چگونه نوشابه را ترک کنیم؟ آیا شما هم از جمله کسانی هستید که مصرف نوشابه ها ی گاز دار جزئی از زندگی روزمره شان شده است؟ چگونه می توان اعتیاد به نوشابه ها را از بین برد؟ امروز در این مقاله از هاو کن یو روش های جایگزین کردن نوشیدنی های گازدار و جلوگیری از مصرف پیش از اندازه آن را با هم مرور می کنیم.

چند نوبت یا چند قوطی در طی هفته نوشابه یا نوشیدنی های گاز دار می نوشید؟ حتما خوب می دانید که نوشابه ها هم از آن دسته موارد اعتیادآور است. شاید شما هم می خواهید برای کم کردن مصرف شکر، کافئین یا صرفه جویی در پول و حفظ سلامت کلی بدنتان مصرف نوشابه را قطع کنید. تصمیم خیلی خوبی گرفته اید. اما مانند ترک سیگار در اینجا هم باید خود را آماده ی ترک نمایید. زمان همه چیز را درست خواهد کرد. نگران نباشید. ما در این مقاله ی مختصر دو روش را به شما توصیه می کنیم که به فرایند ترک نوشابه حتما کمک خواهد کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا قدم به قدم با کمک شما کابران هاو کن یو روش های ترک نوشابه یا نوشیدنی های گازدار را مرور کنیم.

یک مرتبه قید نوشابه را نزنیدترک اعتیاد نوشابه www.howcanu.com

ترک نوشابه همانند ترک سیگار و مواد مخدر باید قدم به قدم باشد. به یکباره قطعش نکنید که نتیجه نخواهید گرفت. اگر واقعا زیاد نوشابه مصرف می کنید شاید ایده ی بدی باشد اگر یک مرتبه تصمیم به قطع نوشیدن آن بگیرید. می دانیم که حتما انگیزه ی کافی را پیدا کرده اید اما توصیه می کنیم آرام آرام مصرفتان را کم کرده و یکباره آن را به کلی کنار بگذارید. مثلا اگر هر روز نوشابه می خورید تصمیم بگیرید که فقط هفته ای یک بار نوشابه بنوشید. و یا نصف شیشه را در روز مصرف کنید نه تمام آن را. به جای داشتن انتظارات بالا از خود که معمولا به شکست می انجامند، آهسته آهسته خود را تشویق کنید و به خودتان انگیزه بدهید که چقدر خوب توانسته اید این مدت را تحمل کنید.

  • حتما همان میزان همیشگی مایعات بنوشید تا آب بدنتان کم نشود در غیر این صورا فرایند ترک سخت تر خواهد شد.

نوشابه تان را با آب مخلوط کنیدترک اعتیاد نوشابه www.howcanu.com

شاید کمی خنده دار باشد ولی در این مرحله قرار است دز نوشابه را پاین بیاوریم، و این بار با ترکیبش با آب. مخصوصا هنگام شروع فرایند ترک خوب است نوشابه را با آب مخلوط کنید. نصف شیشه نوشابه را داخل لیوان بریزید و همان میزان به آن اضافه کنید. خوب می دانیم که دیگر خبری از مزه و طعم گاز دار قبلی نخواهد بود و لی به هر حال نگران نباشید. باز طعم و گاز وجود دارد. با نوشیدن آن لیوان ترکیبی انگار یک لیوان نوشابه ی خالص خورده اید. علاوه بر این آب بدنتان هم تامین خواهد شد و ترک آسان تر.

  • اگر مقدار باقی مانده ی نوشابه در شیشه را می خواهید، مصرف کنید ولی دفعه ی بعدی همین فرایند را تکرار کنید.

نوشابه های بدون کافئین بنوشیدترک اعتیاد نوشابه www.howcanu.com

اگر در ابتدای راه هستید و دارید آهسته آهسته جلو می آیید خوب است که کافئین خود را با نوشیدن نوشابه های بدون کافئین قطع کنید. شاید بر اثر قطع کافئین دچار سردرد شدید. اما نگران نباشید. کافئین اعتیادآور است. آرام آرام طی یک هفته مصرفتان را قطع کنید. سعی کنید اثرات قطع مصرف کافئین را کم کنید. نوشابه های بدون مافئین به وفور یافت می شوند تنها کافیست نگاهی به مواد تشکیل دهنده بیاندازید.

