چگونه مواد غذایی را صحیح سرخ کنیم؟ حتما شما هم بار ها در سرخ کردن انواع مواد غذایی به مشکلاتی از جمله چسبیدن، کامل سرخ نشدن، و البته ترد و شکننده نشدن بر خورد کرده اید. برای سرخ کردن صحیح مواد غذایی تکنیک هایی وجود دارد که ما در هاو کن یو در مقاله زیر به آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

در ادمه روش ها، تکنیک ها و نکاتی که آشپز های حرفه ای برای داشتن یک فرایند سرخ کردن خوب باید مد نظر داشته باشید را اشاره کرده اند که هر یک را معرفی و توضیحی در رابطه با آن ارادئه می کنیم.

چگونه می توانید سیب زمینی سرخ کرده تُرد و شکننده داشته باشید؟

خشک کردن قبل از سرخ کردن

روش صحیح سرخ کردن مواد غذایی _ هاو کن یو

روش صحیح سرخ کردن مواد غذایی _ هاو کن یو

قبل از اینکه مواد غذایی را سرخ کنید آنها را کاملاً تا جایی که ممکن است خشک کنید. این نکته مخصوصا در جلوگیری از چسبیدن ماده غذایی و یا خوب سرخ نشدن تاثیر گذار است و باید مورد توجه باشد. قبل از اقدام به سرخ کردن حتما مواد غذای مورد نظر را در صورتی که شسته شده اند به خوبی خشک کنید و سپس اقدام به سرخ کردن بکنید.

پودر سخاری را از قبل تهیه و آماده کنید

روش صحیح سرخ کردن مواد غذایی _ هاو کن یو

روش صحیح سرخ کردن مواد غذایی _ هاو کن یو

این مورد بستگی به نوع سرخ کردن و البته ماده غذایی شما دارد که آیا قرار است از پودر های سخاری و سرخ کردنی کمک بگیرید یا نه. در صورتی که همچین امکانی وجود دارد بهتر است حتما از این پودر ها در فرایند سرخ کردن کمک بگیرید.

خرد کردن یکدست

شاید تا به حال به این مورد توجه نکرده باشید ولی باید دقت کنید که اگر قرار است به عنوان مثال سیب زمینی یا بادمجان یا …. را سرخ کنید حتما تا جای ممکن برش ها و تکه ها هم اندازه و یک سایز باشند. مسلم است که در صورتی که این اتفاق نیافتد با سرخ نشدن کامل برخی از برش ها و از طرف دیگر سوختن برش های ظریف تر مواجه خواهید شد که کار شما را سخت تر می کند. اگر سرخ کردن یکدست می خواهید این اصل را رعایت کنید. ضمن اینکه از لحاظ زیبایی هم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

از کوچکترین سرخ کن برای این کار استفاده کنید. اگر ممکن است برای سرخ کن ها از یک باتری برای بلانچ کردن سیب زمینی، برای اتمام آن از یک باتری و برای غذاهای دریایی و ماکیان هم از یک باتری استفاده کنید.

از روغن سرخ کردنی صحیح نگهداری کنید

روش صحیح سرخ کردن مواد غذایی _ هاو کن یو

دقت داشته باشید که روغن های سرخ کردنی بسته به نوع و البته کیفیتشان دارای شرایط مختلفی برای نگهداری هستند. اکثر روغن های سرخ کردنی دارای برچسب و درج نکات مهم برای نگهداری هستند. حتما این موارد را رعایت کنید چرا که روغن ها به راحتی کیفیت خود را از دست میدهند . کار سرخ کردن را برای شما سخت تر می کنند.

همه روغن را یکجا گرم کنید

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که ابتدا مقدار کمی روغن در ظرف می ریزند و سپس در صورت نیاز کم کم مجدد اضافه می کنند که این کار کاملا اشتباهی است. یک بر آورد از مقدار مواد غذای داشته باشید و سپس مقدار لازم روغن را یکجا در ظرف بریزید و سپس زیر آن را روشن کنید. دقت کنید که تا زمانی که تمام روغن را در ظرف منتقل نکرد ه اید زیر ان را روشن نکنید. تفاوت های دمایی ناشی از اضافه کردن روغن سرد کیفیت سرخ کردن را پایین خواهد آورد.

