چگونه از تنهای خارج شویم؟ چگونه بر تنهایی خود غلبه کنیم؟ تنهایی موضوعی است گاهی غم انگیز و گاهی لذت بخش است. این اتفاق ممکن است در شرایط و درجات متفاوت برای هر شخصی اتفاق بیفتد. شما در این مقاله راهکار ها و روش های غلبه بر این حس ترس، استرس و ناراحتی ناشی از  تنهایی را خواهید آموخت.

از زمانی که ۴ یا ۵ ساله بیشتر نداشتید با این حس نا خوشایند بارها مواجه شده اید و آن هم زمانی بود که مادر، شما را تنها در خانه قرار داده و برای خرید دقایقی یا حتی ساعتی شما را تنها ترک می کرد. یا زمانی که برای اولین بار به مدرسه رفتید و بعد از مدتی متوجه شدید پدر و مادرتان دیگر در کنارتان نیستند، و یا اولین باری که در کودکی به سالن تمرین رفتید و افراد غریبه و ناآشنا شما را احاطه کرده بودند. این حس ترس، دقیقا همان حسی است که شما با درجاتی مختلف و در شرایط دیگر در زمان حال با آن دست و پنجه نرم می کنید. این حس همان تنهایی است. گاه با وجود دیگران در اطرافتان این حس آنقدر تشدید می شود که را زمین گیرتان می کند و از انجام فعالیت روزمره شما را باز می دارد.

آخرین باری که همچین احساسی داشتید کی بود؟ همین هفته جاری؟ کدام بخش یا قسمت های زندگی مجدد این حس ایزوله و جدا بودن از دنیا و دیگران  را برای شما تداعی می کند؟ اگر جواب همین الان است، در کجا و چه شرایطی با این احساس ناخوشایند مواجه شدید یا می شوید؟ کی با شرایطی مواجه می شوید که گویا کسی در این جهان به شما اهمیت نمی دهد، و یا اصلا گویا نمی توانید با کسی ارتباط برقرار کنید؟

سوال آخر. به نظر خود شما چرا باید با این همه حس بد کنار آمد؟ آیا وقت آن نرسیده از شر تمامی این احوالات ناخوشایند رها شوید؟

باید بدانید این حس مختص شخص شما نیست و میلیون ها نفر با درجات مختلف روزانه با این مشکل روبه رو می شوند.  قبل از هر چیز باید بدانید که آیا مشکل واقعا حس تنهایی است یا مورد دیگر. که با دانستن این مورد نیمی از راه درمان را پشت سر خواهید گذاشت.

بسیاری از مواقع فقط می دانیم که دچار مشکلی روحی هستیم ولی ریشه و منشا آن را به راحتی نمی توانیم  پیدا کنیم که در این شرایط ابتدا باید به تشخیص بپردازیم. برای درمان و غلبه بر حس تنهایی سه ایده و یا راه حل وجود دارد که زمینه همگی آن ها آشنایی با شاخصه ها و ویژگی های تنهایی است.

“تنهایی” چیزی بیشتر از تنها بودن است، اگر شما کتب و  منابع مختلف را برای معنی کلمه “تنهایی”  سرچ کنید، متوجه خواهید شد معانی و تعاریف مختلفی برای آن ارائه شده است، اما نوع تنهایی که ما به دنبال آن هستیم و در رابطه با آن صحبت می کنیم متفاوت تر از تعاریف است. جدا بودن از دیگران چه فیزیکی و چه روانی، شخصی بودن تمام کار ها و فعالیت ها و تنها بودن و گوشه گیر بودن در میان جمع و دیگران در شرایطی که با بقیه در ارتباط هستید، بخشی از این تعاریف است. حال که با تنهایی آشنا شدید اجازه دهید به سراغ درمان برویم.

احساسات خود را کنکاش کنید

اگر احساس تنهایی، جدا شدن و افسردگی دارید، این مورد می توانید در رابطه با رابطه های اخیر شما با دیگران باشد، در بسیاری مواقع وجود برخی افراد می تواند بسیار کمکتان کند، و گاها هم خیر.

گاهی بر اثر یک مشکل این احساسات به سراغ شما آمده اند و پس از مدتی با فراموش کردن، این حس هم از بین می رود. پس بدانید ریشه این مشکل کجاست و با تغییرات در اطراف خود و احساساتی که با آن درگیر هستید، سعی کنید شرایط را تغییر دهید.

 شرایط خود را بپذیرید

شاید به جای اینکه مدام از این حس فرار کنید، زمان آن رسیده باشد که شرایط و مشکلات فعلی را بپذیرید و با آن کنار بیایید. بهتر است به جای اینکه مدام خود و ذهن خود را با تنهایی و روش های درمان بگذرانید به زندگی عادی بپردازید و با قبول واقعیت با مشکلات کنار بیایید.

