چگونه تنها سفر کنیم؟ همین حالا چشمان خود را بسته و تصور کنید که در حالی که تمامی بار و بندیل خود را در یک کوله جا کرده اید، به دور از دغدغه ها و هیاهوی این دنیا عازم سفر هستید. سفری در میان مردمی از فرهنگ ها و عقاید متفاوت و یا تنهای تنها در دل جنگل، دشت و یا کوه ها.

هر جور به این تصویر سازی نگاه کنید تجربه فراموش نشدنی خواهد بود. اما تنها سفر کردن شرایط و پیش نیاز هایی احتیاج دارد. برای تنها سفر کردن باید اماده باشید و همه امکانات مهیای این تجریه جذاب باشد. با شما کاربران هاو کن یو مواردی که شما را برای تنها سفر کردن مهیا می کند را برسی می کنیم. با ما همراه باشید.

اما اصلا تنها سفر کردن یا سفر انفرادی ایده خوبیست!

اجازه دهید یکبار دیگران را مرور کنیم. با تنها سفر کردن  می توانید هر کاری که دوست دارید انجام دهید. می توانید اگر مایل بودید  با افراد ارتباط برقرار کنید  و یا اگر هم دوست دارید که تنها باشید ، کلا از سایرین اجتناب کنید. زمانی که به تنهایی سفر می کنید، با شرایط خود سفر می کنید. در این مقاله چندین نکته برای کمک به تنها سفر کردن و لذت بردن از آن ذکر شده است.

چگونه خودرو را برای مسافرت آماده کنیم ؟

شرایط و پیش نیاز هایی را برای سفر انفرادی باید مهیا کنید. از یک سو قرار است در این سفر لذت ببرید و قرار نیست با سختی و دشواری هایی متعددی مواجه شوید و از سوی دیگر زندگی پس از این سفر هم ادامه دارد. پس با هم به اتفاق شما کاربران نکاتی که پیش از سفر، به هنگام سفر و بعد از سفر انفرادی و تنها سفر کردن باید مد نظر بگیرید را مرور می کنیم.

نکات مهم پیش از تنها سفر کردن

موارد مالی را مد نظر داشته باشید

تنها سفر کردن ضمن اینکه می تواند برای شما هزینه ها را کاهش دهد می تواند هزینه های دیگری را هم برای شما به همراه داشته باشد.

برنامه مالی در رابطه با هزینه های پیش رو ، بودجه مورد نظر برای سفر، پس انداز ها برای پس از سفر، نحوه دسترسی به پول های ضروری، جلوگیری و راه های پیش گیری از سرقت و گم شدن پول وکارت های اعتباری و تمامی موارد مالی را مد نظر داشته باشید.

۱۰ اشتباه رایج در مسافرت که باید بدانید

همچنین دقت کنید که قرار نیست از سفر برگشته و برای زندگی روزمره دچار کمبود منابع مالی و قرض های فراوان شوید. این استرس ها و مشکلات حتی پس از سفر و در حین سفر می تواند سفر و لذت سفر شما را به چالش بکشیند. مدیریت صحیحی بر روی پول و هزینه های خود در این سفر داشته باشید.

اصلا آیا بهتر نیست تا هزینه سفرتان را از قبل پس انداز کنید؟ قطعا با این روش از نتیجه صبر و تحملی که برای پس  انداز آن پول به خرج داده اید بیشتر لذت خواهید برد و  شک نکنید که به محض برگشتن از سفر، شروع به پس انداز برای سفر بعدیتان خواهید کرد.

درباره مقصدتان تصمیم بگیرید

 گاهی اوقات تصمیم دارید تا به جایی رویایی سفر کنید و گاهی اوقات هم فقط میخواهید تا کمی از شهرتان دور شوید و مقصد برایتان اهمیت چندانی ندارد. هدفتان از این سفر چیست؟ قرار است مدتی را با خود خلوت کنید و از آرامش و دوری از شلوغی های روزمره بهره ببرید. پس باید حواستان باشد که شهر ها و کشور های مد نظر شما تا چه اندازه شلوغ هستند.

تمامی شرایط را مد نظر بگیرید و سپس اقدام به سفر کنید.

