چگونه برای تحصیلات رایگان در آلمان اقدام کنید؟ این سوالی است که ممکن است به ذهن بسیاری از شما دوست داران ادامه تحصیلات و موفقیت رسیده باشد و یا از ذهن شما خطور کرده باشد. اینجا در هاو کن یو در قالب یک مقاله به موضوع اپلای کردن برای دانشگاه های آلمان به صورت رایگان خواهیم پرداخت. با هاو کن یو همراه باشید.

آلمان بزرگ ترین مقصد غیر انگلیسی زبان برای تحصیلات در جهان است و این موضوع هم با توجه به کیفیت دانشگاه ها و همچنین هزینه های بسیار پایین برای ادامه تحصیل و در برخی مواقع حتی رایگان چندان هم دور از ذهن نیست. چنانچه شما هم برای ادامه تحصیل و آن هم با هزینه کم و یا حتی رایگان، آلمان در صدر لیستتان هست میبایست برای بررسی شرایط و تصمیم گیری این مقاله از هاو کن یو را مطالعه کنید. در این مقاله ما به اپلای کردن برای ادامه تحصیل در اولین مقطع دانشگاه یا همان کارشناسی خواهیم پرداخت ولی در آن مطمئنا اطلاعات مفید دیگری برای سایر مقاطع یافت خواهد شد.

انتخاب دانشگاه

02

پیش از هر چیز شما میبایست به دنبال دانشگاه مناسب خود بگردید و سپس اقدام کنید. German Academic Exchange Service یا همان (DAAD) برای شما دیتایی بالغ بر ۱۷۰۰۰ نرم افزار جست و جوی مختلف آماده کرده است که مطابق با مقطع، رشته و همچنین دانشگاه و یا شهری خاص همه موارد را با فیلتر های گوناگون جست و جو کنید که لینک این موتور جست و جوی آلمانی قوی که ۸۸ درصد آن انگلیسی است در زیر برای شما کاربران هاو کن یو مهیا شده است.

سرویس جست و جوی دانشگاه ها و رشته های آلمانی (DAAD)

بسیاری از رشته ها در آلمان در بسیاری از دانشگاه ها هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی ارائه می شوند و اگر تسلط کافی به زبان آلمانی ندارید از این دانشگاه ها که به زبان انگلیسی هستند هم می توانید کمک بگیرید ضمن اینکه در برخی از این دانشگاه ها کلاس های آموزش زبان آلمانی هم به شما از سوی دانشگاه پیشنهاد می شود تا در کنار درس خود زبان آلمانی را نیز فرا بگیرید.

همچنین شما شاید بخواهید رنک دانشگاه های انتخابی خود در آلمان و یا سایر دانشگاه ها را مشاهده کنید تا از جایگاه دانشگاه های مختلف هم با خبر شوید که این کار را از طریق لینک زیر که وبسایت هاو کن یو برای شما مهیا کرده است می توانید انجام دهید. شما اطلاعات کاربردی دیگری را نیز از طریق این سایت می توانید به دایره اطلاعات خود بیافزایید.

لیست بر ترین دانشگاه های آلمان

در این وبسایت می توانید با کلیک بر روی نام هر دانشگاه و ارجاع داده شدن به وبسایت دانشگاه مربوطه اطلاعات جامع تری را نیز در رابطه با دانشگاه انتخابی به دست بیاورید.

شما همچنین باید موضوع مهم شرایط جوی منطقه ای که دانشگاه شما در آنجا واقع شده است و شما قصد زندگی در آنجا دارید را نیز به دقت زیر نظر داشته باشید. اگر شما تمایل به زندگی و اقامت در مکان های سرد دارید میبایست به سراغ شهر های همچون برلین بروید و یا با تاریخ سنتی آلمان در مونیخ آشنا شوید و یا چنانچه به سازه های بزرگ و آسمان خراش ها تمایل دارید میبایست به سراغ فرانکفورت بروید. شما با یک سرچ ساده می توانید اطلاعات جامعی در رابطه با هر یک به دست بیاورید.

