حتما تا بحال خودتان یا اطرافیانتان دچار خونریزی بینی شده اید. این مشکل که به دلایل متنوعی احتمال وقوع آن وجود دارد تا حدی که به عنوان خون ریزی طبیعی تلقی شود، می توان توسط خود بیمار یا فرد دیگری مسط به کمک های اولیه مداوا شود. در این مقاله از “هاو کن یو” بهترین روش متوقف کردن خونریزی بینی و همچنین جلوگیری از آن را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار می دهیم. با ما همراه باشید.
١- قدم نخست خونسردی کامل و کنترل شرایط است. در این قسمت نیز شما به عنوان شخص کمک کننده و یا شخص بیمار بایستی به خود کنترل کامل داشته باشید.
٢- بر روی یک صندلی یا مبل نشسته و سر خود را مقداری به طرف جلو خم کنید. (از دراز کشیدن بپرهیزید زیرا ممکن است خون به مجاری تنفسی نفوذ کرده و باعث مشکلات دیگر شود.

photo_2016-04-06_16-12-55
٣- توسط انگشت اشاره و شست خود، قسمت گوشتی و نرم بینی خود را فشار داده و سعی کنید مجرای بینی خود را کاملاً ببندید.( در این مرحله با دهان نفس بکشید)

photo_2016-04-06_16-14-20
۴- با دست دیگر پلاستیک حاوی یخ را بر روی گونه ها و بینی خود قرار دهید. سرما باعث ارامتر شدن جریان خون و در نتیجه انعقاد سریع تر خون و رگ های بینی خواهد شد.

photo_2016-04-06_16-14-59
۵- عملیات فشار دادن پره های بینی و کمپرس یخ را تا حد اقل ١٠ دقیقه ادامه بدهید. پس از گذشت ١٠ دقیقه، اگر بینی هنوز خون ریزی داشت همین اعمال را برای ١٠ دقیقه بیشتر نیز تکرار کنید.
۶- در صورت اطمینان از بند آمدن خون ریزی میتوانید به صورت نشسته یا دراز کش برای چند ساعت استراحت کنید.

توسط روش های بالا اطمینان داشته باشید که خونریزی های طبیعی و معمولی را می توان متوقف کرد. اگر توسط روش بالا خونریزی بینی قطع نشد به پزشک خود مراجعه کنید.
حال چند روش برای پیشگیری از خونریزی بینی را با شما در میان خواهیم گذاشت. در مواقعی که احساس کردید احتمال خونریزی بینی وجود دارد :
١-از دارو های رقیق کننده ی خون مانند آسپرین استفاده نکنید.
٢- مایعات خنک و ماءالشعیر استفاده بکنید. از خورن نوشیدنی های داغ به مدت ٢۴ ساعت پرهیز کنید.
٣-سیگار نکشید.
۴-حرکات سریع انجام ندهید و تا حد امکان اهسته قدم بردارید. از خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
۵-در هنگام خوابیدن سعی کنید سر خود را بالاتر از سطح قلبتان قرار دهید.

اگر علیرغم روش های درمان و پیشگیری گفته شده در بالا خونریزی بینی به دفعات تکرار شد، سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

منبعwikihow