چگونه سگ را آموزش دهیم؟ چگونه سگ را تربیت کنیم؟ آیا شما هم علاقه مند به حیوانات و مخصوصا سگ های وفادار و زیبا هستید؟ اگر این چنین است مطمئنا علاقه دارید بدانید که چگونه می توان آن ها را آموزش داد و تربیت کرد که گوش به فرمان شما باشند. با هاو کن یو همراه باشید.

شما با تربیت و آموزش صحیح سگ ها می توانید از آن ها در مواقع مختلف به راحتی کمک بگیرید و آن ها واقعا به کمک شما بیایند. برای این سگ ها می توانید کلاس هایی به همراه مدرس کار آزموده تدارک ببینید ولی هر کسی نمی تواند از پس هزینه های این کلاس ها بر بیاید. شما خود تان با کمک آموزش هایی که اینجا در وبسایت هاو کن یو برای شما تدارک دیده ایم می توانید استفاده کنید.با این آموزش کامل از هاو کن یو همراه باشید.

در مقاله زیر هم می توانید این موضوع که هنگام حمله سگ های وحشی چگونه باید از خود دفاع و با آن ها بر خورد کنید را در لینک زیر ببینید و مطالعه کنید.

هنگام حمله سگ چه کنیم؟

آمادگی برای تربیت سگ

انتخاب سگ مناسب

09اولین اقدام انتخاب یک سگ مناسب شما و سبک زندگی شماست که البته چنانچه هم اکنون مالک سگ هستید می توانید این قسمت را نادیده گرفته و به سراغ مرحله بعد بروید. به هر حال توجه داشته باشید که خود شما چه شخصیتی دارید و دنبال چه سگی هستید. مثلا اگر شما به دنبال آرامش هستید سگ های Jack Russell Terrier که بسیار فعال و شلوغ کار هستند انتخاب مناسبی نیستند، شما کاربران هاو کن یو می توانید مثلا از یک bulldog که معمولا ساکت هستند کمک بگیرید.

  • سگ ها معمولا ۱۰ الی ۱۵ سال زندگی می کنند بهتر است برای این مدت زمان طولانی انتخاب دقیقی داشته باشید.

برای سگ خود حتما اسم انتخاب کنید

12

شاید اولین قدم برای آموزش و تربیت یک سگ انتخاب یک اسم هست. شما با انتخاب یک اسم و تکرار آن تقریبا سگ حواس سگ را هر موقع که بخواهید به خود معطوف می کنید. سعی کنید اسم سگ واضح، کوتاه، و قابل تشخیص باشد.

  • از اسم هایی که ممکن است انسان ها در صحبت های روزمره خود به کار ببرند استفاده نکنید.
  • در شرایط مختلف، از بازی تا خواب و مکان های مختلف از این اسم شما کاربران سایت هاو کن یو باید استفاده کنید تا گوش سگ زودتر به آن عادت کند.
  • زمانی که شما اسم سگ را صدا می کنید و سگ به شما نگاه می کند این به معنی آموخته شدن نام توسط سگ است.
  • هر زمان سگ با صدا زدنش متوجه شما شد یک حرکت تشویقی برایش در نظر بگیرید تا این توجه به اسم بیشتر شود.

اختصاص دادن تایم مشخص به آموزش سگ

13

شما میبایست در روز تایم های مشخص به عنوان مثال ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در چند نوبت به آموش سگ اختصاص دهید. حواستان باشد که توله ها و سگ های مسن کم حوصله تر هستند.

  • آموزش سگ باید مدام و مرتب باشد و شما باید این حس فرمانبرداری را کم کم با تمرین ها به سگ القا کنید.
  • سگ ها به راحتی متوجه تایم ها ی آموزش می شوند. بنابر این نباید این حس که فقط برخی تایم ها گوش به فرمان باشند را به آن ها منتقل کنید. همیشه درس های اموزشی را با آن ها مرور کنید.

استفاده از تجهیزات مناسب

014استفاده از یک بند ۱.۵ الی ۲ متری برای شروع آموزش کفایت می کند، شاید استفاده از موارد تشویقی در این اموزش هم از جمله مواردی باشد که شما برای تربیت سگ نیاز دارید. برای توله ها به سبب حساس و ظریف بودنشان خیلی نمی توانید از تجهیزات دیگر کمک بگیرید و لی برای سگ های بزرگ تر شاید چند مورد دیگر مورد نیاز باشد.

وضع قوانین ساده برای شروع

انتظارات خود را مدیریت کنید

15

شما قرار نییست طی چند هفته و یا چند ماه از سگ خود یک فرمانبردار همه کاره بسازید. مطمئنا تنها بخشی از انتظارات شما آن هم با صبوری و پشت کار شما براورده خواهد شد. اگر شما بر انتظارات و احوالات خود کنترل داشته باشید سگ هم این احساس را درک خواهد کرد. از عصبانیت بپرهیزید و آرام این کار را انجام دهید.

  • اگر سگ از شما بترسد چیزی هم فرا نخواهد گرفت
  • داشتن مطالعات بیشتر در مورد احوالات و شخصیت سگ و نژاد سگ شما بیشتر به شما کمک می کند. بنا بر این بسته به نوع نژاد سگ خود باید تمرینات و نحره برخود را پیگیری کنید.