بررسی شرایط پذیرش

Uo Edinburgh Business School / 26.09.14

Uo Edinburgh Business School / 26.09.14

قبل از اپلای کردن برای دانشگاهی که انتخاب کرده اید شما میبایست به سراغ شرایط پذیرفته شدن از سوی دانشگاه بروید چرا که هر دانشگاه شرایط و قوانین خاص خود را برای پذیرش دارد. یکی از این موراد در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در آلمان HZB است. به گفته deutsch.info هر کسی که مایل به تحصیل در یک موسسه آموزش عالی آلمان باشد، به مدرک تحصیلی ورودی (HZB) که معادل دیپلم آلمانی است، نیاز دارد. دانشجویان خارج از کشور برای ورود مستقیم به دانشگاه، باید پذیرش بگیرند. شرایط پذیرش و روش انتخاب دانشجو بین دانشگاه‌ها و دوره‌های تحصیلی متفاوت است. مناسب‌ترین راه برای اطلاع از شرایط هر دانشگاه تماس با دفتر بین المللی علمی دانشجویان‌‌‌ همان دانشگاه است. برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش متقاضیان خارجی نیاز به کنکور ورودی یا تست برای ورود دارند و نتایج آن در پدیرش افراد موثر است. شما کاربران هاو کن یو می توانید از آدرس زیر شانس پذیرش خود را در دانشگاه های مختلف را بسنجید.

سنجیدن شرایط پذیرفته شدن در دانشگاه های مختلف آلمان

اگر مدارک تحصیلی شما برای تحصیل در آلمان کافی نیست، شما می‌توانید در این باره با آزمونی آن را ارزیابی کنید. مراکز آموزشی و دوره‌های آماده سازی زیادی برای کمک به شما وحود دارند www.studienkollegs.de

از سوی دیگر میبایست شرایط زبانی را نیز در رابطه با دانشگاه مد نظر داشته باشید، در آلمان زبان آموزش در بیشتر دانشگاه‌ها آلمانی است. داشتن سواد آلمانی در سطح B2/C1 ضروری می‌باشد. دو امتحان زبان، آزمون آلمانی به عنوان زبان خارجی (TestDaF) و آزمون زبان آلمانی برای پذیرش دانشجویان خارجی (DSH) توسط همه دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته شده و مورد قبول است، همچنین برخی از موارد استثنایی هم هست که در آن هیچ آزمون زبانی برای ورود به دانشگاه مورد نیاز نیست.

از سوی دیگر اگر رشته تحصیلی انتخابی به صورت انگلیسی در دانشگاهی تدریس شود شما میبایست دانش خود را در زبان انگلیسی به دانشگاه اثبات کنید مگر اینکه شما یک فرد محلی باشید و یا قبلا در دانشگاه های انگلیسی زبان تحصیل کرده باشید. همانطور که میدانید مطرح و شناخته شدین مدارک زبان انگلیسی در دنیا آزمون های IELTS و TOFEL  هستند که معمولا دانشگاه ها یک نمره مشخصی را برای پذیرفتن مشخص می کنند که شما میبایست در این آزمون ها به نمره مورد نظر برسید. این نمرات در وبسایت دانشگاه ها مشخص شده است.

هزینه های مالی

royaume-uni-un-pdg-fait-don-de-9-millions-deuros-ses-salaries

 برای مدارک و تهیه ویزا و همچنین برای سایر مخارج باید ثابت کنید که توانایی پرداخت را دارید و از همین رو باید سالیانه به چیزی حدود ۸۷۲۲ دلار و یا ۷۹۰۸ یورو در سال و یا ۷۲۷ دلار در ماه در حسابی به نام خود داشته باشید و یا به همچین مبلغی دسترسی داشته باشید. هر چند که هزینه های زندگی بسته به سبک زندگی شما و از آن مهم تر شهری و منطقه ای که در آن زندگی می کنید کاملا متفاوت است. از جمله گران ترین شهر های آلمان می توان به مونیخ و در جایگاه بعد به فرانکفورت اشاره کرد.

