چگونه پادکست بسازیم؟ برای ساخت پادکست به چه وسایل، ابزار، تکنولوژی و مهارت هایی نیاز داریم؟ اگر که تصمیم به ساخت پادکست گرفته اید و نمی دانید که برای شروع به چه وسایل و تجهیزاتی نیاز دارید با ما همراه باشید تا تمامی مواردی که برای ساخت پادکست احتیاج دارید را برسی کنیم.

آماده هستید تا پادکست خودتان را درست کنید؟ اگرچه بسیاری از افراد فکر می‌کنند درست کردن پادکست کار پر هزینه و پیچیده‌ای است، باید بگوییم که اگر راهنما و اطلاعات دقیقی در این رابطه مکسب کنید ان چنان هم کار پیچیده و سختی نیست. تنها کافیست مهارتها، اطلاعات و تجهیزات مورد نیاز در این رابطه را مهیا کنید.

راه اندازی یک پادکست کار سر راست و آسانی است و برای شروع به چیزهای زیادی نیاز ندارد. در حقیقت می توانید فقط با یک میکروفون، هدفون، و نرم افزار های ضبط و ویرایش و یک پلتفورم انتشاراتی شروع کنید تا کارتان را به اشتراک بگذارید. البته شما می توانید امکانات بیشتری را داشته باشید، و یک موقعیت این است که بخواهید روی بلیط های بزرگتری پول خرج کنید چون اینها می توانند زندگی را راحت تر کنند اما واقعا تمام آن چیزی هستند که شما لازم دارید تا کارتان را به نمایش بگذارید.

چگونه توسط موبایل صدا ی حرفه ای و با کیفیت ضبط کنیم

پس ابزارهای لازم برای پادکست شما ،از جمله ابزار آلات و نرم افزار، قبل از اینکه کارتان را شروع کنید عبارتند از:

یک میکروفون خوب برای ساخت پادکست

چگونه پادکست بسازیم؟ _ هاو کن یوصوت و کیفیت صدا حوزه ای است که شما نمی خواهید چیزی از آن کم بگذارید. مخاطبان پادکست شما می توانند از بعضی چیز ها چشم پوشی کنند اما یک کیفیت صدای ضعیف غیر قابل بخشش در نظر گرفته می شود. استفاده از میکروفون کار گذاشته شده در کامپیوترتان را فراموش کنید و در عوض چیزی مانند Audio Technica ATR-2100-USB یا Blue Microphones Yeti USB را انتخاب کنید. یا می توانید کمی بیشتر هزینه کنید و برای داشتن کیفیت بهتر و کنترل بیشتر روی صدا یک میکروفون XLR اختصاصی مانند Samson SAC01 و یک میکسر تهیه کنید. اگر این گزینه را انتخاب کردید، گرفتن کابل XLR برای اتصال میکروفون به میکسر را فراموش نکنید. به هر حال ما در هاو کن یو چندین مورد را به شما پیشنها دادیم ولی خود شما با یک سرچ ساده می توانید انواع میکروفون ها را بسته به بودجه مالی خود مقایسه و انتخاب کنید.

هدفون مناسب برای ساخت پادکست

چگونه پادکست بسازیم؟ _ هاو کن یودر رابطه با اهمیت کیفیت میکروفون بالا تر صحبت کردیم و حال اما در ادامه به هدفونی نیاز دارید که برای کارتان مناسب باشد. لازم است چیزی که خودتان می گویید به خوبی و با همان کیفیتی که ضبط می شود بشنوید ویا مثلا در صورتی که مصاحبه ای مثلا در اسکایپ دارید، صدای مهمانتان را بشنوید، پس هدفون خوبی مانند Audio-Technica ATH-M30x را انتخاب کنید. این هدفون ها که صدا را به طور واضح از هدفون و کومبوس میکروفون هدایت می کند، معمولاً ویژگی و دسترسی صوتی بسیار گسترده ای ندارند. به هر حال با زهم این با شماست که متناسب با بودجه خود کیفیت صدای خوبی را بشنوید که بتوانید بر تمامی جزئیات صدای تسلط کافی داشته باشید.