استفاده از جایزه و تشویق های به جا

16

سگ ها فرایند یادگیری سریع دارند. شما باید پاسخ فرمانبرداریشان را در کمتر از ۲ ثانیه به آن ها بدهید. شما کاربران هاو کن یو باید سریع سگ را به خاطر یاد گرفتن هر کاری خوشحال کنید و به آن ها تشویقی بدهید. اگر شما بعد از مدت زمان زیادی آن ها را تشویق کنید دیگر رابطه ای بین حرکت و تشویق برای شگ به جا نمی ماند.

  • طرح تشویقی شما علاوه بر سرعه و به موقع بودن باید درست و صحیح باشد. تنها برای فرمانبرداری ها جایزه بدهید.
  • به عنوان مثال تصور کنید شما در حال آموزش فرمان نشستن به سگ هستید و بلافاصله که سگ نشست و سپس بلند شد شما جایزه می دهید که بدین صورت سگ جایزه را به ایستادن ربط خواهد داد و نه نشستن.

ثابت قدم بودن در آموزش

17

سگ تشخیص نخواهد داد که در چه محیطی باید از فرمان ها پیروی کنید. شما باید قوانین را کلی در نظر بگیرید و دیگران را هم در اطراف خود و سگ از قوانین مطلع کنید تا همگی از این قوانین پیروی کنند.

  • مطمئن شوید همه افراد دقیقا از دستورات و قوانین شما برای دستور دادن به سگ استفاده می کنند.

استفاده از تشویقی های خاص و با ارزش

19زمانی که سگ در حال طی کردن مراحل مهم و آموزش های سخت است شاید نیاز باشد به سگ انگیزه های یشتری از تشویقی های قبل داده شود و شما می توانید این کار را با استفاده از غذا های مورد علاقه سگ ها از قبیل، مرغ ها، جگر ها خشک، و یا ژامبون ها و سایر موارد استفاده کنید.

  • با افزایش مهرات های سگ در فرمانبرداری شما هم جوایز را ارتقاع دهید.

سگ ها را با معده خالی آموزش دهید

21بهتر است سگ ها را بعد از تغذیه کردنشان آموزش ندهید. چرا که سگ شما با وجود معده پر، دیگر انگیزه ای برای انجام حرکات ندارد و آنچنان به شما گوش فرا نخواهد داد. این بدان معنی نیست که سگ برای تمرینات گرسنگی بکشد.

همیشه تمرین را با تشویق به اتمام برسانید

22

حتی اگر امروز سگ شما خیلی خوب تمرینات را انجام نداده است شما در هر صورت هر تمرین را با یک تشویق و حس خوب به اتمام برسانید تا از این طریق آخرین چیزی که از تمرین به خاطر سگ خواهد ماند حس خوب و انگیزه برای تمرین دیگری است.

جلوی پارس کردن سگ را بگیرید

221اگر زمانی که سگ شما نباید پارس کند ولی شروع به پارس کردن کرد حتما اسم سگ را صدا بزنید و از او بخواهید این کار را متوقف کند. این پارس کردن گاهی برای جلب توجه شماست و گاهی واقعا از موضوعی عصبانی است.

  • هرگز به هنگام پارس کردن سگ چیزی به سمتش پرت نکنید چرا که بدین صورت تنها با پرت کردن چیزی پارس کردن را متوقف خواهد کرد.
  • هرگز بر سر سگ خود داد نزنید.

آموزش دستورات به سگ ها 

سگ خود را با مهار بیرون ببرید

24

سگ خود را نتنها برای آموزش و تربیت بلکه برای تقویت مهارت های فیزیکی و ذهنی حتما با مهار با خود به بیرون ببرید. این مورد حتما یک لازمه برای شگ شما به حساب می آید.

تغییر مسیر را کنترل کنید

25

اگر سگ شما مدام به اطرراف  میرود و سعی در کشیدن شما به سمت های دیگر دارد سریع آن را به سمت خود هدایت و تا زمانی که سگ به سمت شما بر نگشته قدم بر ندارید تا سگ تمام حواسش به سمت شما باشد.

در کنار شما بودن را لذت بخش کنید

27

شما باید شرایطی را فراهم بیاورید که سگ از کنار شما بودن لذت ببرد. بنابر این هر زمان سگ به دستور شما گوش فرا داد و مجدد به سمت شما برگشت یک تشویقی برای سگ در نظر بگیرید. حتی می توانید از صدای خوش و یا اسم سگ هم در این شرایط استفاده کنید.

آموزش دستور “بیا”

ارزش دستور “بیا”

30

دستور “بیا” برای زمانی استفاده می شود که تصمیم دارید سگ را به سمت خود فرا بخوانید. این دستور حتی می تواند جان شما را هم نجات دهد و همچنین می تواند از گم شدن سگ هم جلوگیری کند.

