چگونه نجات پیدا کنیم؟ شعار پیشاهنگان این است که همیشه آماده باشید. در حقیقت ارقام بلایای جغرافیایی و طبیعی هر ساله در حال افزایش است، جنگل‌ها پر از گیاهان، حشرات و حیوانات سمی هستند و تعداد زیادی از مردم هر سال در حیات وحش گم می‌شوند.

 

قسمت اول و البته کاربردی این بخش را نیز می توانید در قالب مقاله کامل هاو کن یو در این لینک مطالعه کنید

حقایقی که می توانند جان شما را نجات دهند (قسمت اول)

ما تعدادی از نکات که ممکن است روزی به درد بخورند، البته اگر آنقدری خوش‌شانس باشید که به موجودات سمی یا محلی با بلایی طبیعی برنخورید را جمع آوری کردیم. با آن‌ها می‌توانید در موارد اورژانسی در یک لحظه تصمیم بگیرید، با همان چیزی که در دست دارید.

متوقف کردن ماشین وقتی ترمز کار نمی‌کند

اگر ترمز معمولی دارید و ترمز کار نکرد، باید پدال ترمز را تند تند و محکم بفشارید تا فشار مایع ترمز ایجاد کنید. اگر این کمک نکرد، از ترمز دستی استفاده کنید. اگر آن هم کار نکرد، بدنه ماشین را به گاردریل بمالید تا سرعتش را کم کنید. آخرین گزینه ماشین شما را خراب می‌کند و باید به عنوان گزینه آخر استفاده شود.

آتش درست کردن بدون هیچ منبعی

یک راه اثبات شده برای شعله درست کردن این است که از باتری و ۲ تکه کوچک فویل (حتی یک پوست آدامس نیز کافیست) استفاده کنید. باید هر کدام از تکه فویل‌ها را روی دو سمت باتری بگذارید و فویل داغ می‌شود و می‌سوزد. وقتی بالاخره یک شعله به دست آوردید، می‌توانید از چیپس‌های برای درست کردن یک آتش سریع استفاده کنید–آن‌ها خیلی مشتعل هستند! ضد عفونی کننده های دست نیز چون الکل قابل اشتعال دارند برای درست کردن آتش به درد می‌خورند.

نجات با شماره اورژانسی

چیزی که باید بدانید این است که اکثر گوشی‌های موبایل می‌توانند یک شماره محلی اورژانسی را بگیرند حتی اگر سیم کارت نداشته باشند. حتی اگر در محلی هستید که اصلا آنتن ندارید، تلفن همراه خود را خاموش نکنید. تلاش برای گرفتن یک شماره اورژانسی ممکن است یک پیغام الکترونیکی به نجات دهندگان بفرستد و آن‌ها بفهمند که شما زنده اید. به این مفهوم دست دادن دیجیتالی گفته می‌شود.

تصفیه آب خود ساز

ما در هاو کن یو قبل تر مقاله کاملی برای تصفیه آب در طبیعت منتشر کردیم که در لینک زیر می توانید آن را مطالعه کنید با این حال حتی اگر در جنگل تمام اطراف شما را آب فراگرفته است، نوشیدن از برکه یا چاله آب هیچ وقت پیشنهاد نمی‌شود. می‌توانید با یک بطری خالی، کورس گراول، شن کورس، ذغال و شن خوب یک تصفیه کننده آب بسازید. همین طور که آب در این لایه‌ها جریان می‌یابد، تصفیه می‌شود.

چگونه آب آلوده را به آب آشامیدنی تبدیل کنیم؟

خوردن برف برای جلوگیری از کم آبی بدن پیشنهاد نمی‌شود. خیلی آب زیادی به بدن شما نمی‌رساند و با خوردنش گرمای بدن شما کاهش پیدا می‌کند.

ارسال یک علامت اورژانسی

علامت دادن با آتش باید دود زیاد داشه باشد که با برگ‌های چنار و اسپروس تازه، برگ خیس از درختان دیگر و حتی مواد پلاستیکی امکان پذیر است. راه دیگر برای فرستادن سیگنال این است که از اشیای بازتاب دهنده‌ای که دارید استفاده کنید: آینه عقب، سی دی، آهن پولیش شده و حتی جواهرات.

ماهی گیری با قوطی

برای کسانی که اهل گردش و البته طبیعت هستند همیشه احتمال گم شدن و سپری کردن چندین روز در بیانبان و جنگل جود دارد. این اتفاق برای شما هم ممکن است یک وز روی بدهد و در این شرایط باید به فکر تامین غذا و چیزی برای خودرن باشید که معمولا در دسترس ترین مورد همان ماهی رودخانه، دریا و یا … است. برای این کار اگر کنسرو به همراه داشته باشید معمولا درب آن ها به صورت دستی باز می شود و یک حلقه کوچک برای باز کردن درب بر روی ان ها قرار دارد. تنها کافیست با چاقو و یا سنگ این حلقه را از وسط نصغ کنید و سپس یک بند به ان ببندید و با زدن یک طعمه بر سر آن به داخل آب بیاندازید و منتظر صید ماهی بمانید.

