خار پاشنه چیست؟ آیا تا به حال خار پاشنه را تجربخ کرده اید؟ پس حتما می دانید که تا چه اندازه می تواند یک خار پاشنه شما را اذیت کند. چگونگی درمان خار پاشنه موضوع این مقاله از خاو کن یو است که با شما کاربران تمامی موارد برای درمان را برسی می کنیم؟ با ما همراه باشید.

خار پاشنه از عدم جایگزینی کلسیم در استخوان بوجود می آید که بر سطح زیرین پاشنه تشکیل می شود؛ ممکن است یک پیش آمدگی استخوانی کوچک یا تجمع رشد نامنظم ریز بر استخوان پاشنه باشد که کلکنیوم نامیده می شود. خارهای پاشنه گاهی اوقات دردناک هستند (گویا چاقویی در پاشنه فرو رفته باشد) و اوقات دیگر خار پاشنه حس نمی شود و فقط با اشعه ایکس قابل تشخیص است.

از آنجا که دانش درباره علایم خار پاشنه نسبتا محدود است، معمولا اشتباها، فاسخی کف پا تصور می شود. خار پاشنه بسادگی وجود پیش آمدگی اضافه بر سطح استخوانی پاشنه است، در حالی که فاسخی کف پا التهاب نوار پاشنه ای (نوار بافتی رابط ضخیم که از استخوان پاشنه تا رئوس استخوان های کف پا که پنج استخوان بلند در پا میان پاشنه تا انگشتان پا هستند.

بافت رابط اتصالی تشکیل می دهد که از قوس کف پا محافظت می کند. در رفتگی بند کف پا منجر به خارش (سوزش)، ورم و سپس ضعف قوس کف پا می شود که در پشت پاشنه ایجاد درد می کند. از سوی دیگر، خار پاشنه تنها با اشعه ایکس دیده می شود و زمانی که ورم در بافت های اطرافش رشد می کنند دردناک می شود.

خارهای پاشنه اغلب در مردان و زنان میانسال دیده می شود اما در تمام گروه های سنی می تواند بوجود آید. غالبا مردم از داشتن خار پاشنه مطلع نیستند؛ حدود ۷۰ درصد مبتلایان به فاسخی کف پا که از آن رنج می برند، زمانی که با اشعه ایکس مشاهده می شوند خار پاشنه نیز دارند.

چه چیزی موجب بوجود آمدن خار پاشنه و فسیتیس کف پا می شود؟

روند تشکیل استخوان زمانی آغاز می شود که پاشنه دائم پوشانده می شود و عرق می کند؛ این در میان ورزشکاران، دوندگان، یا حتی افرادی که روزانه بعد از سالها بدون تمرین پیاده روی می کنند رایج است. نوار کف پا بافت رابط ضخیم است که از قوس کف پا محافظت می کند؛ کشیدگی عضله پا و رباط ها نوار کف پا را کش می دهد و غشایی که استخوان پاشنه را می پوشاند را پاره می کند.

برای محافظت از بافت های اطراف پاشنه از آسیب و کشیدگی مکرر، سلول هایی که کارشان تشکیل استخوان است به محل مورد نظر می روند و شروع به ته‌نشینی کلسیم می کنند که باعث ایجاد خارهای پاشنه می شود. این کلسیم بر سطح زیرین استخوان پاشنه ایجاد می شود و روندی است که معمولا طی ماه های زیادی رخ می دهد.

برخی علت های خارهای پاشنه و نوار کف پا عبارتند از:

  • راه رفتن غیرعادی یا  کج که فشار خیلی زیادی به استخوان پاشنه، رباط ها و اعصاب می آورد.
  • دویدن، پریدن روی سطح سفت
  • اندازه نبودن کفش و بد پوشیدن آن به ویژه کفش هایی که بخوبی قوس را نمی پوشانند
  • اضافه وزن زیاد و چاقی
  • علایم خار پاشنه

اغلب اوقات خار پاشنه نشانه و علامتی ندارد و شما احساس درد ندارید. این به این دلیل است که خار پاشنه بر خلاف باور عموم، نوک دار یا تکه استخوان تیز نیست. خارهای پاشنه در هر حرکت پا بافت را نمی برند؛ در واقع آنها ته نشینی کلسیم بر استخوان هستند که بوسیله مکانیزم نرمال تشکیل استخوان بوجود می آیند. این یعنی آنها صاف و تخت هستند مانند استخوان های دیگر.

به این علت که قبلا در محل خار پاشنه، بافت وجود دارد، گاهی اوقات آن محل و بافت های اطراف آنا متورم می شوند و علایمی مانند درد مزمن پاشنه ظاهر می شود که در هنگام پریدن و راه رفتن احساس می شود.

