چگونه بوت بخریم؟ چگونه کفش های زمستانی بخریم؟ نکات مهم برای انتخاب بوت ها چیست؟ در این مقاله از هاو کن یو قدم به قدم نکات مهم و روش های انتخاب و خرید بوت را با شما کاربران هاو کن یو مقایسه و برررسی می کنیم تا در نهایت در زمینه خرید بوت ها یک حرفه ای شوید. با ما همراه باشید.

فصل سرما از راه رسیده است. وقتی سرما بیاید دیگر آدم به این فکر نمی کند که کفشش شیک است یا نه! فقط می خواهد پاهایش را از گزند سرما حفظ کند. اما لزوما نباید اینطور باشد. بالخره می توان هم شیک بود و هم پاها را از سرمای سوزناک زمستان حفظ نمود. مردان و زنان خوش پوش و شیک توانسته اند در طول سال ها هم بدن خود را گرم نگه دارند هم خوش تیپ بمانند. شما هم با خواندن این مقاله می توانید مثل آنها باشید.

داشتن کمد لباسی که برای همه فصول لباس داشته باشد زمان می برد. لباس های مختص فصل سرما که شیک هم باشند و ما را مثل مدیران شرکت های بزرگ جلوه دهند البته گران قیمت هستند. اما می توان چند دست از این لباس ها خرید تا وقتی سایر مردان چکمه های برفی پا کرده اند و کاپشن ها بر تنشان زار می زند، خوش استیل و شیک باشیم.

راهنمای خرید و نگهداری برای بوت های زنانه را نیز می توانید در لینک زیر مطالعه و مشاهده کنید.

راهنمای خرید و نگهداری از بوت زنانه (زمستانی و مجلسی)

مشخصات بوت مختص فصل سرد

قبل تر در هاو کن یو در رابططه با راهنمای خرید کفش با یکدیگر صحبت کردیم که در لینک زیر می توانید ان را مشاهده کنید و لی بوت های شیک معمولا چند تا ویژگی جالب دارند: جوری طراحی و ساخته شده اند که تا مچ پا را گرم کنند و در عین حال ظاهر کفش های مجلسی چرمی را دارند. به علاوه ی اینها باید در نظر داشت که کفشی خرید که در برف، یخ و سوز سرما دوام بیاورد و جنس خوبی داشته باشد. در زیر چند تا از مشخصات یک بوت خوب مجلسی شیک را که می توان در فصل سرما پا کرد نوشته شده اند:

چگونه کفش خوب بخریم

  1. عایق کف داشته باشد و از ورود سرمای زمین به پا جلوگیری کند (کف ضخیم چند لایه داشته باشد)
  2. عایق درونی (کف گرم) داشته باشد
  3. ضد آب باشد
  4. مقاوم در برابر بباد / آب ( ساخته شده از مواد غیرمتخلخل)
  5. کشش و انقباض کف داشته باشد
  6. تا روی قوزک یا بالاتر را بپوشاند
  7. تیره رنگ باشد
  8. از جنس چرم باشد
  9. طراحی ساده داشته باشد ( مشابه کفش های مجلسی )

قبول داریم که این همه لیست برای یک بوت شاید زیاد باشد و پیدا کردن چنین بوتی کمی زمان می برد و شاید غیر ممکن باشد ولی با این حال هر چه این ویژگی ها در بوت موردنظر بیشتر یافت شود پس شما هم به مورد مد نظر نردیک تر هستید.

باید بدانید که یک بوت مختص فصل سرما می بایست خیلی نرم و ساده باشد به طوری که بتوان با کت و شلوار کاری هم آن را پوشید اما در عین حال باید چنان عایق بندی شده باشد که در دماهای زیر صفر بتواند پاها را گرم و نرم نگه دارد. همچنین باید چنین محکم ساخته شده باشد که از قوزک پا هنگام راه رفتن روی زمین یخ زده محافظت کند و پاها در آن لق نزنند.

