داشتن اطلاعات به هنگام خرید یک دوربین بسیار مهم است. این که بدانیم برای چه کاری دوربین می خریم؟ دوربینی که قصد خرید آن را داریم باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ اگر می خواهید یک خرید ویژه و مناسب داشته باشید با هاو کن یو همراه باشید.

نکات کلی

چگونه دوربین خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

مشخصات زیادی وجود ندارد که به شما بگوید کدام دوربین بهترین است.

رزولوشن (مگاپیکسل) در دوربین مهم نیست مگر این که شما به آن نیاز داشته باشید. ویژگی هایی که بسیار مهم هستند شامل اندازه سنسور، سیستم فوکوس اتوماتیک و سیستم نثبیت کننده از جمله این ویژگی ها است.

شما مجبور نیستید بروز ترین و جدید ترین دوربین را بخرید. حقیقت این است که کم پیش می آید که یک دوربین هر چهار معیار اصلی کیفیت، کارایی، قابلیت ها و طراحی را با هم داشته باشد. ممکن است به دلیل قیمت مناسب مردم به سراغ دوربین های مدل پایین و قدیمی بروند.

اگر قصد خرید یک دوربین قدیمی دارید این موارد مد نظرتان باشد. باید وزن کمی داشته باشد که به راحتی بتوانید آن را حمل و استفاده کنید. باید دسترسی سریع به توابع اصلی داشته باشد و بتوانید به سادگی از منو ها و ساختار ها استفاده کنید. مدل های صفحه لمسی می تواتند بهتر باشد اما اگر دسترسی ها و منوی آن خوب نباشد مناسب نیست.

 چرا زمانی که گوشی دوربین دارد یک دوربین عکاسی بخریم؟

چگونه دوربین خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

بیشتر دوربین های SLR از قابلی های زوم اپتیکال و واقعی استفاده می کنند. با وجود تمام پیشرفت ها، هنوز گوشی های همراه نمی توانند از نظر تصویر برداری با کیفیت، سرعت و کنترل دوربین های حرفه ای رقابت کنند. همه گوشی های خوب دوربین خوبی ندارند و همچنین گوشی هایی که دوربین خوبی دارند، گوشی های خوبی نیستند.

چگونه توسط موبایل عکس و فیلم با کیفیت بگیریم؟

لنز قابل تعویض یا ثابت؟

چگونه دوربین خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

دوربین ها با قابلیت تعویض لنز، مدل های DSLR یا میررلس هستند. مزایای دوربین ها با قابلیت تعویض لنز نسبت به لنز ثابت:

  • همیشه می توانید برای ارتقا و بالا بردن کیفیت عکس از لنز بهتر استفاده کنید.
  • اگر اگر می خواهید یک زاویه وسیع تر و یا باریک تر برای عکاسی داشته باشید می توانید به راحتی لنز را تعویض کنید.
  • می توانید از یک لنز سریعتر (حداکثر دیافراگم) برای زمانی که می خواهید در هنگام تغییرات نور تصویر برداری کنید و لنز را در هر زمان متناسب با شرایط تعویض کنید.

دوربین های با لنز ثابت در دوسته تولید می شوند: دوربین بریج (bridge cameras) دوربین های تک لنزه که از نوع Dslr ها با لنز بلند هستند و کامپکت ها (compacts) که دوربین های با ابعاد کوچک و جمع و جور هستند مانند دوربین هایی که در موبایل ها استفاده می شوند.

ویژگی دوربین های با لنز ثابت نسبت به لنز متغیر:

  • کامپکت ها بسیار کوچک هستند.
  • دوربین های بریج می توانند یک محدوده مشخص زوم را پوشش دهند در حالی که خرید یک لنز مستقل بسیار گران قیمت است.
  • تعویض لنز در دوربین های با لنز ثابت بسیار سخت و طاقت فرساست.
  • معمولا لنز هایی که به همراه دوربین های با لنز متغیر به مشتری تحویل داده می شوند کیفیت دوربین های با لنز ثابت را ندارند.
  • بیشتر مردم لنز دیگری را خریداری نمیکنند.

میررلس یا dSLR؟

چگونه دوربین خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

زمانی که بحث خریدن یک دوربین با قابلیت تغییر لنز می شود، انتخاب شما باید میررلس یا dSLR باشد. اکثر مردم فکر می کنند که تمام عکس های با کیفیت و عکاسی های حرفه ای توسط dSLR ها انجام می شود، در صورتی که این گونه نیست. کیفیت تصویر گرفته شده با یک دوربین میررلس بسیار شبیه به عکسی است که توسط یک دوربین dSLR با یک سنسور یکسان و لنز مشابه گرفته شده است. همچنین از نظر عملکرد و کارایی نیز بسیار شبیه هم می باشند. فقط باید بسیار دقت داشته باشید که بهتر است به جای خریدن یک بدنه گران قیمت با همان پول یک لنز گران قیمت و بهتر بخرید.

