ترک اعتیاد به گوشی همراه کار سختی است. آیا تابه‌حال شده است هنگامی‌که گوشی‌تان در جیبتان قرار دارد، به‌اشتباه تصور کنید که زنگ می‌خورد و یا به‌اشتباه فکر کنید که زنگ اطلاع مسیج‌هایتان را (نوتیفیکیشن) شنیده‌اید؟ آیا تابه‌حال شده است تا آن‌قدر درگیر عکس گرفتن از چیزی و قرار دادن آن در صفحه اینستاگرامتان باشید که (لذت) از آن لحظه خاص را فراموش کرده باشید؟ و یا شاید هم گاهی اوقات پیش‌آمده باشد که هنگامی‌که با همسر و یا دوستتان در یک اتاق هستید، (به‌جای صحبت کردن با یکدیگر) از طریق موبایلتان با یکدیگر چت کرده باشید؟ پس بهتر است قبول کنید که موبایلتان مهم‌ترین چیز در زندگی‌تان است. آیا تابه‌حال علت این مسئله را از خود پرسیده‌اید؟

طبق نتایج به‌دست‌آمده از یک  مطالعه در دانشگاهی از شهر  Derby، نشان داده‌شده است که ۱۳٪ از مردم، به استفاده از گوشی‌های موبایلشان اعتیاددارند. شاید شما هم جزو این ۱۳٪ باشید.

اصلی‌ترین دلیل اعتیاد به گوشی موبایل، چیست؟

مطالعات نشان داده است که به‌صورت میانگین، روزانه مردم بین ۳ تا ۶ ساعت از وقتشان را  صرف کار کردن با گوشی‌شان می‌کنند و بیشتر این زمان صرف گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی، بازی کردن با اپلیکیشن مخصوص بازی، چت کردن با دوستان، دنبال کردن اخبار مربوط به دوستانشان و افراد مشهور می‌شود.

علت این‌که استفاده از گوشی اعتیادآور است چه هست؟

جواب سؤال ما بدین مسئله برمی‌گردد که ما چگونه خودمان را عادت داده (مقید کرده) باشیم؟ بگذارید تاکمی از بعد روانشناسی به این مسئله نگاه کنیم.

در دهه ۲۰ میلادی یک محقق روسی به نام Pavlov رابطه میان عادت کردن (مقید شدن به شرایطی خاص) و توقع داشتن را بررسی کرد. او هر سری که قصد داشت به سگ‌هایش غذا بدهد، زنگی را به صدا درمی‌آورد؛ و سگ‌ها هر زمان که صدای این زنگ را می‌شنیدند، ناخودآگاه مانند زمان قبل از خوردن غذا، بزاق دهان ترشح می‌کردند. آن‌ها ناخودآگاه مقید شده بودند که بین صدای این زنگ و غذا رابطه‌ای وجود دارد.

انسان‌ها نیز اندکی شبیه به سگ‌های این آزمایش هستند. ما در ضمیر ناخودآگاهمان گوشی موبایلمان را به چیزهای مثبتی ازجمله ارتباط داشتن با سایرین و روابط دوستانه برقرار کردن  ربط داده‌ایم و خود را عادت داده‌ایم تا زمانی که حوصله‌مان سر رفت از طریق موبایل برای خود سرگرمی ایجاد کنیم. به‌محض این‌که زنگ اطلاع مسیج (نوتیفیکیشن) را می‌شنویم، اولین حرکت ناخودآگاه ما، چک کردن آن مسیج است.

به‌طور خلاصه می‌توان این‌طور گفت که ما شاد بودن خود را مقید به استفاده از موبایلمان کرده‌ایم. در حقیقت باوجود گوشی‌هایی که هر شب ما را سرگرم خود می‌کنند، دیگر احتیاجی به برقرار کردن رابطه با افراد خانواده احساس نمی‌شود.

اگر شما هم بیش‌ازحد به گوشی‌تان وابسته هستید، الآن زمان آن رسیده تاکمی از گوشی‌تان دور شوید و فاصله بگیرید. در اینجا می‌توانید ۱۳ روش را که به شما کمک می‌کنند تاکمی از اعتیادتان به موبایلتان کم شود را می‌توانید مطالعه بنمایید.

از اپلیکیشن که میزان و دفعات چک کردن موبایلتان را به شما نشان می‌دهند استفاده کنید

گوگل اسیستنتشاید پیشنهاد این‌که از اپلیکیشن کنترل‌کننده میزان استفاده‌تان از موبایل، استفاده نمایید کمی با ماهیت هدف ما در این نوشته در تناقض باشد، اما اگر زمانی که کنار گذاشتن گوشی موبایلتان، برایتان امری ناخوشایند است، نتایج این اپلیکیشن را چک کنید، شاید تصمیم بگرید تا خودتان را از شر این اعتیاد رها کنید.

