چگونه متفاوت باشیم؟ واقعا باید کاری انجام دهیم تا متفاوت باشیم؟ آیا اصلا لازم است که متفاوت باشیم؟متفاوت بودن هر شخصی می تواند به نوبه خود منحصر به فرد باشد. برخی افراد سعی می کنند تا  با اکثریت دیگر ترکیب شوند اما هنوز هم منحصر به فرد باقی می مانند. برخی از افراد نیز منحصر بودنشان را حفظ کرده و به خواست خودشان  از دیگران متفاوت باقی مانده و از شخصیت خاصشان استفاده می کنند تا زندگی ای که می خواهند را بسازند و تجربه کنند.

اگر آماده این هستید تا از جمعیت و سایر افراد معمول مجزا باشید، ابتدا باید آن چه که شما را منحصر به فرد و متفاوت می کند را فراگیرید. باید قبول کنید که در واقع  بدون نیاز به برچسب این که  چه کسی باید باشید، چه شخصی هستید. فقط این را بدانید که زمانی که چیزهایی که شما را منحصر به فرد می کنند را می پذیرید، در واقع در مخالف عموم قرار گرفته اید، اما همچنان می توانید در کنترل کامل زندگی و خوشحالیتان باقی بمانید.

بنابراین، چه چیزی یک شخص را منحصر به فرد یا متفاوت می کند؟ در ادامه این مقاله از هاو کن یو می توانید 10 جنبه مختلف زندگی یک شخص که او را منحصر به فرد می کند را مطالعه نمایید. در حالی که حتی  فقط یکی از موارد زیر می تواند یک فرد را تبدیل به انسانی  منحصر به فرد کند، اگر همه این موارد را با یک دیگر ترکیب کنید،  متوجه این مساله خواهید شد که همه ما چه انسان های منحصر به  فردی می توانیم باشیم.

تجربیات

هیچ کس  عینا  مشابه تجربه شخص دیگری  را در زندگی ندارد. نه فقط یک نفر! بلکه  هر شخصی در طول روز تغییراتی را تجربه می کند، حتی زمانی که با یک شخص دیگر یک جا کار می کنند و یا با او وقت می گذارند نیز نمی توانید تجربه ای مشابه با تجربه او داشته باشد.

به عنوان مثال، تصور کنید که دو هفته با بهترین دوستتان در یک کابین کوچک در محل اقامتی کمپ کنید. در واقع شما دو هفته را با هم می گذرانید و قالب اوقات نیز مشغول به کار یکسانی خواهید بود. اما ممکن است که تجربه شما از زمانی که آن جا صرف کردید کمی متفاوت از یک دیگر باشد و هر دو  شما تجربیات منحصر به فردی داشته باشید که  به شیوه های مختلف شما را  تحت تاثیر خود قرار دهند.

به طور کلی تجربیات شما در طول زندگی شما و همچنین تجربیات روزمره تان، چیزی است که شما را تبدیل به انسان منحصر به فردی که  امروز هستید می کند.

ادراک

نحوه دیدی که شما نسبت به  زندگی دارید نمی تواند با هیچ شخص دیگری یکسان باشد. مطمئنا، ممکن است لحظاتی داشته باشید که در آن شما و دوستتان حس مشابهی را احساس کرده باشید، اما در بیشتر موارد، شما چیزها  را متفاوت از دیگران خواهید دید. ادراک، توجیهی برای چگونگی تجربه شما از چیز ها است، درست مانند این که چگونه فکر می کنید و احساس می کنید، بنابراین ادراک نقش مهمی در چگونگی ایجاد یک فرد منحصر به فرد خواهد داشت.

به عنوان مثال تصور کنید که با دوستی از طریق مسیج دادن در حال مکالمه هستید و یکی از اعضای خانواده تان این طور فکر می کند که  شما با طرز صحبتتان باعث رنجیدن دوستتان شده اید و این در صورتیست که خودتان اصلا این طور فکر نمی کنید. شما دوستتان را می شناسید و می دانید به او چه بگویید و چه نگویید. اما خوب شاید باز با این حال آن عضو خانواده تان اصرار داشته باشد که آن چه گفته بودید باعث ناراحتی او خواهد شد. شما دو نفر درک متفاوتی از یک مساله ساده خواهید داشت و این درک به تجربیات شما در زندگی  وابسته است و بر روی احساسی که نسبت بدان مکالمه دارید تاثیرگذار است.