پاپ فیلتر مناسب برای ساخت پادکست (فیلتر پاپ)

چگونه پادکست بسازیم؟ _ هاو کن یو

حتما شما هم در محل های ضبط صدا، میکروفون خواننده ها و گزارش گر ها یک صفحه گرد یا منحنی که ما بین میکروفون و دهان فرد قرار گرفتهخ است را دیده اید. این پاپ اسکرین یا پاپ فیلتر و یا پاپ شیلد کار مهمی را بر عهده دارد. وقتی مستقیماً در میکروفون صحبت می کنید حروف پ و ب و یا کلا صدا هاییرا به همراه صدای سوت با تشدید می شونید. این صفحات جلوی این صدای سوت و .. را می گیرند. می توانید به جای اینکه مستقیما در میکروفون صحبت کنید آن را کنار دهانتان بگیرید یا اینکه از ترفند های دیگری استفاده کنید ولی به هر حال به خاطر داشته باشید که پاپ فیلتر با از بین بردن صدا های تیز و سوت مانند ارزان قیمت ،ولی با ارزش است، استفاده کنید.

بوم صدا برداری برای تهیه پادکست

چگونه پادکست بسازیم؟ _ هاو کن یومطمئنا در ابتدای امر بوم صدا ضروری نیست اما اگر بخواهید به طور حرفه ای کار کنید یک بوم آویز برای نگه داشتن میکروفون الزامی است. بوم صدا جدا از گرفتگی ماهیچه های بازویتان، برای ارتقاء کیفیت صدا هم عالی است زیرا مجبور نیستید نگران دور شدن میکروفون از خودتان در حین صحبت کردن باشید.

اکانت اسکایپ

چگونه پادکست بسازیم؟ _ هاو کن یواگر لازم است که گاهی مصاحبه هایی را در نمایشتان انجام دهید از اسکایپ استفاده کنید. در حال حاظر اپلیکیشن ها و سرویس های چت ویدئویی مختلف و البته با کیفیتی ارائه و معرفی شده اند و لی با این حال تا به ایجا هنوز هم اسکایپ شناخته شده ترین و پر استفاده ترین سرویس برای برقراری ارتباط تصویری است. به هر حال سعی کنید داشتن یک اکانت اسکایپ با نام شرکت و یا خود را در دستور کار قرار دهید. این برنامه در کنار اینکه رایگان است کیفیت صدای عالی دارد. اگر مهمان برنامه تان اکانت اسکایپ ندارد، ایجاد آن زمان زیادی نمی برد.

نرم افزار ضبط و ویرایش

چگونه پادکست بسازیم؟ _ هاو کن یوخب. حال که شما کاربران هاو کن یو نسبت به تهیه و آماده سازی تحهیزات اقدام کردید کم کم باید به سراغ نرم افزار های ویرایش صدا بروید. به هر حال شما به روشی برای ویرایش فایلتان نیاز دارید. اگر مایل باشید می توانید از برنامه ای رایگان استفاده کنید.  Adobe Audition یک ابزار برجسته، پر استفاده، معروف و البته کاربردی  است که گزینه های زیادی در اختیار شما برای فایل پس از ضبط و در حین ضبط قرار می دهدکه پیشنهاد ما برای اولین انتخاب همین نرم افزار است. GarageBand گزینۀ خوب دیگری است و به طور پیش فرض روی میکروفون ها نصب است. بنابراین اگر از کاربران اپل هستید این گرینه را در اختیار دارید.