دوری از حشرات سمی

در رابطه با حشرات و عنکبوت های معمولی شما تنها باید بر ترس خود غلبه کنید و صدمه ای به شما نخواهند رساند. اما در رابطه با حشرات یا یک عنکبوت یا روتیل سمی چطور؟ این حشرات به راحتی با نیش زدن شما میتوانند جان شما را آن ها در بیابان و طبیعت که دور از مراکز درمانی هستید به خطر بی اندازند.

برای شناسایی عنکبوت های سمی از غیر سمی شما باید چند الگوی ساده را دقت داشته باشید. به عنوان مثال یک عنکبوت سیاه رنگ با لکه ها و قسمت های قرمز در پشت به راحتی باید زنگ هشدار را برای سمی بودن برای شما به صدا در بیاورد.

به صورت کلی، چنانچه جای نیش یک حشره به شدت دردناک شد و تورم و سرخی در آن به وضوح دیده شد و پس از مدتی این سرخی و کبودی به نقاط دیگر سرایت کرد باید هرچه زودتر برای برسی سمی بودن نیش اقدام کنید.

نجات از موج برگشتی ساحل

مطمئنا با این موج های برگشتی در سواحل و خطراتشان آشنا هستید و یا حد اقل در رابطه با ان ها شنیده اید. این موج ها برعکس ظاهرشان بسیار خطر ناک هستند و وقتی به ساحل می رسند در مسیر بازگشت به راحتی شما را به سمت داخل و وسط دریا می کشند و سالانه جان افراد بسیاری را به همین سادگی می گیرند.

اما چنانچه با این مورد در سواحل مواجه شدید به هیچ وجه در خلاف جهت موج شنا نکنید و سعی کنید به موازات آن و کم کم به سمت ساحل شنا کنید. بر موج غلبه نکنید و سعی کنید سوار بر موج شوید تا در نقطه ای این موج انرژی خود را از دست بدهد و سپس زمان آن فرا می رسد تا به سمت ساحل شنا کنید.

استفاده از سنگ های دور آتش برای گرم شدن

حتما شما هم به هنگام روشن کردن آتش از سنگ های به دور آن استفاده می کنید. این سنگ ها ضمن کاربر های مختلفشان برای جلوگیری از سرایت آتش و همچنین پایه برای قرار دادن ظروف روی آتش کاربرد مهم دیگری هم دارند. پس از خاموش شدن اتش آن ها می توانند یک ابزار فوق العاده برای گرم شدن باشند. حتی این سنگ ها به حدی داغ می شوند که در صورت قرار دادن در ظرف آب می توانند آب را برای شما گرم هم بکنند تا از آن آب استفاده کنید.

رهایی از گیر کردن ماشین در برف و شن

حتما خودروی شما کاربران هاو کن یو نیز بار ها در برف، گل، شن و .. گیر کرده است. اگر کسی برای کمک به شما وجود نداشته باشد پیشنهاد شما برای خارج کردن خودرو چیست؟ آیا ایده ای دارید؟  اولین پیشنهاد ما به شما استفاده از زیر پایی های لاستیکی و موکتی زیر پای شما در خودرو است که باید ان ها را خارج و در مقابل و زیر چرخ های گیر کرده قرار دهید. به راحتی می تواند موجبات خارج شدن خودرو را فراهم کنند. همچنین همراه داشتن موارد دیگری همچون شن گربه و یا هر موردی که بتواند این سطح لغزنده را از بین ببرد نیز کاربردی است.

ترفند های زمستانی خودرو (۶ ترفند تصویری)

گرفتن آب آشامیدنی از درختان

ابی که از درختان تهیه و گرفته می شود کاملا سالم و تمیز است و می تواند به راحتی برای شرب استفاده شود. برای تهیه آب از درختان تنها کافیست یک کیسه نایلونی و یا پلاستیکی نسبتا بزرگ را به دور یک شاخه از درختان که دارای برگ های زیادی است بکشید به صورتی که تمامی برگ ها داخل کیسه قرار بگیرند. پس از گذشت مدتی شاهد خواهد بود که کم کم حجم مناسب از آب داخل کیسه جمع شده است.

خطر بیرون کشیدن سم مار با دهان

یک باور اشتباه در رابطه با نیش مار های سمی وجود دارد که چنانچه دچار مار گزیدگی شدید زهر مار را با دهان بیرون بکشد که این کار خطرناک است. این کار برای کسی که در این رابطه تجربه و مهارتی ندارند می تواند به اندازه مار گزیدگی هم خطرناک باشد هرچند که در صورت داشتن مهارت و دانش کافی می تواند کمک کننده باشد. شما با مکیدن اشتباه به راحتی شرایط را برای پخش شدن سم مار در بدن و ایجاد مشکلات برای پوست ناحیه اطراف گزش مهیا خواهید شد.

باز کردن انواع قفل

قبل تر در هاو کن یو چندین روش برای باز کردن درب قفل شده خودرو تا باز کردن قفل با قوطی نوشابه معرفی کردیم که هر یک را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

چگونه می توانید یک قفل را توسط قوطی نوشابه باز کنید؟

چگونه می توانید درب قفل شده خودروی خود را باز کنید؟