ویژگی dSLR ها نسبت به میررلس ها:

  • dSLR ها از نمایشگر اپتیکال استفاده می کنند، بدترین مدل نمایشگر اپتیکال یک دوربین dSLR معمولا بهتر از بهترین مدل نمایشگر الکترونیکی و دیجیتال میررلس ها است زیرا نمایشگر های دیجیتال سرعت نمایشگر های اپتیکال را ندارند.
  • عمر باتری های دوربین های dSLR معمولا بهتر از باتری های اکثر میررلس ها است.
  • می توانید از لنز های قدیمی تر برای dSLR ها استفاده کنید، زیرا آن ها از خیلی قبل بوده اند و انتخاب های زیادی برای آن ها وجود دارد.
  • قیمت دوربین های dSLR در حال حاضر بسیار ارزان تر از میررلس ها است.

ویژگی های میررلس ها نسبت به dSLR ها:

  • دوربین های میررلس و لنز های آن ها از dSLR ها کوچکتر هستند.
  • فیلم برداری توسط میررلس ها خیلی بهتر از فیلمبرداری با یک dSLR است. زیرا به کمک LCD کنترل و قدرت فوکوس خودکار در آن ها بیشتر است.
  • نبود آینه در میررلس ها باعث می شود یک پیش نمایش را مستیقما و بطور طبیعی تماشا کنید.
  • در مدل های جدیدتر، متوسط تا گران قیمت میررلس ها ثبات تصویر بهتر از dSLR ها است.

کیفیت عکس چقدر مهم است؟

چگونه دوربین خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

اگر پاسخ شما به این سوال “خیلی” می باشد، باید هنگام خرید دوربین اندازه سنسور (حسگر) را مد نظر قرار دهید. به عنوان یک قاعده هرچه سنسور بزرگتر باشد بهتر است. در عوض توجه داشته باشید هرچه سنسور بزرگتر باشد قیمت نیز گرانتر می شود.

کنترل و کیفیت فیلم برداری

چگونه دوربین خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

اگر قصد دارید اغلب فیلم برداری کنید، نیاز به یک دوربین با فوکوس خودکار مناسب دارید. اگر می خواهید از این نیز حرفه ای تر باشد، می توانید از دوربین های با قابلیت پشتیبانی ۴K و ذخیره سازی فایل ها بصورت All-intra خریداری کنید.

کیفیت نور

چگونه دوربین خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

اگر کیفیت نور برایتان مهم است، باید برای خرید یک دوربین با بزگترین اندازه سنسور هزینه کنید و دوربینی انتخاب کنید که سیستم ثبات تصویر مناسبی دارد، همچنین از سرعت کم شاتر استفاده کنید.

زوم بالا

چگونه دوربین خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

در این مورد دوربین هایی که می خواهید زوم طولانی و بلندی داشته باشد باید تمام پایگاه ها را پوشش دهد، که آن را تبدیل به یک دوربین مسافری خوب می کند. در این جا چند قاعده کلی در باره فاصله کانونی لنز ها وجود دارد:

  • لنز با زاویه خیلی باز (Ultra-wide angle): (کمتر از ۱۸ میلی متر) برای عکاسی در فضا های بسیار بزرگ خوب می باشد.
  • لنز با زاویه باز (wide angle): (بین ۱۸ تا ۳۰ میلی متر) برای عکس های گروهی، جلسات و خیابانی مناسب است.
  • لنز نرمال (normal): (بین ۳۰ تا ۷۰ میلی متر) برای عکس برداری های معمولی و فوری مناسب است.
  • لنز تله فوتو (Telephoto): (بین ۷۰ تا ۳۰۰ میلی متر) برای عکس برداری های پرتره و ورزشی مناسب است.
  • لنز سوپر تله فوتو (Supertelephoto): (بیش از ۳۰۰ میلی متر) برای عکس برداری های حیات وحش و ورزشی مناسب است.

سرعت

چگونه دوربین خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

اگر سرعت عکس برداری برایتان بسیار مهم است باید از یک دوربین با سیستم فکوس اتوماتیک که بسیار سریع و دقیق است استفاده کنید. زیرا وقتی قرار است از یک صحنه متحرک عکس بگیرید این بسیار مهم است که سرعت شاتر و دقت فوکوس چقدر است. و باید بدانید که کیفیت آن در چه رنجی از ISO ۸۰۰-ISO 6400 قرار دارد.

در آخر

اگر قرار است که به یک منظره طبیعی یا حیات وحش بروید و بیشتر از یک روز بمانید بدانید که dSLR ها باتری های خوبی برای این کار دارند.

همچنین ممکن است بخواهید در نور آفتاب عکاسی کنید که نوع نمایشگر برای شما مهم است که باید به آن به خوبی دقت کنید.

و مواظب باشید پول زیاد خرج نکنید. برای مثال بعضی از دوربین ها هستند که دارای اپلیکیشن و وایرلس می باشند که تصویر را مستقیما ارسال میکنند که بسیار هزینه را هنگام خرید بالا می برند و در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید.

چگونه خوب سلفی بگیریم ؟