10 نصیحتی که هر خانمی باید فرا بگیرد می تواند لیست بزرگی باشد. خیلی اوقات بعد از گذشت چندیدن سال از شروع کارتان، با خود فکر می کنید که شاید بهتر بود که برخی چیزها و نکات را برای شروع می دانستید. انجام یک وظیفه جدید و یا وارد شدن به صنعت یا شغلی متفاوت که قبلا با آن آشنایی نداشته اید می تواند باعث دستپاچگی و حتی احساس ترس در درون شما شود.

مسلما شما هم در طول زندگی حرفه ایتان می توانید چیزهای مفید و جدیدی بیاموزید. در این مقاله قصد داریم تا برخی نکات لازمی را که می توانند  در شغل و حرفه تان کمک حالتان باشند را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

اعتماد به نفس هدیه ایست که خودتان آن را به خود هدیه می دهید

یکی از مواردی که بسیار در میان افرادی که از عدم داشتن اعتماد به نفس رنج می برند رایج است، این است که باید بدانها آموخته شود که در حقیقت آنها بیش از آنچه که فکر میکنند قوی هستند. خیلی اوقات هر چه درباره طرز تفکر اشتباه این افراد با آنها صحبت می شود، باز هم تاثیرگذار نخواهد بود و علت آن این  است که آنها چیزهایی که سایرین درون آن ها می بنند را مشاهده نمی کنند.

سعی کنید تا مسئولیت هایی را به عهده بگیرید و باور داشته باشید که نحوه انجام آن ها را نیز به درستی  یاد خواهید گرفت. زمانی که مسئولیتی به شما داده می شود، با این نگاه که در انجام آن شکست خواهید خورد بدان نگاه نکنید و طرز تفکرتان را تغییر داده و اینطور بیاندیشید که سایرین به دلیل وجود پتانسیل شما، آن مسئولت خاص را به شما داده اند.

شاید چون خانم هستید چیزی را به شما نسبت دهند یا بگویند، اما این چیزی از ارزش کار شما را کم نمی کند

اگر شما یک خانم باشید، ممکن است که  برخی اوقات در طول دوران کاریتان بازخوردهای سختی نسبت به کارتان  یا خودتان از سایرین دریافت کنید. در این حالت اگر صحبتی که به شما گفته می شود، به یک آقا در همان شرایط مشابه با شما گفته نشود، ممکن است تا عکس العمل فوریتان دست کشیدن از آن کارتان باشد.

در این شرایط شما دو انتخاب دارید، یا آن صحبت را نادیده و نشنیده در نظر بگیرید و یا خودتان را با آن وفق دهید. اگر خودتان را با شرایط وفق دهید بهتر خواهد بود، چون دست کشیدن ، مانع پیشرفت شما می شود. تظاهر کردن نیز مهم نیست، چون در واقع چیزی را عوض نمیکند.

به بازخودرهایی که می گیرید توجه کنید، اما  در نهایت خودتان انتخاب کنید که چه تغییراتی  را ایجاد کنید

خیلی اوقات بعد از گرفت بازخوردی منفی،  عکس العملتان می تواند به شکل ایجاد یک تغییر در رویه کاریتان باشد. اما توجه داشته باشید که   در نهایت همه این  تغییرات در کنار یکدیگر،  می توانند خود واقعی شما را که باعث خاص بودن شما می شود را از بین ببرند. این که دقیقا میخواهید چه کسی باشید و چه چیز معرف شما به دیگران باشد  را خودتان انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که انتخابات شما میتوانند با مرور زمان و وابسته به شرایط و با اختیار شخص شما دچار تغییر شوند.

همگی از سندروم ایمپاستر رنج می برند

( این سندروم یک پدیده روانی است که در آن افراد نمی‌ توانند موفقیت‌هایشان را بپذیرند. بر خلاف آن که شواهد بیرونی نشان می‌دهد که فرد با رقابت و تلاش به موفقیت رسیده‌اند، خود فرد تصور می‌کند که لیاقت آن موفقیت را ندارد و خو را کلاه‌بردار تصور می کند). برخی از افراد بهتر با این مشکل مقابله می کنند.

