نشان تاییدیه اینستاگرام چیست؟ چگونه تیک آبی اینستاگرام بگیریم؟ گرفتن تایید شبکه‌های اجتماعی یکی از مواردی است که در وب بیشتر مردم دنبالش هستند. تقریباً هر چیز دیگری را می‌توانید با کمی سختی یا کلک به دست آورید. نشان‌های امنیتی چطور؟ کاری ندارد. اکانت‌های منحصر به فرد؟ ممکن است کمی هزینه‌بر باشند اما تا دلتان بخواهد هستند. ولی برای به دست آوردن نشان‌های تایید، باید آن شبکه اجتماعی را خوب بشناسید و معمولاً باید از هفت خوان رستم عبور کنید تا آن را به دست آورید. تازه «اگر» بتوانید.

مشکل تایید شبکه اجتماعی به نظرمی آید این است که کار زیادی برای شما انجام نمی‌دهد. بله، پروفایل شما را به پروفایل رسمی برند خودتان تبدیل می‌کند، ولی واقعاً این چه ارزشی دارد؟ باید اعتراف کنیم که در بعضی شبکه‌ها، گرفتن تایید مزایایی دارد. احتمالا بزرگترین آن‌ها، پینترست است که شما را مجبور می‌کند اکانت خود را تایید کنید تا بتوانید به تجزیه و تحلیل (Analytics) دست یابید. از طرفی شاید همین مسئله تایید پینترست را بی ارزش کند چرا که برای همه باز است. انحصاری نیست پس در پینترست تایید شدن خیلی خاص و با ارزش هم نیست.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در گرفتن تاییدیه این است که برای اینکه شما را تایید کنند، باید یک اکانت محبوب با تعداد زیادی فالوئر باشید. منظور من اینجا صدها هزار نفر است نه حتی ده هزار نفر. دیگر وقتی آن همه فالوئر پیدا می‌کنید، مزایای تایید گرفتن خیلی کم‌اند. آن وقت اکانت جعلی مشخص می‌شود چرا که نصف اکانت شما فالوئر دارد. مردم در شناسایی اکانت واقعی مشکلی نخواهند داشت. دیگر خیلی به درد بخور نخواهد بود.

به هر حال، بیایید با هم نگاهی بیندازیم به اینستاگرام و ببینیم درباره تایید گرفتن چه می‌گوید. شاید از حد معمول آسان‌تر باشد و یا شاید از تایید توییتر و فیسبوک باارزش‌تر باشد.

اینستاگرام چه می‌گوید

اینستاگرام یک صفحه ساده کمک دارد که کم و بیش شبیه صفحه فیسبوک است و بنابراین از ارزش آن می‌کاهد. در ادامه با هم می‌خوانیم که چه می‌گوید.

نشان تایید در اینستاگرام چیست؟ یک تیک کوچک به رنگ آبی می‌باشد که کنار نام کاربر در جستجو و در پروفایل‌شان، نشان داده می‌شود. تنها اکانت‌هایی که در اینستاگرام می‌توانند تایید بشوند آن‌هایی هستند که افراد محبوب، مشهور و یا برندهای جهانی هستند. تاییدیه به این اکانت‌ها داده می‌شود تا بتوانند در برابر اکانت‌های جعلی احتمالی شناسایی شوند. که اینستاگرام اصلا به این مسئله (اکانت‌های جعلی) اهمیتی نمی‌دهد. البته روندی برای گزارش جعل هویت وجود دارد.

نشان تایید اینستاگرام چه کاری انجام می‌دهد؟ تنها کاری که انجام می‌دهد این است که در این شبکه نسبت به کسی که هم‌ اسم شماست یا هویت شما را جعل کرده است، راحت‌تر شناسایی می‌شوید. فقط یک آیکن است و هیچ قدرت یا امنیت خاصی به شما نمی‌دهد. تاییدیه باعث نمی‌شود دسترسی به اکانت شما یا هک آن، سخت‌تر شود و به شما نیز که دارنده اکانت هستید، مانند پینترست قدرت خاصی نمی‌دهد.

آیا می‌توانید درخواست تایید بدهید؟ مطابق با صفحه کمک اینستاگرام، خیر. «در حال حاضر، فقط افراد محبوب، مشهور و برندها نشان تایید دارند. در حال حاضر، درخواست نشان تایید ممکن نیست.» در عوض، اینستاگرام پیشنهاد می‌دهد یک گواه از هویت خود فراهم کنید؛ مثلا لینک کردن اکانت‌های اجتماعی دیگری که دارید.

