چگونه خانه را رنگ کنیم؟ چگونه خودمان اقدام به رنگ کردن خانه کنیم.  تغییر دادن رنگ اتاق‌های منزلتان، تاثیر مثبت و بسیار زیادی در این‌ که فضای منزلتان چگونه به نظر بیاید و چه احساسی را منتقل کند دارد. اما پیدا کردن مناسب‌ترین رنگ، کاری بسیار مهم و حساس است.

 با این که انتخاب کردن رنگی اشتباه، می‌تواند به سادگی جبران شود، اما اغلب ما همیشه با خودمان در کشمکش هستیم و در آخر امن‌ترین گزینه (رایج‌ترین و ساده‌ترین رنگ) را انتخاب می‌کنیم. در این مقاله، مجموعه ای از نکاتی که به شما  هنگام انتخاب رنگ کمک می کنند را ذکر کرده‌ایم، تا هنگام انتخاب رنگ دیوارهایتان جسور و شجاع‌تر باشید. در این مقاله می‌توانید آخرین تغییرات و روند مدهای اخیر در این ضمینه، و همچنین نحوه رنگ کردن دیوارهایتان توسط خودتان را بیاموزید. در این‌جا ما شما را با برخی موارد کاربردی برای نقاشی منزلتان آشنا می‌کنیم.

انتخاب رنگ

ما قبل تر در هاو کن یو در رابطه با انتخاب رنگ مناسب برای خانه، اتاق، محل کار و … صحبت کردیم و مقاله کاملی در این رابطه با توجه به کارشماسی و کاربرد رنگ ها منتشرکردیم که در ادامه می توانید آن را مطالعه کنید اما با این حال بد نیست بدانید که  میزان استفاده از رنگ‌های نقاشی هم مانند هر چیز دیگری، همراه با گرایشات جدید مردم عوض می‌‌شود. به عنوان مثال در دهه ۸۰ رنگ سبز آووکادویی از جمله رنگ‌های پر استفاده برای رنگ دیوارهای حمام بود و در دهه ۷۰ رنگ‌های خردلی و نارنجی پرکاربرد بودند.

اگرچه استفاده از رنگ‌هایی از جمله آبی تیره و خردلی که جزو آخرین مدها بوده‌اند لذت بخش است ، اما بهتر است که همیشه همراه با مد روز پیش نروید و به جای آن از غرایضتان استفاده کنید و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که در منزلتان به شما احساس (حس خوب) را منتقل می‌کنند.

Joa Studholme، نویسنده کتاب معروف Farrow & Ball که در ضمینه دکور نوشته شده است، در این باره می گوید که: رنگ‌هایی را که دوست دارید انتخاب کنید. این قضیه امری کاملا واضح هست، اما ما هنوز بسیاری از مشتریان را می بینیم که احساس نیاز به ذوق و شوق بیشتری در منزلشان دارند.( و خود را در انتخاب رنگ، محدود می‌کنند.) پس اگر ایرانی هستید خود را فقط محدود به رنگ‌های ایرانی نکنید و رنگی که دوستش دارید را انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب رنگ مناسب برای اتاق و منزل

برای شروع از اتاق‌های منزلتان شروع کنید

رنگ آمیز کف اتاقتان را، هیچ وقت نادیده نگیرید، زیرا بعد از دیوارها، دومین سطح بزرگی که در اتاقتان به چشم می‌آید، کف آن است و باید رنگی مختص خود داشته باشد. حتی اتاق‌هایی با کفی چوبی و با رنگ‌هایی  از قبیل عسلی، آلبالویی و آهکی نیز، سایه روشن دارند و تاثیر به سزایی در این که، رنگ اتاقتان چگونه به نظر بیاید دارند.

اجازه دهید تا ذوق هنریتان شما را راهنمایی کند. کارهای هنریتان را کنار هم قرار داده و از میان آن‌ها تاثیر گذارترین (برجسته‌ترین) رنگ را انتخاب کنید. این کار می‌تواند روشی خارق‌العاده برای انتخاب رنگ زمینه منزلتان باشد.

