قطعا یک  دست کت و شلوار خوب احساس یک لباس زره‌ای را به شما خواهد داد و  میزان خوش پوشی شما را بسیار تغییر خواهد داد. حتی می‌توان گفت که بسیاری از آقایان بیشترین حد از  اعتماد به نفس را زمانی احساس می‌کنند که کت و شلوار پوشیده‌اند و حتی اگر بتوانند دوست دارند تا  تمام روز و در هر مناسبتی کت و شلوار به تن کنند. با هاو کن یو همراه باشید

ما در این‌جا از طریق گردآوری برخی مقالات مرتبط با  لباس‌ها، اطلاعاتی در رابطه با خرید  کت و شلوار را با شما در میان خواهیم گذاشت و  از طریق این مقاله خاص به شما کمک خواهیم کرد تا برخی از اصول پایه‌ای لازم برای خرید کت و شلوار را بیاموزید.

مرحله اول: برای چه قصد خرید کت‌ و شلوار دارید؟

خرید کت و شلوار نوعی خرید بزرگ برای آقایان به حساب می‌آید و این بدین  معناست که لازم است تا شما  قبل از خرید، تا جایی که می‌توانید برای انتخاب کت ‌وشلوار مناسبتان اطلاعات کسب کرده باشید، زیرا در غیر این صورت، ممکن است کت و شلواری تهیه کنید که به تنتان مناسب نبوده و یا با آن احساس خوبی ندارید و در نهایت آن کت را برای چندین دهه، بدون استفاده داخل کمدتان و آویزان ازچوب رختیتان باقی بگذارید.

هدف اصلی  از پوشیدن کت و شلوار چیست؟

  • اگر شما به دنبال کتی هستید که اغلب آن را در محل کارتان استفاده نمایید ، رنگ آن را تیره و مدل آن را کلاسیک انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال کتی هستید که در شرایط خاص آن را استفاده نمایید، قطعا رنگ مشکی و سرمه‌ای بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.
  •  اگر به دنبال کتی برای یک مصاحبه شغلی هستید و می‌خواهید تا خوش‌پوش باشید و احتیاجی نمی‌بینید تا از همه خوش‌پوش‌تر باشید، لازم نیست که هزینه زیادی برای خرید آن کت کنید.

مرحله دوم: تصمیم بگیرید که چه چیزی می‌خواهید؟

آیا یک کت یک دکمه می‌خواهید؟ و یا دو دکمه؟ و یا سه دکمه؟  آیا دوست دارید که مدل یقه آن یق انگلیس تیز (یا اصطلاحا یقه پیک)  باشد؟  و یا کتی باشد که پشت آن چاک داشته باشد؟ تصمیم بگیرید که می‌خواهید کتتان چه رنگی باشد و جنس آن چه باشد؟

جنس کت خود را انتخاب کنید.

اگر این اولین کت و شلواریست  که قصد خرید آن را دارید، سعی کنید تا یک کت و شلوار پشمی انتخاب نمایید، زیرا می توانید تا  از این کت  در تمام طول سال استفاده نمایید. کت و شلوارهای پنبه ای  نیز هم در بهار، هم در تابستان و هم در پاییز قابل پوشیدن هستند. حتی انتخاب های بیشتری نیز برایتان وجود دارند، مانند کت‌ و شلوارهایی از جنس کتان که برای روزهای تابستان مناسب هستند  یا کت‌های پشمی‌ای که می‌توانند در سرمای شدید زمستان هم شما را گرم نگه دارند.

به عنوان یک قاعده کلی، داشتن دو دست کت و شلوار عالی بهتر از داشتن پنج دست کت و شلوار معمولی است. با  خرید یک کت به رنگ آبی تیره که کمی از سرمه‌ای تیره‌تر می‌شود، شروع کنید. این کت و شلوار، هم در  روز و هم در شب به زیبایی قابل  استفاده است  و می توانید آن را با  هر دو رنگ کفش سیاه و قهوه‌ای تیره، استفاده کنید.

 همچنین اگر از قبل یک کت و شلوار به رنگ سرمه‌ای داشته‌اید، می توانید تا به سراغ رنگ پرکاربرد بعدی یعنی  همان رنگ ذغالی رفته و سپس به  سراغ رنگ های روشنی مانند قهوه ای روشن یا خاکی بروید. اما گاهی اوقات ممکن است که این  رنگ ها با توناژ رنگ پوست شما سازگار نباشند، بنابراین در این حالت  می‌توانید تا به سراغ رنگ خاکستری روشن بروید. این رنگ انتخابی است که شما به وسیله آن می‌توانید ، در تابستان نیز ظاهری رسمی داشته باشید.

