در فصول سرد سال همیشه مشکل یخ زدن لوله های آب یک مشکل جدی و البته دردسر ساز به حساب می آید و البته به سبب یخ زدن با قطعی آب مواجه هستیم که یک مشکل بزرگ برای هر خانه یا ساختمان است. حال در این مقاله از هاو کن یو به شما آموزش خواهیم داد که چگونه این یخ زدگی را از بین ببرید و البته از یخ زدن مجدد آن جلوگیری کنید. با ما همراه باشید.

مهم ترین و ابتدایی ترین کار پیشگیری از یخ زدن و این مشکل است، چراکه همیشه با یک قطع و وصل شدن ساده کار به پایان نمی رسد و این یخ زدگی به راحتی می تواند منجربه ترکیدگی، نشت و البته صدمات مشابه دیگری شود. اما روش های جلوگیری از یخ زدگی لوله چیست و اگر یخ زد چگونه آن را برطرف کنیم؟

محل تقریب لوله های یخ زده را شناسایی کنید:

در ابتدا می بایست اقدام به شناسایی محل یخ زدگی لوله ها کنید. برای این کار می توانید دانه دانه شیر های آب را باز کرده تا حدودی متوجه شوید در چه سمتی از ساختمان این یخ زدگی رخ داده است. همه شیر های آب را کمی باز کنید و البته از هدر رفتن آن جلوگیری کنید و ظرفی زیر آن قرار دهید. این جریان ساده آب می تواند به آب شدن یخ ها کمک کند. این کار به کاهش فشار موجود در لوله ها هم کمک می کند.

  • معموله به سبب بخار موجود لوله های آب گرم بیشتر از آب سرد یخ می زنند.
  • اگر لوله آب گرم از مجاورت آب سرد عبور می کند باز کردن آب گرم و عبور آب گرم از کنار لوله های آب سرد به آب شدن یخ ها کمک می کند.

شناسایی نواحی که یخ زدگی بیشتر در آن ها اتفاق می افتد

شناسایی کلی

%db%8c%d8%ae-%d8%b2%d8%af%da%af%db%8c-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%a2%d8%a8

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

اگر در مرحله قبل نتوانستید که محل تقریب را پیدا کنید ویا چند بخش و یا قطعی بزرگی در منزل شما با قطعی آب مواجه شده بود حال شما می توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید و نواحی را حدودی را حدس و تخمین بزنید.

  • اکثر نواحیی که از روی کار، لوله کشیی  شده اند و به آن دسترسی دارید
  • زیرزمین و انبار ها
  • لوله های نزدیک وسایل سرمایشی
  • شیر های آب و نواحی اطراف آن

به دنبال ترکیدگی و یا نشت بگردید

%db%8c%d8%ae-%d8%b2%d8%af%da%af%db%8c-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%a2%d8%a8-03

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

در نواحی که ذکر شد مخصوصا نزدیگی اتصالات و شیر های آب به دنبال ترک و یا نشت و چکه های آب باشید. با یخ زدن آب و افزایش حجم آن به راحتی می تواند باعث صدمه به لوله آب شما شود.

  • نواحی خارج از دید و پشت لوله ها و شیر های آب و اتصالات بیشتر در معرض صدمه هستند. آن ها را با دقت برسی کنید. برای این کار از یک آینه کوچک می توانید کمک بگیرید.
  • اگر در این مراحل با هر گونه صدمه و آسیب مواجه شدید در اولین اقدام شیر اصلی ورودی آب به ساختمان را ببندید. حال میبایست در ابتدا به تعمیر این نواحی بپردازید قبل از اینکه مشکل بزرگ تر و جدی تر شود.

پیدا کردن محل دقیق یخ زدگی

%db%8c%d8%ae-%d8%b2%d8%af%da%af%db%8c-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%a2%d8%a8-04

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

پس از مراحل بالا که حدودی محل را پیدا کردید و با صدمه مواجه نشدید و یا آن را تعمیر کردید باید به از بین بردن یخ زدگی بپردازید، برای این کار اینجا در وبسایت هاو کن یو، روش های زیر را به شما پیشنهاد می دهیم

  • با دست خود بر روی لوله ها بکشید. در محل یخ زدگی کمی حرارت کمتر است و شما می توانید با کمی دقت آن را پیدا کنید. در صورت در اختیار داشتن دستگاه اندازه گیری حرارت کار شما به مراتب راحت تر خواهد بود
  • با دسته پیچ گوشتی یا … بر روی لوله ها بزنید، جلو و عقب و نواحی مختلف را ضربه بزنید، معمولا در ناحیه یخ زده صدای تیز تر و مشابه با شئ سخت تر را خواهید شنید.

روش های از بین بردن یخ زدگی لوله 

کمی شیر آب نزدیک را باز کنید

%db%8c%d8%ae-%d8%b2%d8%af%da%af%db%8c-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%a2%d8%a8-05

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

حال که مکان یخ زدگی را کشف کردید نوبت به باز کردن آن و رفع مشکل می رسد. نزدیک ترین شیر به مکان یخ زده را بارز کنید. برای نتیجه بهتر می توانید لوله های نزدیک تر را هم باز کنید. حواستان باشد که آب در حال حرکت شانس خیلی کمتری بای یخ زدن نسبت به آب ساکن داخل لوله دارد. ولی از هدر رفتن آب جلوگیری کنید.

