نقره یکی از عناصر بسیار مهم در طبیعت است. این عنصر در بسیاری از صنایع از پزشکی گرفته تا زیبایی به کار میرود. اما یکی از مشکلات عنصر نقره، جرم گرفتن آن یا به اصطلاح سیاه شدن آن است. این اتفاق  بسیار در ظروف نقره ای و جواهر و زیور آلات مشاهده میشود. در این مقاله از هاو کن یو قصد داریم تا روش های متفاوت پاک کردن سیاهی از نقره را آموزش دهیم. در ادامه با هاو کن یو همراه باشید تا سفید کردن نقره را به شما عزیزان آموزش دهیم.

روش اول: فویل آلومینیومی
سفید کردن نقره www.howcanu.com

یک ظرف فویل آلومینیومی را انتخاب کنید. در صورتی که ظرف قویل آلومینیومی موجود ندارید می توانید ورق های آلومینیوم را چند لایه کرده و همانند یک ظرف درست کنید.

در ظرف مورد نظر مواد زیر را ریخته و بکذارید تا باهم مخلوط گردند:

  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • یک قاشق غذاخوری نمک دریایی
  • یک پیمانه سرکه
  • دو پیمانه آب

پس از مخطوط کردن مواد بالا میزان ۲ پیمانه آب جوشان را نیز به ظرف اضافه کنید.

سپس موارد نقره ای (آلات نقره ای مانند قاشق، چنگال و چاقو، یا زیورآلات نقره ای) را در این ظرف خوابانده و در صورت نیاز آب جوش بیشتری روی آن بریزید. (اگر آب تمام شی را فرا گرفته بود نیازی به آب بیشتر نیست)

پس از گذشت چند دقیقه اشیا را از ظرف خارج کرده و با یک حوله نخی تمیز کنید.

روش دوم: سس کچاپ
سفید کردن نقره www.howcanu.com

اگر وسایل و زیورآلات نقره ای شما کثیف و مقداری سیاه شده اند، سس کچاپ هم یکی از راه حل های شماست. مقداری سس را روی کی دستمال کاغذی ریخته و به آرامی بر روی سطح شی نقره ای بکشید. در صورتی که تاثیر آن را مشاهده نمودید، اجازه دهید سس کچاپ به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی شی بماند. سپس آن را تمییز کنید. در صورتی که سطح شی دارای پستی و بلندی های بسیاری است، میتوانید برای رساندن سس به همه جای شی از مسواک استفاده کنید.

این روش برای تمیز کردن ظروف مسی و روحی نیز میتواند کاربرد داشته باشد.

روش سوم: خمیر دندان
سفید کردن نقره www.howcanu.com

روش کار با استفاده از خمیر دندان بسیار ساده است. فقط کافیست شی نقره ای را در یک دست گرفته و با دست دیگر مقداری خمیر دندان به سطوح آن بمالید. این کار باعث براق شدن شی مورد نظر خواهد شد. به عنوان مثال در زیر تصویر یک لیوان نقره ای را مشاهده میکنید که تماما سیاه شده است.

مراحل زیر را میتوانید دنبال کرده و به نتیجه نهایی برسید.

برای دسترسی به قسمت هایی از شی که باریک و غیل قابل دسترس هستند میتوانید از یک مسواک یا خلال دندان استفاده نمایید.

روش جایگزین: نشاسته ذرت
%d0%ba%d0%b0%d0%ba-%d1%81%d0%b4%d0%b5%d0%bb%d0%b0%d1%82%d1%8c-%d0%b6%d0%b8%d0%b4%d0%ba%d0%b8%d0%b8%cc%86-%d0%ba%d1%80%d0%b0%d1%85%d0%bc%d0%b0%d0%bb-1024x655

احتمالا اگر روش های بالا را برای تمیز کردن اشیا فلزی خود امتحان کنید قطعا یکی از آنها حل کننده مشکلات شما خواهد بود اما برای اطمینان یک روش دیگر را نیز معرفی خواهیم کرد. این راهکار از نشاسته و آب بهره میبرد. مقداری نشاسته را با آب مخلوط کرده و با یک دستمال به روی سطح جسم بمالید. منظر بمانید تا لایه نشاسته خشک شود. سپس با استفاده از یک دستمال خشم و زبر سطح شی را پاک کنید.

پس از پاک کردن و احتمالا آبکشی کردن، خواهید دید که جسم بسیار روشن تر و براق تر شده است.

در صورت بروز هر گونه مشکل در قسمت نظرات آن را شرح دهید