چگونه برنج طبیعی را از مصنوعی تشخیص دهیم؟ چگونه برنج ایرانی با کیفیت را تشخیص دهیم؟ در این مقاله به سراغ یکی از جدی ترین بحث های این روز ها رفته ایم. در ابتدا تشخیص برنج ایران و با کیفیت و در مرحله بعد شناسایی برنج ایرانی و با کیفیت و روش هایی تشخیص این نوع از برنج ها خواهیم رفت.

برنج تقریبا غذای روزمره برای ایرانی ها به حساب می آید و حداقل یک وعده از سه وعده روزانه آن ها را این ماده غذایی تشکیل می دهد. این مصرف بالای برنج در ایران باعث جلب توجه سودجویان در داخل و حتی خارج از کشور شده است به نحوی که تا سالیان پیش شما هنگام تهیه و خرید برنج میبایست به دنبال تشخیص برنج ایرانی از خارجی و تشخیص موارد کیفی از جمله عطر، شکل و سایز می بودید اما حال کار به جایی رسیده است که میبایست تبحر کافی در تشخیص برنج طبیعی از برنج پلاستیکی و مصنوعی داشته باشید.

در ابتدا اینجا در هاو کن یو اجازه دهید به سراغ مورد جدی تر که پای سلامت شما در میان است برویم و نحوه تشخیص برنج پلاستیکی و طبیعی را بررسی کنیم و سپس به سراغ نحوه تشخیص برنج ایرانی و با کیفیت از برنج بی کیفیت برویم.

چگونه برنج طبیعی را از برنج پلاستیکی تشخیص دهیم 

برنج های تقلبی که این روز ها بسیار دقیق و شبیه به برنج ایرانی تولید می شوند عمدتا در چین و گاها در هند، مالری، سریلانکا و سنگاپور و چند کشور دیگر تولید می شوند. این برنج ها به راحتی در طولانی مدت می توانند صدمات جبران ناپذیری به سلامت بزنند.

در ویدئوی زیر روش تهیه این برنج های پلاستیکی و تقلبی را می توانید مشاهده کنید

تشخیص برنج پلاستیکی از طبیعی تنها از طریق ظاهر آن ها بسیار سخت است، اما اینجا در هاو کن یو به شما روش های دیگری معرفی خواهیم کرد که به راحتی برنج طبیعی از تقلبی را تشخیص دهید. اساس برنج پلاستیکی از بسیاری از مواد شیمیایی تولید شده است که با ترکیب شدن با نشاسته سیب زمینی و مواد دیگر به شکل برنج طبیعی در می آیند.

تست آب

how-to-distinguish-fake-plastic-rice-from-real

در روش اول شما میبایست مقداری برنج خام را درون ظرفی از آب بریزید، حال کمی منتظر بمانید، به صورت معمول و اگر برنج ها طبیعی هستند می بایست این برنج ها به زیر آب بروند. اگر برتج ها بر روی آبشناور شدند این می تواند نشانه ای برای مصنوعی بودن برنج باشد.

تست آتش

hqdefault

حتما شما کاربران هاو کن یو با بوی نایلون و پلاستیک های سوخته آشنا هستید. حال شما باید آزمایش مشابه ای انجام دهید و مقداری برنج را در مکانی ایمن قرار داده و سپس به آن شعله آتش نزدیک کنید. مطمئنا با قرار گرفتن برنج در معرض آتش همان بوی آشنای پلاستیک باید به مشام برسد. اگر اینگونه بود پس برنج پلاستیکی است.

تست فساد

rice-4-664x441

برنج طبیعی و سالم به صورت طبیعی در صورت مهیا بودن شرایط به راحتی فاسد شده و کپک میزند. شما می توانید مقداری از برنج پخته شده را در یک ظرف ریخته و در معرض نور خورشید قرار دهید و دو الی سه روز منتظر باشید. اگر برنج طبیعی باشد باید حالت فساد پیدا کند و این در صورتی است که برنج پلاستیکی قادر به فساد نخواهد بود.

تست روغن داغ

20151002111629-plasticrice-1

در این تست شما میبایست مقداری روغن قابل حرارت دادن را بر روی شعله قرار داده و خوب حرارت دهید، حال مقداری برنج را در این روغن داغ بریزید. چنانچه برنج پلاستیکی و مصنوعی باشد پس از مدتی کوتاه، سطح برنج ها کمی آبشده و این برنج ها به یکدیگر می چسبند.

تست آسیاب

broken-rice

بهتر است در این روش از آسیاب کمک نگیرید و با یک وسیله مقداری برنج را با کوبیدن خرد کنید. با شکسته شدن برنج ها با دقت به دانه ها دقت کنید. برنج طبیعی معمولا باید تبدیل به پودر یک دست و سفید رنگ شود.

تشخیص برنج ایرانی و با کیفیت 

برای تشخیص برنج ایرانی و با کیفیت باید کمی با دقت تر عمل کنید و البته کمی هم از تجربه خود کمک بگیرید. روش های زیر می توانند هنگام خرید برنج حتما به کمک شما بیاییند و شما قادر خواهید بود بر اساس این موارد برنج با کیفیت تر را تشخیص دهید.

بو کردن برنج

در اولین اقدام برای تشخیص برنج ایرانی با کیفیت میبایست مقداری از برنج را در دست گرفته و سپس دست خود را کمی مشت کنید و با بازدم به آن بدمید. سپس برنج را بو کنید. در این شرایط باید بویی شبیه به بوی هما برنج طبیعی و اصیل ایرانی به مشام شما برسد. هر چقدر این بو طبی تر و عادی تر باشد این برنج طبیعی تر است. از سوی دیگر هم حواستان به عطر های افزوده شده به برنج باشد که بوی پیش از اندازه دارند.

بررسی ظاهر برنج

مقداری از برنج را در کف دست خود گرفته و سپس با دقت به ان نگاه کنید. در اولین مرحله برنج ها باید تماما یک دست باشند و شما به سختی بتوانید آن ها را از یکدیگر تشخیص بدهید. از سوی دیگر برنج ه نباید ششکته شده و یا حالت شکسته داشته باشند و یا مقدار ان حد اقل باشد. این مورد در رابطه با قیمت کگذاری و کیفیت برنج بسیار مهم است.

برنج تازه نباشد

چنانچه برنجی که می خواهید خریداری کنید محصول تازه و سال جاری باشد مقداری آب در دانه های برنج همچنان موجود است که به همین سبب هنگام پخت ترد و شکننده شده و برنج خوبی از آب در نخواهد آمد. از طرف دیگر برنج خشک با از دست دادن آب خود به خوبی خشک شده و هنگام پخت به خوبی آب را به خود جذب می کند که همین مورد باعث درشت شدن و اصطلاحا ری کردن برنج می شود. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که صرف قدیمی بودن برنج دلیل کافی برای خوب بودن برنج نیست چرا که شرایط نگهداری و مدت زمان هم به راحتی می تواند بر روی آن تاثیر گذار باشد