به شکل، اندازه و میزان نورگیر بودن اتاقتان در طول روز، توجه کنید. رنگ های تیره و نسبتا گرم، برای اتاق‌های دنجی مثل اتاق مطالعه و یا اتاق نشیمن مناسب هستند و به همان نسبت برای اتاق‌های بزرگ و پرنور هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.رنگ های روشن و رنگ خایی که خیلی جلب توجه می کنند از جمله قرمز، نارنجی، سبز، زرد و بنفش به صورت کلی در مقادیر کمتری استفاده می‌شوند، اما کاملا برایرنگ و عمق بخشیدن به اتاقتان مناسب هستند و آن اتاق  را کانون توجه منزلتان می‌کنند.

اما  اگر به دنبال ظاهری ساده و سرد هستید، از رنگ سفید براق برای حمام منزلتان استفاده نمایید و سقف را با سفید روشن‌تری رنگ‌آمیزی کنید و برای قسمت‌های دیگر منزل از سازه‌های چوبی استفاده نمایید.

این طرز فکر که اتاق‌های کوچک با رنگ سفید بزرگتر به چشم می‌آیند، طرز تفکری قدیمی است. اگر اتاقی کوچک دارید، نترسید و درانتخاب رنگ برای آن، شجاع باشید.

برخی از رنگ‌ها، از جمله رنگ‌هایی که در طبیعت بیشتر دیده می‌شوند، جزو رنگ‌های آرامش‌بخش هستند و به همین علت، تونالیته رنگ‌های طبیعی از جلمه سبز و آبی کم‌رنگ بیشتر در اتاق خواب و حمام کاربرد دارند.

ترکیب رنگ ها با یکدیگر

زمانی که رنگ خاصی را پیدا می‌کنید و فکر می کنید این رنگ برای اتاقهای منزلتان مناسب می‌باشد، این سوال پیش می‌آید که ترکیب این رنگ در کنار رنگ‌های دیگر چگونه به نظر می‌آید؟ اگر شما به دنبال دیواری با ویژگی‌های ظاهری خاص و یا با رنگی غلیظ هستد، و یا دوست دارید که با لوازم و اکسسوری‌های منزل و پارچه‌ها مقداری رنگ به منزلتان اضافه کنید؛ باید حواستان باشد تا ترکیب این رنگ‌ها در کنار یکدیگر، ترکیبی مناسب باشد.

از یک طیف رنگی استفاده نمایید، متخصصین زیادی در زمینه رنگ‌شناسی، سال‌های بسیاری از عمرشان را صرف ساختن جدول‌های تطابقات رنگی کرده‌اند، تا استفاده از رنگ‌ها برایتان آسان‌تر شود. رنگ‌ها و سایه‌هایی که در جداول رنگ، در طیف یکسانی از خطوط عمودی هستند، مکمل یکدیگر هستند.

وارد وبسایت Pinterest (وبسایتی معروف برای جست‌وجوی تصاویر) شده و درصفحه کاربریتان، عکس هایی را که علایق شما را در ترکیب رنگ‌ها و دکوراسیون نشان می‌دهند را ذخیره نمایید، به عنوان مثال تصاویری از اتاق‌هایی که رنگبندیشان را دوست دارید را ذخیره کنید و  رنگ  را هایی که فکر می کنید در کنار هم زیبا می‌شوند را در کنار هم قرار دهید.  این عکس‌ها می‌توانند تصاویری از نقاشی ها مختلف و یا از پرده‌های منزل و انواع کوسن باشد. مطمین باشید که به زودی چیزی که بدان علاقه دارید را احساس می‌کنید و میابید.

نسبت ها را در نظر بگیرید و بدانید که چه رنگ هایی را با هم به کار بگیرید و از هرکدام به چه اندازه استفاده کنید.  کلیه این موارد و نسبت  ترکیب کردن رنگ‌ها، معمولا توسط معمارها و دکوراتورهای منزل انجام می‌شوند. استفاده از دو رنگ به نسبت یکسان، می‌تواند به طرز شگفت‌آوری تاثیرگذار باشد، اما در نظر داشته باشید که با استفاده بیشتر از یک رنگ هم می‌توانید توازن رنگی را در اتاقتان ایجاد کنید. به عنوان مثال می‌توانید رنگ خاکستری را در کنار مقداری رنگ زرد استفاده نمایید.

