چگونه فراموش نکنیم؟ مگر می شود فراموش نکرد؟ در زندگی مدرن گاهی حواس پرتی اجتناب ناپذیر است. شاید یادمان می رود که کلید را کجا گذاشته ایم، یا فلان روز در فلان ساعت با فلان کس قرار ملاقات داریم. آنقدر سرگرم هیاهوی زندگی ماشینی شده ایم که شاید گاهی حتی خودمان را هم از یاد ببریم. اما این فراموش ها تا چه اندازه نرمال و از کجا به بعد نیازمند درمان است؟ حواس پرتی هم درمان دارد. ما در این مقاله می خواهیم با هفت راهکار، سعی کنیم تا حوس پرتی را از زندگی شما بیرون کنیم.

اگر در زندگی روزمره خود احساس می کنید حافظه شما دستخوش تغییراتی بوده است و اخیرا بیش از قبل فراموش می کنید و یا اینکه این معضل دردسر ساز شده است پس باید زودتر برای این مشکلات راه حلی دست و پا کنید قبل از اینکه این مشکل پیشرفته تر شود. در ادامه ما در وبسایت هاو کن یو برای شما کاربران ۷ روش و راهکار برای درمان و جلگیری از تکرار این اتفاقات معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

برای درمان فراموشی یادداشت برداری کنید

تقریبا همه با این راهکار آشنا هستیم. بهترین راه برای به خاطر سپردن چیزها این است که به مغز فشار نیاوریم. در عوض یک دفترچه یادداشت کوچک همراه داشته باشیم و هر چیز را که باید آن را به خاطر بسپاریم در آن بنویسیم. حتما شما هم می دانید که کمرنگ ترین جوهر ها از قوی ترین حافظه ها ماندگار تر هستند. البته با پیشرفت تکنولوژی شما می توانید از گوشی ها و انواع ‘جت ها هم کمک بگیرید. پس نوشتن بهترین روش است. البته این روش لزوما کافی نیست. گاهی باید از مغرتان هم استفاده کنید. اما داشتن دفتر یادداشت به شما در این راه بیشتر کمک می کند.

 برقراری و ایجاد ارتباط

یکی از روش های خوب برای به خاطر سپردن ایده ها، چیزها و وقایع ایجاد ارتباط بین انهاست. این روش مخصوصا زمانی بیشترین عملکرد را دارد که بخواهید بین توالی اطلاعات ارتباط برقرار کنید. بدین معنی که بین دو مفهوم از طریق تصویر ذهنی ارتباط ایجاد کنید. با مرتبط کردن تصاویر ذهنی می توانید توالی های بلند اطلاعات را تنها پس از یکی دو دقیقه تمرین با هم بدون عیب و نقص به خاطر بسپارید. برای ساده تر کردن این روش بگذارید مثالی برای شما کاربران بزنیم. فرض کنیم می خواهید لیست خرید زیر را حفظ کنید:

  • کنسرو لوبیا
  • شیر
  • کدو
  • دستمال توالت

اول لوبیا را با شیر مرتبط می کنید. برای اینکار، باید یک تصویر فوق العاده اغراق شده را تصور کنید که این دو کالا در آن وجود داشته باشند. مثلا تصویر ذهنی از خوردن یک کاسه ی بسیار بزرگ لوبیا که  هرکدام در شیر قوطه ور هستند ایده خوبی است. همانطور که معملوم است این تصویر منطقی و واقعی نیست، اما این دقیقا همان چیزی است که باید باشد: باید تصویر اغراقگونه و غیر واقعی باشد تا در حافظه تان بماند. صرف اینکه یک قوطی کنسرو لوبیا را کنار یک پاکت شیر تجسم کنید، کمکی به حفظ این دو کالا نخواهد کرد.

پس از اینکه این تصویر ذهنی را برای چند ثانیه در ذهن خود تجسم کردید ، ارتباط دیگر را بسازید. اینبار باید بین کدو و شیر ارتباط برقرار کنید. می توانید تصویری را تجسم کنید که در آن مزرعه ی کدو وجود دارد، اما در این مزرعه به جای کدو پاکت های شیر در حال رویش هستند. این تصویر مسخره ای است و برای همین در خاطرتان می ماند.

همینطور ادامه دهید تا تمام لیست را حفظ کرده باشید. با تمرین بیشتر می توانید این کار را تنها در مدت ۳ تا ۵ دقیقه انجام دهید جتی اگر لیست حاوی ۲۰ تا ۳۰ قلم باشد. این روش برای ارائه ی ایده ها و سخنرانی ها بهترین کارکرد را دارد تا مجبور به استفاده از خواندن از روی یادداشت نباشید.

روش فوق برای مفاهیم انتزاعی خوب است اما اگر بخواهید شماره تلفن یا چیزهایی که ترتیب و توالی ندارند را حفظ کنید چه؟

روش میخکوب کردن و درمان فراموشی

روش میخکوب شکل پیشرفته ی روش ایجاد ارتباط است و با استفاده از آن مجبور نخواهید بود به اقلام مورد نظر به ترتیب مراجعه کنید. در این روش از سیستم آوایی برای اعداد ۰ تا ۹ استفاده می شود و با استفاده از آن می توانید تا صدها عدد را به ترتیب حفظ کنید. ما می دانیم که این روش کمی پیچیده است و برای همین موضوع را ساده تر کرده ایم.  با این سیستم می توانید تا ده مورد را با ده عدد در ذهنتان میخکوب کنید. برای نمونه فرض کنید که می خواهید اعداد ۰ تا ۹ را به انگلیسی حفظ کنید. استفاده از وزن و قافیه می تواند در ایجاد تصویر برای هر کدام از اعداد مفید باشد:

  • Zero – hero
  • One – gun
  • Two – shoe
  • Three – tree
  • Four – door
  • Five – hive
  • Six – sticks
  • Seven – heaven
  • Eight – great
  • Nine – wine

حالا برای حفظ کردن شماره تلفن فقط کافی است بین اعداد به ترتیب ارتباط برقرار کنید. مثلا ۶۲۲ را می توانید اینگونه تصور کنید ( شلیک دو تفنگ دو لول).