ویرایشگر ID3

اکثر نرم افزار های پادکست و ضبط صدا به شما اجازه می دهند تا با برچسب های ID3 پادکست هایتان را علامت بزنید، در غیر این صورت می توانید این کار را به راحتی با یک ویرایشگر ID3 انجام دهید. این مورد امکان ذخیرۀ اطلاعات مهم مانند عنوان، شمارۀ اثر و نام هنرمند در پادکست را به شما می دهد. زمانی که افراد آلبوم شما را دانلود کنند این اطلاعات همراه با آن دانلود می شود.

یک حساب میزبانی پادکست

چگونه پادکست بسازیم؟ _ هاو کن یو

پس از آماده و ضبط پادکست به چه صورت می خواهید آن ها را ارائه دهید. به هر حال باید به وبسایت ها و سرویس های که برای کسانی که پادکست تولید می کنند روی بیاورید و از آن ها کمک بگیرید. شاید هم وبسایت شخصی دارید و از این طریق تصمیم به منشتر کردن پادکست دارید. نگران این نباشید که پادکست ها پهنای باند شما را کم کنند؛ شما نباید میزبان وبسایت خودتان باشید. تعدادی گروه رسانه ای بسیار مقرون به صرفه وجود دارند که می توانید به صورت جایگزین از آنها استفاده کنید. Libsyn یکی از گزینه های انتشار و میزبانی پرطرفدار است. البته می توانید soundcloud و blubrry که دو گزینۀ بسیار عالی هستند را هم امتحان کنید. اگر هم بخواهید می توانید از اسپاتیفای کمک بگیرید که ما قبلا در هاو کن یو آموزش ساخت اکانت و استفاده از آن را مخصوصا برای کسانی که اهل ضبط آهنگ هستند منتشر کرده ایم که در لینک زیر می توانید آن را مشاهده کنید.

چگونه از اسپاتیفای استفاده کنیم؟ (آموزش ساخت اکانت و کار با spotify)

نرم افزار طراحی کاور پادکست

این مورد کاملاً ضروری نیست، اما باز هم ایدۀ خوبی است. یکی از بهترین راه های توسعۀ رسایی پادکستتان این است که روی iTunes به آن گوش کنید. در این صورت تصویر دلپذیری در کنار این برنامه تان خواهید داشت که کاور هنری تان است. این همان عکسی است که مردم در حین گوش کردن به پادکستتان یا جستجوی آن می بینند، پس حائز اهمیت است.

Buzzsprout  توصیه های بسار عالی را دربارۀ چگونگی ایجاد تصویر نهایی از جمله محدودیت های اندازۀ تصویر، پیشنهادات کپی و رنگ و همچنین توصیه هایی برای پیدا کردن تصاویر فوق العاده ارائه می دهد. اگر نمی توانید طراحی را خودتان انجام دهید می توانید کسی که بر 99designs یا Upwork  تسلط داشته باشد را استخدام کنید تا این کار را برایتان انجام دهد.

یک URL غریبه

در نهایت، اگر در مورد رشد پادکستتان جدی هستید باید راه آسانی برای شنوندگان قرار دهید تا نظرات و انتقاداتشان را برایتان بگذارند. یکی از راه های انجام این کار این است که یک URL غریبه مانند آنهایی که در سایت هایی تحت پشتیبانی اپل هستند داشته باشید. URL های غریبه لینک هایی هستند که شما می توانید از آنها برای راهنمایی مجدد بخش انتقادات پادکستتان روی iTune استفاده کنید. این مورد شما را از آدرس های طلانی  پیچیدۀ وبسایت نجات می دهد و فرایند را برای شنوندگانتان آسان می کند.

وقتی حرف به شروع کار روی یک پادکست برید می توانید با صرف کمترین هزینه این کار را انجام دهید. بودجه ای که درید را با صراحت مشخص کنید، تصمیم بگیرید که چقدر برای انجام این کار جدی هستید سپس به گردآوری ابزار آلاتتان بپردازید. در صورتی که کیفیت صوتی پادکستتان پایین باشد افزایش شنوندگان کار دشواری می شود.