در این مقاله از هاو کن یو قصد داریم به شما کاربران ۴۹ نکته و ترفند عکاسی به همراه آموزش منو ها و تنظیمات برای گرفتن بهترین عکس با دوربین عکاسی Canon DSLR را معرفی کنیم. چنانچه از انواع دوربین کانن Canon از DSLR  گرفته تا … استفاده می کنید این راهنما برای استفاده بهتر و داشتن بهترین عکس ها می تواند به کمک شما بیاید. با ما در قسمت دوم این مقاله همراه باشید همراه باشید. 


آموزش تنظیمات و کار با انواع دوربین کانن Canon بخش اول


خیلی از افرادی که دوربین کانن دارند چندان نسبت به قابلیت های دوربین خود آگاه نیستند. قدری از این بی اطلاعی مربوط به ناآشنا بودن کاربر با دوربین است اما خیلی از این بی اطلاعی ناشی از نوع طراحی خود دوربین است. خیلی از ویژگی های دوربین کانن مخفی هستند (دفترچه راهنمای آن هم همیشه چندان واضح نیست و نمی تواند تمام و کمال شما را با دوربین آشنا کند). با ما همراه باشید تا این نکات کاربردی را با هم مرور کنیم. البته این مقاله در دو بخش تقدیم شما می شود. در ابتدا اولین قسمت را با شما کاربران که ۲۵ نکته، ترفند و آموزش است را باشما مرور و برسی می کنیم. چنانچه علاقه مند به عکاسی هستید مقالات زیر از هاو کن یو هم می توانند به کمک شما بیایند.

چگونه دوربین DSLR را تمیز کنیم؟ (۳ روش)

راهنمای جامع خرید دوربین حرفه ای

چگونه در طبیعت عکاسی کنیم ؟ تکنیک های عکاسی در طبیعت

چگونه با موبایل عکس حرفه ای بگیریم ؟

سایر حالت های اندازه گیری

دو حالت دیگر برای اندازه گیری وجود دارند :‌Evaluative و Centre-weighted. حالت Evaluative هوشمند است اما مبری از خطی نیست اما Centre-weighted را راحت تر می توان پیش بینی کرد.

Focus Lock

Focus Lock یکی از کاربردی ترین ویژگی های DSLR است. با این ویژگی می توان روی قسمتی از یک صحنه فوکوس نمود. می توان اول از حالت One-Shot AF کنید و سپس با فشار دادن آرام روی دگمه ی رها کننده ی شاتر سیستم AF را به کار اندازید. سپس وقتی هدف را نشانه گرفت قفل خواهد کرد. تا نیمه انگشت خود را فشار دهید و شات را مجددا ترکیب بندی کنید و سپس انگشت خود را روی دگمه کاملا فشار دهید تا عکس انداخته شود.

AE Lock

یکی از معایب Focus Lock این است که به صورت پیش فرض فوکوس را قفل می کند. این می تواند منجر به این شود که عکس ها درست ظاهر نشوند. می توانید با استفاده از دکمه ی Exposure Lock که در پشت دوربین قرار دارد و با علامت ستاره مشخص شده است از این عیب جلوگیری کنید. اول از Focus Lock استفاده کنید و سپس وقتی شات مجددا ترکیب بندی شد از دکمه ی Exposure Lock برای ریست کردن عکس قبل از انداختن استفاده کنید.

از A-DEP (عمق اتوماتیک میدان) استفاده کنید

حالت A-DEP راه آسانی برای به حد اکثر رساندن عمق میدان است. این حالت با استفاده از هفت تا نه نقطه که در DSLR ها یافت می شود کار می کند و از این جهت لنزها باید به AF سوییچ شوند.

نکات A-DEP

A-DEP تنها می تواند از آن دسته از نقاط AF  استفاده کند که فورا بتواند آنها را بخواند. ببینید از کدام نقاط استفاده می کند. انگشت خود را تا نیمه روی دکمه ی عکس اندختن فشار دهید تا زمانی که از همه ی نقاط فوکوسی که نیاز دارید استفاده کند.

