اگر هنگام صحبت کردن من و من کنید، دیگران متوجه صحبت شما نمی‌شوند و اگر از شما بخواهند بلندتر صحبت کنید یا حرفتان را دوباره تکرار کنید، احتمالاً برایتان آزاردهنده خواهد بود، به‌خصوص اگر تمام تلاش خود را برای واضح صحبت کردن کرده باشید؛ بنابراین بهبود فن بیان به شما در برقراری ارتباط بهتر و به اشتراک گذاشتن افکارتان، کمک می‌کند. در این بخش از هاو کن یو شمارا راهنمایی می‌کنیم تا بتوانید با انجام تمرینات صوتی، بهبود گفتار و مقابله با حالات عصبی، واضح و بدون تپق زدن صحبت کنید.

روش اول روان صحبت کردن: تمرینات صوتی انجام دهید


دهانتان را به حالت خمیازه بازکنید و سپس با دهان بسته صدا ایجاد کنید

 ابتدا خمیازه بکشید تا جایی که فکتان بلرزد. وقتی خمیازه‌تان تمام شد، با دهان بسته “هووووم” بگویید و آن را ادامه دهید. همچنان که دهانتان را باز و بسته می‌کنید این صدا را ایجاد کنید. سپس دهانتان را ببندید و فک خود را ازیک‌طرف به‌طرف دیگر جابه‌جا کنید.

  • تا زمانی که برای بهبود گفتار خود تلاش می‌کنید، این تمرین را هرروز انجام دهید.
  • این تمرین عضلات اطراف دهان و فکتان را شل می‌کند تا بتوانید با وضوح بیشتری صحبت کنید.

برای کار کردن بر روی ماهیچه‌های صوتی‌تان، آواز بخوانید

آواز خواندن باعث تقویت ماهیچه‌های صوتی و بهبود صدایتان می‌شود که به شما کمک می‌کند در میان صحبت‌هایتان تپق نزنید. همراه با آهنگ‌های موردعلاقه خودتان بخوانید یا آن‌ها را بدون موسیقی و به‌تنهایی تمرین کنید. اگر دوست ندارید در مقابل دیگران آواز بخوانید، زیر دوش، در ماشین یا اتاقتان آن را انجام دهید.

  • برای کمک به پیشرفتتان، هرروز آواز بخوانید.
  • اگر صدای پخش‌کننده موسیقی را زیاد کنید، دیگرکسی صدای خودتان را نمی‌شنود.
  • عضویت در گروه کر کمک بسیار بزرگی است، زیرا شمارا مجبور به تمرین آوازخوانی می‌کند.

نکته: سعی کنید کلمه‌ی “آه” را در گام‌ها و درجه‌های مختلف تمرین کنید. این کار باعث می‌شود وسعت صدایتان توسعه یابد و دیگران راحت‌تر متوجه صحبت‌هایتان شوند.

برای تمرین شمرده صحبت کردن، با صدای بلند کتاب بخوانید

برای روان صحبت کردن  یک کتاب، مقاله یا مجله را برای خواندن انتخاب کنید. سپس به مدت حداقل 10 دقیقه آن را با صدای بلند بخوانید. همان‌طور که می‌خوانید، زمان بگیرید و هر کلمه را با صدای بلند و واضح ادا کنید. این تمرین را هرروز تکرار کنید تا در صحبت کردن پیشرفت کنید.

  • سعی کنید هنگام کتاب خواندن، صدایتان را ضبط کنید تا بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهید. علاوه بر این، با این کار در طول زمان، پیشرفت خود را مشاهده می‌کنید.

روان صحبت کردن با تمرین تلفظ هجای کلمات

هجاها، صداهای یک کلمه هستند و برای اینکه مردم صحبت‌های شمارا بهتر متوجه شوند، تلفظ تمامی هجاها اهمیت دارد. هنگام صحبت کردن، مقابل آیینه بایستید. مطمئن شوید که با ادای هر هجا، دهانتان در حال حرکت است. اگر این‌طور نیست، کلمه را مجدداً تکرار و دوباره تمرین کنید.