  • غلبه بر تنهایی به معنی کنار زدن آن و حل مشکل نیست بلکه پذیرفتن آن هم می تواند یکی از راه های درمان باشد. این به این معنی است که تمامی احساسات و اتفاقاتی که دلیل این مشکل شده اند را تماما بپذیریم.

یاد بگیرید چگونه  تنها باشید

تنها بودن بسیاری از مواقع به معنای حس بد تنهایی نیست، پس اگر مجبور به زندگی و یا کار در محیطی دور از دیگران هستید، شاید می توانید با گذاشتن وقت بیشتر برای خود و یا فعالیت های شخصی از این حس تنها بودن فاصله بگیرید.

شاید به تنهایی آپارتمان جدید کرایه کردید و یا از همسر و خانواده خود به هر دلیل جدا شده اید و یا حتی عزیزی را از دست داده اید، با این وجود، مشغول کردن ذهن خود و انجام فعالیت هایی که مهیا کننده مشغله های فکری است به راحتی می توانند به شما کمک کنند، سعی کنید خود را چه فیزیکی و چه فکری مشغول نگه دارید.

  • سعی کنید نامه بنویسید و یا یک شئ دست ساز (بافندگی، نقاشی و یا ….)درست کنید، شاید وجود یک حیوان خانگی و  نگهداری و مراقبت از آن هم به کمک شما بیاید
  • آشپزی کنید، لذت آشپزی بر هیچ کس پوشیده نیست، به راحتی ذهن و وقت شما را از فکر کردن به تنهایی دور می کند
  • مطالعه کردن کتاب ها و یا دنبال کردن اخبار ها در اینترنت می تواند به کمک شما بیاید
  • از نوشیدن نوشیدنی های الکلی و سیگار دوری کنید
  • از تماشای بی هدف تلویزیون دوری کنید ولی فیلم دیدن را فراموش نکنید.

فعالیت های اجتماعی خود را گسترش دهید

همانطور که گفتیم چه بسا در جمعی هستید ولی باز احساس تنهایی می کنید، پس شاید شما در برقرارکردن ارتباط با دیگران مشکل دارید و یا از مهارت کافی برخوردار نیستید، باید هرچه زودتر به قوی کردن مهارت های اجتماعی بپردازید.

  • نیاز های خود را در گرو نیاز های دیگران و همراه با نیاز های دیگران هماهنگ کنید
  • مهارت های شنیداری خود را گسترش دهید، اجازه دهید دیگران متوجه شوند شما واقعا به صحبت های آنان گوش فرا می دهید و اهمیت می دهید
  • دوستان جدید پیدا کنید و یا رابطه خود را با دوستان قدیمی گسترش دهید وبیش تربا آن ها وقت بگذرانید.

بر پذیرفته نشدن غلبه کنید

چه بسیار مواقعی که بنا به هر دلیلی و صرفا به خاطر تفاوت شخصیتی و رفتاری در جمع هایی از دوستان، اقوام و یا همکاران به راحتی پذیرفته نشده اید. باید بدانید که این مورد برای همه اتفاق می افتد و نباید ترسی از این شرایط داشته باشید. پذیرفته نشدن همیشه به خاطر مشکل از جانب شما نیست، اگر مورد قبول شخص و یا اشخاصی قرار نگرفتید باید بدانید که هر یک از چند میلیارد نفر بر روی این کره خاکی میتوانند گزینه بعدی برای شما باشند.

با لغت “باید” در گیر نشوید

شاید مدام با حسی که کاملا مربوط به گذشته است خاطرات را مرور می کنید، و مدام با عبارتی همانند “باید این کار را انجام می دادم” و یا  “باید اینگونه می شد” در گیر هستید ولی گذشته تمام شده است، گذشته قابل تغییر نیست ولی روش فکر کردن شما به راحتی قابل تغییر است.

  • به جای عبارات بالا، به عبارت “باید وضعیت را تغییر دهم” فکر کنید
  • به جای عبارت “باید اینکار را انجام می دادم” به عبارت “باید این کار را انجام دهم” فکر کنید.