اپلیکیشن Checky  به شما کمک می‌کند تا بفهمید که روزانه چند بار گوشی‌تان را چک کرده‌اید. بعد از استفاده از این اپلیکیشن، قطعاً  با دیدن اعدادی بزرگ‌تر از حد انتظارتان تعجب خواهید کرد، پس تصمیم بگیرد که نتیجه هر عددی بود، سعی کنید تا آن را کم‌تر کنید. سعی کنید تا به‌جای انجام دادن چندین کار باهم درگوشی موبایلتان، موبایلتان را کنار گذاشته و زمانتان را صرف انجام یک کارکرده و آن را به‌صورت متمرکز و بدون وقفه انجام دهید.

اپلیکیشن کاربردی دیگر که می‌تواند در این ضمیمه به شما کمک کند،  Moment نام دارد. این اپلیکیشن به شما کمک می‌کند تا زمانی را که صرف انجام دادن کاری معین درگوشی موبایلتان کرده‌اید را بفهمید.  مثلاً این‌که چه مدت را صرف نوشتن و چت کردن بوده‌اید و یا چه مدت در صفحه فیس‌بوکتان وقت گذرانده‌اید

هنگامی‌که توسط این اپلیکیشن مخصوص، کارهایتان را بررسی کردید، اکنون می‌توانید تا برای خود محدودیت‌هایی بگذارید تا زمانی را که صرف کارهای مختلف درگوشی موبایلتان می‌کنید را کمتر از قبل نمایید.

 زمان کم‌تری را صرف کارهای ناچیز بکنید

همه ما علت‌های متفاوتی برای استفاده از گوشی‌های موبایلمان داریم، اما به‌طورکلی این علت‌ها به سه دسته کلی، تقسیم می‌شوند:

  • سرگرم کردن خودمان در مواقع بی‌حوصلگی
  • ارتباط برقرار کردن با دیگران
  • چک کردن اپلیکیشن های کاری و اجتماعی

هدف ما در این نوشته  این است تا زمان کمتری را صرف ارتباطات بیهوده، بازی کردن و استفاده از سایر اپلیکیشن‌ها کنیم. هنگامی‌که زمانتان را  بررسی می‌کنید  و می‌بینید که زمانتان چگونه می‌گذرد، می‌توانید تا دوباره تمرکزتان را بر روی انجام کارهای مهم و ضروری‌تر در زندگی‌تان بگذارید. سعی کنید تا  فعالیت‌های سازنده را جایگزین وقت‌گذرانی کنید. به‌عنوان‌مثال به‌جای این‌که عکس غذایی را که در کافه میل می‌کنید را گرفته و در اینستاگرامتان پست کنید، سعی کنید تا یاد بگیرید که همان غذا را در منزلتان درست کنید.

ترک اعتیاد به گوشی با سپری کردن وقت بیشتر با خانواده

معمولاً بهترین زمان برای گذراندن وقت با خانواده‌تان، هنگام صرف وعده‌های غذایی و یا هنگامی است که اعضای خانواده  دور یکدیگر جمع شده‌اند، اما شما نیز سعی کنید تا زمان‌های دیگری جز این موارد را نیز صرف خانواده‌تان کنید. به‌عنوان‌مثال به‌جای این‌که در وب‌سایت موردعلاقه‌تان گشت بزنید، نیم ساعت بیشتر با کودکانتان بازی کنید.

فکرتان را درگیر مسیج‌هایتان و یا زنگ موبایلتان نکنید

به‌عنوان پیشنهاد می‌توانید تا صدای زنگ مسیج‌هایتان را خاموش‌کنید. شاید از خودتان بپرسید که با انجام این کار، چگونه می‌توانید از رسیدن یک ایمیل خاص که به‌شدت منتظرش بودید، اطلاع پیدا کنید؟ لازم است تا بدانید که نوتیفیکیشن‌های موبایل باعث حواس‌پرتی شما شده و کارایی شمارا محدود می‌سازند. همه ما به‌محض شنیدن یا دیدن یک مسیج (نوتیفیکیشن) جدید، سریعاً موبایلمان را برمی‌داریم تا آن مسیج را چک کنیم. ساده‌ترین راه برای مقابله با این کار، این است تا به مدت حداقل ۲ ساعت زنگ مربوط به مسیج‌هایتان را (نوتیفیکیشن‌هایتان را) خاموش‌کنید.