  • به‌عنوان‌مثال، کلمه‌ی ” خب” دارای یک هجا است، درحالی‌که کلمه‌ی “آها” دو هجا دارد.
  • اگر در مورد تعداد هجای یک کلمه مطمئن نیستید، کلمه را به‌صورت آنلاین و یا در فرهنگ لغت جستجو کنید تا تعداد هجاهای آن را به شما نشان دهد.

عبارت‌های دارای تلفظ دشوار را بازگو کنید تا به شما در شمرده صحبت کردن کمک کند

 می‌توانید در هرجایی این دشواری‌های زبانی را ادا کنید، اما بهترین راه این است که در مقابل آینه این کار را انجام دهید. عبارت‌های دشوار را از ابتدا تا انتها بازگو کنید، مطمئن شوید تمامی هجاها را تلفظ کرده‌اید. با سرعت آهسته شروع کنید و سپس تا جایی که می‌توانید این عبارات را سریع‌تر تکرار کنید.

  • اگر در ادای یک کلمه گیر کردید و تپق زدید، نگران نباشید. فقط عبارت را از اول شروع کرده و دوباره امتحان کنید.

در زیر چند نمونه از دشواری‌های زبانی آورده شده است:

  • کاکو با کاکو برای کاکل زری کاکویی کاکوش رنگ خریدند
  • کاغ کاغ کلاغان، کاظم کوزه دار را به کاسه گرفتن وا داشت.
  • تیر و تبر ببر به بر پیر تیزگر، گو پیر تیر تیز کن تبر از تیر تیزتر
  • آهویی رفته بود چراکه هم چرد و هم چراند بچه را، نه خود چرید نه بچه را، بگید چرا؟

روش دوم: گفتارتان را بهبود بخشید


تنفس عمیق را تمرین کنید تا به شما در تولید صدای قوی کمک کند

 تنفس شما بر صحبت کردنتان تأثیر می‌گذارد، بنابراین نفس عمیق کشیدن برای جلوگیری از تپق زدن و واضح صحبت کردن مؤثر است. هرروز تمرینات تنفسی را انجام دهید تا صدایتان را تقویت کند. در این قسمت چند تمرین تنفسی برایتان آورده‌ایم:

  • تمامی هوای درون ریه‌هایتان را خارج کنید، سپس نفس عمیق بکشید تا جایی که ریه‌هایتان کاملاً پر شود. این کار را روزانه 3 الی 4 بار انجام دهید تا تنفستان بهبود یابد.
  • تا زمانی که ریه‌هایتان خالی شود، بازدم را انجام دهید، سپس با 5 بار تنفس منقطع، ریه‌هایتان را از هوا پرکنید. تنفس منقطع، دیافراگمتان را درگیر می‌کند، بنابراین در یادگیری تنفس عمیق به شما کمک می‌کند.
  • بلند و با صدای “قاه‌قاه” بخندید، این کار به داشتن دم و بازدم عمیق کمک می‌کند.
  • لب‌هایتان را روی‌هم فشار دهید و از طریق بینی بخندید، این کار به کنترل تنفستان کمک می‌کند.
  • دراز بکشید، کتابی را روی شکم خود قرار دهید و ریلکس باشید. سپس، نفس عمیق بکشید تا کتاب بالا بیاید. هنگام بازدم، کتاب باید دوباره پایین برود.
  • شمرده صحبت کنید تا صحبت‌هایتان واضح‌تر باشد. صحبت کردن خیلی سریع، باعث می‌شود افراد متوجه حرف‌های شما نشوند یا خودتان تپق بزنید. خوشبختانه، شمرده صحبت کردن، این مشکل را رفع می‌کند. برای آهسته صحبت کردن، در حین حرف‌هایتان بیشتر نفس بکشید. علاوه بر این، مطمئن شوید که تمامی هجاها را تلفظ می‌کنید.
  • سعی کنید نگران بسیار آهسته صحبت کردنتان نباشید. شاید تصور کنید بیش‌ازحد شمرده صحبت می‌کنید، اما احتمالاً سرعت صحبت کردنتان عادی باشد.
  • هنگام صحبت کردن در وضعیت مناسبی قرار بگیرید. حالت بدنی شما علاوه بر این‌که به‌راحتی شما کمک می‌کند، مسیر جریان هوا را برای شما باز نگه می‌دارد، درنتیجه می‌توانید واضح‌تر صحبت کنید. هنگام ایستادن یا نشستن، پشت خود را صاف نگه‌دارید. شانه‌هایتان را به سمت عقب بچرخانید. علاوه بر این، چانه‌ی خود را به سمت بالا متمایل کنید و مستقیم نگاه کنید.
  • سعی کنید حتی هنگام نشستن، به سمت جلو خم نشوید. تکیه دادن اشکالی ندارد اما پشت خود را صاف نگه‌دارید تا بتوانید به‌راحتی نفس بکشید.