گاهی اوقات عدم اعتماد به نفس ناشی از این سندروم، می تواند در نحوه صحبت های شما و عملکرد شما تاثیرگذار باشد. لازم است تا بدانید که خیلی از افراد هم ممکن است مانند شما از این مشکل رنج ببرند  و  هر روز صبح که از خواب بیدار می شوند، اصلا ندانند که چه انجام می دهند. شما تنها نیستید! همه افراد این مشکل را احساس میکنند و کسانی که مدیریت این احساسات را یاد میگرند، بهتر با آن کنار می آیند.

 احساس گناه و نگرانی مانند لنگرهایی هستند که حال خوب شما را به پایین می کشند

خودتان را رها کنید. داشتن احساس گناه و نگرانی، مسئولیت هایی هستند که بدون این اصلا نیازی بدانها باشد، خانم ها همیشه آن را با خود حمل می کنند. تصمیم بگیرید که این احساسات مخرب را کنار بگزارید. این دو احساس منفی باعث به وجود آمدن افکار منفی ای در رابطه با این که قبلا چه انجام داده اید و آنچه که قرار است انجام دهید ، می شوند.

اگر شما هم دچار این احساسات می شوید، به جای پشیمانی، انتخاب کنید که دفعه بعد طرز فکری متفاوت داشته باشید.

به جای این که بخواهید مورد تایید دیگران واقع شوید، به دنبال برقراری توازن باشید

بسیاری اوقات، خانم هایی که در سمت مدیریت و یا رهبری قرار دارند، نسبت به این که در چشم سایرین شخصیت محبوبی داشته باشند نگران هستند و این دقیقا همان چیزیست که تاثیر گذاریشان بر روی کارمندانشان را برایشان تبدیل به امری سخت میکند.

خیلی اوقات ممکن است با روالی مواجه شوید که نادرست است، اما با خود فکر کنید که اشاره کردن و صحبت درباره آن ممکن است که به عدم همکاری یا عدم حمایت شما از سایرین تعبیر گردد. اگر فقط  برای این که محبوب باشید مواجه با صحبت درباره برخی مشکلات و روال های نادرستی که میبینید را نادیده می گیرید، این کار به معنای بازداشتن و مانع شدن از طرز تفکر حقیقیتان خواهد بود. زمانی که در ذهنتان با خود درباره این که سایرین شما را چگونه فردی میبنند درگیر هستید، توجه داشته باشید که هدف شما باید برقراری توازن و درک آن (انجام کار درست) باشد.

تغییر برخی الگوهای کلیشه ای

شاید شما هم یک مادر شاغل با چند بچه باشید. خیلی اوقات ممکن است همکارانتان شما را در شرایطی که کمبود خواب دارید و یا در حال کشمکش برای ایجاد توازن بین فرزندانتان و کار و زندگیتان باشید، دیده باشند. خیلی از خانم ها تعصبات و مسیولیت های  مادرانه مهمی دارند و به همین دلیل طبق آمار، ثابت شده است که در حین مصاحبه های شغلی  زنانی که مادر هستند نسبت به خانمهایی که هنوز فرزندی ندارند،  بیشتر به مشکل بر میخورند. حتی طبق مطالعات، تمایل به استخدام این خانم ها کمتر هست و حتی در بعضی موارد کارفرمایان از این شرایط استفاده کرده و حقوق کمتری به خانم هایی که در چنین شرایطی هستند و مجبور به پیدا کردن کار هستند، میپردازند.

به جای این که سعی کنید تا به دیگران نشان دهید که فرزند داشتن شما مانعی برای کمتر متعهد بودن شما به کارتان نسبت به زنانی که مادر نیستند نیست، درباره وضعیت و خانواده خود نیز صحبت کنید و بدانها نیز اشاره کنید. بسیار مهم است که برای تغییر دادن الگوهای کلیشه ای که تا الان ایجاد شده اند، خود شما نیز یک الگو باشید.