گوشی موبایلتان را با خود به تخت خواب نبرید

آیا شما هم هنگام خوابیدن موبایلتان را کنار بالشتتان قرار می‌دهید؟ اغلب مردم این کار را انجام می‌دهند و به‌طور میانگین ۹۰٪  از افراد بین سنین ۱۸ تا ۲۹ سال از این قاعده مستثنا نیستند. همه ما خیلی اوقات از  گوشی موبایلمان به‌عنوان زنگ صبحگاهی  استفاده می‌کنیم، اما این کار باعث می‌شود تا اولین چیزی که در صبح آن را چک می‌کنید، موبایلتان باشد و قطعاً طبق عادت یا زنگ آن را خاموش کرده و یا آن را در حالت تکرار زنگ (Snooze) قرار داده و بااینکه اولین ساعات صبح است و هنوز در رختخوابتان هستید، مشغول چک کردن صفحه ایسنستاگرام و سایر کارهای دیگر با موبایلتان می‌شوید.

موبایلتان را در یک اتاق دیگر بگذارید

اگر در منزل هستید موبایلتان را داخل آشپزخانه گذاشته  و یا آن را در اتاقی دیگر به شارژ بزنید. مطالعات نشان داده‌اند که هر چه بیشتر قبل از خواب به موبایلتان نگاه کنید، به همان نسبت بدتر می‌خوابید. هنگامی‌که در تخت خواب هستید با به کار گرفتن موبایل، به مغزتان اجازه نمی‌دهید تا ساعات قبل از خواب کمی آزاد شود و استراحت کند. سعی کنید تا یک کتاب مطالعه کرده و یا کمی ریلکس کنید و یا می‌توانید قبل از خواب کمی یوگای آرام انجام دهید. هر چه کمتر از موبایلتان استفاده کنید، خواب راحت‌تر و باکیفیت‌تری خواهید داشت.

زمانی که در جمع هستید گوشی‌تان را کنار بگذارید

تکنولوژی نحوه برقرار کردن روابط اجتماعی ما را تغییر داده است و ما بیش‌ازحد به اینترنت متصل هستیم.  خیلی از مردم با توجه به سریع بودن ایمیل و انواع سیستم‌های پیام رسان، پُست کردن را اصطلاحاً نوعی ایمیل کم‌سرعت و حلزونی می‌پندارند و استفاده از آن را به ارسال کردن نامه با کبوتر نامه‌بر، تشبیه کرده‌اند. در حقیقت انسان‌ها به قدری درگیر هستند که عادت کرده‌اند تا به‌جای رو در درو صحبت کردن با یکدیگر، از طریق شبکه‌های اجتماعی و (سیستم‌های پیامکی) با یکدیگر مراوده کنند، اما بهتر است تا مجدداً کمی بر روی این موضوع تفکر کنید. چند وقت پیش یک توریست استرالیایی به‌قدری درگیر صفحه فیس‌بوکش بود که هنگام راه رفتن از لبه یک اسکله به پایین پرتاب شد. پس سعی کنید تا زمانی که دوستانتان را ملاقات می‌کنید، گوشی‌تان را خاموش و یا در حالت سایلنت قرار داده و تمرکزتان را فقط بر روی یک مکالمه بگذارید و  در حین آن از طریق موبایلتان با افراد دیگر چت نکنید

زمانی را که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید، کمتر کنید

قطعاً بیشتر وقت شما در شبکه‌های اجتماعی تلف می‌شود و هنگامی‌که در رابطه با کم‌تر کردن مصرفتان از شبکه‌های اجتماعی سخن می‌گوییم، لازم است تا بدانید که تأکید بر این موضوع (در فرآیند کمتر استفاده کردن  از موبایلتان) بسیار مهم هست. اگر واقعاً شجاع هستید تمام اپلیکیشن های مربوط به شبکه‌های اجتماعی‌تان را پاک‌کنید. حال می‌توانید یا آن‌ها را دوباره دانلود کرده و یا به هدفتان رسیده و کمتر از موبایلتان استفاده کنید.

زندگی‌تان را اولویت‌بندی کنید

یک لیست از کارهایی که باید انجام  دهید تهیه‌کرده و در ذهنتان برای خود یک قاعده بسازید. مثلاً با خود قرار بگذارید که فقط زمانی می‌توانید از موبایلتان استفاده کنید که به‌اندازه کافی همه کارهایی که باید را، انجام داده باشید. به‌عنوان‌مثال زمانی که همه‌کارهای فهرستتان را انجام داده و کنارشان تیک زدید، می‌توانید تا در بازه مشخصی از زمان با موبایلتان کارکنید. مدت‌زمانی که به خودتان جایزه می‌دهید بسته به خودتان  و میزان وابستگی‌تان به گوشی موبایلتان دارد.

