تشخیص دروغگو از مسیج ها و پیام ها. چگونه از روی پیام های یک فرد بفهمیم که دروغ می گوید؟ افراد دروغگو را چگونه می توان از پیام هایشان شناخت؟ چگونه می توان دروغگو را از لابلای پیام های تلفن همراهش تشخیص داد؟ با ما همراه باشید تا ۱۱ روش فهمیدن دروغ یک فرد از روی مسیج ها ی تلگرام، واتس اپ و سایر پیام رسان ها … را با هم در “هاو کن یو” مرور کنیم.

شاید این سوال هم برای شما پیش آمده باشد و گاهی اوقات از پیام های طرف مقابلتان چیزهایی را بو ببرید و به دروغگویی او مظنون بشوید. ما در این مقاله می خواهیم ترفندهایی را برای تشخیص دروغگویی طرف مقابل از طریق پیام های تلفنی به شما ارائه کنیم. پس در ادامه با وبسایت هاو کن یو همراه باشید تا یازده تا از این ترفندها را با هم مرور کنیم.

قبل تر در هاو کن یو به شما روش های عمومی و کاربردی شناسایی فرد دروغگو را نیز معرفی کردیم و مقاله کاملی در این رابطه منتشر کردیم که در لینک زیر از هاو کن یو می توانید آن را مطالعه کنید.

جملات طولانی

معمولا فرد دروغگو سعی دارد به طور ناخودآگاه دروغ های خود را لابلای خطوط پیام تلفنی پنهان کند. تحقیقاتی که در دانشگاه کورنل انجام شده ثابت کرده که یک جمله ی نادرست و دروغ معمولا طولانی تر از جمله ی درست و حقیقی است. بنابر این ارائه توضیحات بیشتر و طو لانی کردن مسیج خود می تواند نشانه ای از راست نبودن پیام باشد. در این تحقیق وقتی افراد می خواستند دروغ بگویند در جمله هایشان یک کلمه بیشتر به کار برده بودند.

انتخاب کلمات فریبنده

یک فرد دروغگو از کلماتی استفاده می کند بار معنایی احتمالی دارند. آن هم به این دلیل که نمی خواهد رک پاسخ شما را بدهد. اما در عین حال نمی خواهد جواب سوال شما را هم بدهد.  طی یک تحقیق مشخص شد که زنانی که دروغ می گفتند بیشتر از واژه های “به احتمال زیاد” ، “سعی می کنم” و :من” استفاه کردند. عجیب اینجاست که دانشمندان واژه های کاربردی مردان را در این شرایط بررسی نکردند.

تکرار اطلاعات

یک فرد دروغگو طبیعتا سعی دارد شما را متقاعد کند. به همین خاطر اطلاعات داده شده را مدام تکرار می کند چون ثابت شده هر چیز دروغ اگر تکرار شود جنبه ی واقعیت به خود می گیرد. همچنین غیر از این اطلاعات کذب مورد دیگری به ذهنش نمی رسد پس ناچارا به تکرار همان موارد قبلی روی میآورد.  حواستان باشد تا گول این افراد را که مدام می گویند تقصیر من نبود و یا اطلاعات را تکرار می کنند نخورید.

تاخیر در پاسخ

خب انسان های دروغگو همیشه برای ساخت داستان های خود به زمان ببیشتری احتیاج دارد. پیامی را از طریق تلگرام به طرف فرستاده اید و طرف بعد از سه ربع جواب شما را می دهد. خوب شاید در حال رانندگی بودا و یا اینترنت نداشته است . به هر حال نباید بدبین بود اما گاهی این تاخیر می تواند نشانه ای از دروغگویی باشد چون طرف دارد فکر می کند که چه در جواب به شما بگوید. و این هم به همان دلیلی است که بالا تر ذکر کردیم.

تایپ کردن  طولانی

خب سر هم کردن داستان احتیاج به تصحیح های فراوان دارد. دروغ گو ها معمولا باید تمام جوانب را بسنجند و لغات را خوب کنار یکدیگر بیاورند تا بتوانند داستان را به خورد شما بدهند. اگر پیامی از طریق تلگرام فرستاده اید به طرف و می بینید که تایپ کردن او زیاده از حد طول کشید بدانید دارد پیام را ویرایش می کند و احتمال دارد دروغ  را هم چاشنی آن می کند تا شما را متقاعد کند حرف او را باور کنید.