به خود اعتماد و باور داشته باشید

شاید صرفا به این خاطر از روابط اجتماعی دوری می کنید که تا به حال تجربه یا عملکرد های خوبی در این روابط نداشته اید، یا شاید نگران نادیده گرفتن شما در این روابط هستید. در همین سایت هاو کن یو و البته اینترنت هزاران راهکار برای آموختن و تقویت مهارت های اجتماعی وجود دارید، چرا همین الان شروع به فرا گرفتن آن ها نمی کنید

  • همه افراد تجربه های نا خوشایند در روابطه اجتماعی خود داشته اند که شرایط بر وفق مراد پیش نرفته که این افراد به جای درگیر بودن با این تجربیات برعکس شما با خنده از آن ها یاد می کنند
  • همان اندازه که شما نگران هستید دیگران هم نگران روابط اجتماعی هستند وشاید آن ها تنها به خود باور دارند و این مورد را به راحتی پشت سر میگذارند
  • شما به راحتی بهتر و برتر از بیشتر از افرادی هستید که در اطراف شما هستند. به نیمه پر لیوان نگاه کنید

بر خجالت غلبه کنید

شک نکنید که خجالتی بودن نقش مهمی در شرایط فعلی شما بازی می کند. خجالتی بودن گاها به معنی راحت نبودن در هنگام ملاقات دیگران است. شما برای اینکه به راحتی با یک غریبه صحبت کنید به زمان نیاز داشته باشید، شاید یکی از راحت ترین روش های درمان این خجالتی بودن، تنها غلبه بر ترس و بی مهابا به سراغ آن رفتن است، اجازه دهید یکبار چشم خود را بسته و به سراغ ترس های بروید شاید نظر شما در رابطه با ترس هایتان هنگام مواجه با دیگران از بین برود.

  • به آرامی شروع کنید و سعی کنید این غلبه بر ترس را کم کم و مرحله به مرحله انجام دهید
  • گام به گام سعی بر غلبه بر خجالتی بودن و کار کردن برروی مهارت های گفتاری و شنیداری است.

عادت های صحیح اجتماعی و فرهنگی را بیشتر تمرین کنید

به هنگام بر خورد با دیگران و یا ملاقات دیگران سعی بر داشتن یک رابطه گرم و البته کاملا محترمانه داشته باشید،

  • با مهربانی و روی خوش با دیگران صحبت کنید
  • از قطع کردن جملاتشان خودداری کنید،
  • سعی کنید در یک مکالمه دو طرفه تنها ۵۰ درصد مکالمه را بر عهده بگیرید و نه بیشتر و کمتر
  • اگر احساس می کنید زیاد صحبت می کنید با پرسیدن سوال این مشکل را حل کنید
  • از معذرت خواهی نترسید

یک دوست خوب و قابل اطمینان باشید

چرا برای یک دوست تمام و کامل شدن سعی نمی کنید، چرا برای دوست خود ارزش کامل قائل نیستید، مگر نمی دانید یک دوست خوب و صمیمی میتواند نقشی پر رنگ تر از خانواده برای شما بازی کند، مگر نمی دانید زمانی که از همه پس زده شده اید همین دوست تنها کسی است که به فریاد شما می رسد و محرم راز های شماست، مگر نمی دانید حکمت وجود این دوست همان دوری از تنهایی است. پس هرچه سریع تر و با دانش کامل یک دوست صمیمی و خوب برای خود پیدا کنید و زمانی که این دوستی بر مبنای اعتماد هر دوطرف شکل گرفت آنوقت است که دیگر نباید نگران تنهایی خود باشید.

ارتباط با کسانی که با آن ها قطع رابطه کرده اید

چه بسا دلیل همین تنهایی خود شما هستید و رفتار هایتان، در میان اقوام، دوستان و آشنایان کسانی هستند که بنا به هر دلیلی چه قطع رابطه و چه گذر زمان، دیگر رابطه ندارید با یک معذرت خواهی و یا  یادی از دوستان قدیمی و ایجاد این حس خوب، راه را برای گسترده کردن روابط خود باز کنید

  • شما برای برقراری ارتباط از ایمیل، نامه، مسیج و … می توانید کمک بگیرید.
  • اگر شرایط مهیاست سرزده به سراغ دوستان بروید
  • شاید هم بهتر باشد دوست خود را به روستوران منزل خود و یا مکانی برای یاد از گذشته دعوت کنید

به بقیه کمک کنید

باورتان نمی شود که دست یک مستمند را گرفتن و یا کمک روحی به یک دوست، تا چه اندازه بر روی شرایط روحی شما تاثیر مثبت دارد. خیر خواه بودن سیل عظیمی از انرژی مثب را به سوی شما روانه می کند.

  • در کار های خیر خواهانه سعی کنید اولین باشید و یا اصلا خود مدیریت و وظیفه تشکیل یک تیم خییر را بر عهده بگیری. این خیر خواه بودن لزوما مالی نیست.

به فعالیت های گروهی بپیوندید

چه فعالیت گروهی چه فیزیکی و چه ورزشی هر یک به نوبه خود دنیای بزرگی از روابط و حس ها و تجربه های جدید را به روی شما باز می کند.

  • به گروه های ورزشی بپیوندید
  • گروه های مذهبی را از خاطر نبرید
  • لذت خاصی برای شرکت در گروه های موسیقی وجود دارد
  • گروه های بسیاری برای مسافرت های دست جمعی وجود دارد. آن ها را از دست ندهید