باورها

تجربیات و درک شما در زندگی اعتقادات شما را می سازند. آن چیزی که شما بدان اعتقاد دارید ، بسته به تجربیاتتان در زندگی همان چیزیست که آن را درست در می یابید. اعتقادات شما در مورد خودتان، افراد دیگر، جهان، درست و غلط بودن مسایل و هر چیز دیگر  هرگز به  طور کامل با باورهای دیگران مطابقت  نخواهد داشت.

علاوه بر این، اعتقادات  شما می توانند در طول زمان براساس تجربیات آینده و ادراکتان تغییر کنند، که این حرف بدین معنی است که اگر شما در زمان حال اعتقاد خاصی دارید، ، ممکن است که  در آینده دیگر آن اعتقاد را نداشته باشید.

خلاقیت

هر شخصی به نحوی خلاقیت دارد، اما در حقیقت استعدادهای خلاقانه زیادی وجود دارند که می توانید آن ها را داشته باشید. بعضی از شما در فی البداهه صحبت کردن خوب هستید، بعضی در اختراع کردن، برخی در ساختن و خلق کردن و بعضی از شما نیز در تجسم سازی.

طبق گفته Lynne Levesque, Ed. D. هشت نوع استعداد مختلف از جمله ماجراجو، کاشف، رهبر، مخترع، کاوشگر، دیپلمات، شاعر و رویاگرا وجود دارند. با توجه به این گروهبندی ها ، هر کدام از ما شاخه متفاوتی از استعداد را داریم که ما را از یک فرد دیگر مجزا می نماید.

ژنتیک

حتی بدن انسان نیز در سطح ژنتیک متفاوت است. تحقیقات ثابت کرده اند که یک  انسان بسته به  ژنتیک خود و تعداد نسخه های کپی از ژن خود، می تواند  90 تا 99 درصد  از یک انسان دیگر متفاوت است. تغییر در یک چیز می تواند عاملی در نحوه استفاده از ژن ها و حتی بروز داده شدن آن ها باشد. بدون اینکه بیش از حد  وارد مسایل فنی شویم ، لازم به ذکر است که کاملا واضح است که هیچ کس نمی تواند در ژنتیک خود با فردی دیگر  یکسان باشد.

بدن و ظاهر

بدن هر کس منحصر به فرد است! وزن هر فردی متفاوت است و می تواند به عوامل مختلفی مثل  مثل فرم بدنی و سایز فرد وابسته باشد. در واقع  اگر کمی به اطرافتان نگاه کنید، داشتن این طرز تفکر که همه ما دقیقا مشابه هم باشیم، تفکری کاملا مضحانه  است. معمولا افرادی که بدن خوبی دارند، بیشتر از سایرین به چشم شما می آیند. خصوصیاتی مثل  لاغری، چاقی، قد کوتاهی، قد بلند و هر خصوصیتی ما بین این خصوصیات،  می تواند شما را متوجه این سازد که چگونه اشخاص متفاوت از یک دیگر به نظر می رسند.

روابط

روابط انسان تاثیر بسیار بزرگی در زندگی او دارند. در واقع روابط شما  بر چگونگی فکر کردن در مورد شخص خودتان و نحوه ارتباط گرفتن شما با جهان اطرافتان تاثیر می گذارند. هیچ کس نمی تواند بگوید که رابطه ای مشابه با رابطه یک فرد دیگر داشته است. حتی اگر دو نفر به طور مجزا با یک فرد یکسان دوست باشند، نوع رابطه شان با آن فرد می تواند در سطوح مختلف متفاوت باشد.

بعضی از مردم نسبت به سایر افراد دیگر بیشتر ارتباط می گیرند. بعضی از افراد اعتقادات خاصی دارند که این اعتقادات باعث نزدیک کردن شدن آن ها به یک دیگر می شود، برخی از افراد نیز بر سر موضوعات کوچک با یک دیگر درگیر می شوند و این بر روی رابطه شان تاثیر گذار است. هدف بیان این مساله  است که همه ما روابط متفاوتی در زندگی خود داریم  که سهم بزرگی در منحصر به فرد کردن یک شخص از سایرین دارند.