اصلا پاسخ نمی دهد

پنهانکاری که ناشی از پاسخ ندادن به سوال یا پیام شماست هم یک دروغ است. خیلی راحت پیام شما را نادیده می گیرد و اصلا به کلی آفلاین می شود و خیال خودش را هم راحت می کند. در بعضی موارد هم ممکن است موضوع را عوض کند و اصلا هم به روی خودش نیاورد. مثلا از مستاجرتان می پرسید آقای فلانی اجاره خانه ی سه ماهه‌ی اخیر چه شد؟ و او در جواب می گوید:‌ خانم والده خوب هستند؟ مراقبشان باشید چون سنشان بالاست در هوای آلوده نباید بیرون بروند.

قبل تر در هاو کن یو به شما روش های عمومی و کاربردی شناسایی فرد دروغگو را نیز معرفی کردیم و مقاله کاملی در این رابطه منتشر کردیم که در لینک زیر از هاو کن یو می توانید آن را مطالعه کنید.

  چگونه بدانیم شخصی دروغ می گوید؟

بازی با احساسات طرف مقابل

انسان ها خیلی موجودات آسبب پذیر و دلرحمی هستند. اما بدجنس هایی هم هستند که می خواهند از این دلرحمی ما سوء استفاده کنند و با احساساتمان بازی کنند. بعضی از دروغگوها فقط سعی می کنند به ما احساس عذاب وجدان دست دهد و دیگر سوال خود را از آنها نپرسیم. مثلا مستاجری که سه ماه یا بیشتر اجاره خانه نداده سعی می کند با القای عداب وجدان به ما ، ما را از طرح طلب خود پشیمان کند. اتفاقا در این کار موفق هم می شود و ما هم فورا عذاب وجدان می گیریم. چون دل داریم و انسان هستیم. اما باید به هر حال مراقب بود تا فریب آدم های دروغگو را نخورد نه افرادی که واقعا صادقانه می گویند در حال حاضر پولی ندارم پرداخت کنم.

انگشت اشاره را به سمت شما نشانه می روند

این هم یکی دیگر از راه های بازی با عواطف است. در این مورد فرد دروغگو کنترل اوضاع را در دست دارد. پرسش هایی را مطرح می کند تا ما را خجالت زده کند و مجبور شویم خود را توجیه کنیم. به همین خاطر است که بسیاری از ژورنالیست های خبره به سوالات افرادی که با آنها مصحابه می کنند جواب نمی دهند چون این شیوه ی خوبی برای پرت کردن حواس طرف است.

جواب دوپهلو و مبهم دادن

یک فرد دروغگو برای ایجاد حاشیه ی امن برای خود اول واکنش شما را امتحان می کند. خوب به هر حال شاید طرف مقال متوجه دروغ او بشود و خیلی از دست او عصبانی شود. در این حالت یک فرد دروغگو باز هم اماده ی در دست گرفتن کنترل اوضاع است. این شما هستید که باید به او پاسخ دهید نه او. ورق برگشته است. نگذارید موضوع را عوض کند و اوضاع را مدیریت کند. ورق را برگردانید.

حواس شما را پرت می کند

این هم یکی از محبوب ترین شگردهاست. از این شگرد برای کسب زمان جهت پاسخگویی استفاده می شود. دروغگو با این ترفند امیدوار است که شما مشکل را فراموش کنید و دست از سر او بردارید اما اگر ادامه دهید و ولکن معامله نباشید ممکن است یا شما را یا نادیده بگیرد یا به شما حمله ور شود. تنها چیزی که اینجور افراد از آن می ترسند قانون است و این تنها راه برای خلاص شدن از شر آنهاست.

شکوه و گلایه می کنند

یادتان هست زمان مدرسه وقتی می خواستید کلاس نروید خود را به دل درد و یا تب و لرز می زدید؟ خیلی از افراد هنوز از این شگردها در بزرگسالی استفاده می کنند. بالاخره با خودشان فکر می کنند که چه کسی می خواهد یک آدم مریض را اذیت کند؟ در ضمن با ین ترفند وقت بیشتری برای فکر کردن دارد. اگر دیدید که طرف های مقابلتان به یکی از این شیوه ها به شما پاسخ می دهند احتمال دارد که نمی خواهند جواب راست و درستی را به شما بدهند. اگر واقعا از لحاظ عاطفی یا مالی الزامی به بودن در رابطه با آنها ندارید، از ارتباط با این افراد اجتناب کنید.

نتیجه گیری

مطمئنا یک، دو، یا سه مورد از این موارد نمیتواند ثابت کند که فردی به ما در پیام هایش دروغ تحویل می دهد ولی پر واضح است که با افزایش تعداد این موارد در چت ها شما متوجه خواهید شد که احتمال راست نبودن و یا پنهان کردن ان هم وجود دارد.