امروزه با بیشتر شدن تعدا خانوار های آپارتمان نشین و نبود فرهنگ آپارتمان نشینی، افزایش صدا در خانه ها را تجربه میکنیم. در حقیقت، همه ی ما آپارتمان نشین ها کم و بیش با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم. حالا چاره چیست؟ پاسخ به این پرسش دقیقا همان چیزی است که در این مقاله برای شما تهیه کرده ایم. چطور خانه ی خود را عایق صدا کرده و از شر سر و صداهای مزاحم خلاصی یابیم؟

سر و صداهای داخل آپارتمان گاهی از جانب همسایه های پر سر و صدا و احیانا بی فرهنگ است، و گاهی حتی آبی که از داخل لوله های ساختمان رد می شوند هم باعث سر و صدا می شود. این موضوع زمانی بدتر است که لوله های داخل آشپزخانه باشد و صدای تولید شده ی ان اشتهای شما را کور کند.

در اولین قدم باید ببینیم که اساسا تعریف صدا چیست؟ صدا چگونه تولید می شود؟ در واقع صدا عبارت است از ارتعاش و لرزش امواج هوا. آن صدایی که از داخل دیوار همسایه بغلی عبور کرده و به داخل خانه ی ما می آید ارتعاش و لرزش دیوار است که باعث ارتعاش و لرزش هوای داخل منزل ما هم می شود و در نتیجه صدا به داخل گوش ما می آید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که چون صدا از طریق هوا منتقل می شود بهترین راه حل برای جلوگیری از رسیدن آن به گوش مسدود کردن منافذ و ترک ها و هر چیزی که است که باعث انتقال امواج مرتعش شده می شود.

عایق صدا www.howcanu.comاگر قرار است عایقی که این منافذ را مسدود می کند کار خود را به بهترین نحو انجام دهد باید سه ویژگی داشته باشد: باید اول از همه بدون شکاف باشد چرا که همانطور که گفتیم صدا حتی از باریک ترین و کوچک ترین منفاذی هم عبور می کند. دوم باید جرم داشته باشد تا در برابر ارتعاش و انتقال ارتعاشات مقاوم باشد و ویژگی آخر هم اینکه باید صدا را به دام بیندازد تا ارتعاشات مستقیما از یک شی به شی دیگر منتقل نشوند. واقعیت ها و تصورات غلط دیگری هم راجع به سر و صدا وجود دارند که درک آنها حایز اهمیت است:

  • با اینکه فایبرگلاس و سایر انواع عایق خیلی خوب می توانند در برابر سرما و گرما عمل کنند، در برابر عایق صدا چندان عملکرد خوبی ندارند. چرا که فاقد جرم هستند. عایق فایبرگلاس به کاهش انتقال سر و صدا یا نویز از طریق دیوارهای داخلی و خارجی زمانی به خوبی عمل می کند که با دقت برش داده شده و پیرامون و عقب سیم ها ، لوله ها و جعبه های برق محکم قرار بگیرند. اما باید تمام حفره ها و ترک ها را با ماده ی سنگینی مثل درزگیر یا گچ پر کرد و پوشاند تا تازه به اندازه ی متوسط عایق صدا ایجاد شود. و برای اینکه عایق فایبرگلاس عملکرد موثری داشته باشد باید استفاده از آن را با روش های دیگری که برای کمتر کردن صدا استفاده می شوند همراه نمود.
  • تیر آهن، داکت ها و لوله ها به راحتی مرتعش می شوند و صدا را از یک جا به جای دیگر منتثل می کنند.برای کاهش این صدا، از کش یا سایر مواد ارتجاعی برای پشتیبانی از لوله ها و تیرآهن ها استفاده کنید. می توانید با شکستن ماده صدا را به دام بیندازید: به جای نصب یک تیرآن بلند دو تیرآهن کوتاه را نصب کنید طوری که بین آن دو فاصله باشد.
  • مواد نرم و متراکم نظیر پرده های سنگین، مبلمانی که از فوم سنگین ساخته شده باشد یا فرش ضخیم از پژواک داخل اتاق یا منزل می کاهند و فضای آن را آرام تر می کنند و از انتقال صدا به اتاق های بقلی اندکی می کاهند.

چگونه خانه ای آرام و دنج اما بسیار بدترکیب و فاقد آسایش بسازیم؟! (طنز)

عایق صدا www.howcanu.comمی توان خانه ای ساخت که اصلا هیچ صدایی به دخل آن نیاید. با استفاده بتون می توان دیوارهای محکم و ضخیمی ساخت که فضایی دنج در داخل خانه برای شما رقم بزنند. سپس کل خانه را می توان با خاک و گل انباشت تا هیچ درز و سوراخ و منفذی باقی نماند. یعنی عملا خانه را زیر خاک دفن کنبد. بتون هیچ شکافی ندارد که امواج صدا از داخل آن حرکت کند، در ضمن با بتون دیوار بسیار ضخیم است و نمی لرزد و از این جهت امواج صدا به داخل خانه ی شما نمی آید. آنوقت خواهید توانست خواب خیلی راحت و عمیقی داشته باشید. ولی از طرف دیگر باید از جایی بتوانید وارد خانه شوید. بنابراین به فکر ساخت در می افتید. از طرف دیگر چون همه جای خانه مسدود شده، نور و هوا هم به داخل نمی آید. پس به فکر ساخت پنجره می افتید. حمام و توالت هم به فن و تهویه کننده نیاز دارند. و از آنجا که دیوارهای بتونی چندان مناسب خانه نیستند به فکر این می افتید که یکی دو تا از دیوارها را چوبی کنید. بعد ی کمرتبه می بینید که دیوارها درز و شکاف دارند و امواج صدا به راحتی از طیق آنها به داخل می آیند.