حواس سگ را با این دستور به خود جلب کنید

34

شما می خواهید سگ به سمت شما بیاید، شما این کار را با صدای نسبتا بلند (گفتن واژه “بیا”) و یک اسباب بازی و یا حتی دست زدن و.. می توانید انجام دهید، سعی کنید این کار را هماهنگ با صدا زدن انجام دهید و سگ از شما فاصله خوبی داشته باشد.

سگ را تشویق کنید

22سگ با درست انجام دادن این دستور و به سمت شما آمدن حتما باید تشویق شود. با صدای شاد تشویقش کنید و اگر خواستید می تواند چیزی به سگ بدهید.

هماهنگ کردن کلمات و برخورد سگ

12همین طور که سگ در حال فرا گیری این موقعیت است که برای پیروی از دستورات جایزه ای برایش در نظر گرفته می شود، کم کم سعی کنید تنها به دستور های صوتی همانند “بیا” افاقه کنید و بدین ترتیب سگ صرفا با شنیدن این وازه به سمت شما خواهد آمد. وقتی وی از دستورات پیروی کرد با گفته لغاتی مثل “آفرین” با لحنی شاد سگ را تشویق کنید.

این دستور را در موقعیت های مختلف تمرین کنید

این دستور را به داخل منزل  محدود نکنید و در محیط های عمومی و زمانی که سگ خود را برای گردش میبرید حتما از این دستور استفاده کنید تا سگ همراه شما این دستورات را در مکان های مختلف فرا بگیرد.

کم کم طول بند مهار کننده را بیشتر کنید

با افزایش فرمانپذیری سگ کم کم باید طول بند مهار کننده را افزایش بدهید، با این کار اعتماد سگ به شما و بر عکس بیشتر می شود و بهتر می توانید با شگ خود ارتباط بر قرار کنید.

مهار کننده را باز کنید

با گذشت زمان و افزایش مهارت های سگ در فرمان پذیری و الیته اعتماد و تصمیم خود شما می توانید بنا به اختیار خود بند مهار کننده را باز کنید اما هر زمان که سگ از دستورات شما پیروی نکرد مجددا بند را به آن متصل کنید تا سگ متوجه این بند مهار و هدف آن شود. بنا بر این بند را همراه خود همیشه به همراه داشته باشید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

آموزش دستور “بشین”

نشستن سگ به دستور شما

07

هدف این دستور برای قرار گرفتن سگ در حالت نشسته است تا بدین صورت کنترل بیشتری بر روی سگ خود داشته باشید و مانع از انجام کاری توسط سگ شوید.

سگ را متوجه دستور “بنشین” کنید

05

این دستور را در نزدیکی سگ و با ارتفاع متوسط شروع کنید به صورتی که دست خود (که حاوی غذای سگ است) را بالا آورده و رو به روی سگ و نزدیگ بینی آن بگیرید، تا کم کم سگ سر خود را بالا بیاورید.

  • زمانی که این حالت را جلوی سگ می گیرید سگ ها به صورت ذاتی روی زمین می نشینند، تا بدین صورت نمای بهتری به دست شما داشته باشند.

تشویق سگ به محض فرمانبرداری

04

قانون جایزه سریع در تمامی مراحل باید حفط شود و به محض فرمانبرداری سگ، وی را تشویق کنید، ممکن است ابتدا سگ در انجام این دستور کند عمل کند ولی با گذشت زمان و تشویق های شما مطمئنا سگ بهتر این دستور را انجام می دهد،

  • حواستان باشد که تا زمانی که سگ ننشسته است، تشویقش نکنید، ئ درست زمانی که سگ به دستور عمل کرد و کامل نشست ان را تشویق کنید.

پیروی نکردن سگ از روش بالا

03

اگر سگ از روش بالا ننشست و از دستورات شما پیروی نکرد بنابر این شاید نیاز باشد که از بند مهار کننده استفاده کنید. در کنار سگ بنشینید و سگ را با بند مهار به سمت زمین و نشستن هدایت کنید. این فشار می تواند هم به سمت زمین و هم کمی عقب باشد.

  • همچنین شما می توانید از پست سر سگ با در دست گرفتن قلاده کمی با فشار سگ را به سمت نشستن هدایت کنید و سپس تشویقش کنید.

از تکرار های زیاد پرهیز کنید

02

شما تمام سعی و حواس خود را برای نشستن سگ به کار بببندید ولی اگر سگ از دستور امتناع می کند این عمل را تکرار نکنید و آن را به روزی دیگر و یا زمانی دیگر موکول کنید. اگر بعد از دستور شما سگ طی ۲ ثانیه ننشست از بند مهار برای نشستن کمک بگیرید.

تشویق سگ زمانی که نشسته است

01

در طی روز مان هایی که سگ خود می نشیند را زیر نظر داشته باشید و هنگامی که سگ در حالت نشسته است، به سراغ سگ بروید و آن را تشویق کنید.  با ادامه این کار سگ برای جلب نظر شما هم که شده برای انجام کار های دیگر خواهد نشست و بدین صورت این دستور تکرار خواهد شد.

ادامه روش ها و راه های یاد دادن دستورات محتلف را به سگ را به زودی در مقالات دیگری برای شما کاربران عزیز هاو کن یو ارائه خواهیم کرد.