بعضی افراد تعجب می‌کنند که چرا وقتی یک اکانت تاییدشده در فیسبوک دارند و فیسبوک مالکیت اینستاگرام را دارد، چرا در اینستاگرام اکانت تاییدشده ندارند؟ پاسخ این است که سیستم‌های متفاوتی روی سایت‌های مختلف وجود دارد. شاید اگر ورود به سیستم یکسانی داشتند، امکان این کار وجود داشت ولی هنوز یک سیستم یکسان وجود ندارد.

با این حال، تاییدیه در فیسبوک و توییتر می‌تواند مفید باشد. می‌توانید آن اکانت‌ها را به اینستاگرام رسمی خود لینک کنید که باعث می‌شود اکانت اینستاگرام شما معتبرتر شود. یک اکانت جعلی نمی‌تواند این کار را بکند، پس این تایید به درد شما خواهد خورد. البته این به هیج وجه باعث نمی‌شود گرفتن تایید اینستاگرام برای شما آسان‌تر شود. تایید در اینستاگرام نسبتاً جدید است. در دسامبر ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد، پس تقریباً جدید است. فعلاً آن را یک برنامه آزمایشی در نظر بگیرید و نه چیزی که عامه مردم به آن دسترسی دارند. قدم‌های مشخصی برای دستیابی به این تایید وجود ندارد.

مشکلات تایید اینستاگرام

در فوریه، اینستاگرام با تایید اکانت‌ها به مشکل برخورد. آن‌ها به مشکلات جدی قانونی برخوردند و کمی صبر کردند تا مشکلات تاییدشان حل شد و روند تایید را بهتر کردند. کسی نمی‌داند روند تایید چه بود و چرا باعث به وجود آمدن مشکل شد. حدس ما این است که افراد مشهور خوش‌شان نمی‌آمد برای تایید شدن مدارک قاونی هویت‌شان را ارسال کنند. حتی به برنامه امنی مانند فیسبوک.

پس چه کاری می‌توانید انجام دهید تا شانس تایید شدن خود را بالا ببرید؟ البته اگر اینستاگرام تصمیم بگیرد به اکانت شما نگاهی بیندازد؟

فالوئرهای زیادی جمع‌آوری کنید

اولین و واضح‌ترین راه برای گرفتن تایید در هر شبکه اجتماعی این است که بی‌نهایت محبوب باشید. قبلاً درباره تعداد افراد مورد نیاز برای گرفتن تایید صحبت کرده‌ام و این میزان در هر پلتفرمی متفاوت است. من اکانت‌های تاییدشده‌ای را در فیسبوک دیده‌ام که فقط ۱۰۰۰ فالوئر دارند. و اکانت‌‌های تاییدنشده برندهایی را دیده‌ام که بیش از ۱میلیون فالوئر دارند. کاملاً تصادفی است و انگار به این بستگی دارد که ادمین‌ها آن روز حال‌شان چطور باشد!

ولی به هر حال داشتن فالوئر بیشتر همیشه خوب است. من این را به عنوان کسی که فروشنده این نوع خدمات است، نمی‌گویم. واقعاً همین است. برای اینکه بتوانید بهتر از سایت استفاده کنید به فالوئرهای بیشتری نیاز دارید. چه طبیعی و چه با استفاده از بازاریابی.

علاوه بر این که تعداد فالوئرهای بیشتر برای بازاریابی خوب هستند، تعداد فالوئر زیاد شما را در صدر فهرست‌های جستجو قرار می‌دهد و باعث می‌شود تشخیص شما از اکانت‌های جعلی احتمالی راحت‌تر شود. چگونه می‌توانید فالوئرهای بیشتری داشته باشید؟ در ادامه چند نکته ساده را خواهم گفت.