همانطور که می بینید تلاش برای ساخت خانه ای دنج و ساکت همیشه به قیمت زیبایی و راحتی تمام می شود. اما لزوما هم نباید اینطور باشد. ما در زیر چند مرحله به شما ارائه می کنیم که می توانید برای دنج و آرام تر کردن خانه تان از آنها استفاده کنید.

برای عایق صدا ی خارجی چه باید کرد ؟

عایق صدا www.howcanu.com

  1. تمام درزها و حفره ها را باید مسدود کنید. همانطور که قبلا بیان شد، صدا حتی از باریک ترین منافذ هم عبور می کند. نوار درزگیر تهیه کنید و تا می توانید پنجره ها و کناره های در را مسدود کنید. هم هوای آلوده به داخل نمی آید هم سر و صدا.
  2. شیشه ی پنجره ها را عوض کنید و شیشه های ضخیم و با کیفیت بالا در آن ها تعبیه نمایید. وقتی هوا طوفانی می شود و باد می آید این شیشه ها مقاوم هستند. همچنین سر و صدا را هم مهار می کنند.
  3. به دیوارهای خانه حجم اضافه کنید. از لایه ی گچی برای نصب به دیوارها استفاده کنید. اگر دیواری به خیابان شلوغ مشرف است این کار بسیار مفید است.
  4. بیشتر صدا ها از کانال کولرهای آبی قدیمی و یا کانال های شومینه و بخاری به داخل خانه ساطع میشود. سعی کنید دیواره ی این کانال ها را با مواد عایق پوشانده یاحداقل درپوش بهتری روی این کانال ها قرار دهید تا صدا های مستقیم کمتری به خانه وارد شوند.

کم کردن سر و صدای داخلی

عایق صدا www.howcanu.comمنظور از سر و صدای داخلی صداهایی است که از داخل ساختمان به گوش شما می رسد و برخی از راهکار های ضد صدا کردن خارجی برای آن سازگار نیست. برای عایق کردن خانه در برابر صدا های داخل ساختمان، میتوانید یک لایه  گچی به دیوار خود اضافه کنید. اگر امکان این کار وجود ندارد سعی کنید تمام ترک ها و سوراخ های دیوار را بپوشانید. ممکن است فکر کنید، تغییر زیادی حاصل نمیشود اما مطمئنا نتیجه مناسبی خواهد داد.

افزودن لایه گچی (درای وال = دیوار خشک) به دیوار

این کار برای مهار کردن سر و صدا مفید است. می توانید این کار را با دو روش انجام دهید. در اولین روش، به صورت افقی مجاری لایه گچی ارتجاعی را با درل سوراخ کنید و سپس لایه ی ثانویه ای به ابعاد ۵/۸ اینچ اضافه کنید. در روش دوم، برای اینکه خانه در نهایت آرامش قرار بگیرد. دیوار جداگانه ای به ابعاد ۲x4 می سازید ، حفره را عایق می کنید، به هر دو دیوار لایه گچی اضافه می کنید و سپس به اندازه ی یک اینچ دورتر از دیوار موجود آن را نصب می کنید. افزودن لایه گچی به دیوار به این معنی است که باید جای جعبه های فیوز برق و کلید و پریزها را هم عوض کنید تا بتوانید از آنها استفاده کنید.

عایق صدا ی سیستم های گرمایشی و لوله ها

سیستم های گرمایشی و لوله ها از این لحاظ بدتر هستند چون سر و صدا را هم تولید می کنند و هم توزیع.

برای محدود کردن سیستم های رسمایشی و گرمایشی این کارها را انجام دهید:

  1. بخش کوتاهی از داکت فلزی گرد که به هر یک از رجیسترهای گرما منتهی می شوند را با داکت انعطاف پذیر و عایق شده عوض کنید تا سر و صدای اجاق در بقیه جاهای خانه نپیچد.
  2. بخش ۶ اینچی را ببرید و آن را با بوت کشی عوض کنید تا صدا را مهار کند.
  3. داکت جداگانه ای را از هر لاین برای هر یک از رجیسترها نصب کنید. رجیترها (درجه های) گرمایش که داکت مشترک دارند و مستقیما روی هم قرار گرفته اند یا اتصال عقب به عقب دارند راه آزادی را برای انتقال سر و صدا فراهم می کنند.

عایق صدا ی ورودی لوله ها

عایق صدا www.howcanu.comا

  1. گر لوله های ساختمان هنگام کار کردن ماشین لباس شوییی یا ظرف شویی سر و صدا می کنند برای خفه کردن آن، خفه کن ضربه قوچ نصب کنید. با این کار از لرزش لوله ها جلوگیری می کنید.
  2. همچنین می توانید برای کاهش لرزش لوله ها از ایزولاتور لوله استفاده کنید.