  • اگر دارید کافئین مصرفی خود از طریق نوشابه را کم می کنید حتما کافئین خود را از سایر منابع سالم تر نظیر چای،قهوه و شکلات تامین کنید.

تنها در مراسم خاص نوشابه مصرف کنیدترک اعتیاد نوشابه www.howcanu.com

این مورد که دیگر نوشابه نخواهید نوشید، شاید کمی به دور از واقعیت باشد مخصوصا در کشور خودمان که نوشیدنی های گاز دار و نوشابه جز لاینفک مهمانی ها و مراسم ها هستند. شاید فکر اینکه دیگر هیچ وقت تا آخر عمرتان لب به نوشابه نخواهید زد کمی ناراحتتان کند. طبیعی است. پس بهتر است تصمیم بگیرید به جای هر روز تنها در مراسمی خاص مثل مهمانی یا عروسی بستگان آن را بنوشید. اینگونه بهتر می توانید مصرفتان را کم کنید و از اعتیاد به نوشابه در امان بمانید.

چای بنوشیدترک اعتیاد نوشابه www.howcanu.com

اگر دنبال جایگزینی برای نوشابه های مضر هستید و نمی خواهید تنها آب خالی داخل معده تان بکنید توصیه می کنیم که چای بنوشید. چای در انواع عطرها و طعم های لذیذ در بازار است. اگر هم هدفتان این است که فقط کافئین را قطع کنید چای سبز یا چای بدون کافئین را انتخاب کنید. تا جای ممکن هم از مصرف قند و شکر پرهیز کنید. شما نمی خواهید چرخ را از اول اختراع کنید و به همان مسیر قبلی خود که نوشابه های مضر پر از شکر بود بازگردید!

آب گازدار بنوشیدترک اعتیاد نوشابه www.howcanu.com

اگر حباب های گاز داخل نوشابه است که شما را معتاد خود کرده است بهتر است از آب کربنات دار و گازدار استفاده کنید. با این آب های گازدار انگار دارید نوشابه می نوشید. این آب ها در بطری هم فروخته می شوند و از این جهت حس نوشابه را به شما منتثل می کنند. اما یادتان باشد که می توانید آب میوه ی طبیعی هم به این آب های گازدار اضافه کنید. مصلا یک لیمو را در این لیوان یا بطری آب گازدار بفشارید و بعد آن را بنوشید.

آب را طعم دار کنیدترک اعتیاد نوشابه www.howcanu.com

آب خالی نوشیدن شاید چندان مزه ی نوشابه را ندهد. پس چه کار باید کرد؟ می توانید میوه و گیاهان دارویی را به آب خود اضافه کنید. مثلا خیار را قطعه قطعه کرده و یک ساعت در لیوان آب قرار دهید. از طعم میوه های دیگر هم می توانید استفاده کنید.

از بطری هایی استفاده کنید که قابل استفاده ی مجدد هستندترک اعتیاد نوشابه www.howcanu.com

خیلی از تنبل ها نوشیدن یک بطری نوشابه را به اینکه از جای خود بلند شوند و به یخچال بروند و در را باز کنند و بطری آب را بردارند و داخل لیوان بریزند ترجیح می دهند. اگر شما هم جزو این تنبل ها هستید بهتر است یک بطری قابل استفاده ی مجدد تهیه کنید. این بطری ها شیک هستند و سازگار با محیط زیست هم می باشند چرا که آنها را دور نمی اندازید.  یک بطری را انتخاب کنید که در کیف دستی یا کوله پشتی تان جا بشود و بتوانید آن را با خود حمل کنید.

به این ترتیب و با این مراحل تقریبا تا حد زیادی با انگیزه خود جلوی مصرف نوشابه را خواهید گرفت هر چند بعد دیگری از این موضوع ترک نوشابه بحث  روانشناسی است که درمقاله دیگری در هاو کن یو راه و روش هایی برای ترک عادت های بعد منجمله ترک نوشابه داریم که در لینک زیر می توانید مطالعه کنید.

چگونه عادت های بد را ترک کنیم