هرگز تسلیم نشوید

مطالعات نشان داده است که زنان دو برابر مردان، شغل و حرفه شان را ترک میکنند و حتی در برخی کشورها  خانم ها در بسیاری از حرفه ها مانند  مهندسی و علوم رایانه کمتر شرکت میکنند. آماری حدود 20%. هر چه کمتر به دنبال چنین مشاغلی بروید، مسلما کمتر از مزایای خوب این مشاغل بهره میبرید. بسیاری از زنان بر این باورند که تحمل  فشار کار و منزل، بدون داشتن هیچ گونه حمایتی  از جانب خانواده و محل کارشان برایشان سخت و غیر قابل تحمل است. (مسلما این دیدگاه تا حد زیادی درست است.)  گاهی اوقات وارد شدن به عرصه های جدیدی از زندگی مانند بچه دار شدن، باعث ایجاد این طرز تفکر در شما میشود که دیگر قادر به ادامه دادن  شغلتان نخواهید بود. کمی با خود فکر کنید. شاید بتوانید به صورت پاره وقت کار کنید و از این طریق هنوز شخصیت کاری و اطلاعات علمی خود را نیز به چالش بکشید. شاید اینطور فکر کنید که حتی این نحوه از کار کردن هم برایتان معقول نیست، اما باور کنید که با کمک اندکی زمان و وقفه انداختن و پشتیبانی خانواده تان، دوباره قادر به کار کردن و استقلال داشتن خواهید بود.

یاد بگیرید که مستقیما سوالاتتان را بپرسید

خانمی را در نظر بگیرید که پیش یک مشاور رفته و مدام  درباره چیزهایی که مرتبط با سوال و حرف اصلیش هست صحبت می کند، اما اصلا و به وضوح به سوال خود اشاره نمیکند. او مدام از گذشته خود و آرزوهایش میگوید. شاید هدف او از بیان این جملات این باشد که احتیاج به بالا کشاندن خود دارد و برای آن به کمک آن مشاور احتیاج دارد. بهتر است در چنین شرایطی سوالتان را مستقیما پرسیده و مثلا بپرسید چه وقفه ها و کمبودهایی در زندگی الانتان و مرحله بعدی زندگیتان وجود دارد؟ و یا بپرسید که  برای رسیدن به اهدافتان چه باید بکنید؟

خیلی اوقات، بیشتر خانم ها از این که سوالی را مستقیما بپرسند کاملا هراس دارند و علت آن این است که می ترسند تا مورد قضاوت واقع شوند. اما لازم است تا بدانید که نپرسیدن میتواند برایتان به معنای چشم پوشی از فرصت ها و شانس هایتان و در نتیجه نگرفتن بازخورد و پیشرفت مناسب برایتان باشد.

تیم مناسب خود را پیدا کنید

Laszlo Bock، که قبلا سرپرست تیم Google People بوده است در مصاحبه ای این چنین بیان کرد که: مهمترین مشخصه تیمی که عملکرد خوب و بالایی دارند مرتبط با شخصی که آن تیم را هدایت میکند و این که دقیقا چه کسی در آن تیم است و یا  آن تیم چند نفره است و یا در کجا تشکیل شده است نیست. بلکه مهمترین مشخصه آن تیم  داشتن امنیت روانی است. پیدا کردن تیم و یا شرکتی که با حضور در آن از این که میتوانید اشتباهاتی انجام دهید و گاهی اوقات ریسک کنید، در زندگیتان امری جدی است.

به عنوان مثال اگر دوستان و همکارانی چندین ساله داشته باشید که با آنها عضو یک تیم باشید، میتوانید راحت تر در کار و حرفه تان باقیمانده و پیشرفت کنید. اگر هم صاحب شغل یا رهبر یک تیم هستید، سعی کنید که در گروهتان باعث ایجاد احساس امنیت و پشتیبانی متقابل بین خودتان و کارمندانتان و یا مابین کارمندانتان شوید.