تکنیک مدیرتی OKR یا Objectives and Key Results  یک فریمورک برای رسیدن به اهداف مدیریتی است و این روز ها بیش از گذشته مورد توجه واقع شده است  که در این مقاله از هاو کن یو آن را بررسی و مطالعه خواهیم کرد.اگر مدیریت یک گروه، تعدادی از افراد، استارتاپ یا سازمانی را بر عهده دارید توصیه می کنیم با OKR آشنا شوید. با ما همراه باشید

اگر شما یک رهبر یا مدیر هستید که به دنبال برتری و پیشی گرفتن از رقبا هستید، می توانید رهبری و مدیریت تیم خود را به وسیله هدف گذاری های بهتر بهبود ببخشید. قبل از هر چیز اجازه دهید به توضیح این مبحث و موضوع بپردازیم که این تکنیک مدیریتی چه اهدافی را دنبال می کند.

اهداف و نتایج کلیدی OKR چیست ؟

OKR یک استراتژی مدیریت محبوب برای تنظیم، ارتباط و نظارت هدف های سازمانی است. هدف این استراتژی اتصال هدف های شرکت، استارتاپ و هدف های شخصی به صورت سلسله مراتب به یکدیگر برای رسیدن به  نتایج قابل اندازه گیری می باشد و همه کارکنان و مدیران  در یک جهت واحد و برای تحقق یک هدف متحد می شوند.

اگر بخواهیم خیلی ساده به شما کاربران توضیح دهیم در واقع هدف از تکنیک OKR  قابل اندازه گیری کردن هدف است. مثلا هدف شما در سازمان یا تیم خود برای سال جدید و یا دوره جدید، افزایش فعالیت در شبکه های اجتماعی است اما چگونه این هدف می تواند قابل اندازه گیری باشد؟ برای این کار به طور مثال به این صورت برنامه ریزی می کنید که در پایان دوره باید به مقدار مشخصی فالور در اینستاگرام، به تعداد مشخصی بازدید در پست های تلگرام، مقدار مشخصی لایک در اینستاگرام و .. برسید. این یک مثال ساده برای استفاده از این تکنیک بود. در مرحله بعد باید هر عضو سازمان یا تیم  وظیفه خود را در قبال پیاده کردن این هدف مشخص کنید و نسبت به آن آگاهی داشته باشد. مثلا تولید کننده محتوای سایت به چه صورت می توانید در این هدف تاثیر گذار باشد و نقش خود را به خوبی در راستای رسیدن به این هدف پیاده کند.

OKR ها معمولا به وسیله نرم افزارهای تخصصی OKR اجرا می شوند.

بخش مهم و بزرگی از این استراتژی اطمینان حاصل می کند که هر فرد داخل سازمان دقیقا می داند چه کاری از او انتظار می رود یا همانطور که بالا تر گفتیم نقشش در رسیدن به این هدف چیست. OKR ها باید عمومی باشند و در دسترس تمامی کارکنان قرار گیرد، به طوری که هرکس به سمت اهداف مشابه حرکت کند و از آنچه دیگران انجام می دهند نیز آگاه باشد و بداند آنها  روی چه چیزی تمرکز می کنند.

استراتژی ها شامل یک لیست از 3 تا 5 هدف با اهمیت بالا هستند. در زیر هر هدف معمولا باید 3 تا 5 نتیجه  کلیدی قابل اندازه گیری ذکر شده باشد. هر نتیجه کلیدی دارای یک نشانگر پیشرفت یا نمره است که  بین 0 تا 100 در صد و یا بین  0 تا 1.0 می باشد. در اینجا می توانید مثال های متنوعی از OKR ها را مشاهده کنید تا راحت تر بتوانید آنها را تعریف کنید.

OKR ها معمولا بخشی از روند یک برنامه ریزی سه ماهه هستند. درحالی که بیشتر کاربران آن از OKR سه ماهه استفاده می کنند، برخی از شرکت ها نیز آن را به صورت ماهانه یا سالیانه تعیین می کنند.

گفته می شود که استراتژی OKR همان تمرین مدیریتی تیمی است که هر مدیر و رهبری باید آن را پیاده سازی کند. این استراتژی بسیار ساده است و زمان و منابع زیادی را برای اجرا به کار نمی گیرد . استفاده از OKR مزایای بسیاری برای افزایش بهره وری، تمرکز و فرهنگ شرکت فراهم می کند. در واقع با قابل اندازه گیری کردن اهداف شما بهتر می توانید خود و تیم خود را ارزیابی کنید و البته هدفمند تر و پرتلاش تر در راستای رسیدن به اهداف قدم بردارید.

