چگونه به هدف خود برسیم؟ آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که اهداف و خواسته هایتان را برنامه ریزی می کنید ولی در میانه راه دلسرد و یا کم انگیزه می شود و همانجا رهایش می کنید؟ چه کمبود هایی در راه رسیدن به اهداف خود دارید؟ با ما در هاو کن یو همراه باشید تا به گفته متخصصین و البته کارشناسان نکاتی را ذکر کنیم که به واسطه آن ها رسیدن به اهدافتان با احتمال و درصد و البته پشت کار بیشتری همراه باشد.

  به طور کلی مسئولیت پذیری عمده عملی است که شما را در مسیر اهدافتان قرار می دهد. و راهکار هایی که در ادامه می آیند به شما در به کار گیری قدرت مسئولیت پذیری کمک می کند تا به هدفی که دارید دست یابید. بی شک از مهم ترین خصایص در دستیابی به اهداف اشتیاق، هوش و جرئت انجام کار است اما تمامی این صفات در مقایسه با چیزی که هر یک از ما برای موفق شدن در زندگی به آن احتیاج داریم رنگ می بازد و آن خصیصه چیزی نیست جز “مسولئیت پذیری”.

قبل از آن که به سراغ راهکار ها برویم نوسینده قصد دارد داستان مشهوری را برای شما نقل کند. شاید از کودکی داستان “جادوگر شهر اُز (The Wizard of OZ ) را به یاد داشته باشید.  داستان در مورد شخصیت های مختلفی است که همگی علی الرغم میلشان دچار مشکلات و مسائلی شده اند که ماورای قدرت کنترلشان است. دُرُتی دختری است که به وسیله یک طوفان از مزرعه اش به بیرون پرتاب شده است و حالا در یک دنیای فانتزی گیر کرده است. مترسکی که سازنده اش در ساختن مغزش مضایقه کرده و حالا مجبور است زندگی کسالت باری را در میان کلاغ ها و ذرت ها داشته باشد. شیری که جرئت و جسارت کافی نداشته و مجبور است از زندگی که مستحق آن است چشم بپوشد. و مرد حلبی که در جایش می پوسد چون قلبی ندارد تا بتواند حرکت کند. همه این افراد که خود را قربانی کمبود هایشان می دانند از خود نا امید شده و راه خود را به سمت سرزمین اُز می پیمایند تا شاید در آنجا جادوگری توانا بتواند مشکلاتشان را حل نماید.

هدف از این داستان و هدف راهکار هایی که در ادامه ما برای شما در هاو کن یو می آوریم در واقع یکسان است.

اجازه ندهید شرایطی که در آن قرار گرفته اید و کمبود هایی که دارید به شما بگوید چگونه هستید و باید چه کار کنید.

به بیان دیگر امیدتان به آینده موفق آمیز را به انتظار یک جادوگر توانا گره نزنید. باور به هر کسی یا هر چیزی غیر از خودتان برای رهایی دادن شما از مشکلات تنها نتیجه ای که خواهد داشت این است که قدرت تفکر روشن، خلاق و سریع را از شما می گیرد. به جای این که منتظر کس دیگری باشید خودتان مسئولیت شکل دادن به شرایطتان را بگیرید تا تغییری بزرگ را در زندگیتان احساس کنید.

این تغییر چه در مقیاس کوچک باشد و چه در مورد تمام زندگی شما راهکار های زیر میتوانند به شما در دستیابی به یک نتیجه مطلوب کمک کنند. در ادامه با شما کاربران این ۱۰ مورد با مرور می کنیم.

تعریف خود از مسئولیت پذیری را روشن کنید

آیا حتی کلمه  “مسئولیت پذیری ” نیز شما را به وحشت می اندازد؟ تعریف این کلمه در فرهنگ لغت دیدگاه منفی نسبت به واژه مسئولیت پذیری” در ذهن ایجاد می کند.”قابل جوابگویی ، پاسخ گویی، توضیح پذیری، قابلیت استدلال شدن” و ازین دست کلماتی است که ممکن است در تعریف واژه مسئولیت پذیر در ذهن تداعی شود.

اما بهتر است تا به “مسئولیت پذیری ” به عنوان یک هدیه یا موهبت نگاه کنید. مسئولیت پذیری در واقع صادق بودن شما با خودتان و هدفتان است. موهبتی است که می تواند دیدگاه شما را تغییر داده تا به موفقیت نزدیک شوید.

هدفتان به عنوان مسئله زندگی بدانید

زمانی که شما در رفتارتان و عملتان خلاق تر و مصمم تر باشید راهکار هایی را پیدا می کنید که تا قبل از این گمان میکردید از دسترس شما خارج هستند. هر مسئله ی غیر قابل حل و یا هدف دست نیافتی کع پیش رو دارید احتمالا اهمیتی به اندازه مرگ و زندگی ندارد اما زمانی شما همه جوانب را طوری در نظر میگیرد که انگار همه چیز به حل این مسئله یا رسیدن به هدف بستگی دارد خود به خود راهکار های خلاقانه تری به ذهنتان می رسد.

زمانی که نمی توانید شرایط را کنترل کنید، به شرایط هم اجازه ندهید شما را کنترل کنند

در سال ۲۰۱۲ در مالی ارتش به کاخ ریاست جمهوری یورش برد و دموکراسی ۲۰ ساله این کشور آفریای غربی را زیر و رو کرد. در این آشفتگی نیرو های نظامی مسلمان دو سوم کشور را تحت کنترل گرفتند و انتخابات های پیش رو را منحل اعلام کردند.