  • صدا، موضوع و شخصیت واحد داشته باشید. برای اکثر افراد مشهور این کار آسان است ولی برندها معمولاً باید چند راه را امتحان کنند تا ببینند کدام موثرتر است. این کار در ابتدا خوب است ولی وقتی رشد می‌کنید باید پست‌های خود را بهتر کنید تا همه از یک تِم (موضوع) بخصوص، پیروی کنند.
  • طبق برنامه پست بگذارید. مانند هر شبکه اجتماعی دیگری، هر چه فعال‌تر باشید شانس بیشتری برای ارتباط با مردم دارید و بیشتر رشد خواهید کرد.
  • از هشتگ‌ها به درستی استفاده کنید. این بدین معنی است که تگ معروف و برند خود را استفاده کنید اما از هشتگ‌هایی که زیاد استفاده نمی‌شوند نیز استفاده کنید. استفاده از هشتگ‌های پرطرفدار باعث نمی‌شود در معرض نمایش قرار بگیرید، بلکه باعث می‌شود در میان سیل محتوا درباره آن تگ گم شوید.
  • ارتباط برقرار کنید. شبکه‌های اجتماعی، اجتماعی هستند و این بدین معنی است که شما نیز باید اجتماعی باشید. نمی‌توانید به اینستاگرام به چشم یک سایت هاستینگ عکس نگاه کنید، باید به هر عکس به عنوان راهی برای باز کردن سر صحبت نگاه کنید.
  • محتوای خوب پست کنید. اینستاگرام خیلی روی عکس متمرکز است که بدین معنی است که باید عکس‌های با کیفیت بالا داشته باشید. نمی‌توانید همینطوری یک چیز بی ارزش درست کنید و امیدوار باشید که تاثیرگذار باشد. منظورم این است که از عکاس‌های حرفه‌ای و نرم‌افزارهای ویرایش عکس استفاده کنید.

نماینده یک فرد مشهور باشید

متاسفانه این نکته خیلی مفید نیست. اینستاگرام از جهت تایید خیلی شبیه فیسبوک است که با توجه به این که شرکت یکسان پشت آن‌هاست، توجیه‌پذیر است. این بدین معنی است که افرادی که می‌توانند تایید شوند، محدود هستند. خیلی از برندها، حتی برندهای بزرگ داخلی، به خاطر تمرکزشان روی صنعت، قادر به گرفتن تایید نیستند.

تنها اکانت‌هایی که می‌توانند با موفقیت در اینستاگرام تایید بگیرند، آن‌هایی هستند که برای اشخاص محبوب مانند سیاست‌مدارن، مدیر عامل، ستارگان فوتبال، اشخاص مشهور و روزنامه‌نگاران معروف هستند. علاوه بر آن، اکانت‌های مربوط به برندهای جهانی مانند NBC، BBC و ESPN نیز می‌توانند تایید بگیرند. آن هم به خاطر این است که اگر این اکانت‌ها را تایید نکنند برای‌شان بد می‌شود.

من پیشنهاد نمی‌کنم کسب و کار خود را برای گرفتن تایید اینستاگرام عوض کنید. ارزشش را ندارد. من فقط این را می‌گویم که بدانید اگر یک کسب و کار کوچک هستید، یک گروه موسیقی، یک مغازه، یک خرده فروش آنلاین یا هر چیزی غیر از یک فرد مشهور، گرفتن تاییدیه کار سختی‌ست.با این حال، ممکن است اینستاگرام در آینده نیازمندی‌هایش را گسترش دهد و هر اکانتی را که ممکن است جعل شود، در نظر بگیرد. قطعاً جعل هویت یک کسب و کار کوچک از یک فرد مشهور آسان‌تر است، پس منطقی است که این کار را بکند.

جعل شوید

این یکی هم نکته عملی‌ای نیست. اما منطقی‌ست. طبق اینستاگرام، تایید مکانیسمی‌ست که فقط برای چند لایه کردن امنیت هویت افراد است. برای این است که اگر دو اکانت با نام و عکس یکسان پیدا شد، کابران بدانند کدام یکی واقعی است.

بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای دریافت تیک آبی اینستاگرام این باشد که یکی هویت شما را جعل کند. مشکل این است که نمی‌شود خیلی روی این روش حساب باز کرد. بله، گرفتن تاییدیه می‌تواند در برابر آسیب‌هایی که یک متخصص جعل هویت به شما می‌زند، موثر باشد. ولی این روش مشکل جعل هویت را حل نمی‌کند. یک روند و فرمی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن ثابت کنید چه کسی هستید و چطور شخص دیگری با جعل هویت به کسب و کار شما صدمه می‌زند.