بیمه مسافرتی بخرید

 آیا فکر می کنید که به بیمه مسافرتی احتیاجی ندارید؟ داشتن بیمه مسافرتی می تواند بارها و بارها منجر به کمک به شما شود. شما باید درباره این که کشور مقصدتان چه بیمه ای و چه خدماتی از آن بیمه را توصیه می کند، اطلاعاتی کسب کنید. مثلااگر مجبور به بستری شدن در بیمارستان شدید،  خدماتی همچون پوشش هزینه های شخص دومی که باهمراه شما در بیمارستان بماند.

برای خود یک محل سکونت دوستانه رزرو کنید

 یک مهمان خانه، هتل، خوابگاه، جای خواب همراه با صبحانه  یا یک کاروانسرای کوچک را که مختص مسافران تنها است، رزرو کنید.

بستن چمدانتان

بهتر است تا در سفرهای انفرادی وسایل زیادی همراه خود نبرید و فقط یک چمدان جمع و جور با خود ببرید. البته ترفند هایی برای بستن چمدانی با حد اقل فضا قبلا در هاو کن یو برای شما مهیا کردیم که در لینک زیر می توانید آن را مطالعه کنید.

بهترین راهکار های بستن چمدان برای سفر

با سایرین در تماس باشید

علی رغم اینکه هدف دوری از دیگران است ولی شما هیچ وقت نمی توانید پیش بینیها دقیقی از اتفاقات داشته باشید. شاید اصلا نتوانستید این تنهایی را تحمل کنید. به هر کجای دنیا که میروید حتما گوشی موبایلتان را همراه خود ببرید.

کارت های شناسایی و مدارک احزاز هویتتان

اگر از WIFI همگانی که در کشورهای خارجی مرسوم است استفاده می کنید و یا قصد دارید تا با کارتهای اعتباریتان تراکنش مالی انجام دهید، پیشنهاد میشود که حتما از VPN استفاده کنید. همچنین برای بازرسی های مختلف که ممکن است با ان مواجه شوید حنما کارت های مورد نیاز را همراه خود داشته باشید.

خودتان را با مقصد سفرتان تطبیق دهید

تطبیق با شرایط

بدانید که محیط، شرایط، فرهنگ، آداب و رسوم و .. چه شخصیتی را میطلبد و به چه افرادی احتیاج است. سعی کنید نقاط مشترکی بین خود و محل سفر پیدا کنید. از طرف دیگر نیز خودتان را با شرایز وفق دهید.

صبور باشید

تنها سفر کردن  دردسر های خاص خود را دارد. این که زمان رسیدن به یک شهر یا کشور تنها باشید، کمی سخت  خواهد بود. کمی زمان بگذارید. یک روز را مختص ریلکس شدنتان در نظر بگیرید و به تماشای سازوکار آن شهر بپردازید و سپس در آن مستقر شوید. نگرانی شرایط و حالات اولیه نباشید. با ان ها کنار خواهید امد و طبیعی است.

فعال باشید

اگر از خودتان مطمئن نیستید از دیگران کمک بخواهید. قطعا با گوشه ای ایستادن و زل زدن به محلی که میخواهید نمی رسید و حتی ممکن است باعث جلب توجه افراد نادرست و دزدها شوید. احتمال این که از افراد نادرستی سوالتان را بپرسید، پایین است، پس جلوه رفته و لبخند بزنید و ازآنها کمک بخواهید. این مواد از مزیت ها تنها سفر کردن است

مسیر درست را پیدا کنید

نقشه ای از جایی که بدان رفته اید را از قبل تهیه کرده و مطالعه کنید و بدان مسلط شوید و با استفاده از نشانه های اصلی مانند پارک مرکزی شهر نیویورک یا برج CN در تورنتو، مسیرتان را از روی نقشه پیدا کنید. داشتن یک نقشه باعث می شود تا به راحتی در شهر موردنظرتان رفت و آمد کنید.

قبل از عازم شدن حتما مروری بر نقشه و مکان های مناسب برای بازدید و شرایط ان داشته باشید.