علت دیگر درد خار پاشنه رشد بافت ریشه دار در اطراف خار استخوانی است که مانند یک بالش نرم بر ناحیه فشار عمل می کند. با رشد این بافت یک پینه تشکیل می شود و حتی فضای بیشتری نسبت به خار پاشنه اشغال می کند و موجب می شود فضا برای شبکه تاندون ها، اعصاب، رباط ها و بافت های محافظ اطرافش کمتر شود. این ساختارهای مهم در پا بدلیل ساخت کلسیم یا بافت که موجب آماس و قرمزی پا می شود فضای محدودی دارند و درد ضربان دار با ورزش بدتر می شود.

درد ناشی از خار پاشنه می تواند تیز و خنجری باشد، زمانی که بعد از یک دوره استراحت طولانی از پا استفاده شود. برخی مواقع، این درد به شکل ضربان کند کاهش می یابد که می تواند هنگام فعالیت هایی مانند پرش بدتر شود. افراد گاهی اوقات درد خار پاشنه و فاسخی کف پا را مانند میخی که به کف پا چسبیده شده باشد (وقتی صبح از خواب بلند می شوند و می ایستند) توصیف می کنند؛ این درد بعدا قابل تحمل می شود.

در کل علت درد خود خار پاشنه نیست، بافت نرم اطراف آن است. اغلب افراد شکایت دارند که درد تیز بعد از بلند شدن از حالت نشسته به مدت طولانی ظاهر می شود.

چگونه خار پاشنه را درمان کنیم
درمان خار پاشنه - هاو کن یو

درمان مرسوم خارهای پاشنه معمولا شامل استراحت، تمرینات کششی، داروهای خنک کننده و ضدتورم است. بسیاری از افراد برایشان دشوار است که در طول روز بدون داشتن هیچ گونه فعالیت ورزشی روتین بیرون بروند و این موجب می شود خار پاشنه طولانی می شود و افراد ناچار می شوند به داروهای ضدتورم برای مدت طولانی تری روی بیاورند. این می تواند به علت عوارض جانبی داروها دردناک باشد، از جمله مشکلات گوارشی مانند تحریک پذیری روده، خونریزی و زخم.

روش مرسوم دیگر برای درمان خار پاشنه تزریق استروئید است. با این وجود، این درمان همیشه موثر نیست چون ساختارهای زیادی که در پاشنه وجود دارد محل تزریق را سخت می کنند. اگر این درمان اشتباه انجام شود ممکن است علایم اصلی را بدتر هم بکند.

درمان جالب دیگر کرای اولتراسوند است، دستگاهی الکترومغناطیسی ابداعی است که از ترکیب دو شیوه درمانی استفاده می کند: سرما درمانی و درمان با سونوگرافی. درمان با صوت سرما روند درمان را با اخلال در چرخه و درد و اسپاسم تسریع می کند. این نوع درمان گردش خون و متابولیسم سلولی را افزایش می دهد؛ موجب رفع مواد سمی می شود و سرعت بهبودی را بالا می برد.

در برخی موارد، خارهای پاشنه با جراحی بوسیله اشعه ایکس برداشته می شود. با وجودیکه این عمل معمولا موثر است، فرایندی وقتگیر و پرهزینه است. حتی بعد از عمل جراحی، خار پاشنه می تواند در صورتی که بیمار به همان سبک زندگی ادامه دهد دوباره رشد کند. این موارد دلایلی هستند که اکثر افرادی که خار پاشنه دردناک دارند به دنبال درمان های طبیعی برای درد مفصل و استخوان می روند.

عمل جراحی برای درمان خار پاشنه ضروری نیست. در واقع، بیش از ۹۰ درصد افراد بدون عمل جراحی درمان می شوند. چنانچه شیوه های غیر از عمل جراحی در درمان خار پاشنه با شکست مواجه شوند، بعد از ۱۲ ماه، عمل جراحی برای کاهش درد و بازگرداندن تحرک ضروری است.

البته، عمل جراحی خار پاشنه عوارض احتمالی دارد، از جمله درد عصبی، بی حسی دائمی در آن ناحیه، تب، عود کردن درد و زخم. چنانچه فاسیا کف پا رها شود، شیوه رایج عمل جراحی، ریسک گرفتگی عضلات پا، شکستگی فشار، تاندونیت و بی ثباتی وجود دارد.

۷ راه حل طبیعی برای التیام ودرمان خار پاشنه


استفاده از منیزیم برای درمان خار پاشنهدرمان خار پاشنه - هاو کن یو

 منیزیم یک ماده معدنی ضروری برای تشکیل استخوان و استفاده از کلسیم است. بیش از نیمی از منیزیم در بدن انسان در استخوان ها ذخیره می شود و برای تجزیه پروتئین، عملکرد سیستم عصبی و تولید گلوتاتیون آنتی اکسیدان بوسیله بدن لازم است.