البته این مورد انگلیسی زبان بود و شما مخاطبین فارسی زبان می توانند از ایده های بهتری مطابق با زبان فارسی استفاده کنند و بنا بر ذایقه و ذوق خود برای اعداد وزن و قافیه پیدا کنند.

ساخت محرکه برای درمان فراموشی

یک راه عالی دیگر برای حفظ کردن سریع مطالب ایجاد محرکه در ذهنتان است. مثلا اگر قرار است لباس های زیادی را داخل ماشین لباس شویی بیندازید، می توانید یک سبد کنار در بگذارید تا یادتان بیندازد که باید لباس های دیگر را هم داخل ماشین بیندازید. خلاصه از هر چیز که می تواند مغزتان را تحری کند تا مطلبو ایده ی مورد نظر را به خاطر بسپارید استفاده کنید. در واقع در این روش سایر موارد و وسایل شما را به یاد موردی که قرار است حفظ کنید خواهد انداخت

استفاده از تکرار برای جلوگیری از فراموشی

بهترین روش برای حفظ اسامی و… این است که بلافاصله پس از شنیدنشان آن را تکرار کنید. اگر مثلا در یک مهمانی با کسی آشنا شده اید و او خود را به شما معرفی کرده است، دلتان تنها به این خوش نباشد که در ذهن خود  به صورت انتزاعی نامش را ثبت کرده اید. بلکه نام او را بلند تکرار کنید تا آسانتر دفعه ی بعد آسانتر نام او را به یاد بیاورید. روش خوب دیگر این است که وقتی با کسی آشنا شدید، طرف صحبت با او در جلسه ی اول آشنایی یکی دو بار او را به اسم صدا کنید.

تکرار کردن نتنها برای حفظ کردن اسامی بلکه برای بسیاری موارد دیگر می توانند به کار شما بیایند. دقت کنید که یادداشت

روش دیگر برای به خاطر سپردن نام ها این است که بین نام و اسم با چیزی ارتباط برقرار کنید. احتمال هم اسم فرد مورد نظر را می شناسید، مگر اینکه آن فرد نام نادر و عجیبی داشته باشد. مثلا با سعید آشنا شده اید، و دوست یا فامیل دیگری به نام سعید دارید. با ارتباط بین این دو سعید بهتر می توانید نام فرد اول را به یاد بیاورید.

کمک کننده ها برای به خاطر سپاری

اگر به یادآوری چیزی نیاز دارید از کسی بخواهید به شما کمک کند. مثلا از همسرتان این درخواست را بکنید: ” عزیزم میشه فردا یادم بندازی فلان چیز(خمیر دندان) را بخرم؟” . اما نباید به فرد دیگر تکیه کنیم چون اصلا روش خوبی برای حفظ چیزها نیست، مگر اینکه مثلا در این مورد، خمیر دندان برای همسرتان اهمیت داشته باشد و او هم بر خلاف شما یادش نمی رود و به یادتان خواهد انداخت. اما در مجموع نمی توان منکر مفید بودن این روش شد.

ساماندهی کنید تا فراموشی را درمان کنید

چگونه استرس را مدیریت کنیم _ هاو کن یوالبته مشکل اصلی افرادی که مطالب یا چیزها را یادشان می رود، حواس پرتی است که در صورت تکرار می تواند نشانه ای از اختلال عدم توجه باشد که البته با رفتن به نزد روانپزشک یا روانشناس قابل درمان است. اما در اغلب موارد، ناشی از بی نظم و ترتیبی است. برای این کار می تواند از تقویم، فهرستی برای انجام کارها و سیستم بایگانی استفاده کنید تا مجبور نباشید به حافظه ی خود فشار بیاورید. به صورت کلی سر و سامان دادن به کار ها و برنامه ریزی داشتن و نظم برقرار کردن باعث می شود احتمال فراموشی کاهش پیدا کند.

آرامش ذهنی

زمانی که ذهن شما درگیر موضوعات و کار های نختلف و البته پیچیده می وشند پس کارایی ان هم دچار اختلال می شود و اینجاستت که دادن آرامش و استراحت به ذهن و روح خمد الزامی می شود. شما کاربران هاو کن یو با انجام مدیتیشن، رفتن در طبیعت، استراحت فیزیکی بیش تز، خواب کافی و … می توانید این شرایط را تغییر دهید و این تشویش را از ذهن خود دور کنید.

چگونه حافظه و مغز را تقویت کنیم؟ (۱۰ تمرین)

نتیجه گیری

حافظه را می توان با تداعی و برقراری ارتباط بین موارد تقویت کرد. ما هم در لینک بالا از مجموعه مقالات هاو کن یو روش های تقویت حافظه را برای شما مهیا کرده ایم که می توانید آن را مطالعه بفرمایید. دقت داشته باشید که  یک عامل می تواند شما را به یاد عامل دیگر بیندازد.

اگر فکر می کنید زیاد حواس پرت هستید، حتما به روانشناس مراجعه کنید. اختلال عدم توجه نوعی از اختلال بیش فعالی است که بر خلاف تصور عموم مختص کودکان نیست و در بین بزرگسالان هم دیده می شود.