جلب توجه نکنید

با استفاده از جواهرات و استفاده از دوربین و لوازم الکتریکیهای گران، و یا هر موردی که باعث تمایز شما شود کاری نکنید تا به چشم سایرین بیاید. دردسر های زیادی در این شرایط شما را تهدید خواهد کرد.

تنها سفر کنید، اما منزوی نباشید

لبخند بزنید

لبخند زبان مشترک همه انسان ها است و بدین معناست که  شما خوشحال، دوستانه، خوش برخورد و مهربان هستید. لبخند  زندن مقدمه ای خوب برای شروع گفتگو است. دقت کنید که که از مهارت های ارتباطی به خوبی استفاده کنید.

چگونه لبخند زیبایی داشته باشیم

چندین کلمه از زبان محلی جایی که در آن هستید را یاد بگیرید

  تلاش برای برقراری ارتباط به زبان محلی ، همیشه  منجر به  قدردانی  و تلاشی متقابل برای صحبت به زبان شما می شود. قرار نیست به زبان مورد نظر تسلط پیدا کنید اما می توانید چندین عبارت و کلمه کاربردی را حفظ کنید و استفاده کنید.

چگونه در مسافرت با افراد محلی ارتباط برقرار کنیم؟

به یک کافه محلی و دوستانه بروید

به دنبال کافی شاپ هایی با میزهای عمومی بزرگ بروید. و بغل دست یک نفر و  پشت میزهای کنار پنجره بنشینید. غالبا با این کار میتوانید با محلی های که در آن کافه حضور دارند وارد بحث و گفت و گو شوید و با آنها  ارتباط برقرار کنید. از این فرصت های ناب نهایت بهره را ببرید.

در جاهایی اقامت کنید که بتوانید سایرین را ملاقات کرده و با آنها هم صحبت شوید

یک خوابگاه یا یک  کاروانسرا انتخاب کنید. این مکان ها دارای اتاق های مشترک و مکان های عالی برای دیدار با سایر افراد هستند. البته به امنیت و بهداشت این مکان ها هم دقت کنید.

کتاب خوانی را فراموش نکنید

انتخاب کتاب کاملا سلیق های است. به خود شما بستگی دارد. با این حال کتابی بخوانید که منجر به خنده و شادیتان شود و آن را طوری همراه خود داشته باشید که سایرین متوجه شوند زبان کتابی که می خوانید فارسی است. معمولا این کار باعث جذب مخاطب شده منجر به اتفاق افتادن مکالمه کوتاه می شود.

یک برنامه روتین داشته باشید

اگر زمان زیادی دارید بیشتر به  یک کافی شاپ، سالن غذاخوری یا رستوران مراجعه کنید. ابا این کار بیشتر مردم را می شناسید و آنها نیز  شروع به تماشای شما می کنند.

از تورهای یک روزه استفاده کنید

برخی از جاها، تورهای پیاده روی یک روزه دارند که می توانید هنگام شرکت در آنها با شخصی آشنا شوید و حتما با یکدیگر ناهارتان را میل کنید و این اتفاق میتواند منجر به پیدا کردن دوستی جدید برای شما شود.

کنجکاو باشید

سوال بپرسید و در شروع مکالمه پیش دستی کنید.

کمی از مسیرهای اصلی دور شوید

معمولا زمانی که به جایی می روید و توریست های کمتری در آنجا میبینید، تمایلتان برای صحبت با یکدیگر بیشتر خواهد بود. ممکن است هنگام کوه نوردی یا بازدید از موزه با تورریستی که آن هم در همان لحظه و همان جا قرار دارد  و علایق مشترکی با شما دارد، رودرو شوید . پس  نترسید! با رعایت جوانب احتیاط از مسیر های اصلی دور شوید و ماجرا جویی کنید.

تنها غذا بخورید و از آن لذت ببرید

غذا خوردن می تواند یکی از سخت ترین شرایط برای مسافران تنها باشد. در اینجا چگونگی لذت بردن از تنهایی غذا خوردن ذکر شده است.

مکان مشخصی برای غذا خوردن داشته باشید

به طور منظم  یک جا غذا بخورید تا با کارکنان آن جا دوست شوید.