مختصات یک بوت مجلسی شیک برای فصل سرما:

راز شیک بودن در فصل سرما این است که تولید کننده ای پیدا کنید که کارش ساخت بوت، به ویژه بوت های مجلسی و مختص فصل سرما باشد. کم نیستند شرکت ها و برند هایی که کارشان تنها تولید بوت های زمستانی و البته زیباست. چندنمونه  استایل هستند که به ویژه در هوای بسیار سرد عملکرد خوبی دارند. ما نگاهی خواهیم انداخت به چند مورد از این استایل ها تا به کمک شما کاربران هاو کن یو هر یک را به دقت بررسی کنیم. البته یادتان باشد که بوت های خوب مجلسی و شیک اغلب در بیش از این دسته ها قرار دارند و حتی ویژگی های بیشتری از اینهایی که نام بردیم دارند.

بیرون از چرم با کیفیت ساخته شده باشد

قبل از هر چیز ظاهر و کیفیت بیرونی بوت مهم است که باید از چرم با کیفیت ساخته شده باشد. اگر چرم بی کیفیت و ارزان باشد دیگر مهم نیست بقیه اش چطور است. باید از کنارش رد شد. لازم است بگوییم که چرم گوساله که با نمک آغشته شده و در آفتاب نگه داشته شده است چرم ایده آلی برای بوت های فصل سرما است. این چرم هم ماندگاری دارد و هم براق است. برخی از چرم های دیگر هم عملکرد مشابه این چرم دارند اما آنها درست است ماندگاری بالا دارند اما قسمت بیرونی شان خشن و زمخت است. حواستان باشد که از هر چرمی که رویش نوشته شده چرم اصل اجتناب کنید. این چرم ها ضخامت و ماندگاری لازم برای مقاومت در برابر هوای سرد و برقی را ندارند. اگر شما تمایل به کسب اطلاعات کامل برای شناخت چرم اصل و با کیفیت از تقلبی دارید می توانید مقاله دیگر هاو کن یو در این رابطه را از لینک زیر مطالعه کنید.

چگونه می توانید چرم اصل و طبیعی از مصنوعی را تشخیص دهید؟

علاوه بر چرم با کیفیت ظاهر بیرونی باید تیره رنگ و نرم باشد تا شبیه یک کفش مجلسی و حتی رسمی باشد. مانند کفش های مجلسی  که هنگام شرکت در مراسم مهم بر پا می کنیم، معلوم بودن جای نخ بر روی بوت در اکثر شرایط خوب است؛ هر چه عناصر تزیینی بوت بیشتر باشد کمتر مجلسی و شیک خواهد بود.

وقتی شروع به خرید بوت های شیک و مجلسی کردید از اینکه می توانید به راحتی لباس رسمی کاری تان را هم بپوشید متعجب خواهید شد. اکثر این بوت ها را نمی توان از سایر کفش های مجلسی متمایز کرد و بین آنها فرق نمایانی نیست فقط تفاوتشان این است که ارتفاع بوت بلندتر است و در برخی موارد کنار بوت زیپ دارد در حالیکه کفش های مجلسی بند دارند.

داخل آستردوزی شده باشد

اگر قرار است این کفش های زمستانی را در دماهای زیر صفر بر پا کنید باید آستردوزی شده باشند. در اینجا دستتان باز است و می توانید انتخاب کنید. برخی از بوت ها برای دور نگه داشتن رطوبت از پا، آستر بسیار سبکی دارند در حالیکه برخی دیگر از پشم حیوانات یا کف ترکیبی برای ساخت لایه ی عایق بندی شده و ضخیم استفاده می کنند.

