خونریزی لثه و التهاب لثه یک بیماری خوش خیم است که در اثر جمع شدن پلاکت های دندانی اتفاق می افتد. این مشکل عموما با مراقبت مداوم حل شده و جای نگرانی نیست. اما در برخی مواقع که درمان آن را پشت گوش می اندازید میتواند به یک بیماری مزمن نیز تبدیل شود. در این مقاله از هاو کن یو به روش های جلوگیری خونریزی در حین مشکل و همچنین آموزش هایی در خصوص جلوگیری از آن در آینده خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

قرار دادن کیسه یخ بر روی لثهscreen-shot-2017-05-24-at-6-56-50-pm

به عنوان یکی از راه های جلوگیری از خونریزی لثه ، شما می توانید کیسه یخ (سرد) بر روی آن منطقه قرار دهیداین کار کمک میکند تا در منطقه خونریزی جریان خون کاهش یافته، و در نهایت شما خون کمتری را از دست دهیدشما می توانید کیسه یخ (سرد) را به کمک یک تکه یخ درون قسمت تمیزی از حوله بسته بندی کنیدآن را در برابر خونریزی نگه دارید سپس بصورت ملایم فشار دهید.

تغییر در مسواک و روش مسواک زدنتانscreen-shot-2017-05-24-at-6-58-08-pm

اغلب یکی از دلایل خونریزی لثه استفاده از مسواکی می باشد که مو های بیش از حد سختی دارد و یا اینکه لثه ها را محکم مسواک می‌زنید.اگرچه فکر میکنید که محکم مسواک زدن دندان ها و لثه باعث تمیز تر شدن آن خواهد شد، در واقع این چنین نیست. محکم مسواک زدن می تواند به مینای دندان شما (سطح محافظ بر روی دندان) آسیب بزند و باعث تحریک بافت های حساس، قرمزی، ورم و خونریزی شود.

مسواکی خریداری کنید که دارای موهای نرم باشد و قسمت انتهای آن گرد باشد. زمانی که مسواک می زنید، مسواک را بصورت دایره ای و ملایم بر روی تمام سطح دندان حرکت دهید، انگار دندانتان را ماساژ می دهید. مسواک زدن دندان باید به صورت عمودی و از خط لثه شروع شود و این نوع حرکت بر روی سطح دندان باعث تمیز شدن بالاترین درصد از باکتری ها نسبت به حرکات دیگر می شود. اکثر مردم تمایل دارند از حرکات عقب و جلو کردن مسواک بر روی دندان استفاده کنند که اشتباه است. استفاده از این روش می تواند باعث تحلیل رفتن و فرسایش لثه شود که می تواند دندان های شمارا بلندتر جلوه دهد و باعث ایجاد لکه شود.

اگر واقعا به دنبال یک مسواک برای مراقبت کامل از دهان و دندان خود هستید، بهتر است به خرید یک مسواک برقی فکر کنید. مسواک های برقی عموما قیمت بیشتر و طبعا کیفیت بالاتری دارند. ضمنا حرکات چرخشی این مسواک ها دقیقا مطابق با روش استاندارد مسواک زدن است.

در مقاله زیر میتوانید روش صحیح انتخاب مسواک و نحوه مسواک زدن را فرا بگیرید:

چگونه می توانید صحیح مسواک بزنید

هنگام استفاده از نخ دندان مراقب باشیدscreen-shot-2017-05-24-at-6-58-33-pm

استفاده از نخ دندان یک بخش ضروری از رعایت بهداشت دهان می باشد و باید حداقل یک بار در روز انجام شود. با این حال بسیاری از مردم به اشتباه در هنگام گیر کردن خوراکی ها در بین دندان ها از نخ دندان استفاده می کنند که می تواند لثه را تحریک کرده و باعث التهاب و خونریزی شودکشیدن آرام نخ دندان بسیار مهم است. سعی کنید به آرامی و با دقت بین دندان ها و بصورت منحنی بکشید و طوری نگه دارید که در اطراف دندان شکل U تشکیل دهد. به یاد داشته باشید که نخ دندن رازیر خط لثه بکشید، آنگاه حرکتی محکم و بصورت بالا و پایین انجام دهید تا پلاک ها را از بین ببرد.

اجتناب از دهان شویه های حاوی الکلscreen-shot-2017-05-24-at-6-59-17-pm

استفاده کردن از دهان شویه ها باعث تازه کردن و از بین بردن باکتری ها در دهان می شودبا این حال، دهان شویه حاوی الکل بسیار خشک کننده است، که می تواند باعث تحریک لثه، ورم و خونریزی آن شود. به جای استفاده از دهان شویه حاوی الکل، دهانتان را با پراکسید کربن یا اب نمک شست و شو دهید. این کار بدون تحریک لثه شما دهان شما را تمیز نگه خواهد داشت.

چند نکته برای افزایش سلامت دندان 

در مقاله ی دیگری از وبسایت هاو کن یو روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان را نام بردیم که میتوانید در زیر بخوانید:

چگونه از پیشرفت پوسیدگی دندان خود جلوگیری کنید

  • هرروز مسواک بزنید. همانطور که در بالا اشاره شد مسواک زدن کمک بسزایی در از بین بردن جرم ها و پلاکت های مضر میشود.
  • سیگار را ترک کنید. کشیدن سیگار، چیزی جز ضرر برای دهان و دندان شما نیست. زردی رنگ دندان ها، پوسیدگی و تحلیل لثه از علل مصرف سیگار است. اگر قادر به ترک سیگار نیستید، مصرف آن را به حد اقل برسانید.
  •  مواد غذایی سالم استفاده کنید. شیر، ماست و انواع محصولات لبنی به دلیل داشتن کلسیم سرشار، میتوانند حمایت کننده خوبی برای دندان ها و لثه های شما باشند. به کودکان خود بیاموزید که به جای نوشیدنی های قندی و اسیدی مانند نوشابه از مواد لبنی و آب تغذیه نمایند.
  • دندان پزشک خود را فراموش نکنید. برای مراقبت تمام و کمال از دندان ها و لثه خود حد اقل سالی ۲ بار به دندان پزشک خود مراجعه کنید.