فوکوس دستی را امتحان کنید

AF مفید است اما در نور کم ( یا وقتی سوژه در حال حرکت است) فوکوس دستی دقت بالاتری دارد. لنزها را از AF به MF سوییچ کنید و سپس حلقه ی فوکوس را روی لنز بچرخانید تا زمانی که سوژه شفاف تر به نظر برسد.

32.Live View را امتحان کنید

بررسی دقت فوکوس دستی به این سادگی ها نیست. از Live View برای نتایج دقیق تر استفاده کنید. گزینه ی زوم در Live View بزرگنمایی 10 برابر و گزینه ی پانوراما می دهد و  می توانید به دقت بر هر نقطه در فریم فوکوس کنید.

بررسی فوکوس

همچنین می توانید از صفحه LCD برای بررسی شات هایی که گرفته اید استفاده کنید. دکمه ی عدسی بزرگ کننده را چند بار فشار دهید تا شات ها را زوم کند و سپس از علامت های کنترولر برای بررسی مناطق مختلف استفاده کنید.

اتوفوکس پیش بینی کننده

اتوفوکوس One-Shot در گرفتن عکس از سوژه های متحرک چندان خوب عمل نمی کند. از این جهت به حالت Al Servo برگردید. این حالت نه تنها فوکوس را به موازات فشار دادن ماشه ی عکاسی تنظیم می کند، بلکه در تاخیرهایی که بین فشار دادن ماشه و باز شدن شاتر در کثری از ثانیه اتفاق می افتند نیز به تنظیم فوکوس ادامه می دهند. این حالت برای وقتی که سوژه ها زیاد در حال حرکت هستند (مثل مسابقات ورزشی) مفید است.

فلاش ترکیبی عالی

فلاشی که در دوربین تعبیه شده فقط برای تاریکی ها نیست؛ این فلاش برای عکاسی در طول روز هم بسیار نفید است. این فلاش می تواند سایه های زشت را که در ی کروز آفتابی روی چهره ها می افتند را پاک کند و در عصرها هم گونه های سوژه هایتان را سرخ کند.  اما اگر از تناظیمات غلط استفاده کنید فلاش خوب نخواهد بود و پس زمینه را به طور غیرطبیعی تیره خواهد کرد. بلکه باید دوربین خود را در حالت Av قرار دهید و سپس از فلاش استفاده کنید. فلاش تنها تا چند متر را پوشش می دهد بنابراین به سوژه نزدیک تر شوید تا کارایی فلاش بیشتر شود.

سینک با سرعت بالا

استفاده از فلاش اضافی نه تنها به شما قدرت بیشتری می دهد بلکه مزایای دیگر هم به همراه دارد. سینک با سرعت بالا شما را قادر می سازد تا با هر سرعت شاتری از فلاش استفاده کنید (معمولا باید سرعت را 1/200 ثانیه یا پایین تر نگه دارید). استفاده از فلاش با سرعت 1/4000 ثانیه بسیار مفید است چرا که می توانید از دریچه دیافراگم عریض تری برای تار کردن پس زمینه استفاده کنید. برای عکاسی پرتره عالی است!

تاریک تر شوید

برای اینکه پس زمینه را تیره کنید از Exposure Compensation استفاده کنید. این برای فلاش های ترکیبی با پس زمینه ی رنگارنگ ، ایده آل است. آن را حدود -1 قرار دهید و ببینید شات ها چه شکلی می شوند.

Flash Exposure Compensation

فلاش می تواند گاهی در یک شات کار را خراب کند. Flash Exposure Compensation را منفی بگذارید (مثلا -1) تا بهتر شود. اگر فلاش ترکیبی روی سوژه ی شما نور نمی اندازد،  Exposure Compensation را مثبت بگیرید.

مزایای Bulb

این تنظیم دیگری از سرعت شاتر است که وقتی به دنبال exposure های بیش از 30 ثانیه ای هستید به کارتان می آید. دکمه ی شاتر را فشار دهید و exposure تا زمانی که انگشت خود را از روی دکمه بر نداشته اید به کار خود ادامه می دهد. برای کاستن از ارتعاش دوربین باید از یک کابل رهاکننده استفاده شود. در اکثر دوربین های EOS باید به حالات exposure  که در کاتالوگ دوربین پیشنهاد شده اند بازگردید تا بتوانید به حالت Bulb یا B دسترسی پیدا کنید.

