لپ تاپ امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین ابزار و وسایل الکترونیکی در بین مردم شناخته می شود. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که به درستی از آن نگهداری می کنید؟ اکثر ما در استفاده از این وسیله بسیار مهم بی دقت هستیم و گاهی اوقات نحوه استفاده ما از آن می تواند باعث آسیب جدی به آن شود. پس با هاو کن یو همراه باشید تا با بهترین ترفند ها برای نگهداری از لپ تاپ آشنا شوید.

در هنگام جابجایی و حرکت از لپ تاپ استفاده نکنید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

سعی کنید در هنگام استفاده از آن بسیار مراقب باشید و زمانی که روشن است آن را زیاد جابجا نکنید. جابجایی و حرکت آن در هنگام فعالیت می تواند به قطعات آن آسیب های جدی وارد کند به خصوص اگر از هارد دیسک های مکانیکی استفاده می کنید. حرکت و جابجایی بیش از حد در حالی که فعال است می تواند باعث آسیب به آن و از بین رفتن اطلاعات شود.

کابل ها را به درستی نگهداری کنید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

اکثر مردم فکر می کنند که کابل دارای پوشش پلاستیکی زخیم و قوی هستند و هرگز مشکلی برای آن ها پیش نمی آید. اما نکته ای که وجود دارد این است که لپ تاپ مانند تلفن همراه می باشد و کابل های استفاده شده برای آن اکثرا نازک و ضعیف تر می باشند. پس باید به خوبی از آن ها نگهداری کرد.

سعی کنید کابل ها را زیاد پیچ و تاب ندهید تا دچار مشکل نشود مخصوصا کابل شارژر را، آن ها را در لبه ها و گوشه های تیز قرار ندهید و هنگام اتصال آن ها به سیستم به آن فشار وارد نکنید.

لپ تاپ را دائما زیر شارژ نگه ندارید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

از لحاظ فنی نمی توانید بیش از حد ممکن باتری را شارژ کنید مخصوصا در مدل های مدرن که از باتری های لیتیومی استفاده می کنند. با این حال میکروکنترلر هایی که در هنگام پر شدن باتری را از شارژ شدن نگه می دارند نیز می توانند آسیب ببینند. همچنین در صورت متصل نگه داشتن شارژر در هنگام پر بودن باتری، می تواند باعث داغ شدن باتری و آسیب به آن شود.

پس در هنگام پر شدن باتری شارژر را از لپ تاپ جدا کنید بخصوص در ساعت های ۲۴ الی ۷.

لپ تاپ را به آرامی باز و بسته کنید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

صفحه نمایش می تواند شکننده ترین قسمت دستگاه باشد. سعی نکنید با کمک آن لپ تاپ را بلند کنید یا نگه دارید. برای باز کرد آن فقط گوشه آن را نگیرید آن کار می تواند باعث افزایش فشار در آن نقطه و در نهایت آسیب به آن شود. سعی کنید به آرامی و با ملایمت صفحه نمایش را باز و بسته کنید.

یک پد خنک کننده خریداری کنید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

بیشتر افراد لپ تاپ را در نزدیکی خود یا بر روی پاهای خود نگه می دارند و از آن استفاده می کنند. قرار دادن آن بر روی پا یا فرش و زمین می تواند باعث مسدود شدن مجرای تهویه آن شود و به قطعات آن آسیب بزند. همچنین باعث داغ شدن باتری و دستگاه نیز می شود.

پس سعی کنید یک پد خنک کننده برای زیر لپ تاپ خود خریداری کنید و از آن استفاده کنید.

لپ تاپ خود را دور از آهن ربا و مغناطیس نگهدارید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

هارد دیسک ها حاوی آهن ربایی برای ذخیره سازی اطلاعات هستند. هنگامی که دستگاه خود را در نزدیکی یک آهن ربا قوی قرار می دهید، می تواند باعث ایجاد اختلالات مغناطیسی و از دست دادن اطلاعات شود. پس مطمئن شوید که لپ تاپ به دور از آهن ربا های قوی می باشد.

شارژر را به درستی از لپ تاپ جدا کنید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

حتی اگر عجله دارید هنگام جدا کردن شارژر دقت کنید زیرا اعمال فشار و یا کشش زیاد می تواند باعث آسیب در شارژر و قسمت ورودی شارژر شود.

از پوشش مناسب استفاده کنید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

لپ تاپ باید حتما در یک پوشش مناسب و ایمن حمل شود. مکانیزم داخلی لپ تاپ می تواند به راحتی دچار آسیب شود. سعی کنید بدون کیف یا کاور مناسب لپ تاب خود را حمل نکنید. همچنین از کیف مخصوص لپ تاپ استفاده کنید که بدونه لبه های تیز باشد.

صفحه نمایش را به دقت تمیز کنید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

همه ما میدانیم که نباید از آب و پارچه معمولی برای تمیز کردن صفحه نمایش لپ تاپ استفاده کنیم. برای تمیز کردن آن از دستمال های میکرو فیبر و تمیز کننده های مناسب برای صفحه نمایش استفاده کنید. همچنین هنگام تمیز کردن به هیچ وجه فشار زیادی وارد نکنید زیرا صفحه لپ تاپ بسیار نازک می باشد.

لپ تاپ را به موقع خاموش کنید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

کار بی وقفه و روشن ماندن در زمان های طولانی می تواند باعث آسیب به هارد دیسک و سیستم خنک کننده آن شود. پس زمانی که نمی خواهید از آن استفاده کنید سریعا آن را خواموش کنید. همچنین اگر چندین بار در روز از آن استفاده می کنید از حالت خواب استفاده کنید.

مایعات را از لپ تاپ دور نگه دارید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

چقدر در هنگام استفاده از لپ تاپ قهوه یا چای می نوشید؟ ریختن یک نوشیدنی گرم حتی به اندازه یک قطره می تواند باعث آسیب شود. همچنین قرار دادن فنجان نوشیدنی های گرم بر روی صفحه لپ تاپ می تواند باعث آسیب به صفحه ماتریکس آن شود.

برای تست سخت افزار از متخصصان سوال کنید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

با وجود این که لپ تاپ ها دستگاه های بسیار قابل کنترلی هستند، اما نباید مشکلات را ساده بگیرید. همچنین از یو اس بی ها و لوازم جانبی برای تست دستگاه استفاده نکنید و سعی کنید با یک متخصص مشورت کنید تا برای تست سخت افزار راهنماییتان کند.

حیوانات خانگی را از لپ تاپ دور نگه دارید

راه های نگهداری از لپ تاب WWW.HOWCANU.COM

باید سعی کنید حیوانات خانگی خود را از لپ تاب دور نگه دارید. برای مثال گرمای دستگاه می تواند گربه را جذب خودش کند و یا حتی گربه های بر روی دستگاه بنشیند که این کار می تواند باعث وارد شدن خز آن ها به سیستم داخلی شود و در نهایت باعث آسیب و گرم شدن بیش از حد دستگاه شود.

برخی از علائم هشدار دهنده دستگاه در هنگام بروز مشکل

  • هارد دیسک بیش از حد با سر و صدا یا بیش از حد کند کار می کند.
  • دستگاه هنگام انجام وظایف مخصوصا تایپ کردن بر میگردد یا می پرد و یا بسیار کندتر از قبل کار میکند.
  • به طور تصادفی ری استارت و راه اندازی می شود.
  • فن صدای بلند یا عجیب و غریب می دهد و …