 انتخاب یک کت و شلوار سیاه به نظر، انتخابی منطقی برای یک مرد جوان خواهد بود، اما در واقع این رنگ کم‌ترین میزان تطبیق و ست شدن را دارد. اما زمان ها و موقعیت‌هایی وجود داردند که فقط کت سیاه مناسب آن شرایط است، بنابراین شما باید حتما یک کت به رنگ سیاه نیز داشته باشید.

تعداد دکمه‌های کت خود را انتخاب کنید.

کت‌های سه دکمه

کت‌های سه دکمه در دهه‌ی نود بسیار محبوب بودند. زیرا برای حفظ ظاهر اصلی کت مردم حتما از کت دو دکمه استفاده می‌کردند و کت سه دکمه نیز جلوی کت  را به بهترین حالت نشان می‌داد. اما شرایط کمی عوض شده و اگر می خواهید کت سه دکمه بخرید، می‌توانید تا به جای انتخاب از میان کت‌های سه دکمه معمولی کتی را انتخاب کنید که با بستن دکمه وسط آن، دکمه اول کت در قسمت رول شده پایین یقه کت قرار بگیرد. آقایون قد بلند ممکن است که کت سه دکمه را ترجیح بدهند زیرا این مدل کت قسمت سینه را بیشتر پوشانده و برایشان راحت‌تر بوده و صاف‌تر  در تنشان می‌ایستد.

کت‌های دو دکمه

کت‌های دو دکمه نیز بهترین انتخاب برای پسر‌های جوان هستند.  در هر کدام از سبک های قابل تصور در زمینه طراحی لباس ، کت دو دکمه نیز طراحی شده است و  آن ها این دسته از کت‌ها  را ساده تر و مدرن تر کرده‌ان.  بنابراین این روزها می‌توانید تعداد زیادی از این مدل کت‌ها را در اطرافتان ببینید. آقایونی که میان تنه‌ای کوتاه دارند بهتر است تا از کت دو دکمه استفاد کنند. این مدل کت شما را کشیده تر نشان داده و جنبه کلاسیک آن اجتناب ناپذیر است.

کت‌های تک دکمه

کت و شلوارهایی با یک دکمه نیز وجود دارند، اما در حقیقت برای همه مناسب نیستند. این دسته‌ از  کت‌ها مناسب برای افرادی هستند که به عنوان مثال مشاغلی خلاقانه دارند که در محیط کاریشان احتیاجی به پوشش محافظه کارانه نمی‌باشد. اگر از این نظر مشکلی ندارید، به وسیله این  دسته از کت‌ها می‌توانند تا برای خودتان ظاهری شیک بسازند.

نوع یقه‌تان را انتخاب کنید.

از انتخاب یقه‌های باریک و فوق العاده پهن اجتناب کنید و سعی کنید تا مدل یقه‌تان حد وسط این دو حالت باشد.شاید دوست داشته باشید تا از یقه‌هایی که یک چاک مثلثی کوچک در قسمت بالای یقه دارند  (اصطلاحا همان یقه انگلیسی گرد)  و غالبا رایج هستند استفاده کنید و یا شاید هم دوست داشته باشید تا از یک مدل یقه مهیج‌تر استفاده کرده و  از یقه پیک (اصطلاحا یقه انگلیسی تیز) که بیشتر تو چشم است استفاده نمایید.

 یقه انگلیسی گرد، کلاسیک و محافظه کارانه  است و همیشه ظاهری شیک دارد.

همچنین استفاده  از یقه‌های پیک  (اصطلاحا یقه انگلیسی تیز) نیز جرات بیشتری می‌خواهد و  در عین حال شیک‌تر است.

کت یک ردیف دکمه می‌خواهید و یا دو ردیف دکمه؟

 خریدن یک دست کت و شلوار یک ردیف دکمه می‌تواند انتخابی پیش ‌فرض، هم برای سر کار و هم برای تفریح باشد. کت‌های دو ردیف دکمه نیز مدلی جذاب و در عین حال اروپایی و شیک است. اما این مدل برای آقایان قد کوتاه و چاق مناسب نیستند، زیرا به دلیل قرار گرفتن پارچه‌های لبه کت بر روی هم، ناحیه میانی بدن کمی پهن‌تر و ضخیم‌تر نشان داده می‌شود.

