امروزه سفر های پروازی از هر زمان دیگری بیشتر است.یکی از بهترین روش های مسافرت در مسافت های طولانی و میان مدت استفاده از هواپیما هاست. اما با توجه به اینکه این وسیله نقلیه نسبت به سایر وسایل از سن کمتری برخوردار است، همواره ترس ها و نگرانی هایی به خصوص برای کسانی که کمتر از این وسیله استفاده کرده اند وجود دارد. در این مقاله از هاو کن یو قصد داریم تا شما عزیزان را با ترفند هایی در خصوص کم کردن اضطراب ناشی از پرواز آشنا نماییم.

ترس های واقعی خود رابشناسید

%d8%aa%d8%b1%d8%b3_%d8%a7%d8%b2_%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%b2وقتی که به پرواز فکر می کنید، دقیقا از چه چیزی می ترسید؟ آیا از اوج گرفتن ترس دارید یا از سقوط کردن؟ برای چند لحظه با خود روراست باشید و ترس های واقعی خود را بار دیگر با خود در میان بگذارید. همچنین توجه کنید که از چه قسمت های ترس شدید و از چه قسمت هایی ترس های خفیف تر دارید. به عنوان مثال افراد زیادی هستند که از محیط هواپیما و صندلی آن احساس ترس و خفگی دارند در حالی که افرادی از حضور در فرودگاه های شلوع متنفر و بیزارند. وقتی که ترس خود را شناختید به مرحله بعد بروید.

چه کارهایی اضطراب شما را کاهش میدهند؟

gty_fear_flying_jtm_140724_16x9_992هنگامی که ترس های خود را شناختید، توجه کنید که چه کار هایی این ترس ها را در وجود شما کاهش میدهند. خود را در شرایط پرواز با هواپیما فرض کرده و کار های مختلفی از جمله کتابخوانی، جویدن آدامس، آواز خواندن زیر لب و… انجام دهید تا بدانید با کدام کار استرس و اضطراب شما پایین می آید.

با دانش به هواپیما وارد شوید

دانش در هر زمینه ای کمک کننده است، به خصوص که در این حوزه خاص داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص وسیله پرنده طبق آمار ۷۰٪ الی ۸۰٪ استرس و ترس شما را کاهش خواهد داد. بیشتر ترس های با واژه “اگر” شروع میشود. “اگر همه چیز خوب پیش نرود”، “اگر موتور های هواپیما چک نشده باشند” , “اگر…”. این اگر ها در صورتی که اطلاعات خود را از پروسه ی پرواز بالا برید هرگز به ذهن شما ورود نخواهد کرد. به عنوان مثال اگر بدانید که در میان تمام وسایل نقلیه، هواپیما امن ترین وسیله نسبت به تعداد حمل مسافر در هر سفر است مطمئنا اضطراب شما کمتر خواهد شد.

ترس را از خطر تشخیص دهیدshutterstock_148731197

بدن هر انسان سالم نسبت به خطرات پیرامون واکنش میدهد. در حقیقت ترس یک راهکار دفاعی بدن برای حفظ سلامتی و شرایط مساعد بوده و وجود آن در تمام شرایط خطر لازم است. اما برخی از مواقع (مانند مسافرت با هواپیما) افکاری غیر ممکن به ذهن ما خطور کرده که باعث ترسی کاذب و مخرب میشود. همانطور که در بالا گفته شد، ذهن خود را از “اگر” ها خالی کنید و بدانید که ده ها متخصص تمام اتفاقات موجود در ذهن شما را شناسایی کرده و خطرات آن را از بین برده اند.

اتفاقات عادی را بزرگ نکنید

landscape-1459258434-nervouswomanدر بسیاری از سفر های هواپیمایی، اتفاقاتی از قبیل افت فشار خارج از کابین یا توده های هوایی نا مناسب وجود دارند. نتیجه ی این تاثیرات جوی لرزش های ریز و درشت در داخل کابین خواهد بود که بسیار عادی است. در این مواقع بهترین کار حفظ آرامش و دور کردن ذهن از تفکرات بیجا و بی مورد است.

با همسفران خود تبادل داشته باشید

در صورتی که از پرواز میترسید سعی کنید تا با دیگران صحبت کرده و به صورت عادی آنها را از ترس خود آگاه کنید. در صورت امکان شخصی را که مدام با هواپیما مسافرت میکند را پیدا کرده و نگرانی خود را با او در میان بگذارید. این افراد عموما به دلیل اینکه سفر های زیادی داشته اند، میتوانند اضطراب شما را کاهش داده و با حرف های خود آرامتان کنند.

وی آر تراپی انجام دهید

یکی از روش های متداول دنیا برای از بین بردن فوبیا های مختلف استفاده از تکنولوژی Virtual Reality یا واقعیت مجازی است. در این تکنولوژی شخص سعی میکند با شبیه سازی واقعی از ترس خود به صورت مجازی روبرو شود. به عنوان مثال در موضوع مورد بحث ما، شخص با اتفاقات و پروسه کلی پرپاز روبرو شده و سعی میکند تا با تکرار آن بر ترس خود غلبه کند.

ترس از پرواز برای هر شخصی دفعات اول امری کاملا عادی و طبیعی است. سعی نکنید استرس خود را پنهان کنید، در عوض تلاش نمایید تا با روبرو شدن با ترس دیرینه خود قدم در شکست آن بردارید.