روش سوم: آرامش خود را حفظ کنید


قبل از سخنرانی تمرین کنید تا استرس کمتری داشته باشید

 کاملاً طبیعی است که هنگام سخنرانی در یک مکان عمومی استرس داشته باشید، اما تمرین کردن باعث افزایش اعتمادبه‌نفستان می‌شود. برای آنچه می‌خواهید بگویید، از قبل برنامه‌ریزی کنید، سپس سخنرانی‌تان را در مقابل آینه انجام دهید. چندین بار این کار را انجام دهید تا اعتمادبه‌نفس بیشتری به دست آورید.

  • اگر ممکن است، از سخنرانی خود فیلم بگیرید تا بتوانید خودتان را ارزیابی کرده و به پیشرفتتان کمک کنید.
  • از یک نفر که صادق و مهربان است بخواهید به سخنرانی‌تان گوش کند، نقاط ضعفتان را بگوید و در پیشرفتتان به شما کمک کند.

تنوع: تمرین کردن همچنین می‌تواند کمک کند تا در تعاملات روزانه خود نیز تپق نزنید و واضح صحبت کنید. به‌عنوان‌مثال، با صدای بلند به تکالیف درسی‌تان پاسخ دهید تا برای کنفرانس کلاسی آماده شوید. به همین ترتیب، بابیان افکارتان درباره پروژه‌های کاری اخیر با صدای بلند برای خودتان، یا با یادداشت‌برداری ازآنچه می‌خواهید بگویید، برای صحبت در جلسات کاری آماده شوید.

هنگام صحبت کردن، به‌جای نگرانی در مورد اشتباهاتتان، اعتمادبه‌نفس داشته باشید

درست است که اشتباهات کلامی گاهی باعث شرمندگی فرد می‌شود، اما یادتان باشد که هرکسی ممکن است هنگام صحبت کردن مرتکب اشتباه شود. هنگام صحبت کردن، بیشتر افراد به‌طور روزانه دچار اشتباهات کلامی می‌شوند. معمولاً هیچ‌کس متوجه این اشتباهات کوچک نمی‌شود، پس نگران نباشید. در عوض، سرخود را بالا نگه‌دارید، ارتباط چشمی برقرار کنید و نظرات و افکارتان را به اشتراک بگذارید.

  • اگر مردم بیشتر اوقات از خطاهای شما چشم‌پوشی می‌کنند، پس معمولاً پشتیبان شما خواهند بود. به خاطر داشته باشید که بیشتر مردم شمارا حمایت می‌کنند، پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

قبل از صحبت کردن تمرینات ریلکسیشن انجام دهید

 هر موقع عصبانی یا دچار استرس شدید، خودتان را آرام کنید تا بتوانید بهتر فکر و صحبت کنید.1 یا 2 تکنیک آرامش‌بخش انتخاب کنید که در این مواقع به آرامش شما کمک می‌کند، پس هر وقت تحت‌فشار روانی بودید، آن‌ها را انجام دهید. در این قسمت چند تمرین برای شما آورده شده است:

  • موفقیت خود را تصور کنید.
  • نفس‌هایتان را بشمارید.
  • موقعیتی را به خاطر آورید که باعث شادی‌تان می‌شود.
  • رایحه‌ای را ببویید که به شما آرامش می‌دهد.
  • برای کمک به احساس راحتی‌تان، یک پارچه‌ی نرم را مالش دهید.
  • مقداری حرکات کششی سبک انجام دهید.