Mirror Lock-up

این در Custom Functions پیدا می شود و شات های سه پایه ای در نور تاریک را براق تر و شفاف تر می گیرد. این حالت آینه را قبل از شروع کار exposure بالا برده و بدینوسیله حتی ارتعاشات اندک را هم کاهش می دهد.

Self-timer (تایمر اتوماتیک)

این ویژگی هم برای کم کردن از ارتعاش دوربین هنگام گرفتن شات روی سه پایه بسیار مفید است. اگر از Self-timer و Mirror Lock-up به طور همزمان استفاده می کنید تاخیر به صورت اتوماتیک به دو ثانیه کاهش پیدا می کند.

نمایش عکس ها به صورت اسلاید

آیا می دانستید دوربین EOS شما تمامی عکس هایی که روی کارت حافظه هست را به صورت اتوماتیک و به صورت اسلایدی نشان می دهد؟ کافی است Auto Play را در منوی دوربین پیدا کنید و سپس Set را فشاز دهید. وقتی دوربین را به تلویزیون وصل کنید و تمامی عکس ها به صورت اسلایدی ببینید لذتش بیشتر هم می شود.

بهینه سازی خودکار نور

می توانید نور و کونتراست تصویر و سایه ها را هم به صورت اتوماتیک بهبود ببخشید. این ویژگی به ویژه برای جذاب تر کردن تثاویر با کونتراست پایین مفید است. ویژگی Auto Lighting Optimiser می تواند چهره هایی که پس زمینه ی تیره دارند را روشن کند و وقتی شات هایی که با فلاش از چهره ها گرفته شده، به خوبی ظاهر نشده باشند را تشخیص می دهد.

AEB ( Auto Exposure Bracketing )

این ویژگی شما را قادر می سازد تا سه عکس بیندازید که هر سه در exposure های گوناکون باشند. سپس می توانید بهترینش را انتخاب کنید یا بهترین قسمت های عکس را روی کامپیوترتان بریزید.  حتما مطمئن شوید که بین هر سه شات حد اقل یک توقف باشد.

تخصص در AEB

می توانید از ویژگی AEB همراه با Exposure Compensation استفاده کنید. مثلا وقتی صحنه برفی است Exposure Compensation را +1 قرار دهید و سپس از AEB برای گرفتن سه شات با Compensation +2، +1 و 0 استفاده کنید.

Highlight Tone Priority

این یکی دیگر از ویژگی هاست که در مدل های جدید وجود دارد و به شما امکان می دهد تا از روشنترین مناطق عکس طیف رنگی بیشتری داشته باشید. این ویژگی هنگام عکاسی از مناظری که تعداد ابرهای سفید در آن زیاد است یا اکثر سوژه ها سفید هستند، مزیت بیشتری دارد.

شات هایتان را قفل کنید

برای محافظت ار شات ها، گزینه ی Protect Images را پیدا کنید و سپس بیایید پایین و روی هر عکسی که می خواهید آن را قفل کنید، روی Set کلیک کنید. با این کار مانع از دیلیت شدن یا پاک شدن آنها با فرمان Delete All Command می شوید.

از میانبر منوی Q استفاده کنید

دکمه ی Q بسسار کاربردی است. به جای اینکه به منوی اصلی بروید روی این دکمه ضربه بزنید تا به تنظیمات کلیدی دسترسی پیدا کنید. این دکمه نمای خوبی از تنظیمات اصلی را به شما میس دهد.

تاریخ و ساعت

در آخر اینکه، یادتان نرود که تنظیمات تاریخ و ساعت را حتما بررسی کنید. عکس یادگاری بدون ساعت و تاریخ دقیق و صحیح چندان خوب نیست. بهتر است تاریخ و ساعت را هم به طور دقیق و صحیح روی دوربینتان تنظیم کنید.