سرگرمی ها

همه انسان ها سرگرمی های متفاوتی دارند و حتی اگر نیز سرگرمی ای مشابه یک دیگر داشته باشند، ممکن است که به طرز متفاوتی از یک دیگر از آن سرگرمی بهره ببرند. یکی از بهترین روش های بیان این مساله این است که به یوتیوب سر بزنید و ولاگرهایی (کسی که وبلاگ ویدئویی دارد) را که بر روی برنامه ریز  و سازمان دهی تمرکز دارند را مشاهده کنید.

در حالی که همه آن ها  از موضوعاتی هم چون  برنامه ریزی ،  موضوع مورد بحث روز و تقویم ها و … استفاده می کنند، اما هیچ کدامشان این کار ها را  دقیقا همانند یک دیگر انجام نمی دهند. هر کدام از آن ها منحصر به فرد هستند و چیزی جدید را به ساختار برنامه/سازمان اضافه می کند و این دقیقا همان علتیست که بلاگر های مختلفی برای موضوعاتی مشابه وجود دارند. همه آن ها یک راه منحصر به فرد برای نزدیک شدن به چیزهایی که از آنها لذت می برن دارند و این درست همان جاییست که  همه چیز به طور منحصر به فرد جالب می گردد.

هوش

این یک واقعیت است وقتی صحبت از هوش می شود، همه ما از یک دیگر متفاوت هستیم. در واقع هوش از بسیاری چیزها، از جمله باورهای شما، توانایی های  اجتماعی، آگاهی عاطفی، تجربیات و سلامت مغز شما، ناشی می شود. هیچ دو انسانی از هوش یکسان برخوردار نیستند و دقیقا  به همین دلیل زمانی که می خواهید مساله ای را حل کنید، کنار هم قرار گرفتن چندین نفر، امری ضروری است. چیزی که یک فرد می داند و یا قادر به درک آن است، می تواند باعث بالا بردن سطح هوشیاری در فردی دیگر شود.

احساس جهان

همه انسان ها دارای 5 حس برجسته هستند و این احساسات نقش بزرگی در منحصر به فرد کردن یک انسان دارند. ابتدا، همه ما چیزهای متفاوتی را می بینیم که این بر روی نحوه استفاده از احساسات تاثیر گذار است. علاوه بر این، همه ما چیزهای متفاوتی می شنویم، که بر روی نحوه استفاده از سایر احساسات ما نیز تاثیر گذار است.

به عنوان مثال تصور کنید که با دوستتان در سفر و کنار ساحل هستید و او قادر نیست مانند شما بوی دریا را احساس کند. شاید علت آن این باشد که شما در طول زندگیتان به اندازه او نزدیک دریا نبوده اید و به همین علت بیشتر در ذهنتان بر روی دریا تمرکز دارید و این در حالیست که شاید دوستتان بر روی چیزهای دیگر موجود در آن جا متمرکز باشد و در واقع این به شدت بر روی آن چه که می شنویید، می بویید ، می بینید ، و می چشید تاثیر گذار است و  فقط یک دلیل دیگر برای این که هر دوی شما تجربه متفاوتی از آن سفر داشته باشید است.

مثالی دیگر در این ضمینه نحوه ایست که شما یک موسیقی را می شنوید. بسیاری از افراد سبک موسیقی هوی متال را  دوست دارند و این در حالیست که خیلی ها به سبک کلاسیک علاقه مندند. جز اغلب دلایلی که باعث می شود شما یک ژانر را بیش از ژانر دیگری ترجیح دهید،ادراک شما در مورد زندگی و آنچه تجربه کرده اید و بدان ایمان دارید است. ممکن است که یک فرد با گوش دادن به موسیقی هوی متال با دوستانش بزرگ شده باشد و فرد دیگری با مادربزرگ مورد علاقه اش به موسیقی کلاسیک گوش داده باشد.