اگر به کت‌های دو ردیف دکمه علاقه دارید ، اول مطمئن شوید که حتما یک مدل یک ردیف دکمه هم از قبل در کمدتان داشته باشید.

مدل چاک کتتان را انتخاب کنید.

 

کت‌هایی با دو چاک پشت

کت‌هایی که پشتشان دو تا چاک دارند کمی اروپایی‌تر و در عین حال شیک‌تر هستند و به وسیله پوشیدن این کت ها می‌تونید راحت تر به جیب‌های کتتان دست‌رسی پیدا کنید و هنگامی که دستتان را داخل جیبتان می‌کنید کتتان زیاد به سمت بالا کشیده نمی‌شود. اما قیمت این نوع از کت‌ها غالبا بیشتر است و به همین دلیل نسبت به کت‌هایی که فقط یک چاک در قسمت پشت و وسط دارند، کمتر دیده می‌شوند.

کت‌های چاک از وسط

این نوع از کت نیز مدلی مدرن است اما بیشتر می‌توان گفت که سبکی سنتی دارد. اما باز با این حال نمی‌توان گفت که انتخاب آن ، کاری اشتباه است.

 کت‌های بدون چاک

کت‌های بدون چاک نیز در ظاهر تمیزترین و رسمی‌ترین نوع کت هستند اما در تن، زیاد راحت نیستند و کسی که آن‌ها را می‌پوشد برای دست‌رسی به جیب‌های کت باید کت را جمع کند.

شلوار با پیلی باشد یا بدون پیلی؟

مد مردانه روز به روز بیشتر و بیشتر از شلوارهای پیلی دار دور شده است، اما آن‌ها هنوز هم به شکل ظریفی  از این مدل استفاده می کنند. این مدل از شلوارها برای آقایونی که برای راحت‌تر بودن در قسمت بالای شلوار به آزادی بیشتر شلوار احتیاج دارند،  انتخابی مناسب است. اما می توانی گفت که به صورت کلی  برای این که جلوی شلوارتان راحت باشد، این مدل انتخابی مناسب است. خیلی از افراد شلوار پیلی‌دار را نمی‌پسند، اما همچنان بعضی افراد این دسته از شلوارها را دوست دارند.

پاچه‌ی شلوار تا داشته باشد یا خیر؟

تای لبه شلوار باعث می‌شود تا کمی پاچه شلوارتان سنگین‌تر شده و بهتر‌ در پایتان بایستد. این نوع از شلوارها برای افراد قد بلند مناسب‌‌تر هستند و به دلیل این که نیمرخ پاها را کوتاه‌تر نشان می‌دهند برای افراد قد کوتاه مناسب نمی‌باشند.

مرحله سوم:اندازه‌های دقیقتان را به دست آوردید.

این حرف امری کاملا بدیهیست، اما مطمین شوید که اندازه‌های دقیقتان را می‌دانید  و فقط  به دانستن  اندازه‌های کلی‌ای که فکر می‌کنید هستید، اکتفا نکنید. در حقیقت، هر سال باید اندازه خود را مجدد بگیرید. حتی اگر از قبل کت و شلواری خریده‌اید، بر حسب عادت به دنبال همان سایز کت‌و شلوار نگردی زیرا با افزایش و کاهش وزن و رشد کردن و حتی پیر شدن، سایز کتتان ممکن است  کهعوض شود.

معمولا اندازه کت وشلوار را با اندازه‌گیری پهن‌ترین قسمت سینه بر حسب سانتی‌متر به دست می‌آورند.

برای اندازه گیری اولیه ابتدا متر را از زیربغلتان رد کرده و دور سینه‌تان بگیرید و همچینن شانه‌هایتان را اندازه بگیرید. ریلکس باشید و خم نشوید و مطمین باشید تاهنگامی که این کار را انجام می‌دهید، مترتان را حتما موازی با زمین گرفته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا دقیقا مطمین می‌شوید که پهن‌تری قسمت سینه‌تان را اندازه گرفته‌اید.