خریدن رنگ نقاشی

قبل از خریدن رنگ مورد علاقه‌تان آن را تست کنید. در صورتی که آن رنگ را به دیوارهایتان زدید، و آن را دوست نداشتید، می‌توانید مجددا آن را با رنگی دیگر بپوشانید. اما لازم است که بدانید، این کار از شما هزینه، انرژی و وقت زیادی می‌برد، پس برای هیچ چیز عجله نکنید. نمونه رنگ‌ها را انتخاب کنید و آن ها را امتحان کنید.  یک صفحه بزرگ مثل کاغذ A4 یا تکه ای از یک کارت و یا یک بطری حبوبات را با رنگ مورد نظرتان، رنگ‌آمیزی کنید تا با دیدن آن رنگ در ابعاد وسیع‌تر ، احساس واقعی  خود نسبت به آن را، بیابید.

نقاشی خود در بازه‌های زمانی مختلفی  از روز نگاه کنید. زیرا با توجه به جهت تابش نور، رنگی که صبح به چشم شما می‌آید با رنگی که عصر به چشمتان می‌آید، فرق خواهد داشت. همچنین؛ زیر یک نور مصنوعی (مانند نور لامپ) هم رنگی که انتتخاب کرده‌اید را نگاه کنید.

چگونه فضای کار خلاقانه، شاد و پر بازده داشته باشیم؟ ( نکات مهم انتخاب محل کار)

نوع جلا و براقی رنگ هایی که انتخاب می کنید عاملیست که پس از اتمام رنگ‌آمیزینتان،در چگونه دیده شدن رنگ مورد نظرتان دارد بسیار اهمیت دارد. انواع رنگ‌ها با مارک‌ها مختلف تنوع بالایی در این ضمینه دارند.

انواع دسته بندی میزان براقی رنگ ها را، می‌توانید در گروهبندی‌ زیر مشاهد نمایید.

مات: این مدل از رنگ‌ غالبا برای دیوار‌های داخلی منزل استفاده شده  و کمترین بازتاب نوری را دارد و عمدتا بافت آن مخملیست و عمق و خلوص یک رنگ  را کاملا نشان می‌دهد و اگر دیوارتان عیب و یا زدگی‌ داشته باشد، آن را می‌پوشاند.

پوست تخم مرغی: این رنگ نقاشی، فقط مقدار کمی نور را بازتاب می‌کند و در عین حال بسیار با دوام است و غالبا انتخابی مناسب، برای افرادیست که به دنبال رنگ های با دوامی که به راحتی هم شست و شو شوند، می‌باشد. همچنین نیاز به جلاکاری ندارد و غالبا در آشپزخانه و حمام استفاده میِ‌شوند.

نقاشی ابریشمی: این مدل نیز،  مانند  مدل پوست تخم ‌مرغیست، اما کمی براق‌تر از آن می‌باشد.

براق و نیمه براق: این نوع از رنگ‌ها بیشترین بازتاب نور را دارند و در عین حال مقاوم‌ترین نوع هستند و به راحتی نیز پاک می‌شوند و معمولا بر روی دیوارهای اصلی خانه، گچ‌ بری ها و درب ها استفاده شده و گاه و بیگاه برای اتاق خواب نیز از آن‌ها، استفاده می‌شود.

 

علاوه بر این، رنگ‌ها براق، معمولا برای رخ دادن و زیباتر شدن کفی های چوبی نیز استفاده می‌شوند.اما لازم است تا آگاه باشید که براق کردن سطوح می‌تواند نواقص آن ها را بیشتر به چشم مخاطب بیاورد.

اخیرا تاثیراتی که ترکیبات رنگی در مسایل زیست محیطی باقی می‌گذارند، در صعنت رنگ‌سازی، ، بسیار مهم شده است و این باعث شده تا ترکیبات بسیار جدیدی از رنگ های شیمیایی با درصد کمتری از مواد آلی فرار، تولید شوند. لازم است که بدانید، رنگ های باقیمانده در ته سطل رنگ، سرشار از  این مواد مضر هستند و باعث تاثیرات ناخوشایندی بر روی سلامتی و ایجاد مشکلات بسیاری می‌شوند. در حال حاضر طیف خارق‌العاده ای  از رنگ های سازگار با محیط زیست تولید شده‌اند و به هیچ وجه از نظر براقی و کیفیت و میزان اشباع رنگ، کیفیتی کمتر از رنگ های سابق ندارند.