از سشوار کمک بگیرید

%db%8c%d8%ae-%d8%b2%d8%af%da%af%db%8c-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%a2%d8%a8-06

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

حال هم ناحیه دقیق شناسایی شده و شیر آب را باز کردید از یک سشوار می توانید برای باز کردن لوله کمک بگیرید ولی در این کار باید دقت کنید. حتما از حرارت کمتر و پایین تر کمک بگیرید و به هیچ عنوان دست خود را در یک ناحیه نگه ندارید. سشوار را با حرارت متوسط و یا کم روشن و مدام دست خود را در طول لوله جابه جا کنید. نگه داشتن در یک ناحیه و حرارت زیاد و ناگهانی به راحتی می تواند منجربه ترکیدگی لوله شود.

  • لوله های پی وی سی با حرارت های بالا می توانند آسیب ببینند بنابر این پیشنهاد می شود از تفنگ های گرمایی استفاده نکنید.

استفاده از چسب گرمایی

%db%8c%d8%ae-%d8%b2%d8%af%da%af%db%8c-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%a2%d8%a8-07

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

شاید تا به حال با این مورد مواجه نشده بودید. ولی چسب گرمایی در دسترس، یکی از بهترین وسایل برای باز کردن لوله های یخ زده به حساب می آید. این چسب حرارتی را از وسایل ساختمانی معتبر تهیه و سپس به دور تا دور ناحیه مشخص شده و کمی بیشتر از آن بپیچید و سپس سیم و دوشاخ برق آن را به پریز برق متصل کنید. این چسب شامل المنت های گرمایی است که کم کم شروع به گرم شدن می کند.

  • هرگز از درجه حرارت بالا استفاده نکنید و دمای متوسط و حتی پایین کمک بگیرید.

محیط را گرم کنید

08

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

بسیاری از این مواقع این گرفتگی و یا یخ زدگی لوله در زیرزمین و انباری ها اتفاق می افتد که در این صورت یکی از بهترین روش ها برای باز کردن لوله ها، گرم کردن محیط است. برای این کار از یک یا چند منبع روشنایی و یا وسایل گرماشی مختلف می توانید کمک بگیرید. در رابطه با روشنایی مقصود لامپ های رشته ای است که می توانید در نزدیکی محل یخ زدگی یکی از آن ها را با سیم سیار روشن نگه دارید.

گرم کردن دستی لوله ها

09

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

یک حوله و یا پارچه را داخل آب گرم زده و سپس آن را دور تا دور ناحیه مورد نظر بپیچید و و هر چند دقیقه یکبار این کار را تکرار کنید. این آب گرم باید دمایی بین ۱۰ الی ۱۵ درجه داشته باشد . نه بیشتر… به هیچ عنوان آب سرد بر روی آن قرار ندهید و یا حوله را برای مدت طولانی رها نکنید که نتیجه عکس خواهید گرفت.

یخ زدگی لوله های داخل دیوار 

چنانچه لوله های شما در دسترس نیستند و داخل کار قرار گرفته اند حال می بایست روش های دیگر را تست کنید.

روشن کردن وسایل گرمایشی

10

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

معمولا در ساختمان های بزرگ وسایل گرمایشی و لوله ها و متعلقات آن از نزدبکی لوله های آب عبور می کند. شما علاوه بر استفاده مکرر از این وسایل تا باز شدن لوله، همچنین می توانید یک وسیله گرماشیی را از داخل ساختمان روبه روی دیواری که لوله ها از آن عبور می کند قرار دهید.

حفره ای در دیوار ایجاد کنید

11

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

اگر از روش های بالا نتیجه نگرفتید متاسفانه باید کمی دست به تخریب بزنید، هر چند این راه به عنوان آخرین راه پیشنهاد می شود. با استفاده از فردی آگاه و یا نقشه ساختمان محل دقیق عبود لوله را پیدا کنید، و حال روش های قبل و یا گرم کردن لوله از یک ناحیه را به کار ببرید.

روش های جلوگیری از یخ زدگی لوله ها 

عایق بندی کردن لوله ها

16

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

با استفاده از اسفنج های لوله شکل و یا هر عایق دیگری ناحیه های خراج از ساختمان و در معرض هوای سرد لوله ها را کاور کنید. برای این کار از پشم شیشه هم می توانید کمک بگیرید، برای ثابت نگه داشتن این کاور ها هم از سیم یا … می توانید استفاده کنید.

شیر های آب را از هوای سرد و باد حفظ کنید

%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%db%8c%d8%ae-%d8%b2%d8%af%da%af%db%8c-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%a2%d8%a8

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

درصد عظیمی از یخ زدگی ها از ناحیه شیر های آب اتفاق می افتد چرا که خارج از دیوار هستند. برای جلوگیری از این اتفاق آن ها را با استفاده از بشی از یک بطری آب و … کاور کنید و یا آن ها را با  عایق بپیچید.

از منابع نور کمک بگیرید

%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%db%8c%d8%ae-%d8%b2%d8%af%d9%87

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

اگر نواحی از ساختمان شما مدام دچار یخ زدگی می شود به راحتی و تنها با یک لامپ رشته ای در آن ناحیه از یخ زدگی آن طی شب جلوگیری کنید.

شیر آب را کمی باز کنید

%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%db%8c%d8%ae-%d8%b2%d8%af%d9%87-01

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم. منبع عکس wikihow

همانطور که گفته شد آب در جریان بسیار در برابر یخ زدگی از یک آب ساکن مقاوم تر است. شب کمی شیر آب را باز گذاشته و اجازه دهید به آرامی آب در لوله ها جریان داشته باشد.  حواستان باشد که به هیچ عنوان اجازه ندهید آب هدر رود و آن را جمع اوری و مجدد استفاده کنید.