یک روش برای درمان علایم خار پاشنه دوش آب گرم با سولفات دومنیزی است. این نوع نمک سولفات منیزیم است و خاصیت های زیادی در تسکین درد و ورم دارد. یک فنجان از این نمک را به دستورالعمل سم‌زدایی در حمام اضافه کنید و به آرامی پاشنه هایتان را ماساژ دهید تا فشار را از آنها خارج کنید.

علاوه بر این، غذاهای زیادی وجود دارند که غنی از منیزیم هستند و منیزیم مورد نیاز بدن شما را برای رفع خار پاشنه تامین می کنند. بطور مثال، یکی از خواص آووکادو داشتن منیزیم فراوان است. همینطور: خوراک اسفناج، خوراک مارچوبه، موز و لوبیا سیاه. و آخر از همه، دانه های کدوتنبل، عدس، لوبیا گاربانزو، لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا چیتی، برنج قهوه ای، ارزن، و انجیر خشک نیز حاوی منیزیم هستند.

استفاده از ویتامین  B5 برای درمان خار پاشنهدرمان خار پاشنه - هاو کن یو

 یکی از علایم اولیه کمبود ویتامین B5 اختلال عضلانی و درد است. این ویتامین مسئول کمک به عملکرد عصبی بخصوص ایجاد یک مولکول مهم به نام استیل کولین است. استیل کولین برای ارسال سیگنال های عصبی به عضله استفاده می شود، و به بدن کمک می کند تا از آسیب و اختلال عصبی جلوگیری کند. ویتامین B5 برای تسریع فرایند التیام خار پاشنه نیز مفید است.

برخی غذاهایی که بطور طبیعی غنی از ویتامین B5 هستند عبارتند از: آووکادو، دانه آفتابگردان، تخم مرغ، ماهی سالمون و عدس است. مصرف مکمل کمپلکس ویتامین B با سطوح پایین تر درد مفصل همراه است و قدرت عضلانی را تقویت می کند و علایم مربوط به کوفتگی عضلانی یا فرسودگی مفصل را کمتر می کند.

درمان خار پاشنه با آنزیم پروتئولیتیکدرمان خار پاشنه - هاو کن یو

آماس و ورم بطور طبیعی با آنزیم پروتئولیتک، گروهی از آنزیم هایی که زنجیره بلند را می شکنند، مانند مولکول های پروتئین به تکه های کوچکتر و سپس به آمینو اسیدها. تحقیقات نشان می دهد که آنزیم های پروتئولیتیک زمان بهبودی بیماری را کوتاه می کند و میزان واکنش را افزایش می دهد؛ برای درمان بیمارانی که از درد مفصل و عضله، سرطان و بیماری های مربوط به سن رنج می برند بکار برده می شود.

یک مثال از آنزیم پروتئولیتیک، بروملین است که با مسدود کردن متابولیت هایی که موجب ورم می شوند با ورم مبارزه می کند. علاوه بر این، این آنزیم با فعال سازی یک ماده شیمیایی در خون که فیبرین را می شکند ورم را کاهش می دهد، در نتیجه منجر به کاهش ورم می شود. خواص درمانی بروملین که می توان در ریشه ها و میوه هایی نظیر آناناس یافت فراوان است و اغلب توصیه می شود قبل از عمل جراحی مصرف شود تا زمان بهبودی را تسریع کند و آماسی که معمولا با فرایند جراحی بوجود می آید را کاهش دهد. کاهش آماس در بهبودی خار پاشنه و تسکین فشار ناشی از آن موثر است.

رژیم قلیاییدرمان خار پاشنه - هاو کن یو

مهم است که PH بدن شما مناسب باشد تا از آماس و ته نشینی کلسیم که موجب خار پاشنه می شود جلوگیری کند.

برای اینکه به بهترین وجه عمل کند بدن باید میزان مناسبی از اسیدی/قلیایی که در اینجا بالانس PH گفته می شود را حفظ کند. PH برای پتانسیل هیدروژن کم است و معیار اسیدی یا قلیلیی بودن مایعات و بافت های بدن ما است. PH 7 خنثی است که به این معنا است که در میانه میزان پایه اسیدی است؛ نه اسیدی است نه قلیایی. هنگامیکه میزان اسیدی بودن ما زیاد می شود اختلالات و بیماری های بسیار زیادی به وجود می آید. بدنی که میزان قلیایی بودنش بالا است زمان زیادی می‌برد تا به درستی کلسیم که برای استحکام استخوانها ضروری است را را جذب کند. زمانی که استخوان ها تحت فشار قرار می گیرند برای اینکه این مشکل را حل کنند خارهای استخوانی تشکیل می دهند.