همچنین شما باید یک اندازه‌گیری از روی بازو نیز انجام دهید. متر را بر روی  بازوهایتان قرار داده و همان اندازه‌گیری بالا را از روی بخش خارجی‌ بازوها و پهن‌ترین قسمت سینه  نیز انجام بدهید. پس از انجام این کار اندازه به دست آمده را منهای ۱۷.۷۸ سانتی متر کرده تا به یک اندازه متناظر برسید. حال عدد به دست آمده را با عددی که از اندازه‌گیری فقط دور سینه به دست آورده بودید مقایسه کرده و عدد بزرگ‌تر را انتخاب نمایید.

اندازه‌گیری شلوار نیز با اندازه گیری کمر در ناحیه خط کمربند مشخص می شود. در بیشتر موارد، خط کمربند در بالای استخوان های لگن قرار دارد.

حال که همه اندازه‌هایتان را گرفتید به مرحله بعدی بروید.

مرحله چهارم: کتتان را بخرید.

اگر از قبل عادت به خرید کت نداشته‌اید، بهتر است تا برای خرید به یک مغازه مخصوص با تنوع بالایی از کت بروید تا بتوانید انتخاب‌های بسیاری داشته باشید. به فروشگاه رفته و نگاهی به سبک های مختلف و انواع کت‌های موجود در آن‌جا بیاندازید و ببینید کدام مدل نظر شما را جلب می‌کند؟  قیمت‌ها را بسنجید و بعد از این که آماده بودید از فروشنده بخواهید تا به شما کمک کند.

به محض پیدا کردن کت مورعلاقه‌تان آن را برداشته و به اتاق پرو بروید.

فیت بودن (مناسب بودن) کت در تنتان را بررسی کنید.

برای مناسب ایستادن کت در تنتان، شانه‌های آن بسیار مهم هستند پس برای اطمینان از این که اندازه‌ای مناسب برای کت و شلوارتان  انتخاب کرده‌اید، ابتدا این قسمت را بررسی کنید.

به پهلو کنار دیوار بایستید. اگر قبل از این که آرنجتان با دیوار تماس برقرار کند، سرشانه شما به دیوار برخورد کرد، این بدین معناست که این کت برای شما خیلی بزرگ است.

فقط تعداد بسیار کمی از مردان  هستند که ممکن است به خرید  یک کت و شلوار بدون داشتن یقه باز، نیمه باز و یا بسته علاقه داشته باشند. بهتر است تا روبه‌روی یک آینه که اطراف آن نیز آینه قرار داده شده است بایستید تا بتوانید از سه جهت خودتتان را ببینید. یقه کتتان باید پشت گردنتان را طوری در بر بگیرید که حدود ۲.۵۴ سانتی متر از یقه لباستان بیرون از لبه یقه کتتان  بزند. اگر پیراهنتان معلوم نبود و یا پارچه پشت یقه‌ کتتان جمع شده بود، یک کت دیگر را امتحان کنید.

قد کتتان نباید بیش از حد بلند باشد، به عنوان مثال نباید تا نیمه ران شما بیاید.

برای پیدا کردن قد مناسب لازم است تا بدانید که قد کت باید به اندازه‌ای باشد که باسن شما را کاملا پوشش دهد. با این وجود اگر پاهایی بسیار دراز دارید ممکن است که دوست داشته باشید تا کتی را انتخاب کنید که کمی پایین‌تر از باسنتان بایستاد و با این روش پاهایتان کوتاه تر و متعادل تر نشان داده شوند.

 قد آستین ها باید به اندازه‌ای  باشد که تا مفصل مچ دست شما قرار بگیرند، اما کمی برای این که لبه آستین پیراهنتان از زیر لبه آسیتن کتتان بیرون بزند جا بگذارید. حدودا نزدیک به یک سانتی‌متر.

شما باید قادر باشید که بدون زور زدن و به راحتی دکمه‌های کتتان را ببندید. اما حواستان باشد که این حرف بدین معنا نیست که باید بین قفسه‌سینه‌تان و دکمه‌های کتتان، فضای خالی زیادی باشید . این فاصله نباید بیش از یک مشت باشد.

به پهلو بچرخید و چک کنید که پاچه‌های شلوارتان در پایتان چگونه ایستاده‌اند. زانوها باید به طور صاف نگه داشته شده و به طور یکسان بالای پایتان باشند. (زانوهایتان را خم نکنید.)