یاه ساماک (Yeah Samake)  شهردار شهرکوچکی که  ۶۵ کیلومتر با محل کودتا فاصله داشت میگوید :” زمانی که کودتا اتفاق افتاد لحظه ی غم انگیزی بود. من به اتاق نشیمن آمدم و روی مبل افتادم. همسرم وقتی من را دید به من نهیب زد. من باورم نمی شد و به او گفتم :”الان احتیاج به همدردی دارم” و او تنها یک جمله به من گفت:”برو اون جا وکاری کن” “

چه شما خودتان از روی مبل بلند شوید یا کسی به شما نهیب بزند، مهم این است که شما باید کاری انجام دهید.

باید اهداف تان را بیشتر از هزینه هایی که برایش می پردازید دوست داشته باشید

هر چیزی قیمتی دارد. این قیمت می تواند انرژی ،وقت، آرامش و یا منابع مختلف باشد. طبیعی است که افراد ترجیح می دهند که هیچ هزینه ای برای چیزهایی که می خواهند نپردازند. اما در مورد موفقیت این کار غیر قابل قبول است. درست مانند زمانی که بخواهید لاغر باشید اما حاضر نباشید غذای مورد علاقه تان را کنار بگذارید. موفقیت زمانی که آغاز می شود که هزینه اش را بپردازید.

دلسرد نشوید

همان طور که سیاره های بزرگ در اطراف خود جاذبه ایجاد می کنند مشکلات هم سعی در جذب کردن شما به سمت خودشان و دور کردن شما از هدفتان دارند. هر چه قدر مشکلات شما و هدفتان بزرگ تر باشد این نیرو نیز بیشتر است. این نکته را بخاطر داشته باشید و تسلیم مشکلات نشوید.

هر تغییر بزرگ احتیاج به یک ضربه بزرگ دارد

جیم کری بازیگر و کمدین معروف در دوره ی کودکی به حدی فقیر بود که زمانی که پدرش شغلش را از دست داشت ناچار شدن در یک ون زندگی کنند. جیم حتی مجبور شدی تا مدتی را در یک چادر در حیاط خانه یکی از اقوامش سپری کند. اما او از خودش و آینده اش ناامید نشد.

یک شب جیم که در آغاز راه کارهای کمدی بود با تویوتای خود به بالای تپه های هالیوود میرود و همان طور که لس آنجلس را زیر نظر داشت برای خودش یک چک به مبلغ ۱۰ میلیون دلار می نویسد  و در چک قید می کند “برای خدمات بازیگری پرداخت شد”. او چک را در کیف پولش قرار می دهد.  جیم در واقع در آن لحظه عهد بین خودش را محکم کرد.در ۵ سال بعدی قولی که جیم به خودش داده بود به شهرت جهانی او ختم شد و در زمان اوج حرفه ای اش دست مزدی برابر با ۲۰ میلیون دلار داشت.

زمانی که شما قدرت درونی خود را کشف کنید می بینید که شما علاوه بر توانایی ایجاد واقعیت منحصر به فرد خودتان، الزام ایجاد این واقعیت را نیز دارید.

از دیگران نظر بخواهید

این ابدا به این معنی نیست که شما باید استاد،همکار، دوست یا هر شخصی را از خود راضی کنید. شما تنها می خواهید نظر آن شخص را بدانید. ارزیاب شما نیاز دارد تا بداند بدون ترس از واکنش شما نظر خود را صادقانه به شما بگوید. این کار باعث می شود تا به نقاط کور موجود غلبه کنید و نتایج بهتری بگیرید.

از خودتان بپرسید که چقدر به اهداف خود پایبند هستید

زمانی که شما چیزی را اجاره می کنید کمتر به آن اهمیت می دهید زیرا آن چیز موقتی است و ضرر چندانی متوجه شما نیست. اما زمانی چیزی را می خرید شما در واقع سرمایه گزاری های مختلفی را روی آن انجام می دهید که معمولا همراه با کمی فداکاری نیز هست. مثل زمانی که خودروی جدیدی می خرید وقسمتی از پول های پس اندازتان را برای خرید روکش صندلی آن صرف می کنید. اما مطمئنا کمتر کسی است که به روکش های صندلی اتوبوس اهمیت داده باشد.

رویکرد شما به هدفتان نیز همین طور است. هر چقدر به هدفتان پایبند تر باشید بیشتر هزینه می کنید.

آماده باشید تا دست هایتان گِلی شوند

رسیدن به راه حل مانند کندن زمین برای پیدا کردن طلا است. جویندگان طلا در دنیای مدرن امروز علاوه بر رقابت با یکدیگر، با زمان و طبیعت نیز میجنگند. جویندگان طلا قبل از شروع کار ابتدا باید ۲ تا ۴ متر گل وسنگ را جابه جا بکنند. پس از این قسمت اصطلاحا به “خاک سودآور” (در اصطلاح به خاکی گویند که احتمالا در آن طلا یافت می شود) می رسند.در نهایت باید چند ده کیلوگرم خاک را تنها برای یافتن چند مثقال طلا از میان بردارند.

دست یابی به هدف هم همین طور است. پس در برابر سختی ها متوفق نشوید و به نتیجه فکر کنید.

انجامش دهید

چطور می توان این کار را کرد؟ چطور می شود از مسئولیت پذیری به نفع خود استفاده کرد؟

تنها رمز جادویی برای این کار تصمیم گرفتن و انجام دادن آن است.

شما میتوانید به رویا هایتان دست یابید یا خود را در گروه افرادی قرار دهید که همه چیز را سرزنش می کنند.. موفقیت از درون شما سرچشمه میگیرد. برای موفقیت هیچ جادو و یا راهکار خارق العاده ای وجود ندارد. تنها یک راهکار ساده برای موفقیت لازم است و آن بالا بردن مسئولیت پذیری خود شما است.