می توانید بوتی بخرید که ظاهر بیرونی سفت تری دارد اما داخل آن چرمی و نرم تر است اما این کفش ها رطوبت (منجمله عرق) را از پا دور نمی کنند. اما هر آستری را که انتخاب کنید باید چیزی در داخل بوت باشد که هوای گرم داخل کفش را نگه دارد نه اینکه آن را به بیرون بفرستد. پشم گوسفند و پوست بره برای این کار عالی هستند. پولی اتیلن یا پولی استر برای بوت های سبک خوب است اما آستر آنها کمتری عایق بندی شده است. کسانی که ترجیح می دهند کل کفش از چرم ساخته شده باشد می توانند پوست نرم گوساله را برای آسترها انتخاب کنند.

کف لاستیکی برای بوت

از هر متخصص کفش مجلسی که سوال کنید به شما خواهد گفت که کف چرمی برای هر مرد خوش پوشی امری ضروری است. این موضوع در تابستان و بهار صدق می کند اما در سوز سرما و زمین های پوشیده از برف و یخ خیر.

کف های چرمی راحت هستند و کفاشان کاربلد می توانند آن را تا چند بار به راحتی عوض کنند. اما در زمستان باید کف لاستیکی و استوک دار باشد. خوش پوش ترین مردان در فصل زمستان را اگر نگاه کنید خواهید دید که کفش زمستانیشان تخت لاستیکی دارد که به کف چرمی زیری متصل شده است  حتی بین قسمت لاستیکی پاشنه ی کفش و قسمت انگشتان می توان چرم را مشاهده کرد.

اما از آنجا که این لاستیک ها به اندازه ی لاستیک های بوت های کاری یا هاکی ضخیم نیست باید آنها را چند وقت یک بار عوض کرد (هر دو سه سال یک بار بسته به میزان استفاده از کفش). اما این مقدار عوض کردن ارزش این را دارد وقتی در نظر بگیریم که با این کار کفش و بوت در برف عملکرد خوبی خواهد داشت و می توان هنوز  آن  بوت را با یک دست کت و شلوار کاری هم پا کرد.

اگر واقعا می خواهید در هوای برفی بوت بر پا کنید، بوتی را انتخاب کنید که تخت آن لاستیکی باشد. زمانی می رسد که چرم خالص چندان به کار نمی آید و در آن برهه از زمان بهتر است بوت چرمی با تخت لاستیکی را بر چا کنید.

ارتفاع و پوشش قوزک پا

یک بوت زمستانی خوب – مجلسی یا غیرمجلسی – باید ارتفاعی داشته باشد که به راحتی بتوان با آن در برف ها راه رفت.  اگر بوت ها طوری طراحی شده اند که انگار نه انگار قرار است در برف های عمیق با آنها راه رفت به همین خاطر فقط تا روی قوزک را می پوشانند که البته برای افرادی که مرتبا در پیاده روهایی که برفشان آب شده راه می روند خوب است. البته واقعیت این است که وقتی کت و شلوار کاری تن آدم باشد هیچ وقت به برف بازی و قدم زدن در برف ها نمی رود به همین خاطر هم ارتفاع بیشتر از قوزک پا هم نیاز نیست.

اما اگر آدم هوس کند خود را در برف ها رها کند چه؟ و بخواهد در برف ها قدم بزند و از زیبایی فصل زمستان بهره مند شود چه کار باید کند؟ بهتر است شما کاربران هاو کن یو بوتی را انتخاب کند که ارتفاع بیشتری دارد – به بیان دیگر بهتر است نیم بوت بخری. البته اصطلاح نیم بوت غلط انداز است چرا که نیم بوت واقعا از اکثر دیگر ارتفاع بیشتری دارد. بوتهای نظامی هم این ارتفاع را دارند اما برای افرادی که خدمت سربازی را به تازگی تمام کرده اند شاید چندان خاطره ی  خوشی را در بر نداشته باشند و به علاوه ظاهر شیکی هم ندارند.