اگر بدن بیش از حد اسیدی شود کلسیم در نواحی اسیدی جذب می شود زیرا بسیار قلیایی است. بدن از کلسیم به عنوان یک حائل استفاده می کند تا میزان بیش از حد اسیدی را خنثی کند و کلسیم را از استخوان ها بگیرد، زمانی که باید میزان اسیدی بودن خون و بافت‌ها متعادل شود به این دلیل است که میزان اسیدی بودن خون در مدت طولانی موجب پوکی استخوان می شود که در این صورت استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند.

اگرچه منابع اسیدی بودن و سمی بودن در محیط زیست ما بسیار است بزرگترین عامل برهم زننده تعادل PH رژیم غذایی ما است. مشکل ما چیزی بیشتر از دریافت نکردن کافی غذاهای قلیایی است تا مصرف بیش از حد غذاهای اسیدی میوه جات و سبزیجاتی که غنی از پتاسیم هستند. و آنها به عنوان حائل طبیعی در مقابل اسیدی بودن عمل می‌کنند. غذاهای خام، نوشیدنی های سبز رنگ و آب به همراه لیمو یا یا لیمو ترش موجب قلیلیی شدن می‌شوند.

از جهتی دیگر غذاهای فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی کلرید سدیم یا نمک خوراکی هستند که رگ های خونی را منقبض می کنند و موجب اسیدی شدن می شوند. پروتئین حیوانی خیلی زیاد، و غلاتی که کلسیم دارند نیز اسید سولفوریک تولید می کنند که به عنوان اسیدهای آمینه موجب می شوند اسید سولفوریک در خون ایجاد شوند، همانطور که اسیدهای آمینه در خون شکسته می‌شوند.

روغن ماهیدرمان خار پاشنه - هاو کن یو

اسیدهای چرب امگا ۳ ، یکی از خواص روغن ماهی، یکی از قویترین ابزارهای طبیعت در برابر آماس است. غذاهای حاوی امگا ۳ شامل روغن ماهی می شوند که شما می توانید از طریق قرص های روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ به طور روزانه دریافت کنید تا بدنتان از درد و ناراحتی التیام یابد. بسیاری از مشکلات سلامت آمریکایی ها می تواند به علت عدم تعادل در میزان امگا ۳ و امگا ۶ باشد. در جوامع امروزی چربی های امگا ۶ برای شما بد نیستند، اما اگر در مقدار زیاد و بدون چربی‌های امگا ۳ مصرف شوند موجب آماس می شوند که منجر به بیماری مزمن می‌شود.

برای اکثر مردم مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم روغن ماهی به صورت روزانه، مقدار موثر و مطمئنی است. به خاطر داشته باشید که همه روغن های ماهی به میزان مساوی تولید نمی شوند. بیشتر روغن‌های ماهی فرآوری می‌شوندکه به سادگی اکسید می شوند چون چربی های امگا ۳ دارای حلقه های اشباع نشده هستند آستانه گرمایش پایینی ارند و می‌توانند به سادگی فاسد شوند به همین دلیل شما باید روغن ماهی را به شکل تری گلیسیرید خریداری کنید که برای دوام بیشتر حاوی آنتی اکسیدان هستند مانند روغن های ضروری.

روغنهای مخصوص ماساژدرمان خار پاشنه - هاو کن یو

روغن های گرم بی‌نهایت برای پا موثر هستند. ماساژ مداوم پا جریان مایعات را افزایش می دهد و روند التیام را تند می کند و بافت سخت را می شکند. با کشش انگشتان پا و ماساژ آنها و پاشنه بافت خار بهبود می یابد، چون بافت قوی تر و ارتجاعی تر می شود. چنانچه شما از درد خار پاشنه رنج می برید مقداری روغن زیتون را گرم کنید و پاشنه تان را عمیقاً خوب ماساژ دهید. این یکی از بهترین فواید استفاده از روغن نارگیل است. استفاده از روغن گرم شده نارگیل و زیتون پاشنه های تان را آرام می کنند و از عوارض مصرف مضر و بیش از حد پوشیده شدن پا و عرق کردن آن ها جلوگیری می کند.

یکی از خواص روغن های ضروری خاصیت ضد آماس آنهاست که این روغن ها عبارتند از روغن رزماری، روغن آویشن، روغن رز و روغن اسطوخودوس.

کفش های ورزشی مناسبدرمان خار پاشنه - هاو کن یو

انتخاب کفش درست برای سبک زندگی تان و فعالیت جسمی تان بسیار اهمیت دارد شما می توانید با کفشی که متناسب پای شماست با خاصیت جذب شوک، ساق پای محکم و شمارنده محافظ شمارنده پاشنه از خار پاشنه جلوگیری کنید. کفش هایی که خیلی سفت هستند حرکت تاندون ها را محدود میکنند که به استخوانهای پا آسیب می‌زنند. پوشیدن کفش مناسب فشار بر پاشنه را کم می‌کند و کمک می کند وزن بدن شما به طور مساوی تقسیم شود.