زمان بیشتری را صرف فعالیت‌های واقعی می‌کنید

درحالی‌که شاید تماشا کردن فیلم از طریق گوشی موبایلتان برایتان رضایت‌بخش باشد، اما لازم است تا بدانید که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان لذت آن را با  لذت دیدن همان فیلم، در پرده بزرگ سینما و به همراه دوستتان و یک بسته پاپ‌کورن کره‌ای، مقایسه کنید.

هنگام غذا خوردن، موبایلتان را کنار بگذارید

روزانه بیش از ۷۵ میلیون نفر از اینستاگرام استفاده می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها عکس وعده‌های غذایی‌شان را در آن به اشتراک می‌گذارند. عکس گرفتن را رها کنید و به‌جای آن  بر روی غذایتان تمرکز کرده و از آن لذت ببرید. قطعاً زندگی بدون به نمایش گذاشته شدن از پشت فیلتر عکس‌های اینستاگرامی، زیباتر خواهد بود.

حداکثر ۳۲٪ از کاربران شبکه‌های اجتماعی، در حین صرف غذا مشغول چت کردن و نوشتن هستند. اگر شما هم جزوی از این ۳۲٪ هستید، کنار گذاشتن گوشی موبایلتان هنگام صرف غذا، قطعاً بهترین راه برای دوری از این عادت است.

زمانی که مشغول کار هستید، موبایلتان را جلوی چشمتان نگذارید

اگر علاوه بر گوشی موبایل شخصیتان، یک موبایل کاری نیز دارید، گوشی شخصیتان را از دیدتان پنهان کرده  و به‌عنوان مثال داخل کشورتان قرار داده و بگذارید تا آنجا بماند. اگر گوشی‌تان در دسترستان نباشد و یا آن را نبینید، قطعاً کمتر به آن فکر خواهید کرد. البته لازم است تا بدانید که گاهی اوقات نبود یک‌چیز، باعث می‌شود تا برای به دست آوردن مجدد آن مشتاق‌تر شوید.

برای این‌که کمتر عصبی باشید، موبایلتان را کنار بگذارید

برای بی‌قراری‌ها و اضطراب‌هایی که خودتان آن‌ها را در خود پرورش داده‌اید، آماده شوید. شاید به نظرتان این حرف کمی خنده‌دار باشد، اما دانشمندان این حرف را ثابت کرده‌اند. در یک تحقیقات دانشگاهی دیگر با موضوع اعتیاد به گوشی‌های موبایل، محققین موبایل ۴۰ نفر از داوطلبین را به‌طور موقت از آن‌ها گرفته و از آن‌ها خواستند که طی دو مرحله تست، ۲ کلمه مرتبط به یکدیگر را حدس بزنند.

در مرحله اول از این تست، داوطلبین می‌توانستند تا موبایلشان را کنارشان نگه‌دارند  و کلمه اول را حدس بزنند؛ و در مرحله دوم باید موبایلشان را به محققین می‌دادند. محققین در این مرحله به گوشی موبایل داوطلبین زنگ‌زده  و از آن‌ها می‌خواستند تا با نشنیده گرفتن صدای آن زنگ، کلمه دوم آزمودن را حدس بزنند. جالب است تا بدانید که بیشتر داوطلبین در این مرحله به تقلا کردن افتادند و کلمات صحیح کم‌تری را حدس زده و نشانه‌هایی از اضطراب در خود نشان دادند. حتی بسیاری از آن‌ها در این مرحله دچار ضربان قلب بالاتر و فشارخون بالاتر شدند. حقیقت ساده این است که گوشی‌های موبایل اعتیادآور هستند.

 پس اگر تصمیم گرفتید تا گوشی‌تان را کنار بگذارید، لازم است تا بدانید که در حین گذراندن این دوره، قطعاً دچار بی‌قراری و اضطراب  خواهید شد.

اگر زمانتان را عاقلانه‌تر مصرف کنید، بدین نتیجه خواهید رسید که می‌توانید کارهای بیشتری را در طول روز انجام دهید و به همان مراتب احساس بهتری نسبت به سطح کار آییتان خواهید داشت و درنهایت اگر بارها سعی کرده‌اید که کمتر از گوشی موبایلتان استفاده کنید و موفق نشده‌اید، می‌توانید تا آن را داخل یک قفس انداخته و درب آن را قفل کنید تا به نیتتان برسید.

شما می‌توانید برای مطالعه این مقاله و مقالات مشابه به وب‌سایت هاو کن یو مراجعه کنید