اگر شما هم جز آن دسته افرادی باشید که مشکل صافی کف پا دارند و در عین حال دوست دارند تا بدوند و ورزش کنند، شاید دوست داشته باشید تا برای رفع این مشکل راه هایی را بیابید. راه های بسیاری برای حل این مشکل وجود دارند و عمدتا چندان سخت نیستند. در این مقاله ابتدا علایم صافی کف پا را با پرسیدن چند سوال مطرح میکنیم و سپس به بحث راجع به موارد و روش های درمان آن میپردازیم.با هاو کن یو همراه باشید.

ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید: اول از همه باید متوجه شوید که آیا کف پایتان صاف است یا خیر.

  1. آیا پا درد دارید؟ خصوصا در قسمت کف و پاشنه پایتان؟
  2. آیا به سختی میتوانید بر روی نوک انگشتان پایتان بایستید؟
  3. آیا  قسمت داخلی مچ پایتان دچار تورم شده است؟
  4.  آیا  در قسمت ساق پا، برآمدگی کف پا، زانو احساس درد و یا  احساس کشیدگی عضلات در قسمت های پایین زانو دارید؟
  5. آیا کفش هایی که میپوشید به درست قالب پایتان نمیشوند؟
  6. آیا  کف هر دو پایتان کاملا صاف روی زمین قرار میگیرد؟

یک را ساده برای سنجش صافی کف پا:صافی کف پا - www.howcanu.com

ساده ترین راه تشخیص صاف بود کف پا این است که کف پایتان را مرطوب کنید (خیس نکنید) و بر روی یک زمین صاف و خشک قدم بگذارید. شخصی که گودی پای نرمال داشته باشد، زمانی که دو پایش را کنار هم قرار میدهد، قسمتی داخلی  از رد پاهایش به صورت هلال مانند خالی است و این نشان دهنده بخشی از پا است که بر روی زمین قرار نمیگرید. اگر رد پایتان به صورت کامل بر روی زمین افتاد، این اتفاق نشان دهنده این است که کف پایتان صاف است.

از دکتری که در ضمینه ناهنجاری های پای تخصص دارد مشاوره بگیرید.

اگر فکر میکنید که کف پایتان صاف است، با دکترتان و یا یک متخصص حرفه ای در ضمینه پا، مشورت کنید تا بتوانند یک معاینه جامع و کامل بر روی پایتان انجام دهند.

قطعا دکترتان به محض دیدن کف پایتان، قادر خواهد بود تا سریعا به شما پاسخ دهد که آیا کف پایتان صاف است یا خیر. البته پی بردن به علت این قضیه مستلزم انجام چندین آزمایش اضافی همچون عکاسی با اشعه ایکس و MRI است. پس از انجام این تست ها، پزشکتان قادر خواد  بود تا تشخیص دهد که مشکل شما ناشی از چه بوده است؟ آیا علت آن ناهنجاری در استخوان های پایتان است و یا به علت  یک بیماری مانند آرتروز یا دیابت است و یا  اصلا بر اثر یک صدمه اینجاد شده است.

بعد از تشخیص صاف بودن کف پا، چندین پیشنهاد برای حل این مشکل وجود خواهند داشت.

 انجام ورزش های موثرصافی کف پا - www.howcanu.com


1. جمع کردن پا

این روش جز اولین تمرین هاییست که میتوانید برای رفع مشکل صافی کف پا انجام دهید. هدف از این کار این است که با جمع کردن انگشتان پایتان به داخل،  فاصله بین پاشنه پا  تا بستر زیرین انگشت شصت پایتان را کم کنید. این ورزش برای تقویت قوس کف پا و ایجاد کردن  آن مناسب است.

2. ایجاد کشش در قسمت پشت پا

با انجام این تمرینات  و ایجاد کشش  میتوانید درد ناشی از ماهیچه هایی را که به دلیل برخی شرایط غیر معمول بر رویشان فشار است را کاهش دهید. برای هر قسمتی از بدن که دچار درد و کوفتگی است، تمرین کششی مخصوص وجود دارد. با ایجاد کشش در قسمت پشت و ساق پا میتوانید مشکل مربوط به قوس پای کم را حل کنید. تمریناتی از قبیل:

3. کشش ساق پا به وسیله دیوار:

رو به دیوار بایستید و دستهایتان را موازی هم و تا سینه بالا آورده و کف دست ها را به دیوار فشار دهید. سپس از دیوار فاصله گرفته و  پای راست خود را پشت پای چپ قرار دهید و پای جلویی را به آرامی رو به جلو خم کنید، زانوی پای عقبی باید حسابی صاف باشد و اصلا خم نشود. و همچنین باید پاشنه اش کاملا روی زمین باشد. در این حالت شما باید کاملا متوجه فشار وارده بر ساق پای راستتان شوید. کمرتان را صاف نگه دارد و چند ثانیه  در این حالت باشید و سپس جای پاها را با یکدیگر عوض کنید.