 چنانچه نگران هزینه های مالی برای تحصیلات در آلمان هستید، scholarship برای شما در نظر گرفته شده است تا در هر مقطعی که هستید به شما کمک کند. هرچند که شهریه به خودی خود در برخی دانشگاه ها رایگان است. از سوی دیگر بسیاری از هزینه های اقامت و زندگی در آلمان صرفا به دلیل دانشجو بودن برای شما رایگان و یا شامل تخفیف است و این از مزیت های تحصیل در آلمان است.

اپلای کردن

application-form

دانشجویان هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی می توانند برای پذیرفته شدن اقدام کنند. شما می توانید مستقیما به دانشگاه مراجعه کنید و این کار را انجام دهید و یا این کار را از طریق وبسایت که لینک آن در زیر داده شده است انجام دهید.

اقدام کردن برای دانشگاه های آلمان به صورت اینترنتی

این وبسایت از طریق همان German Academic Exchange Service مستقیما اداره می شود هرچند که تمامی دانشگاه های آلمانی از این وبسایت کمک نمی گیرند و ممکن است سامانه مجزایی معرفی کرده باشند. شما شاید این برنامه را در سر داشته باشید که در دانشگاه های مختلف و در رشته های مختلف اقدام کنید تا شانس خود را برای پذیرفته شدن در یکی از آن ها افزایش دهید.

در بسیاری از دانشگاه های آلمانی شما کاربران هاو کن یو می توانید دو مرتبه در سال برای اپلای اقدام کنید تا  ترم های خود را در فصل های تابستان و یا زمستان آغاز کنید. ترم تابستان از ماه مارس تا آگوست و یا برخی دیگر دانشگاه ها از آپریل الی سمپتامبر میباشد و در رابطه با ترم های زمستانه از ماه سمپتامبر الی فوریه و یا اکتبر الی مارس.

برای اپلای کردن در ترم های زمستانه شما کاربران هاو کن یو می بایست معمولا تا تاریخ ۱۵ جولای و برای ترم تابستانه تا تاریخ ۱۵ ژانویه اقدام کنید. برای اطلاع از تایم های دقیق باید به وبسایت دانشگاه مراجعه کنید. این تایم ها را با دقت زیر نظر داشته باشید.

پیشنهاد شده است که مدارک خود را حداقل ۶ هفته قبل از تاریخ های مشخص شده ارسال کنید تا زمان کافی برای تکمیل کاستی ها و یا رفع سایر مشکلات داشته باشید. تایمی که شما باید منتظر پاسخ دانشگاه باشید چیزی حدود یک الی دو ماه پس از تاریخ مشخص شده است. مدارک لازم برای ارسال هر چند در اکثر موارد به یک صورت است با این حال مواردی در هر دانشگاه نسبت به دیگری متفاوت است که باید همگی موارد خواسته شده توسط دانشگاه را با دقت تهیه و برای آن ها ارسال کنید. همچنین هنگام پر کردن فرم ها در وبسایت ها حتما نهایت دقت را داشته باشید و همگی موارد خواسته شده را پر کنید.

بیمه های سلامت در آلمان

health

شما قبل از ترک کشور خود باید برای دریافت بیمه های سلامت در آلمان اقدام کنید تا بدین وسیله از پس هزینه های درمانی خود در آلمان بتوانید بر بیایید. این مورد حتی برخی مواقع جز مدارک و ضرورت های شما به حساب می آید که باید آن را تهیه کنید. چنانچه شما ساکن کشور های اروپایی هستید احتمالا راهی برای استفاه از همان بیمه سلامت کشور خود در آلمان پیدا خواهید کرد ولی برای ما ایرانیان باید در حال حاظر هزینه ای بین ۸۸ الی ۱۷۶ دلار (ماهیانه) برای تهیه بیمه سلامت کنار بگذارید. این هزینه برای کسانی که سنشان بالای ۳۰ سال است حتی بیشتر از این هم خواهید بود. (این هزینه معمولا به دلایل مختلف از جمله دانشجو بودن دست خوش تغییراتی می شود)