در ۱۰ساله گذشته Edward Bulmer  با استفاده از فرمول‌ها شیمیایی خاص و استفاده از مواد غیر سمی و با کمک متخصصینی در ضمینه  تولید رنگ، توانسته است تا طیف وسیعی از این رنگ‌های  زیبا را که در عین حال بی‌خطرتر و سالم تر از رنگ‌های سابق هستند، را تولید کند. این دسته از رنگ ها برای رنگ‌آمیزی بناهای تاریخی توصیه می‌شوند، زیرا پیگمنت  آن ها طبیعی است و چسبندگی کمتری دارند و اجازه می‌دهند تا سطوح، نفس بکشند و به صورت طبیعی باقی بمانند.

انتخاب نقاش و دکوارتور

Wayne de Wet  برنده جایزه بهترین دکوراتور، نکاتی را در این ضمینه ذکر کرده است.

نقاش و دکوراتوری را انتخاب کنید که عضوی از این صنف باشد. ( در این کار تخصص داشته باشد.)به عنوان مثال می‌توانید از وبسایت paintingdecoratingassociation.co.uk که مرجعی مناسب از بهترین دکوراتورهای انگلستان است، استفاده نمایید.

از وبسایت checktrade.com استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق این وبسایت، مجموعه‌از از سوابق و  آخرین پروژه های کاری نقاشان و دکوراتورهای مختلف را مشاهده نمایید.

وارد سایت dulux.co.uk  شده و به بخش انتخاب دکوراتور بروید. این سایت لیست کاملی از دکوراتورهای مورد تایید و تضمین شده خود را، در اختیارتان قرار می‌دهد.

آموزش جامع از بین بردن هرگونه لکه از دیوار در سه دقیقه

و یا اگر خودتان  قصد دارید تا این کار را انجام دهید موارد زیر را مطالعه نمایید:

اول از همه شما کاربران هاو کن یو  برنامه ریزی کنید و نقشه‌ بکشید. سپس لیست چیزهایی را که احتیاج دارید و برایتان اولویت دارندرا،  تهیه کنید. درحقیقت شما با تهیه این لیست، در زمانتان صرفه جویی می‌کنید.

تجهیزات لازم را آماده سازی کنید و عجله نداشته باشید.

طبق یک قاعده کلی ، از رنگ کردن بالا به پایین شروع کنید و بتدا سرغ سقف، و سپس حاشیه‌ها و گچ‌بری‌ها و در نهایت به سراغ سازه‌ها چوبی بروید. اگر قصد نصب کردن کاغذ دیواری دارید، ابتدا تمام رنگ‌آمیزی‌ها را تمام کرده و بعد به سراغ کاغذ‌ دیواری بروید.

حتما دیوارهایتان را دو لایه رنگ بزنید و اگر رنگی که استفاده می‌کنید، رنگی تیره است، جداقل سه بار دیوارتان را رنگ کنید.

اگر از مجموعه ای از کالیته رنگ‌های مقوایی استفاده می‌کنید، رنگ مورد نظرتان را جدا کرده و بر روی یک کاغذ سفید قرار دهید. شما با انجام دادن این کار می‌توانید، به ظاهر اصلی رنگ انتخابیتان، بدون  تاثیر گرفتن از سایر رنگ‌هایی که در کنار آن قرار دارند، پی ببرید.

ابزارهایی که برای رنگ‌آمیزی نیاز دارید به شرح ذیل هستند:

  • کاردک رنگ
  • کاردک چاقویی مخصوص
  • سمباته
  • غلتک رنگ
  • منگنه
  • سطل مخصوص برای قلموهای غلتکی رنگ
  • سطل رنگ
  • ترکه چوبی
  • قلموهای رنگ با کیفیت

آیا این متن را دوست داشتید؟ مطمین شوید که عاشق رنگ‌آمیزی می‌شوید.