3. حرکت سگ رو به پایین:

 چهار دست و پا رو زمین قرار بگیرید. آرنج دستان خود را بکشید و قسمت بالای کمر، بین دو شانه را آزاد کنید. زانو ها را بالا آورده و در این حالت پشت خود را از لگن خاصره به سمت عقب بکشید تا زانوها نیز صاف شوند. در این حالت بازوها و کمر شما در یک خط قرار می گیرد. حالا پاها را کمی بکشید و سر خود را بین بازوها قرار دهید. در این حالت احساس می کنید که شخصی از عقب شما را گرفته و میکشد.

5. بالا کشیدن ساق پا:

این ورزش جز ورزش های پایه ای مخصوص به ایجاد قدرت در ناحیه قوزک پا به  حساب می آید و بدین صورت است که بر روی سطحی کمی بالاتر از زمین (مثلا لب پله) ایستاده و 1/4 جلوی پایتان را رو لبه پله میگذارید و سعی میکنید تا پاشنه های پاهایتان را به بالا بکشید و کمی نگه داشته و سپس دوباره آن ها را در راستای پنجه پایتان قرار میدهید. کمی مکث کرده و سپس مجددا  تکرار کنید.

6. یوگای انگشتان پا:

صافی کف پا - www.howcanu.com

ماهیچه هایی که  انگشتان پا را کنترل میکنند، مشابه با ماهیچه هایی هستند که انگشتان دست را کنترل میکنند. این ماهیچه ها به طور مداوم به کار گرفته میشوند و احتیاج به تحریک و تقویت شدن دارند. یکی از تمرینات یوگای پا بدین صورت است که باید سعی کنید انگشت شصیت پایتان را پایین قرار داده و چهار انگشت دیگرا را به بالا بکشید و سپس انگشت شصت را بالا کشیده و چهار انگشت دیگر را به پایین بکشید.

انتخاب کفشی مناسب ترصافی کف پا - www.howcanu.com


زمانی که صحبت از کفش مناسب میشود، قطعا دکترتان کفشی که در قسمت پنجه نرم باشد و خم شود را ( اگر بخواهیم تشریح دقیق تری کنیم، منظور کفشی است که نقطه خم شدن کف آن دقیقا  برای پایتان مناسب باشد.) و کفشی که قسمت پاشنه آن بزرگ باشد و کاملا پاشنه پایتان را بپوشاند و علاوه بر آن جنس آن به قدری سفت باشد که کفش دچار تابیدگی و پیچش نشود  را به شما پییشنهاد میکنند.

استفاده از کفی طبی

اگر کمی بیش از چند وقت یک بار، در قسمت کف پایتان احساس ناراحتی خفیف دارید و کفشتان را هم مناسب کرده اید، میتوانید تا از کفی طبی استفاده کنید. استفاده از کفی طبی که توسط متخصص مخصوص پا و با توجه به مدل راه رفتن شما و مج پایتان طراحی شده است، باعث تراز کردن کف پایتان میشود. استفاده از کفی طبی، مشکل شما را درمان نمیکند، اما نحوه قرار گیری پایتان و نحوه قدم گذاشتنتان را  اصلاح کرده و در نیتجه باعث کاهش کشش و درد اضافی وارد شده به زانو، مچ پا و برآمدگی های روی پایتان میشود.

داروی کورتیکواسترویید مصرف کنید.

در مواردی که درد پایتان شدید است، دکتر تزریق داروی کورتیکواسترویید را تجویز میکند. این دارو برای تعدیل دردهای ناشی از صدمه  دیدن تاندون ها، التهاب، آرتروز و تمام مواردی که ممکن است به مشکل صافی کف پا مرتبط باشند، مناسب است.

وزنتان را کمتر کنید.

با وجود این که مشکل صافی کف پا با عمل درست میشود، اما لازم است تا بدانید که در بعضی افراد علت رخ دادن این مشکل به دلیل افزایش وزن یک باره بوده است و آنها میتوانند تا قبل از صاف شدن کامل قوس کف پایشان، با کم کردن وزنشان  از بیشتر شدن این مشکل جلوگیری کنند.

عمل کف پای صاف ( بالا کشیدن قوس پا)

بسته به شدت صاف بودن کف پا و سن بیمار، این عمل به سه مدل دسته بندی میشود. پیوند استخوان- ایجاد فشار ملایم بر روی بافت گوشتی- بریدن استخوان

کف پای صاف و منعطف:  این عمل برای مواردی کاربرد دارد که بیمار بتواند کف پایش را حرکت دهد و خم کند و هدف از این عمل ایجاد قوس در کف پا است. در این عمل با دستکاری تاندون اصلی داخل پا، آن را مجبور میکنند تا کف پا را بالا کشیده و باعث ایجاد قوس در کف پا شود.

کف پای صاف و سخت: تمرکز این عمل بر روی اصلاح  مشکل شکل کف پا طی چندین مرحله است که باعث ناتوانی بیمار در حرکت دادن کف پایش شده است. در این مورد، بیمار قبل از عمل نمیتواند کف پایش را حرکت دهد و به همین دلیل ترمیم کف پا مهمترین بخش این عمل است.

با توجه به این مقاله، اگر تا قبل از این از  مشکل صافی کف پا رنج میبردید و نسبت به حل آن نا امید بودید، اکنون راه های حل این معضل را میدانید و روش های ساده ای را آموخته اید که خودتان به تنهایی میتوانید آنهارا انجام دهید و در حل مشکلتان موثر خواهند بود.