گرفتن ویزای تحصیلی آلمانی

Generated by IJG JPEG Library

Generated by IJG JPEG Library

پس از گرفتن پذیرش از دانشگاه مورد نظر حال نوبت به گرفتن ویزای تحصیلی می رسد. به گفته ی visamondial دانشجویانی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستند، باید برای تحصیل در آلمان از طریق سفارتخانه های آلمان در کشور خود، جهت اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام نمایند. توجه به این نکته ضروریست که با سایر ویزاها مانند ویزای توریستی آلمان، اجازه تحصیل به شما داده نمی‌شود و همچنین ویزای توریستی و ویزای شنگن قابل تبدیل به ویزای تحصیلی نیست. بعد از اینکه برای تحصیل در آلمان از یک کالج یا دانشگاه آلمانی، پذیرش گرفتید، باید نسبت به رزرو وقت مصاحبه در سفارت آلمان در تهران اقدام نمایید. رزرو وقت درخواست ویزای تحصیلی آلمان فقط به صورت آنلاین و از طریق سایت سفارت آلمان امکانپذیر است. گرفتنوقت سفارت آلمان یکی از کارهایی است که باید با دقت و برنامه ریزی قبلی انجام شود، زیرا تعداد متقاضیان ایرانی ویزای تحصیلی آلمان بسیار زیاد است و شما باید بر اساس نکات زیر، در یک زمان بندی صحیح، نسبت به رزرو وقت سفارت آلمان اقدام نمایید.

مکان اقامت و یا خوابگاه 

csm_fag_bild12_b705a6f06d

پس از پشت سر گذاشتن دریافت ویزا و قبول شدن توسط دانشگاه کم کم باید به فکر خوابگاه و یا مکانی برای زندگی باشید و این نکته را در نظر داشته باشید که دانشگاه های کمی در آلمان به شما خوابگاه برای اقامت اهدا خواهند کرد. کرایه کردن یک مکان شاید پر هزینه ترین مورد ماهیانه برای شما باشد. البته باز هم این موضوع کاملا به شهر و مکان زندگی شما در آن شهر دارد که این موضوع کاملا بستگی به خود شما و شرایطتان دارد. با توجه به هزینه ها و شهر ها به دنبال مکان مناسب خود بگردید و در صورت نیاز در این مدت برای زمانی محدود از هتل ها تا پیدا شدن مکان زندگی می توانید کمک بگیرید. چنانچه از دانشگاه توانستید خوابگاه تهیه کنید دیگر این مشکل و معضل بزرگ را نخواهید داشت.

ثبت نام در دانشگاه

nbiشما همانند کشور خودمان قبل از هر ترم باید در دانشگاه یا به صورت حضوری و یا از طریق وبسایت ها اقدام به ثبت نام کنید تا بدینوسیله بتوانید از تمامی امکانات دانشگاه و کتابخانه ها استفاده کنید. هرچند برخی دانشگاه ها ممکن است تنها به صورت حضوری و یا تنها به صورت اینترنتی این امکان را فراهم کرده باشند که شما میبایست به این مورد هم دقت کنید. هزینه هر ترم چنانچه دانشگاه شما از جمله دانشگاه و رشته های های رایگان نباشد چیزی حدود ۱۵۰ الی ۲۵۰ یورو خواهد بود. هزینه های دیگر همچون هزینه های حمل و نقل عمومی هم ممکن است بر این هزینه ها برای هر ترم افزوده شود که استفاده از آن ها را تا ۶ ماه برای شما رایگان می کند.

مدارکی که به صورت معمول برای ثبت نام احتیاج خواهید داشت

  • ویزا و پاسپورت و مجوز های اقامت
  • عکس از پاسپورت
  • فرم تکمیل شده ثبت نام
  • اصل مدارک و یا کپی از مدارک قبلی شما که تایید شده هستند
  • مدرک های خواسته شده زبان آلمانی و یا انگلیسی در خواستی دانشگاه
  • مدرک و یا کارت بیمه سلامت
  • آخرین مدرک تحصیلی ترجمه شده

شما کاربران هاو کن یو حتما قبل از اقدام برای دانشگاه میبایست تماما با فرهنگ و شرایط زندگی در کشور آلمان و از آن مهم تر شهر مورد نظر خود آگاه شوید. این اطلاعات ترجمه شده توسط تیم هاو کن یو است.