روش چهارم: از حمایت دیگران برخوردار شوید


از دیگران بپرسید که چه زمان هایی شمرده صحبت نمی کنید

نگرانی در مورد اینکه دیگران چه فکری می‌کنند، بهبود سخنرانی شمارا دشوارتر می‌کند. در حقیقت، این قضیه ممکن است حتی تپق زدن یا سایر مشکلات گفتاری شمارا تحریک کند. برای جلوگیری از این اتفاق، به اعضای خانواده، دوستان، معلمان یا همکارانتان بگویید برای پیشرفتتان چه‌کارهایی می‌توانند انجام دهند.

  • در بعضی موارد، ممکن است از آن‌ها بخواهید هر جا صحبت‌هایتان واضح نبود، به شما بگویند. حتی می‌توانید از آن‌ها بخواهید در چنین مواقعی با دست زدن به گوش یا لب‌هایشان، به شما سیگنال غیرکلامی بدهند.
  • بااین‌حال، گاهی ممکن است فقط بخواهید به شما اجازه دهند حرفتان را تمام کنید یا کلمه‌ای که شمارا گیر انداخته را مجدداً بیان کنید. به آن‌ها بگویید:” تلفظ کلمات را به من نگویید.” یا “سعی نکنید ادامه حرفم را حدس بزنید. اگر لازم باشد خودم آن را تکرار می‌کنم”.

برای شمرده صحبت کردن از یک مربی فن بیان کمک بگیرید

با انجام تمرینات صوتی، بهبود گفتار و آرامش اعصاب، احتمالاً می‌توانید مشکل تپق زدنتان را حل کرده و واضح صحبت کنید. بااین‌حال ممکن است این راهکارها برای تمامی افراد مفید نباشد. اگر هنوز در حرف زدن مشکل‌دارید، داشتن مربی فن بیان می‌تواند مؤثر باشد. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا عواملی که تپق زدن یا سایر مشکلات کلامی را برایتان به وجود آورده‌اند، بشناسید، پس با انجام تمرینات هدفمند می‌توانید به بهبود گفتارتان کمک کنید.

  • پزشکتان می‌تواند شمارا به یک گفتار درمان ارجاع دهد یا خودتان می‌توانید به‌صورت آنلاین جستجو کنید.
  • اگر هنوز دانش‌آموز یا دانشجو هستید، می‌توانید در جلسات گفتاردرمانی‌های مدرسه یا دانشگاه شرکت کنید. در بعضی موارد، چنین جلساتی رایگان است.

برای کمک بیشتر به اختلال گفتاری‌تان، در یک گروه پشتیبانی شرکت کنید

اگر به خاطر مشکلات گفتاری‌تان احساس ناامیدی یا ناراحتی می‌کنید، شرکت در یک گروه پشتیبانی می‌تواند مؤثر واقع شود. در چنین گروهی می‌توانید درباره‌ی تلاش‌هایتان با افرادی که درکتان می‌کنند، صحبت کنید و همچنین می‌توانید از افرادی که با چنین مشکلاتی سروکار داشته‌اند، مشاوره بگیرید. از پزشکتان بخواهید یک گروه پشتیبانی به شما معرفی کند یا خودتان به‌صورت آنلاین جستجو کنید.

  • اگر موفق به یافتن چنین گروهی نشدید، می‌توانید با این افراد در انجمن‌های آنلاین صحبت کنید.