آداب غذا خوردن و مهمانی رفتن در شرایط رسمی و غیر رسمی (مشترک در جهان )

اگر قصد غذا خوردن در رستوران دارید، ظهر را انتخاب کنید: اگر می خواهید در رستورانی خوب غذا بخورید، این کار را در ظهر انجام دهید. تفاوت زمان ظهر با شب این است که رستوران خلوت تر است. و سرآشپز و کیفیت غذا نیز مشابه زمان روز است.

پشت پیشخوان یا میزهای مشترک غذا بخورید

قعطا با نشستن پشت میزهای انفرادی یا 4-5 نفره شانسی برای تعامل با سایرین پیدا نخواهید کرد. پس سعی کنید که پشت پیشخوان و یا میزهای بزرگ مشترک بشینید تا بتوانید با سایر افراد و افراد محلی صحبت کرده و ارتباط برقرار کنید.

نشان دهید که توریست هستید

دوربین، راهنمای سفر و نقشه تان را جوری روی میز بگذارید تا معلوم شود که شما توریست هستید. بسیاری از مسافرین از ابراز این که توریست هستند، نگران هستند. اما لازم است تا بدانید که در رستوران تا حدودی امنیت هست. قطعا این شما هستید که باید حواستان بدین مساله باشد که با چه کسانی صحبت و گفت و گو میکنید، معمولا افرادی که در رستوران هستند، علاوه بر این که آدم های درستی هستند، ممکن است تا افرادی جالب نیز باشند.

کتابی با خود به همراه ببرید

کتاب خواندن نه تنها شما را سرگرم میکند، بلکه به سایر مسافرین تنها نیز نشان میدهد که شما هم تنها هستد.

چگونه کتابخوان شویم؟

اطرافتان را بگردید

اگر زمان کمی دارید یا دوست دارید تا قبل از مشاهده مکان های خاص، یک دید کلی از شهر داشته باشید،  استفاده از یک تور Hop On, Hop Off (یک عبارت کاملا گردشگری که اشاره به انواع سفرهای درون شهری دارد که با اتوبوس‌های ویژه که اغلب دو طبقه‌ی روباز هستند انجام می‌شود) پیشنهاد میشود.

قدم بزنید

پیاده روی کنید !  قطعا هیچ راهی بهتر از راه رفتن برای شناخت یک شهر و درک فرهنگ کلی  آن وجود ندارد و باعث می شود تا زمان بیشتری  را صرف دیدن تفاوت های ظاهری جامعه و چگونگی طراحی شهر بکنید.

از سیستم حمل و نقل محلی استفاده کنید

اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید، قبل از این که به آن شهر بروید  درباره سیستم حمل و نقل شهری آن منطقه تحقیق کنید و  اطلاعات کسب کنید و یا قبل از این که از هتلتان خارج شوید درباره سیستم حمل و نقل بپرسید. علاوه بر این به دنبال تعرفه ها و قراردادهای خوبی که برخی شرکت ها برای توریست ها ارایه میدهند نیز بگردید.

به چند جای مختلف بروید

چه مسافرت با  قطار را ، و چه با اتوبوس و چه با  هواپیما را انتخاب کنید، همیشه فقط یک ساک مسافرتی کوچک  و یا کوله پشتی داشته باشید. با این کار  به راحتی می توانید از مقصدی به مقصد دیگر حرکت کنید.

راهنمایی هایی برای سفر با هواپیما

سعی کنید که همیشه زود وارد هواپیما شوید تا موقع قرار دادن ساک دم دستیتان در قسمت بالای سر، با مشکل کمبود جا برخورد نکنید.

همیشه قبل از این که به فرودگاه بروید، چک کنید تا زمان پروازتان به موقع باشد و تاخیر نداشته باشد.

زمانی که بلیطتتان را تحویل میدهد، از متصدی مربوطه درباره زیاد یا کم بودن مسافرین پروازتان بپرسید. در صورت کم بودن تعداد مسافرین ، میتوانید صندلی بهتری برای خودتان انتخاب کنید.

اگر پروازتان یک سره نیست و  باید  در حین سفرتان هواپیما عوض کنید، برای راحت تر بودن خودتان، قبل از شروع اولین پرواز تمام اطلاعاتی را که ممکن است لازم باشند را بپرسید.

