطره های آنتی بیوتیک چشمی نیز اندک است.

موضع گل مژه را ماساژ دهید تا تخلیه شود

می توانید موضع مورد نظر را با دست های تمیز بمالید. با اینکار تخلیه زودتر انجام می شود. وقتی گل مژه خالی شد ، موضع را تمیز نگه دارید و به چشم هایتان دست نزنید. اگر با مالش دردتان گرفت، دست نگه داری و تکرار نکنید.

نزد پزشک بروید

پزشک می تواند کرم آنتی بیوتیک برای عفونت ها تجویز کند.  برای التهاب، ممکن است تزریق استرویئید را تجویز کند تا ورم بخوابد. گاهی هم گل مژه ها را باید به صورت حرفه ای تخلیه کرد مخصوصا وقتی گل مژه ها داخل چشم هستند و بینایی را تحت تاثیر قرار داده اند.

آیا می توان گل مژه را ترکاند؟

این کار را هرگز انجام ندهید. اصلا به گل مژه دست نزنید. ممکن است وسوسه شوید اما اگر آن را فشار بدهید چرک ها بیرون می آیند و عفونت سرایت می کند. اگر گل مژه داخل چشم بود نزد پزشک بروید.