از سال ٢٠٠٧ آیفون، پرچم دار اپل از بهترین و کارامد ترین گوشی های هوشمند زمان خود بوده است. از آیفون ١ گرفته تا ٧ و ٧پلاس. اما هر تلفن همراه مانند وسایل الکتریکی دیگر دارای استهلاک و هزینه های جانبی است. فرسوده شدن باتری یکی از مشکلات آیفون و هر تلفن همراه دیگری است که بعضاً تعمیرگاه های تخصصی موبایل هزینه ی گزافی را در ازای تعویض آن از مشتری طلب میکنند. در این پست از هاو کن یو آسان ترین روش تعویض باتری آیفون را در اختیار شما خواهیم گذاشت تا در صورت نیاز بتوانید با تهیه یک باتری در کمتر از چند دقیقه آن را جایگذار باتری قدیمی کرده و همانند روز اول از دستگاه خود استفاده کنید.

پیش نیاز ها
وسایل مورد نیاز
پیچ گوشتی ۶ پهلو یا ستاره ای
چاقو یا کارت اعتباری
باتری نو

نکته مهم: قبل از انجام عملی این راهکار ابتدا متن را به طور کامل از ابتدا تا انتها بخوانید و پس از آن شروع به تعویض باتری تلفن همراه خود کنید. 

مرحله اول

iphone-6-battery-2
دو عدد پیچ را در پایین دستگاه و دو طرف پورت شارژر lightning شناسایی کنید. این دو پیچ برای باز و بسته کردن کل آیفون شما کافی است. سپس گوشی خود را خاموش کرده و توسط پیچ گوشتی شش پر یا ستاره ای خود، دو عدد پیچ ذکر شده را باز کنید.

مرحله دوم

iphone-6-battery-5با استفاده از یک چاقو سعی کنید که بین سینی پایینی و بالایی آیفون مقداری فضا باز کرده و آن ها را مطابق شکل از هم باز کنید.

توجه: در استفاده از چاقو دقت نمایید زیرا نوک تیز چاقو میتواند به اجزاء داخلی آیفون یا بدنه گوشی شما لطمه زند.

مرحله سوم

iphone-6-battery-7در این مرحله میتوانید صفحه ال سی دی را از سینی اجزاء خود جدا کنید. برای این کار پنج عدد پیچ نشان داده شده در تصویر را توسط پیچ گوشتی باز کرده و صفحه نمایش را از بقیه ی دستگاه جدا کنید. هدف از این کار راحتی و توانایی آزادانه کار کردن است. در صورتی که احساس میکنید در بستن صفحه نمایش با مشکل روبرو خواهید شد از این مرحله گذر کرده و به مرحله بعد بروید.

مرحله چهارم

iphone-6-battery-9همانطور که در زیر نشان داده شده است، دو عدد پوشش فلزی از قسمت اتصال باتری به دستگاه محافظب میکند. در این مرحله بایستی قاب های فلزی را که با دو پیچ محکم شده اند را از دستگاه جدا کنید.

مرحله پنجم

battery-connectorباتری دستگاه توسط یک متصل کننده پلاستیکی به بدنه وصل شده است. با جدا کردن اتصال پلاستیکی، باتری خراب را از مدار گوشی خود خارج میکنید.

مرحله ششم

iphone-6-battery-12در هنگام نصب باتری در کارخانه مقداری چسب به بدنه فلزی دستگاه و باتری زده شده تا باتری در تمام مدت استفاده بدون حرکت و ثابت در سر جای خود قرار بگیرد. علاوه بر این، معمولا باتری های خراب مقداری باد کرده و حجم آنها تغییر میکند، پس خارج کردن آنها از بدنه، شاید کار دشواری باشد. برای انجام هر چه بهتر این کار کیس را برگردانده و یک سشوار با باد داغ به آن بگیرید.

توجه: از وسیله ای بیش از حد داغ مانند اتو استفاده نکنید. این وسیله ها حتما به بدنه و آی سی های داخل دستگاه آسیب میرسانند.

توجه: باد سشوار را تا حدی بر بدنه بگیرید که بتوانید بعداً بدنه را راحت و بدون سوختگی در دست نگه دارید.

مرحله هفتم

iphone-6-battery-13
باتری را به آهستگی و بدون حرکت ضربه ای و آنی جدا کنید. سعی کنید تا مقداری از چسب همچنان بر روی بدنه باقی بماند تا در ادامه برای باتری نو از آن استفاده کنید. در صورتی که از چسب چیزی نماند میتوانید مقداری چسب دو طرفه تهیه و استفاده کنید. اتصال باتری به راحتی صورت میگیرد اما اتصال گر پلاستیکی بایستی با دقت کافی و به شکل اولیه (که در کارخانه انجام میشود) تا گردد. همانطور که در شکل میبینید برای انجام این کار کافیست از لبه ی پهن چاقو یا هر جسم نازک دیکری استفاده کنید. قاب فلزی محافظ اتصال باتری را ببندید.

مرحله هشتم

iphone-6-battery-15کار تعویض باتری تمام است. حال در صورتی که صفحه نمایش را که در مرحله سوم از دستگاه جدا کرده بودید، همانند شکل در محل اولیه خود جایگذاری کرده و پیچ ها را محکم بنندید. حال صفحه نمایش را برگردانده و آن را در بدنه ی اصلی دستگاه محکم کرده و پیچ ها را بنندید.

نکته مهم: در صورتی که از انجام این کار اطمینان کافی نداشته و یا لوازم و شرایط لازم برای شما مهیا نیست، تعویض باتری را به متخصصین محول کنید، چرا که با اینکه در این آموزش راهکار بسیار ساده نشان داده شده است، همواره خطرات و ریسک های مختص خود را خواهد داشت.

در صورتی که تجربه یا نظری در این زمینه دارید آن را در قسمت نظرات وارد کنید.