ظرفیت ظرف را در نظر بگیرید

روش صحیح سرخ کردن مواد غذایی _ هاو کن یو

روش صحیح سرخ کردن مواد غذایی _ هاو کن یو

چه از ظروف برای سرخ کردن استفاده می کنید و چه سرخ کن، مد نظر داشته باشید که بیش از اندازه ظرف را پر نکنید. اندازه مشخصی برای آن در نظر بگیرید و همان مقدار را مد نظر داشته باشید. حجم زیاد مواد غذایی از ترد و شکننده شدن آن جلوگیری می کند.

خوب روغن را داغ کنید

فرایند سرخ کردن مواد غذایی در مای بالا اتفاق می افتد. البته باید حواستان باشد که حرارت بیش از اندازه باعث سوختن و دود کردن روغن خواهد شد. ولی روغن را به حدی داغ کنید که با انداختن یک قطعه در آن حباب ها در کنار آن به خوبی تشکیل شوند.

پایین بودن دمای روغن برای سرخ کردن علاوه بر دلیلی برای چسبیدن مواد غذایی باعث جذب چند برابر روغن توسط مواد غذایی می شود.

چند نکته مهم

  • دمای سرخ کن را با توجه به نوع ماده غذایی تنظیم کنید
  • در زمان سرخ شدن روغن را تمیز نگه دارید از صافی های کوچک برای جدا کردن خوردن غذای که در روغن شناور است استفاده کنید.
  • نمک را مستقیماً بر غذایی که در سرخ کن و یا در حال سرخ شدن در سبد است نپاشید.
  • همه روغن را شما کاربران هاو کن یو بعد از سرخ شدن کاملاً صاف کنید.برای این کار از یک صفحه سیمی استفاده کنید.
  • از روغن کافی استفاده کنید. میزان مصرف را بسنجید به نحوی که حداقل ۲۰ درصد روغن جدید هر روز اضافه شود.
  • ما بین دو وعده سرخ کردن حرارت را کم کنید
  •  سرخ کن را پس از هر بار استفاده خوب تمیز کنید
  • حرارت روغن هرگز نباید بالای ۳۶۵ درجه فارنهایت باشد.درغیر این صورت به سرعت از بین می رود.
  • از ترموستات یا ترموستر استفاده کنید و به طور منظم میزان دقت آنها را چک کنید. در تنظیم میزان حرارت روغن تا جای ممکن دقت کنید مراقب باشید به نقطه داغ نرسد.
  • سرخ کردن با حرارت بسیار ملایم موجب چرب شدن و جذب روغن زیاد غذا می‌شود.

کیفیت روغن

مقدار مصرف روغن برای سرخ کردن باید به اندازه باشد. قاعده کلی این است که نسبت ماده غذایی با روغن مصرفی باید یک به شش باشد. اگر بیش از اندازه روغن بریزید حرارت روغن پایین می آید و غذا چرب خواهد شد. از آن طرف اگر از روغن کمی استفاده کنید میزان روغن برای سرخ کردن کافی نمی باشد و به سرعت تمام می شود.

آماده سازی غذا

غذا را با دقت آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از سرخ شدن خشک باشد. غذاهای خیس به ویژه سیب‌زمینی باعث کف کردن و از بین رفتن روغن می شوند و همچنین روغن زیادی مصرف می شود. غذاهای ترد و ظریف باید با دقت سرخ شود تا در حین سرخ‌شدن نشکنند وا ظاهرشان به هم نریزد. اگر یکی از مواد غذایی که برای سفید نگه داشتن سیب زمینی استفاده میشود بکار رود دستورالعمل های سازنده آن باید اجرا شود.

تمیز کردن

روغن را مرتباً پایان هر روز پاک کنید تا تکه های کوچک باقی مانده غذا برداشته شوند. ماشین ظرفشویی را با یک مایع تمیز کننده بمالید و تمیز کنید و سعی کنید از آب استفاده نکنید. این کار را حداقل یک بار در هفته انجام دهید. تمام باقی مانده ها را از سرخ کن پاک کنید چون هر باقی مانده ماده پاک کننده می تواند موجب تخریب کاتالیزوری روغن شود. از صافی ها و وسایل آشپزی آهنی استیل یا مسی استفاده نکنید زیرا این فلزات درهم شکستن روغن را تسریع می کنند.