وقتی آن اتفاق رخ می‌دهد، شما تایید دریافت نمی‌کنید. فقط می‌توانید اکانت خود را نگه دارید در حالی که اکانت جعل کننده، پاک می‌شود یا مجبور به تغییر می‌شود. تنها سودی که از این ماجرا می‌برید این است که وقتی کاربران دو اکانت یکسان می‌بینند گیج نمی‌شوند و می‌دانند کدام یک متعلق به شماست.

با این که نمی‌توانید از این طریق تاییدیه بگیرید، به نظر من «سودمند» است که یک بار اکانت شما جعل شود. فکر کنم شما را سوار موجی می‌کند که بعد اگر معیارهای تایید شدن را داشتید، تایید می‌شوید. البته این فقط حدس و گمان من است و پایه و اساس واقعی ندارد. پس نروید و برای خودتان یک پروفایل جعلی درست کنید، ممکن است بَن شوید و آنوقت چه؟

فعال باشید

اگر از پلتفرم استفاده نکنید، هیچوقت تایید نخواهید شد. اگر ادمین‌های اینستاگرام برای تایید کردن سری به اکانت شما بزنند و ببینند یک ماه است که چیزی پُست نکرده‌اید، از شما رد می‌شوند. برای‌شان مهم نیست که قبلاً هویت شما جعل شده است. برای‌شان مهم نیست که قبلاً چه قدر فعال بودید. و اصلاً به این قضیه که این تاییدیه چه قدر برای شما مهم است، اهمیت نمی‌دهند. اگر از پلتفرم آن‌ها استفاده نمی‌کنید، دلیلی برای شروع روند تایید نمی‌بینند.

برعکس آن هم صادق است. اگر فعال نیستید و از پلتفرم استفاده نمی‌کنید، اصلاً تایید را برای چه می‌خواهید؟ صرفاً داشتنش برای شما کاری انجام نمی‌دهد. اگر از سایت استفاده نمی‌کنید، هیچ دلیلی برای تایید شما وجود ندارد.

از فعالیت‌های منفی خودداری کنید

این یکی کمی مبهم است و نمی‌دانم واقعاً تاثیر دارد یا نه، اما آن را می‌گویم. به شما پیشنهاد می‌کنم که از خرید فالوئرهای تقلبی خودداری کنید، چه برای این منظور و چه برای هر قصد دیگری.

اول اینکه، اینستاگرام از این کار خوشش نمی‌آید. قبلا طرفدارهای تقلبی را پاکسازی کرده‌اند و نتایجش برای کاربران معروف ویرانگر بوده است. بسیاری از این اکانت‌ها کاندیدای تاییدیه بودند و بعضی از آن‌ها تایید هم شده بودند. در واقع، من حدس می‌زنم این پاکسازی، کاربرانی که می‌‌خواستند تایید کنند را هدف گرفته بود. یک چیزی مانند حسابرسی؛ اگر می‌خواهی تایید شوی، بگذار اول ببینیم واقعا همانقدر که می‌گویی مخاطب داری یا نه.

تا جایی که من می‌دانم، کسی در جریان پاکسازی نشان تیک آبی ایستاگرام خود را از دست نداد. البته آخرین باری که پاکسازی رخ داد، تازه یک هفته بود که تاییدیه آمده بود.

فالوئرهای قلابی جلوی پیشرفت شما در پلتفرم را می‌گیرند. باعث می‌شوند بد به نظر برسید. اگر دو اکانت مختلف هر دو یک میلیون فالوئر داشته باشند و یکی ۱۰برابر بیشتر از آن یکی لایک و کامنت دریافت کند، اکانتی که لایک و کامنت کمتری دارد، با مخاطبانش یک مشکلی دارد. معمولا فالوئرهای قلابی باعث می‌شوند چنین موقعیت‌هایی پیش بیاید.

با تمام این‌ها، مطمئنم که با چهره‌ای عبوس این مقاله را به اتمام خواهید رساند. من راجع به تایید گرفتن صحبت کردم و هیچ چیز به درد بخوری به شما نگفتم. دلیل آن این است که روندی وجود ندارد. واقعاً هیچ راهی برای درخواست تایید گرفتن وجود ندارد. باید امید داشته باشید که اینستاگرام متوجه شما شود و تصمیم بگیرد آن را به شما پیشنهاد دهد. سپس شما می‌توانید مخاطبان خود را زیاد کنید و شانس خود را برای دیده شدن افزایش دهید. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که رشد کنید و خودی نشان دهید.