نگهداری از بوت های فصل زمستان

باید به یاد داشت که درست است قیمت این نوع بوت هایی که ذکر کردیم شاید گران باشد اما یک سرمایه گذاری به حساب می آید. آدم هر چقدر پول بدهد آش می خورد. اگر از این این بوتها به خوبی نگه داری شود قابلیت ماندگاری بالا دارند و تا چند دهه می توان آنها را پوشید. مسلم است که اگر هم از آنها خوب مراقبت نکنیم به زودی باید آنها را دور انداخت. حتما این سوال برایتان پیش آمده که چطور از این بوتهای زمستانی باید نگه داری کرد؟ نگهداری از بوت های مختص فصل سرما چند اصل اساسی دارذد:

آنها را تمیز کنید

همیشه وقتی فصل زمستان تمام شد و برف ها هم آب شدند آنها را تمیز کنید. با بک دستمال کاغذی یا دستمال چند لایه قبل از آب شدن یخ و برف آنها را از روی بوتها پاک کنید. اینطور مانع از نفوذ نمک و گل و خاک و سایر مواد شیمیایی که می توانند الیاف بوت را نابود کنند و بعضی وقت ها هم با رنگ های بوت واکنش انجام می دهند و باعث از بین رفتن رنگ می گردند، می شوید.  بنابراین خود را عادت بدهید هر از چند گاه که در دفتر خود نشسته اید و یا هر جای دیگر ، یک دستمال کاغذی بردارید و بوت خود را تمیز کنید. وقتی به خانه رسیدید هم با دستمالی که با آب گرم مرطوب شده آن را تمیز کنید و بعد هم با حوله ی خشک آن را خشک کنید.

این بهترین کاری است که می توانید برای نگه داشتن بوت چرمی زیبای خود انجام دهید مخصوصا در شهری مثل تهران که در زمستان و هنگام برف پر از گل و لای است.

حالت دهنده

حالت دهنده ی چرم به تقویت بوت چرمی تان کمک می کند. به الیاف سازنده ی چرم رطوبت اضافه می کند. همانطور که لب های ما ترک بر می دارد و خشک می شود، مواد طبیعی چرم بوت هم همینطور می شود. خود را عادت بدهید که حداقل هر سال وقتی زمستان فرا می رسد بوت هایتان را حالت دهید. اینگونه طول عمر آنها را هم افزایش می دهید. این را به ساگی می توانید انجام دهید: فقط کافی است چرم را با آب گرم و دستمال تمیز کنید و با یک پارچه ی نرم حالت دهنده و نرم کننده را به بوت بیفزایید.بگذارید یک روز کامل به خورد بوت برود و بعد سطح آن را پولیش کنید.

پولیش (صیقلکاری )

معنای پولیش، خیلی بیش از براق کردن است. پولیش کفش را هر چند ماه یک بار استفاده کنید تا سطح سفت و هموار بوت ها همچنان باقی بماند و آب و رطوبت را به بیرون براند.برای اکثر بوت های ساخته شده از پوست گوساله یک پولیش واکسی کفایت می کند. اگر جنس بوت شما چیزی شبیه چرم جیر است به دنبال یک پولیش مخصوص جیر باشید که بر بافت سطح آن تاثیر نگذارد.

اگر هم شک دارید یک تکه ی کوچک از بوت جیر خود را با آن پولیش که در اختیار دارید امتحان کنید تا از عوض نشدن رنگ آن ناحیه مطمئن شوید. برخی از مردان هم دوست دارند همراه با پولیش اسپری ضدآب به درزها و یا سطح بوت خود بزنند اما شما حواستان باشد که بسیاری از آن اسپری ها برای مواد ترکیبی فرموله سازی شده اند.ممکن است باعث از دست رفتن رنگ چرم ساده شوند. پس اینجا هم خوب است اول امتحان کنید. یادتان باشد که یک بوت مجلسی شیک مختص هوای سرد زمستان، اگر به خوبی از آن مراقبت شود، به خوبی پاهای شما را حتی در بذترین هواها گرم می کندو ماندگاری بالا خواهد داشت.