آیا شما هم عکاسی با موبایل را در روزمره استفاده میکنید؟ می خواهید یاد بگیرید که چگونه عکس های فوق العاده ای با گوشی موبایلتان بگیرید؟ با دنبال کردن این ۱۰ توصیه مطمئناً به آن سطح حرفه ای می رسید. با این مقاله شما را به سفری کوتاه در عکاسی با موبایل می بریم. حتی اگر این مسیر عکاسی برایتان کشف نشد باز هم می توانید از منظره ای که ارائه می شود لذت ببرید. در ادامه با هاو کن یو همراه باشید تا چند روش برای عکس گرفتن حرفه ای تر با دوربین گوشی هوشمند خود ذکر کنیم.

موضوع اصلی نور استعکاسی با موبایل - هاو کن یو

درست است. موضوع اصلی نور است. نور همان چیزی است که به گرفتن یک عکس خوب یا یک عکس عالی کمک می کند. به سایه هایی که خورشید روی اشیاء می اندازد دقت کنید. نور انعکاسی از ساختمان های را ببینید. در طول «ساعات طلایی»، که کمی بعد از طلوع آفتاب یا درست قبل از غروب آفتاب است، تمرین کنید. اینکه چگونه نور در زمان های مختلف به درون پنجره می تابد را به تماشا بنشینید.

گوشی موبایل برای موقعیت های کم نور گزینۀ خوبی برای عکاسی نیست. بهتر است روی آن شرایط نوری تمرکز کنید که گوشی موبایلتان در آن به بهترین نحو کار می کند.

با پاهایتان زوم کنیدعکاسی با موبایل - هاو کن یو

به هیچ عنوان از قابلیت زوم گوشی موبایلتان استفاده نکنید. احتمالاً زوم کردن با گوشی موبایل اولین گام در جهت گرفتن عکس بد با موبایل است. اگر می خواهید روی چیزی زوم کنید از پاهایتان استفاده کنید و حرکت کنید. ترفند حرفه ای وجود دارد اما تنها چیزی که شما باید بدانید این است که زوم کردن با گوشی هرگز یک عکس خوب به شما نمی دهد.

نکته
اگر بنا به هر دلیلی توانایی نزدیک شدن به سوژه را ندارید بهتر است بدون زوم دوربین از سوژه عکس گرفته و سپس در قسمت مشاهده عکس، آن را زوم کنید. 

دستانتان را بلرزانید، نه گوشی تان راعکاسی با موبایل - هاو کن یو

لرزش دروبین موقع عکس گرفتن، حتی در عکاسی با دوربین ها بزرگ هم نادیده گرفته می شود. راه حلی این مشکل این است که تمرین کنید چطور گوشی را نگه دارید.

  • به جای اینکه گوشی را عمودی بگیرید همیشه آن را افقی نگه دارید. این کار باعث می شود یک قاب وسیع تر داشته باشید.
  • وقتی از یک شیء متحرک عکس می گیرید دوربین را روی حالت burst یا قطاری بگذارید تا عکس های پشت سر هم گرفته شود.
  • ببینید از چه چیزی می خواهید برای گرفتن عکس استفاده کنید (دکمۀ تعیین شده برای این کار، دکمۀ دیافراگم خودِ برنامۀ دوربین، آیپاد و تایمر، یا دکمۀ مخصوص صدا روی هدفونتان). ایدۀ اصلی این است که شما جایی باشید که بتوانید عکس های واضحی بدون لرزش دست بگیرید. از نتیجه خوشتان خواهد آمد.

دیدگاهی که دارید در کیفیت عکس تأثیر گذار استعکاسی با موبایل - هاو کن یو

دیدگاهتان نسبت به چیزها را تغییر دهید. تغییر زاویه در عکس به تنهایی نمی تواند برای گرفتن یک عکاسی عالی کافی باشد. لطفاً متفاوت باشید. تغییر دیدگاه و زاویه در کنار هم نه تنها شما را به یک عکاس بهتر تبدیل می کند بلکه به شما نشان می دهد چگونه سوژۀ عکاسی تان را ببینید.

پس روی زمین بنشینید، روی یک نقطۀ بالاتر بروید، به گوشه و کنار بروید و زاویۀ دیدتان را تغییر دهید. تا جای ممکن زاویۀ دید های مختلف نسبت به سوژۀ تان را امتحان کنید.

جریانی از برنامه های عکاسیعکاسی با موبایل - هاو کن یو

به خاطر هزاران برنامۀ موجود عکاسی این روزها عکاسی با موبایل شگفت انگیز شده است. این برنامه ها به طور غیر قابل باوری به عمل ویرایش و ادیت عکس کمک می کنند. اگرچه نمی توانید مشکل نور نامناسب را از این طریق حل کنید اما می توانید جزئیات دیگر را تقویت کنید مثلا می توانید چهرۀ سوژه عکاسی را صاف و بدون جوش کنید، ابعاد خاصی از تصویر را تند کنید یا متن های جالب و افکت های دیگری را به عکستان اضافه کنید.

برنامۀ مورد علاقه تان را پیدا کنید، طرز استفاده از آن را به خوبی یاد بگیرید. با این کار هر بار می توانید عکس های فوق العاده ای که گرفته اید را به مرحله بالاتری ببرید.

یک لنز مناسب باید تمیز باشدعکاسی با موبایل - هاو کن یو

این یک قانون ساده است. شیشۀ لنزتان را تمیز کنید. درست مثل زمانی که شیشۀ جلوی ماشینتان کثیف است، تمیز کردن آن می تواند نگاه تیز تری به شما بدهد و نتیجه را بهتر کند. عکسی که با لنز تمیز گرفته شده در مقایسه با عکسی با اثر انگشت چرب شما روی لنز گرفته شده است، همیشه بهتر از آب در خواهد آمد.

کیفیت و کمیت

از اینکه یک عکس دیگر بگیرید نترسید. فوراً در جهت هر چیزی که شما را به خیال و تصورتان نزدیک می کند گام بردارید. موضوع مهم در اینجا این است که هر چه عکس های بیشتری بگیرید این کار برای شما راحت تر می شود و بهتر می توانید جهتی که می خواهید موبایلتان را نگه دارید را تعیین کنید.

تنها موانع احتمالی شما در اینجا میزان حافظۀ گوشی موبایلتان و مقدار شارژ باطری آن است.

انعکاس، انعکاس، انعکاسعکاسی با موبایل - هاو کن یو

این توصیه واقعا جالب است: آینه ها، گودال های آب و سطوح صیقلی و براق همگی انعکاس زیبایی را ایجاد می کنند. به دنبال سطوح انعکاسی باشید و سوژه های عکاسی تان را در زاویه ای از انعکاس یا در برابر انعکاس مستقیم قرار دهید. حتی سایه های سادۀ نور هم می توانند بازتاب های فوق العاده ای ایجاد کنند. سرگرمی خوبی است، حتماً امتحانش کنید.

خوش بگذرانیدعکاسی با موبایل - هاو کن یو

این آخرین و تنها قانونی است که باید به کار بگیرید. اگر به بقیۀ چیز ها گوش نکرده اید، همۀ آنها در این خلاصه می شوند: «خوش بگذرانید». این تنها قانونی است که بایدموقع عکاسی با موبایل، خودتان را ملزم به انجامش بدانید. عکاسی گروهی، تجربۀ عکس گرفتن به  همراه یادگیری و لذت بردن از هنر را برایتان فراهم می کند.