این تکنیک ابتدا در سال 1970 توسط اندی گرو Andy Grove رئیس اینتل اجرا شد و بعدا در میان  بسیاری از شرکت های فناوری گسترش یافت، به ویژه هنگامی که توسط جان دوئر به گوگل معرفی شد. در حال حاضر OKRها توسط ده ها هزار تیم و شرکت های کوچک از SME ها گرفته تا لیست 500 شرکت برتر آمریکا ( Fortune 500) استفاده می شود. گوگل، لینکدین، اینتل، زینگا، سیرز، اوراکل و توییتر فقط برخی از کاربران مشهور  OKR هستند که این استراتژی را دوست دارند و از آن استفاده کنند. جالب اینجاست که این تکنیک بسیار متوجه استارتاپ ها قرار گرفته است و تاثیر بسزای در افزایش بهره وری آن ها داشته است.

برای پیاده سازی اهداف و نتایج کلیدی از نرم افزار OKR آنلاین مانند Weekdone می توانید  استفاده کنید. هر چند این تکنیک به راحتی توسط خودتان و براساس برنامه ریزی ها هم قابل پیگیری و انجام است.

ساختار OKR


ساختار  OKR بسیار ساده است :

 

  • اهداف. شما استراتژی را با تعریف 3 تا 5 هدف کلیدی در سطوح شرکتی، تیمی و یا شخصی شروع می کنید. اهداف باید بلند پراوازانه ، کیفی ، دارای محدودیت زمان و قابل اجرا توسط شخص یا تیم باشند.
  • نتایج . در زیر هر هدف، 3 تا 5 نتیجه قابل اندازه گیری تعریف می شود. نتایج کلیدی باید قابل سنجش، دست یافتنی ، منجر به درجه بندی هدف شوند و دشوار باشند، نه غیر ممکن. نتایج OKR می تواند بر اساس رشد، عملکرد و در آمد یا مشارکت باشد. اغلب عددی هستند، اما می توانند به صورت انجام شده و انجام نشده نیز نمایش داده شوند، بنابراین می توانند باینری (0 و 1 ) نیز باشند.

چگونه از  OKR استفاده کنیم ؟

پس از تعریف، اهداف و نتایج کلیدی را برای همه کارکنان ارسال کنید و مطمئن شوید که آنها کاملا متوجه شده اند. در صورت نیاز، متن را به صورت دسته جمعی ویرایش کنید تا همگی درک مشترکی از آن داشته باشید.

همانطور که افراد شروع به کار می کنند، شاخص های نتایج خود را به طور منظم- ترجیحا هفتگی- به روز می کنند. یک هدف زمانی، انجام شده تلقی می شود که 70 تا 75 درصد نتایج  آن به دست آمده باشد. اگر 100 درصد از نتایج اهداف به دست آمده باشد، یعنی اهدافتان به اندازه کافی دشوار و بلند پروازانه نبوده است.

به طور منظم OKR را بررسی کنید، در صورت نیاز، انعطاف پذیر باشید. اگر اهداف شرکت، تیم و یا اهداف شخصی تان تغییر کرد، بدون نگرانی OKR ها را نیز می توانید عوض کنید. هیچ پروسه ای نباید مهم تر از منطق، حس مشارکت و تجارت روزمره شما باشد.

مزایای استفاده از تکنیک OKR

مزیت اصلی آن حفظ چشم انداز و اهداف است واینکه اهداف همیشه در جلوی دید کارکنان قرر دارد. آن‌ها دقیقا می ‌دانند که چه انتظاراتی از آن‌ها می رود. پس می ‌توانند کار خود را با اهداف گروه، دپارتمان و شرکت هماهنگ کنند.

هنگامی که این استراتژی به صورت منظم تنظیم و استفاده شود، کاربرد آن بسیار ساده است و زمان زیادی برای پیاده سازی یا پیگیری نمی برد. اغلب، هر سه ماه فقط به چند ساعت نیاز دارید تا OKR های خود را بررسی و مرور کنید، اگرچه باید این بررسی کمی منظم تر صورت بگیرد تا با پیشرفت جلو روید و این پیشرفت ها را به صورت هفتگی علامت گذاری کنید.

OKRها را اغلب رهبران و مدیرانی که دوست دارند سازمانشان به سوی اهداف مهم گام بردارند استفاده می کنند. این مدیران دوست ندارند سازمانشان مشغول انجام وظایف کوچک و بی اهمیت باشند. تمرکز و بهره ‌وری نتیجه یک فرآیند OKR خوب است.

چه زمانی از OKR ها استفاده کنیم؟

گفته می شود اگر شما به دنبال یک ابزار مدیریت بهتر برای تیم یا شرکت خود هستید، نتایج و اهداف کلیدی (OKR) گزینه ای مناسب برای شماست. هر زمان که می خواهید سازمانتان در مسیری درست حرکت کنند، فقط OKR را اجرا کنید و کارکنان به راحتی چشم انداز شما را دنبال می کنند.