کمی تنقلات سبک با خودتان به  همراه ببرید. در صورت وجود شلوغی و یا برخی مشکلات هنگام پرواز ، ممکن است که از میهمانان پذیرایی نشود. پیشنهاد میشود تا از خوراکیهای کوچک و مقوی که به راحتی هم هضم میشوند استفاده کنید.

سفر به تنهایی و بیرون رفتن در شب

 

اولین نکته  داشتن ایمنی است. خیلی از افراد از این که به  تنهایی و در شب بیرون بروند میترسند. اما در حقیقت ساعات شب نیز میتوانند به خودی خود زمان خوب و شگفت انگیزی برای گشت و گذار باشند. پیشنهاد میشود قبل از این که تصمیم بگیرید که در شب بیرون بروید ، چند نکته ایمنی را که در پایین تر ذکر کرده ایم حتما مطالعه کنید:

روش رفت و آمدتان را عاقلانه انتخاب کنید: اگر زمانی که بیرون میرود، هوا کاملا تاریک نشده و هنوز هم بیرون روشن است، لزومی ندارد که حتما از تاکسی استفاده کنید. اما اگر هنگام برگشتتان  هوا تاریک شده بود، استفاده از تاکسی امری الزامیست.

از امنیت مقصدتان اطلاعات کسب کنید: قبل از این که اقامتگاهتان را ترک کنید از نگهبان و یا کانتر هتل درباره امنیت داشتن و جالب بودن جایی که تصمیم به دیدن آن گرفته اید، بپرسید.

هوشیار باشید: از نوشیدنی های الکی استفاده نکنید تا هوش و حواستان سر جای خود باشد.

یادداشت به جای بگذارید : یادداشتی با مضمون این که به کجا رفته اید و تقریبا چه ساعتی بر میگردید، در اتاق هتلتان به جای بگذارید.

با کارکنان هتلتان ارتباط برقرار کنید: با متصدی بار و کارکنان هتل صحبت کنید. آنها حواسشان به شما خواهد بود.

کمی تودار باشید: اگر با شخص غریبه ای وارد مکالمه شدید، خودتان را فقط با نام کوچکتان معرفی کنید. محل اقامتتان را به تنهایی ترک کنید و یا تاکسی بگیرید و حواستان باشد به هیچ کس درباره محل اقامتتان اطلاعات ندهید.

لوازم گرانبهایتان را با خود به همراه نبرید: اگر مجبور به بردن لوازم گرانبهایتان شدید، آنها را مخفی کنید، البته بهتر است که اصلا آنها را جابه جا نکنید.

خوش بگذرانید:

به یک نمایش زنده همراه با شام بروید: معمولا در چنین جاهایی، برای چیدمان نشستن افراد ترتیب و برنامه ریزی وجود دارد و بهتر است تا بدانید که ممکن است با شخصی پشت یک میز مشترک بنشینید.

زود بروید: اگر قصد رفتن به یک کلاب کوچک را دارید، زود تر بروید تا جای بهتری پیدا کنید.

نکاتی درباره بیمه مسافرتی:

قطعا تنها سفر کردن انتخابی عالی است. اما این که هنگام مریض بودن یا  زخمی شدن تنها باشید، اصلا اتفاق خوبی نیست. در چنین شرایطی بیمه های مسافرتی به روش های مختلفی به شما کمک خواهند کرد.اگر به علت مریض بودن یکی از بستگانتان مجبور به کنسل کردن پروازتان باشید، برخی بیمه های مسافرتی هزینه پروازتان را به شما برمیگردانند. برخی از بیمه های مسافرتی دیگر نیز  در صورت صدمه دیدن وسایلتان، تا مبلغ معینی هزینه آن کالا را به شما عودت میدهند  و یا اگر دچار مشکلاتی مثل دندان درد و غیره شوید و احتیاج به کار کردن بر روی دندانتان باشد، این بیمه ها مبلغ خرج شده از جانب شما را بعدا به شما پرداخت میکنند.

خریدن بیمه مسافرتی فقط چند دقیقه طول میکشد، اما میتواند یکی از سودمندترین انتخابهایتان باشد.