شلوار باید بر روی برجستگی‌های بدن (مانند باسن) بیشتر بخوابد. درست مانند شلوار جین و نباید خواب آن بر روی قسمت‌های میانی پا بیشتر باشد.

شما نباید برای نگه داشتن شلوارتان کمربند ببندید و واقعا نباید به بستن آن احتیاجی باشد. علاوه بر آن، نباید  شلوارتان را به کمک ساسبند نگه دارید. شلوار باید به طور طبیعی روی کمر قرار گرفته و در آن‌جا بماند.

اگر دور کمر شما خیلی کمتر  از اندازه کت شما باشد، باید لباسهای سفارشی خود را داشته باشید یا یک کت و شلوار نیمه سفارشی  تهیه کنید.  زیرا معمولا نمی‌توان شلواری را که متناسب با قد سرشانه تا کمر یک کت  طراحی شده است را فقط  با مقادیر کمی تغییر جزیی، درست کرد.

حواستان به فروشند‌ه هایی که قصد دارند تا کتی بزرگ‌تر از سایزتان را به شما بفروشند باشد. خیلی از آن‌ها از این جملات استفاده می‌کنند، که شما در این کت احساس راحتی خواهید کرد و یا می‌توانید این کت را سال‌های بعد هم استفاده کنید و  یا سایزتان بعدا ممکن است بیشتر شود. اگر می‌توانید برای خرید کت با یک همراه که  به او اطمینان دارید بروید. در واقع شخصی که رک و روراست باشد و اگر کت در تنتان بد ایستاده باشد، آن را به شما گوشزد نماید.

مرحله پنجم: کت خود را به خیاطی ببرید

خیاط شما می‌تواند تبدیل به بهترین دوست شما شود. یک خیاط خوب می تواند با ایجاد ترفند های کوچک خیاطی، تفاوت‌هایی در کتتان ایجاد کند که باعث شود نسبت به استایلتان احساس اعتماد به نفس کرده و کتتان کمی زرق و برق بگیرد. پس از انتخاب کت و شلواری که  کاملا مناسب تنتان باشد، ممکن است  که بخواهید آن را برای برخی دست‌کاری‌های کوچک پیش خیاطتتان ببرید.

قطعا کتی که کاملا فیت و مناسب شما هست ، قابلت تطبیق بیشتری با سایر لباس‌هایتان  را خواهد داشت و مثلا می‌توانید آن را همراه با شلوار جین نیز استفاده کنید.اگر شلوارتان فقط یکی دو سانت برایتان آزاد یا تنگ باشد، غالبا خیاط شما قادر به درست کردن شلوار خواهد بود. اما از خرید شلوارهایی که بیش از این مقدار تنگ یا آزاد هستند، اجتناب کنید. این شلوار‌ها حتی بعد از تغییرات هم خوب نمی‌شوند.

معمولا خیاط‌ها طول آستین کت را تغییر می‌دهند. حواستان باشد که قد آسیتن کتتان  را طوری کوتاه کنید که حتما مقداری از آسیتن پیراهنتان از زیر آن بیرون بزند. پهلوهای کت غالبا نیاز به کمی تنگ شدن یا اصطلاحا باریک شدن دارند تا به بر روی پهلوهایتان تراز باشد و بخوابند. همچنین یقه کت را چک کنید. اغلب اوقات پشت کت در ناحیه گردن کمی کشیدگی خواهد داشت که یک خیاط خوب می تواند این مشکل را برایتان حل کند.

آنها همچنین می توانند تا عرض شلوارتان در ناحیه ران تنگ کرده و یا قد آن را کوتاه کنند.پس از آن‌که خیاطتتان این تغییرات را بر روی کتتان ایجاد کرد، فراموش نکنید که قبل از خروج آن را حتما دوباره پرو کنید.

کتتان باید کاملا مناسب تنتان باشد، ولی منظور این نیست که دقیقا مثل یک ژاکت راحت در تنتان بایستد. تصور کنید که می‌خواهید تاکسی بگیرید . دستتان را بالا برده و ببینید که آیا می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید یا خیر؟ زیرا قطعا شما هم دوست نخواهید داشت که کتتان در قسمت زیربغل برایتان تنگ بوده و هنگامی که مشغول تاکسی گرفتن و رفتن بر سر یک قرار کاری هستید، از ناحیه درز‌ پاره شود.